BRATISLAVA. Od zajtra si za pivo od Heinekenu priplatíte. Jeho cena sa zvýši v priemere o päť percent, pol litra piva tak zdražie asi o dva centy.
Zvýšenie cien Heineken odôvodňuje nárastom cien obilnín, najmä jačmeňa. Slabá úroda totiž zvýšila jeho cenu až o 40 percent.
„Rástli aj ceny ďalších vstupných surovín a náklady na obaly, energie, či prepravu," tvrdí generálna riaditeľka Heineken Slovensko Door Plantenga.
Stanislav Nemec, hovorca Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory vraví, že ceny obilia oproti vlaňajšku stúpli o 70 percent.
Či sa to odrazí v cenách piva, či pečiva, odhadovať nechce.
Ak by aj dodávatelia chceli ceny potravín meniť, dôležité sú podľa Nemca zmluvy, ktoré dodávatelia uzavreli s obchodníkmi.
Kým nevypršia, s cenami sa hýbať nebude. Napriek tomu si myslí, že ceny potravín u nás stúpnu tento rok o 5 až 7 percent.
Obchod zdražovať nechce
Pekári naznačujú, že sa vyššia cena obilia môže prejaviť v cenách ich výrobkov.
„Za posledné tri mesiace sa cena múky zvýšila v priemere o 60 percent. To má, samozrejme, vplyv na cenu pečiva," povedal Jozef Oremus, majiteľ Pekárne Oremus Bánov.
To, že zdraženie môže nastať, nevylúčil ani František Pachner z bratislavskej pekárne Pachner:„O mesiac, dva by malo byť jasné, či sa budú zvyšovať ceny výrobkov."
Obchod je však proti úprave cien smerom nahor. „Niektoré pekárne chcú zvyšovať pre vývoj na svetových trhoch ceny každý mesiac. S tým nesúhlasím, pretože sa to prenáša na nás, " vraví Pavol Konštiak, prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu.
Fastfoody zatiaľ čakajú
V najbližších týždňoch by sa nemali zvýšiť ceny ani vo fastfoodoch.
„Snažíme sa udržať stabilné ceny v čo najdlhšej možnej miere," povedala Lucia Vašková z KFC. V prvom polroku neplánuje zdražovať ani sieť kaviarní Coffee&Co .O pár mesiacov sa to však môže zmeniť.
„Ceny jedál sa odvíjajú od nákupných cien. Preto by časom mohlo byť zvyšovanie cien logickým výstupom,"povedala Drahomíra Jiráková z McDonald's.