Volkswagenu hrozí, že pre štrajk u dodávateľa obmedzí výrobu

Dodávatelia automobiliek niekedy nestíhajú dodávať súčiastky.

Okrem zamestnancov Johnson Controls aktuálne o zvýšení platov diskutujú aj zamestnanci Volkswagenu.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Výroba v bratislavskom Volkswagene je ohrozená. Jeden z jeho hlavných dodávateľov, spoločnosť Johnson Controls, sa nevie dohodnúť so zamestnancami na raste miezd.

Asi 400 zamestnancov závodu v Lozorne, ktorý Volkswagenu dodáva autosedačky, hrozí štrajkom. Informovali o tom Hospodárske noviny.

Volkswagen tvrdí, že s komponentmi zatiaľ nemá problém. Odmietol komentovať prípadné dosahy štrajku, ide vraj o hypotetickú otázku.

„Naša kolektívna zmluva bola platná do konca roku 2010. Vyjednávania prebiehajú, nebudeme ich komentovať," tvrdí Johnson Controls.

Robia iné modely

Do rokovaní sa už zapojilo aj ministerstvo práce. Vybralo sprostredkovateľa, ktorý má strany doviesť k dohode. Zamestnanci Johnson Controls žiadajú rast platov o 4,1 percenta, povedal Emil Machyna, predseda OZ KOVO.

Volkswagen včera prestal vyrábať v dvoch závodoch – vo Wolfsburgu a v Emdene. Dôvod bol však iný. „Máme veľký globálny dopyt. Chýbajú komponenty od externých dodávateľov, aj komponenty z našich motorární," zdôvodnil odstávku hovorca koncernu Christoph Adomat.

Bratislavského závodu by sa tento problém nemal dotknúť. „Koncern Volkswagen má len v Nemecku 12 a v celej Európe až 42 výrobných závodov. Dianie v jednom či dvoch závodoch, nemusí nevyhnutne kopírovať dianie v ostatných," povedal hovorca bratislavskej automobilky Vladimír Machalík.

V Emdene a vo Wolfsburgu sa vyrábajú modely Volkswagen Golf, Touran, Tiguan a Passat.

Predsa len stoja

Machalík poprel, že by dodávatelia meškali a spôsobili tým podniku u nás problémy. Dopyt po autách z bratislavského VW pritom stúpol tak, že už niekoľko mesiacov vyrába každý deň v týždni.

No podľa informácií SME nedeľné výroby bývajú často bez jednej smeny, na budúcu nedeľu neplánuje VW vyrábať vôbec – údajne práve pre problémy s dodávkami.

Machalík tvrdí, že výroba stojí napríklad pre pravidelné kontroly. „Nastala však aj situácia, keď sme minulý rok museli obmedziť produkciu práve pre nedostatok komponentov, keď nášho českého dodávateľa postihli záplavy," dodal Machalík.

Prezident Zväzu priemyslu Slovenska Jozef Uhrík vie o problémoch automobiliek s dodávkami. Vraví, že nejde o nič nezvyčajné. Drobné problémy sa vraj bežne vyskytujú pri raste dopytu, najmä pri nábehu nových modelov.

Oslovení dodávatelia tiež tvrdia, že je všetko v poriadku. Podľa informácií z Kie a trnavského Peugeotu, problémy s dodávkami nemajú.

Na nové vozidlá by sa nemalo čakať dlhšie. Koncernu Volkswagen sa zrejme darí zvládať výrobu včas. Čakacie lehoty na ich autá sa skrátili. Na najpredávanejšie Polo a Golf sa čakalo vlani aj tri či štyri mesiace.

Dnes je to asi 6 až 8 týždňov, hovorí Ľubomír Beňovič zo spoločnosti Porsche, ktorá na našom trhu zastrešuje značku Volkswagen.

Hovorí sa aj o tom, že dodávatelia automobiliek sú po kríze v zlej finančnej situácii a nemusia preto kapacitne zvládať zvýšený dopyt.

Managing partner KPMG Ľuboš Vančo hovorí, že to by sa prejavilo zrejme už skôr. „Ak si zoberieme novembrové alebo decembrové čísla ani jedna automobilka neurobila až taký skok,“ povedal. Okrem toho, problémy s dodávkami ovplyvňuje množstvo faktorov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  2. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  3. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  4. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  7. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 14 018
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 727
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 275
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 543
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 908
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 419
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 322
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 142
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 786
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 701

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Na náramok treba myslieť, Rusko nemôže zájsť ani na viedenské vianočné trhy

Pavol Rusko je siedmym občanom, ktorý dostal monitorovací náramok bez odsúdenia.

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment politológ.

KOMENTÁRE

Srebrenica stále pripomína, že Európa nemusí byť imúnna

Mladič sa pred spravodlivosťou nakoniec neschoval.

Neprehliadnite tiež

Futej predáva strojárne PPS v Detve, keď SNS chystá výrobu transportérov

S ponukou na prevzatie strojární boli oslovení záujemcovia z Česka a Slovenska.

Naši inšpektori možno preveria firmu, ktorej zadržali kamióny

V skladoch prístavu Zeebrugge zadržali v pondelok 112 kamiónov so slovenskými značkami.

Spolumajiteľa Poštovej banky, ktorý chce kúpiť Markízu, vyšetrujú pre korupciu

Čínska CEFC China Energy sa od obvinení z korupcie či prania špinavých peňazí dištancuje.

Komisia potvrdila, že návrh rozpočtu je v súlade s európskymi pravidlami

Európska komisia analyzovala plány rozpočtu na rok 2018 všetkých členov eurozóny s výnimkou Grécka.

Francúzsky Amazon vymyslel udavačskú hru, aby prevychoval šéfov

Zamestnanec, ktorému sa podarí nazbierať najviac bodov, vyhrá dron.