Obchod na webe si preverte

Deväť z desiatich online a podomových predajcov nemalo pravidlá predaja v súlade s legislatívou. Ukázala to kontrola Slovenskej obchodnej inšpekcie.

Nie všetci internetoví obchodníci informujú zákazníkov na svojich stránkach tak, ako by mali.(Zdroj: PRE SME – GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Vlado z Partizánskeho si objednal na webe Pixmania.sk digitálnu kameru. Dorazila, no mala nefunkčný dotykový displej. Rozhodol sa ju reklamovať.

„Písal som na e­mailovú adresu, z ktorej som dostával informácie o priebehu objednávky a dodávky tovaru," hovorí.

Na jeho e­maily nik neodpovedal. Na číslo uvedené na webe volal márne, odpovede sa nedočkal ani na Facebooku firmy.

„Až po hrozbe, že sa obrátim na Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI), som sa dočkal podrobnej informácie, ako mám postupovať," hovorí Vlado.

Treba si všímať

Identifikačné údaje

  • Názov, obchodné meno a sídlo, ak ide o právnickú osobu, meno, priezvisko, miesto podnikania a adresu, ak ide o fyzickú osobu.
  • Daňové identifikačné číslo, ak ide o platiteľa DPH.
  • Email a telefónne číslo predajcu.
  • Označenie registra, ktorý ho zapísal, a číslo zápisu.
  • Názov a adresu orgánu dozoru alebo dohľadu, ktorému činnosť poskytovateľa podlieha.

Ďalšie povinné informácie:

  • podmienky a postup odstúpenia od zmluvy (do 7 dní od prebratia tovaru, vrátenie peňazí),
  • záruky na tovar (minimálne 24 mesiacov),
  • uplatnenie reklamácie,
  • množstvo informácií o tovare.
Zdroj: SOI

Dostal síce novú kameru, no vraví, že u tohto predajcu asi nakupoval naposledy. Výkonný riaditeľ Pixmania Group Ulric Jérome sa obhajuje, že ak zákazník využije pri reklamácii kontaktný formulár na stránke, do 48 hodín sa mu ozve zákaznícky servis.

Pravidlá si treba prelúskať

Pri preštudovaní podmienok predaja na stránke Pixmanie však mohol pozorný zákazník donedávna naraziť na viaceré prehrešky voči zákonu. Jasné neboli napríklad infomácie o odporúčaní poistiť zásielku s tovarom pri jeho vrátení. Po otázkach SME ich firma prepracovala.

Na webe nebol ani údaj o lehote na vrátenie peňazí zákazníkovi, ak si kúpu rozmyslí. „Tento preklep už bol odstránený," povedal Jérome.

Nájsť internetového predajcu, ktorý nedodržiava pri informovaní zákazníkov zákon, nie je problém. Len necelá desatina online obchodov má totiž pravidlá v súlade s legislatívou.

Ukázala to kontrola, počas ktorej SOI od júla do septembra preverila 67 podomových a zásielkových predajcov. Z nich až 61 nemalo údaje na webe v poriadku.

Väčšine chýbali povinné údaje. Niektorí neuviedli, že má spotrebiteľ možnosť rozmyslieť si kúpu do siedmich dní od prevzatia alebo spoplatňovali reklamácie.

„Ak nejaké údaje predajcu chýbajú, je to avízo pre zákazníka, že niečo nie je v poriadku," povedala hovorkyňa SOI Danuša Krkošová.

Po novom už podľa zákona

Nezrovnalosti so zákonom sme našli aj v obchodných podmienkach online obchodu pre rybárov Okfish. Týkali sa hlavne úhrady nákladov zákazníkom pri neoprávnenej reklamácii.

„Po preštudovaní zákona o ochrane spotrebiteľa sme urobili korektúru obchodných podmienok," povedal vedúci Okfish.sk Milan Mičky. Tvrdí, že reálne aj doteraz platil zákazník len dopravu do predajne, ostatné náklady boli na obchode.

Kontroly SOI
  • preverili 217 zmlúv,
  • nedostatky zistili u 91 percent predajcov a v 82 percentách zmlúv,
  • možnosť nápravy využilo 52 obchodníkov, v štyroch prípadoch sa začalo správne konanie o uložení postihu,
  • v piatich prípadoch sa ešte rozhoduje.
  • od júla do septembra 2010

Zdroj: SOI

Podľa niektorých predajcov zákazníci často len skúšajú, čo im prejde. Ako príklad uvádza Mičky reklamácie typu: „praskol mi prút pri nahadzovaní", keď je voľným okom vidieť, že bol rozšliapnutý či privretý do dverí.

Okfish tiež pýta od zákazníka pri vrátení tovaru pôvodné balenie. To podľa Mičkyho žiadajú zahraniční dodávatelia pri posudzovaní reklamácií.

Neznamená to však, že by zákazníka odbili len pre chýbajúce balenie, dodáva.

Až po otázkach SME zmenila informácie na webe aj prevádzkovateľka online obchodu s detským oblečením Nora Rapánová.

Po novom jej zákazníci nájdu v obchodných podmienkach aj to, že sedemdňová lehota na vrátenie tovaru začína plynúť prebratím. Uvádza už aj možnosť vrátiť tovar po jeho rozbalení a vyskúšaní.

„Podmienky som upravila, tovar možno vrátiť nepoškodený," povedala. Stačí, ak sa jej zákazník ohlási e­mailom či telefonicky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  2. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  3. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  5. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  6. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  7. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  8. Modern luxury next to the Blue Church
  9. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 188
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 4 813
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 836
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 155
  5. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 677
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 661
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 355
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 196
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 077
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 057

Téma: E-shopy


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia tvrdia, že podobne kroky neplánujú.

DOMOV

Rakúšania kontroly obhajujú migrantmi, Slováci tomu nerozumejú

Rakúšania stále náhodne kontrolujú.

DOMOV

Esbéeskar môže v obchode šacovať. Ak je to dobrovoľné

Ak zariadenie zapípa, pracovník SBS by mal zákazníka požiadať o blok.

Neprehliadnite tiež

Dolárových milionárov pribúda, najbohatším regiónom zostáva Severná Amerika

Desatina najbohatších ľudí na svete vlastní takmer 88 percent celkového svetového bohatstva.

Šéf odborov Volkswagenu: Strach o miesta v Škode je zbytočný

V českých médiách sa v októbri objavili špekulácie, že koncern by mohol presunúť časť produkcie Škody Auto do Nemecka.

USA nesúhlasí s prevzatím Time Warner spoločnosťou AT&T

Nesúhlas vlády s akvizíciou prekvapil mnohých na Wall Street.

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.