Teraz sa vás to zrejme pýta každý, no neodpustíme si. O koľko máte teraz nižší plat?
„Je to výrazne nižší plat.“
Sú kolegovia z biznisu prekvapení, že ste túto funkciu zobrali pre niečo iné ako peniaze?
„Logické to nebolo nikomu. Ani môjmu šéfovi. Ľudí to prekvapilo, ale na druhej strane sa stretávam s tým a verím, že je to úprimné, že mi držia palce a sledujú, ako sa to skončí. Každá verejnoprávna inštitúcia alebo štátny podnik je v interakcii s politikou. Preto sú zvedaví, kam až sa dostane človek, ktorý má záujem veci meniť.“
Väčšinou sa na horšie platené miesto odchádza vtedy, keď sa na tom pôvodnom necítite dostatočne využitý.
„To nebol môj prípad a, samozrejme, nevyhodili ma. Dôkazom je, že na môj post sa doteraz nenašla náhrada.“
Môžete sa ešte vrátiť?
„Nie. Keby som bol teraz mojím šéfom, určite by som neakceptoval takého človeka. Okrem toho, v papierenskom priemysle sa za rok tak veľa udeje, že tá možnosť tu nie je.“
Na aký dlhý pobyt v Sociálnej poisťovni ste vnútorne nastavený? Na dva roky? Do roku 2013, keď sa zjednotí výber daní a odvodov?...
„Vymenovanie je na šesť rokov a vychádzam z toho, že tu budem šesť rokov. Keby som sa takto nesprával, bolo by to nesprávne.“
Kto vám dal ponuku?
„Ponuku som dostal od predsedu SaS pána Sulíka. Stretli sme sa ešte v čase, keď pracoval ako riaditeľ v bratislavskej mestskej firme OLO a ja vo firme Kappa Štúrovo. Naším pričinením vznikol spoločný podnik, ktorý funguje v Bratislave doteraz. A prečo ma oslovil? Spolupráca je vždy o dôvere a pán Sulík pravdepodobne usúdil, že sa mi dôverovať dá.“
Poďme k vašim cieľom. Je ním zvýšenie výberu poistného z 96 percent na 99 percent.
„Chceme to dosiahnuť v priebehu roka. Toto sú naše osobné ciele, ktoré sú vyššie, ako stanovuje rozpočet. Chceme sa pohnúť o väčší kus dopredu.“
Kedy je šanca zlepšiť výber poistného? Keď poisťovňa dáva o sebe viac informácií, keď je prívetivejšia?
„Ten priestor je všade. Rezervy treba hľadať predovšetkým v našom prístupe, v našich reakčných časoch, v správnej motivácii zaškolených ľudí. Je to aj o tom, aby sme lepšie inštruovali exekútorov, správne ich vyberali. Je to sled krokov, ktoré, ako pevne verím, budú znamenať efekt pre túto inštitúciu.“
Rozhodujú aj politici. Viete si predstaviť exekúcie štátnych zdravotníckych zariadení?
„Diskusia, ktorú sme v poslednom období okolo nemocníc rozvírili, viedla k tomu, že začali viac platiť. Som presvedčený, že sa treba rozlúčiť s mylným názorom, že Sociálna poisťovňa je spoluzodpovedná za zdravotnú starostlivosť obyvateľstva. Čo táto krajina potrebuje, je zavedenie poriadku a nie prijímanie ďalších neštandardných krokov, napríklad v podobe oddlžení.“
Existuje pre vás aj iná efektívna možnosť, ako sa rozprávať so zdravotníkmi než exekúcia?
„Určite. Podľa mňa je všetko o dialógu. Keď sa nastavia všeobecné pomery v krajine tak, že neplatiť sa vypláca a nie je to hanba, tak sa nedivím, že ľudia neplatia. Pred príchodom do poisťovne som po nociach a víkendoch študoval veci súvisiace s poisťovňou a nadobudol som vnútorné presvedčenie, že viem, čo s tým. Prekvapuje ma, keď do nemocnice nastúpi riaditeľ, ktorý pri prvom stretnutí povie, že on platiť nebude, lebo nemá na to peniaze a má iné priority. Zákonite si kladiem otázku, prečo do tej funkcie išiel, keď nemá víziu, ako uhrádzať záväzky.“
Boli ste už v poisťovni, keď vám napadlo, že sa musíte s exekútormi rozprávať v symboloch, teda napríklad im dať desatoro, podľa ktorého sa majú správať?
„Som improvizátor. To, že exekúcie sú veľký problém, som si uvedomil až tu, aj keď som to cítil. Veci, ktoré sú v nejakých symboloch, sa ľahko pamätajú, a preto sme zaviedli desatoro. Rok 2011 som nazval rokom reštrukturalizácie tejto inštitúcie a zamestnanci to vedia.“
Viacerí exekútori vyjadrili po stretnutí na pôde ministerstva práce nespokojnosť s novým hodnotením ich práce.
„V situácii, kde si na jeden ,koláč' pohľadávok ,brúsi zuby' neúmerne veľký a navyše stále rastúci počet exekútorov, je ich nespokojnosť pochopiteľná. Nedá sa však súhlasiť, aby pravidlá spolupráce určovali exekútori, resp. aby pravidlá spolupráce boli založené na tom, že žiadne neexistujú.“
Stretli ste sa aj s dodávateľmi. Navrhli ste im, aby sa sami pozreli do zmlúv a prehodnotili, či by nechceli prísť s iným návrhom zmlúv?
