Volkswagenu hrozí, že pre štrajk u dodávateľa obmedzí výrobu

Dodávatelia automobiliek niekedy nestíhajú dodávať súčiastky.

Okrem zamestnancov Johnson Controls aktuálne o zvýšení platov diskutujú aj zamestnanci Volkswagenu.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Výroba v bratislavskom Volkswagene je ohrozená. Jeden z jeho hlavných dodávateľov, spoločnosť Johnson Controls, sa nevie dohodnúť so zamestnancami na raste miezd.

Asi 400 zamestnancov závodu v Lozorne, ktorý Volkswagenu dodáva autosedačky, hrozí štrajkom. Informovali o tom Hospodárske noviny.

Volkswagen tvrdí, že s komponentmi zatiaľ nemá problém. Odmietol komentovať prípadné dosahy štrajku, ide vraj o hypotetickú otázku.

„Naša kolektívna zmluva bola platná do konca roku 2010. Vyjednávania prebiehajú, nebudeme ich komentovať," tvrdí Johnson Controls.

Robia iné modely

Do rokovaní sa už zapojilo aj ministerstvo práce. Vybralo sprostredkovateľa, ktorý má strany doviesť k dohode. Zamestnanci Johnson Controls žiadajú rast platov o 4,1 percenta, povedal Emil Machyna, predseda OZ KOVO.

Volkswagen včera prestal vyrábať v dvoch závodoch – vo Wolfsburgu a v Emdene. Dôvod bol však iný. „Máme veľký globálny dopyt. Chýbajú komponenty od externých dodávateľov, aj komponenty z našich motorární," zdôvodnil odstávku hovorca koncernu Christoph Adomat.

Bratislavského závodu by sa tento problém nemal dotknúť. „Koncern Volkswagen má len v Nemecku 12 a v celej Európe až 42 výrobných závodov. Dianie v jednom či dvoch závodoch, nemusí nevyhnutne kopírovať dianie v ostatných," povedal hovorca bratislavskej automobilky Vladimír Machalík.

V Emdene a vo Wolfsburgu sa vyrábajú modely Volkswagen Golf, Touran, Tiguan a Passat.

Predsa len stoja

Machalík poprel, že by dodávatelia meškali a spôsobili tým podniku u nás problémy. Dopyt po autách z bratislavského VW pritom stúpol tak, že už niekoľko mesiacov vyrába každý deň v týždni.

No podľa informácií SME nedeľné výroby bývajú často bez jednej smeny, na budúcu nedeľu neplánuje VW vyrábať vôbec – údajne práve pre problémy s dodávkami.

Machalík tvrdí, že výroba stojí napríklad pre pravidelné kontroly. „Nastala však aj situácia, keď sme minulý rok museli obmedziť produkciu práve pre nedostatok komponentov, keď nášho českého dodávateľa postihli záplavy," dodal Machalík.

Prezident Zväzu priemyslu Slovenska Jozef Uhrík vie o problémoch automobiliek s dodávkami. Vraví, že nejde o nič nezvyčajné. Drobné problémy sa vraj bežne vyskytujú pri raste dopytu, najmä pri nábehu nových modelov.

Oslovení dodávatelia tiež tvrdia, že je všetko v poriadku. Podľa informácií z Kie a trnavského Peugeotu, problémy s dodávkami nemajú.

Na nové vozidlá by sa nemalo čakať dlhšie. Koncernu Volkswagen sa zrejme darí zvládať výrobu včas. Čakacie lehoty na ich autá sa skrátili. Na najpredávanejšie Polo a Golf sa čakalo vlani aj tri či štyri mesiace.

Dnes je to asi 6 až 8 týždňov, hovorí Ľubomír Beňovič zo spoločnosti Porsche, ktorá na našom trhu zastrešuje značku Volkswagen.

Hovorí sa aj o tom, že dodávatelia automobiliek sú po kríze v zlej finančnej situácii a nemusia preto kapacitne zvládať zvýšený dopyt.

Managing partner KPMG Ľuboš Vančo hovorí, že to by sa prejavilo zrejme už skôr. „Ak si zoberieme novembrové alebo decembrové čísla ani jedna automobilka neurobila až taký skok,“ povedal. Okrem toho, problémy s dodávkami ovplyvňuje množstvo faktorov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 306
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 019
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 901
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 250
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 466
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 600
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 274
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 484
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 759
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 607

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop