Volkswagenu hrozí, že pre štrajk u dodávateľa obmedzí výrobu

Dodávatelia automobiliek niekedy nestíhajú dodávať súčiastky.

Okrem zamestnancov Johnson Controls aktuálne o zvýšení platov diskutujú aj zamestnanci Volkswagenu.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Výroba v bratislavskom Volkswagene je ohrozená. Jeden z jeho hlavných dodávateľov, spoločnosť Johnson Controls, sa nevie dohodnúť so zamestnancami na raste miezd.

Asi 400 zamestnancov závodu v Lozorne, ktorý Volkswagenu dodáva autosedačky, hrozí štrajkom. Informovali o tom Hospodárske noviny.

Volkswagen tvrdí, že s komponentmi zatiaľ nemá problém. Odmietol komentovať prípadné dosahy štrajku, ide vraj o hypotetickú otázku.

„Naša kolektívna zmluva bola platná do konca roku 2010. Vyjednávania prebiehajú, nebudeme ich komentovať," tvrdí Johnson Controls.

Robia iné modely

Do rokovaní sa už zapojilo aj ministerstvo práce. Vybralo sprostredkovateľa, ktorý má strany doviesť k dohode. Zamestnanci Johnson Controls žiadajú rast platov o 4,1 percenta, povedal Emil Machyna, predseda OZ KOVO.

Volkswagen včera prestal vyrábať v dvoch závodoch – vo Wolfsburgu a v Emdene. Dôvod bol však iný. „Máme veľký globálny dopyt. Chýbajú komponenty od externých dodávateľov, aj komponenty z našich motorární," zdôvodnil odstávku hovorca koncernu Christoph Adomat.

Bratislavského závodu by sa tento problém nemal dotknúť. „Koncern Volkswagen má len v Nemecku 12 a v celej Európe až 42 výrobných závodov. Dianie v jednom či dvoch závodoch, nemusí nevyhnutne kopírovať dianie v ostatných," povedal hovorca bratislavskej automobilky Vladimír Machalík.

V Emdene a vo Wolfsburgu sa vyrábajú modely Volkswagen Golf, Touran, Tiguan a Passat.

Predsa len stoja

Machalík poprel, že by dodávatelia meškali a spôsobili tým podniku u nás problémy. Dopyt po autách z bratislavského VW pritom stúpol tak, že už niekoľko mesiacov vyrába každý deň v týždni.

No podľa informácií SME nedeľné výroby bývajú často bez jednej smeny, na budúcu nedeľu neplánuje VW vyrábať vôbec – údajne práve pre problémy s dodávkami.

Machalík tvrdí, že výroba stojí napríklad pre pravidelné kontroly. „Nastala však aj situácia, keď sme minulý rok museli obmedziť produkciu práve pre nedostatok komponentov, keď nášho českého dodávateľa postihli záplavy," dodal Machalík.

Prezident Zväzu priemyslu Slovenska Jozef Uhrík vie o problémoch automobiliek s dodávkami. Vraví, že nejde o nič nezvyčajné. Drobné problémy sa vraj bežne vyskytujú pri raste dopytu, najmä pri nábehu nových modelov.

Oslovení dodávatelia tiež tvrdia, že je všetko v poriadku. Podľa informácií z Kie a trnavského Peugeotu, problémy s dodávkami nemajú.

Na nové vozidlá by sa nemalo čakať dlhšie. Koncernu Volkswagen sa zrejme darí zvládať výrobu včas. Čakacie lehoty na ich autá sa skrátili. Na najpredávanejšie Polo a Golf sa čakalo vlani aj tri či štyri mesiace.

Dnes je to asi 6 až 8 týždňov, hovorí Ľubomír Beňovič zo spoločnosti Porsche, ktorá na našom trhu zastrešuje značku Volkswagen.

Hovorí sa aj o tom, že dodávatelia automobiliek sú po kríze v zlej finančnej situácii a nemusia preto kapacitne zvládať zvýšený dopyt.

Managing partner KPMG Ľuboš Vančo hovorí, že to by sa prejavilo zrejme už skôr. „Ak si zoberieme novembrové alebo decembrové čísla ani jedna automobilka neurobila až taký skok,“ povedal. Okrem toho, problémy s dodávkami ovplyvňuje množstvo faktorov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  8. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  9. Kam do tepla v januári?
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  4. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  5. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  6. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  7. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  8. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  9. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  10. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 6 281
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 011
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 805
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 3 262
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 856
  6. Kam do tepla v januári? 2 537
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 304
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 203
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 505
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 1 453

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Čím viac hlasov, tým ľahšie rozhodovanie o kandidatúre, tvrdí konšpirátor a bývalý minister spravodlivosti. Zneužitia svojich údajov sa nebojí.

Neprehliadnite tiež

Amazon vybral dvadsať kandidátov na umiestnenie druhej centrály

Výber miest a lokalít odštartoval prvú etapu súboja o tisícky pracovných miest a miliardy dolárov

Prečo zas meškajú tlačivá daňových priznaní a ako tomu predchádzať

Štát roky nerešpektuje vlastné pravidlá, aby zmeny zákonov plánoval dostatočne vopred.

Poplatok za sobáš budú možno platiť aj neveriaci, diskrimináciu odmietajú

Matriky majú s cirkevnými sobášmi viac práce ako s civilnými, tvrdia autori poplatku.

Slovensko vyšlo ako 30. najlepšia krajina sveta pre život

Zo susediacich krajín je lepším miestom pre život iba Česko a Rakúsko.

V USA žiada o podporu v nezamestnanosti najmenej ľudí za posledných 45 rokov

Ide o najnižší počet žiadostí od februára 1973.