SME
Utorok, 22. jún, 2021 | Meniny má PaulínaKrížovkyKrížovky

Volkswagenu hrozí, že pre štrajk u dodávateľa obmedzí výrobu

Dodávatelia automobiliek niekedy nestíhajú dodávať súčiastky.

Okrem zamestnancov Johnson Controls aktuálne o zvýšení platov diskutujú aj zamestnanci Volkswagenu.Okrem zamestnancov Johnson Controls aktuálne o zvýšení platov diskutujú aj zamestnanci Volkswagenu. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Výroba v bratislavskom Volkswagene je ohrozená. Jeden z jeho hlavných dodávateľov, spoločnosť Johnson Controls, sa nevie dohodnúť so zamestnancami na raste miezd.

Asi 400 zamestnancov závodu v Lozorne, ktorý Volkswagenu dodáva autosedačky, hrozí štrajkom. Informovali o tom Hospodárske noviny.

Volkswagen tvrdí, že s komponentmi zatiaľ nemá problém. Odmietol komentovať prípadné dosahy štrajku, ide vraj o hypotetickú otázku.

„Naša kolektívna zmluva bola platná do konca roku 2010. Vyjednávania prebiehajú, nebudeme ich komentovať," tvrdí Johnson Controls.

Skryť Vypnúť reklamu

Robia iné modely

Do rokovaní sa už zapojilo aj ministerstvo práce. Vybralo sprostredkovateľa, ktorý má strany doviesť k dohode. Zamestnanci Johnson Controls žiadajú rast platov o 4,1 percenta, povedal Emil Machyna, predseda OZ KOVO.

Volkswagen včera prestal vyrábať v dvoch závodoch – vo Wolfsburgu a v Emdene. Dôvod bol však iný. „Máme veľký globálny dopyt. Chýbajú komponenty od externých dodávateľov, aj komponenty z našich motorární," zdôvodnil odstávku hovorca koncernu Christoph Adomat.

Bratislavského závodu by sa tento problém nemal dotknúť. „Koncern Volkswagen má len v Nemecku 12 a v celej Európe až 42 výrobných závodov. Dianie v jednom či dvoch závodoch, nemusí nevyhnutne kopírovať dianie v ostatných," povedal hovorca bratislavskej automobilky Vladimír Machalík.

Skryť Vypnúť reklamu

V Emdene a vo Wolfsburgu sa vyrábajú modely Volkswagen Golf, Touran, Tiguan a Passat.

Predsa len stoja

Machalík poprel, že by dodávatelia meškali a spôsobili tým podniku u nás problémy. Dopyt po autách z bratislavského VW pritom stúpol tak, že už niekoľko mesiacov vyrába každý deň v týždni.

No podľa informácií SME nedeľné výroby bývajú často bez jednej smeny, na budúcu nedeľu neplánuje VW vyrábať vôbec – údajne práve pre problémy s dodávkami.

Machalík tvrdí, že výroba stojí napríklad pre pravidelné kontroly. „Nastala však aj situácia, keď sme minulý rok museli obmedziť produkciu práve pre nedostatok komponentov, keď nášho českého dodávateľa postihli záplavy," dodal Machalík.

Prezident Zväzu priemyslu Slovenska Jozef Uhrík vie o problémoch automobiliek s dodávkami. Vraví, že nejde o nič nezvyčajné. Drobné problémy sa vraj bežne vyskytujú pri raste dopytu, najmä pri nábehu nových modelov.

Skryť Vypnúť reklamu

Oslovení dodávatelia tiež tvrdia, že je všetko v poriadku. Podľa informácií z Kie a trnavského Peugeotu, problémy s dodávkami nemajú.

Na nové vozidlá by sa nemalo čakať dlhšie. Koncernu Volkswagen sa zrejme darí zvládať výrobu včas. Čakacie lehoty na ich autá sa skrátili. Na najpredávanejšie Polo a Golf sa čakalo vlani aj tri či štyri mesiace.

Dnes je to asi 6 až 8 týždňov, hovorí Ľubomír Beňovič zo spoločnosti Porsche, ktorá na našom trhu zastrešuje značku Volkswagen.

Hovorí sa aj o tom, že dodávatelia automobiliek sú po kríze v zlej finančnej situácii a nemusia preto kapacitne zvládať zvýšený dopyt.

Managing partner KPMG Ľuboš Vančo hovorí, že to by sa prejavilo zrejme už skôr. „Ak si zoberieme novembrové alebo decembrové čísla ani jedna automobilka neurobila až taký skok,“ povedal. Okrem toho, problémy s dodávkami ovplyvňuje množstvo faktorov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  2. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  3. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  4. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  5. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  6. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  7. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  8. Recyklovať PET fľaše a plechovky môžu už aj obyvatelia Krupiny
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  10. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  1. Recyklovať PET fľaše a plechovky môžu už aj obyvatelia Krupiny
  2. V centre Bratislavy vznikajú apartmány určené na predaj
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. 3 veci, s ktorými zvládnete horúčavy v byte
  5. Spoločnosť ASBIS uvádza na európske trhy novinku
  6. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  7. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  8. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  9. Legislative intention - recodification of the corporate law
  10. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 9 358
  2. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 9 009
  3. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 8 528
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 450
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 6 810
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 6 191
  7. Po Slovensku na motorke 4 009
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 3 988
  9. Crème de la crème po slovensky 3 240
  10. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania 2 360
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rozhovory ZKH: Beata Balogová, Arpád Soltész, Zoltán Szalay a Márk Finta.

Podľa IPI existuje v Maďarsku koordinovaný systém cenzúry.


a 2 ďalší 21 h

Záchvat svedomia predstieral už pred dvoma týždňami, ale reálne chcel byť potichu poslancom do konca júna.


Neprehliadnite tiež

Veronika Remišová.

Piaty reformný antibyrokratický balíček eurofondov prinesie zjednodušenie v oblasti verejného obstarávania.


TASR 11m
Ilustračné foto

Na Slovensku bude Generali neskôr fungovať už len ako zahraničná pobočka.


SITA 17m
Ilustračné foto

Údaje poukazujú na ešte výraznejší prepad návštevníkov.


TASR 19m
Slovenský plán obnovy má zelenú. Oznámila to v pondelok na tlačovej konferencii v Bratislave predsedníčka Európskej komisie (EK) Ursula von der Leyenová. Na snímke vľavo predsedníčka EK Ursula von der Leyenová odovzdáva plán obnovy do rúk predsedu vlády SR Eduardovi Hegerovi (OĽaNO) počas návštevy Vedeckého parku Univerzity Komenského 21. júna 2021 v Bratislave.

Finálne alokácie budú známe až v júni 2022.


SITA 21m