Volkswagenu hrozí, že pre štrajk u dodávateľa obmedzí výrobu

Dodávatelia automobiliek niekedy nestíhajú dodávať súčiastky.

Okrem zamestnancov Johnson Controls aktuálne o zvýšení platov diskutujú aj zamestnanci Volkswagenu.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Výroba v bratislavskom Volkswagene je ohrozená. Jeden z jeho hlavných dodávateľov, spoločnosť Johnson Controls, sa nevie dohodnúť so zamestnancami na raste miezd.

Asi 400 zamestnancov závodu v Lozorne, ktorý Volkswagenu dodáva autosedačky, hrozí štrajkom. Informovali o tom Hospodárske noviny.

Volkswagen tvrdí, že s komponentmi zatiaľ nemá problém. Odmietol komentovať prípadné dosahy štrajku, ide vraj o hypotetickú otázku.

„Naša kolektívna zmluva bola platná do konca roku 2010. Vyjednávania prebiehajú, nebudeme ich komentovať," tvrdí Johnson Controls.

Robia iné modely

Do rokovaní sa už zapojilo aj ministerstvo práce. Vybralo sprostredkovateľa, ktorý má strany doviesť k dohode. Zamestnanci Johnson Controls žiadajú rast platov o 4,1 percenta, povedal Emil Machyna, predseda OZ KOVO.

Volkswagen včera prestal vyrábať v dvoch závodoch – vo Wolfsburgu a v Emdene. Dôvod bol však iný. „Máme veľký globálny dopyt. Chýbajú komponenty od externých dodávateľov, aj komponenty z našich motorární," zdôvodnil odstávku hovorca koncernu Christoph Adomat.

Bratislavského závodu by sa tento problém nemal dotknúť. „Koncern Volkswagen má len v Nemecku 12 a v celej Európe až 42 výrobných závodov. Dianie v jednom či dvoch závodoch, nemusí nevyhnutne kopírovať dianie v ostatných," povedal hovorca bratislavskej automobilky Vladimír Machalík.

V Emdene a vo Wolfsburgu sa vyrábajú modely Volkswagen Golf, Touran, Tiguan a Passat.

Predsa len stoja

Machalík poprel, že by dodávatelia meškali a spôsobili tým podniku u nás problémy. Dopyt po autách z bratislavského VW pritom stúpol tak, že už niekoľko mesiacov vyrába každý deň v týždni.

No podľa informácií SME nedeľné výroby bývajú často bez jednej smeny, na budúcu nedeľu neplánuje VW vyrábať vôbec – údajne práve pre problémy s dodávkami.

Machalík tvrdí, že výroba stojí napríklad pre pravidelné kontroly. „Nastala však aj situácia, keď sme minulý rok museli obmedziť produkciu práve pre nedostatok komponentov, keď nášho českého dodávateľa postihli záplavy," dodal Machalík.

Prezident Zväzu priemyslu Slovenska Jozef Uhrík vie o problémoch automobiliek s dodávkami. Vraví, že nejde o nič nezvyčajné. Drobné problémy sa vraj bežne vyskytujú pri raste dopytu, najmä pri nábehu nových modelov.

Oslovení dodávatelia tiež tvrdia, že je všetko v poriadku. Podľa informácií z Kie a trnavského Peugeotu, problémy s dodávkami nemajú.

Na nové vozidlá by sa nemalo čakať dlhšie. Koncernu Volkswagen sa zrejme darí zvládať výrobu včas. Čakacie lehoty na ich autá sa skrátili. Na najpredávanejšie Polo a Golf sa čakalo vlani aj tri či štyri mesiace.

Dnes je to asi 6 až 8 týždňov, hovorí Ľubomír Beňovič zo spoločnosti Porsche, ktorá na našom trhu zastrešuje značku Volkswagen.

Hovorí sa aj o tom, že dodávatelia automobiliek sú po kríze v zlej finančnej situácii a nemusia preto kapacitne zvládať zvýšený dopyt.

Managing partner KPMG Ľuboš Vančo hovorí, že to by sa prejavilo zrejme už skôr. „Ak si zoberieme novembrové alebo decembrové čísla ani jedna automobilka neurobila až taký skok,“ povedal. Okrem toho, problémy s dodávkami ovplyvňuje množstvo faktorov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. Od septembra opäť po starom
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  2. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. Od septembra opäť po starom
  5. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  6. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  7. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  8. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  9. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  10. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 975
  2. Od septembra opäť po starom 4 602
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 334
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 2 350
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 836
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 743
  7. Ako sme jazdili v socializme 1 389
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 274
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 088
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 057

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Kedy dostanete 13. a 14. plat? Fico podporil Dankov návrh

Koalícia sa zrejme dohodne na úľavách.

PLUS

Školákov učí jesť zdravo. Bez cukru či bielej múky

Niekdajší šéfkuchár v hoteli je teraz vedúcim školskej jedálne.

KOMENTÁRE

Kresťanstvo stojí v otázke homosexuality na križovatke

Neudržateľnou sa stala argumentácia Bibliou.

TECH

Sledujete počasie v mobile? Možno vás firma špehuje

Kde ste? Informácie, ktoré zaujímajú vývojárov.

Neprehliadnite tiež

Britské firmy majú čoraz väčšie obavy z vývoja ekonomiky

Firmy v Británii potrebujú nielen ľahký prístup na jednotný trh EÚ, ale mnohé z nich aj kvalifikovanú silu z kontinentu.

RTVS nakupovala, futbalový šampionát môže vysielať päť rokov

Za balík vysielacích práv na futbalové turnaje zaplatí verejnoprávne médium 1,6 milióna eur v piatich splátkach.

Český Lidl sťahuje z predaja vajcia, našli v nich salmonelu

Ak spotrebitelia zakúpili vajcia, môžu ich vrátiť do akejkoľvek predajne reťazca.

Banky vo Veľkej Británii sa chystajú zatvoriť rekordných 762 pobočiek

Politici v parlamentnej rozprave označili toto správanie bánk za tichý škandál.