„Dodávateľom sme povedali, že vyznávame partnerské vzťahy spolupráce, ale odmietame byť v pozícii vydieraných. Myslím si, že to vyznelo dosť jasne. Výsledkom je, že niekoľko dodávateľov prišlo za nami a sami nám iniciatívne znížili ceny rádovo o 10 až 20 percent. Urobili to ako gesto. Vedeli, že ak to neurobia, s najväčšou pravdepodobnosťou sa s nimi rozlúčime, pokiaľ budeme mať túto možnosť.“
Je problém vypovedať zmluvy?
„Niektoré áno. My však nechceme riešiť problémy cez médiá alebo stretávať sa na súdoch. Tento manažment je manažmentom dialógu a hľadania zhody.“
Pokiaľ ide o IT systém, nenavrhujete ho celý vymeniť, ale poplátať a spojiť.
„Áno, v malých krokoch. IT systémy stáli obrovské peniaze. Osobne pri nich preferujem evolučné nie revolučné riešenia.“
Občan narazí na IT systémy Sociálnej poisťovne vtedy, keď v poisťovni vznikne chyba a je na klientovi, aby to dokazoval. Ako nám viete sľúbiť, že náklady, ktoré majú ľudia so Sociálnou poisťovňou, budú menšie?
„Neviem vám dať konkrétnu odpoveď, koľko stojí občana komunikácia so Sociálnou poisťovňou, asi sa to ani nedá spočítať. Jedno viem, chceli by sme, aby sa skrátil reakčný čas poisťovne vo vzťahu k občanovi, aby sme neboli v pozícii, že reagujeme po rokoch, a od občana žiadame veci, ktoré už raz doložil.“
Vy ste prišli a povedali zamestnancom, že ich bude menej nie o 300, ale o 600. Majú vás radi, budú vám veriť?
„Ľudia môžu mať radi napríklad speváka. Ja som v inej pozícii a mám potrebu urobiť to, čo je správne, čo očakáva päť miliónov ľudí. Chcú mať inštitúciu, ktorá nepôsobí ako moloch. Zo skúseností viem, že každé zmeny, ktoré súvisia s prepúšťaním, sú nepopulárne a prinášajú obavy. Každá zmena však znamená aj príležitosť. Súhlasím s vami, že zmeniť myslenie ľudí a špeciálne vo veľkom úrade, nie je jednoduché. Rieši sa to tak, že niektorí ľudia sa zmenia, niektorí prídu noví a ďalší musia odísť. Iná cesta nie je. Na to, aby ste urobili zmeny, musíte mať podporu toho, kto vám tú šancu dal, to je vláda. V tomto sa necítim byť obmedzený. Musíte tiež vybudovať víťazný tím v organizácii. Môžete začať v organizácii ako osamelý bežec, ale nemôžete tak skončiť.“
Kde ste hľadali nových ľudí pre pobočky?
„Treba povedať, že mnohí z nich sú bývalí zamestnanci alebo v pobočke pôsobili. Prešiel som všetkých 37 pobočiek a niektoré z vysunutých pracovísk. Hovoril som s desiatkami ľudí, ktorí sa hlásili za riaditeľov pobočiek. Mám za sebou pomerne hektické obdobie.“
Boli ste pri výbere každého riaditeľa pobočky?
„Áno. Mali sme trojčlennú komisiu. Robili sa výberové konania.“
Politické nominácie ste teda vyriešili tým, že ste povedali politickým stranám, že môžu poslať svojich ľudí do konkurzu?
„Ja som takúto informáciu nedával. Ale faktom je, že na jedného nového riaditeľa pobočky boli možno tri výberové konania. Naozaj cez moje ruky prešlo veľa ľudí, s ktorými sme sa nedohodli, nespĺňali naše očakávania.“
Oslovovali ste aj priamo nejakých ľudí, na ktorých ste mali referencie?
„Áno. Presne týmto spôsobom to prebehlo v ústredí, ale aj v niektorých pobočkách, napr. v Bratislave, kde sa ročne vyberie jedna tretina poistného.“
Oplatí sa investovať do pobočiek?
„Nepoviem nič nové, keď poviem, že ryba smrdí vždy od hlavy. Pobočky sú také, aké je ústredie. Aj táto inštitúcia je taká, aká je krajina. Pracoval som v zahraničí a teraz som sa stretol s realitou. To, čo táto krajina potrebuje, je zavedenie poriadku.“
Myslíme si, že ak máte pohľadávky po lehote splatnosti voči štátnemu podniku, napríklad železniciam, a mali by ste dať návrh na exekúciu, tak to neurobíte.
„Sú dva uhly pohľadu. Prvý je taký, že to vzdám skôr, ako začnem. Tých dôvodov, prečo robiť precedensy, neštandardné kroky, je veľa. Výsledok je, že sa stratí úcta, zodpovednosť k plneniu si záväzkov. Každý nezdravý kompromis vedie k zvýšeniu neporiadku. Druhý prístup je taký, že prídete za riaditeľom železníc, rokujete s ním, ak to nepomôže, obrátite sa na ministerstvo dopravy. Jednoducho, v tej veci niečo robíte.“
Čo ste museli skorigovať zo svojich predstáv?
„Teraz to možno vyznie neúprimne, ale ja som neskorigoval nič zo svojich predstáv. Dokonca to ide lepšie, ako som si myslel.“
Podarí sa vám napríklad prepustiť viac ľudí, ako bol plán?
„Keď som vstúpil do poisťovne, východiská rozpočtu boli hotové. Pripravilo ich ministerstvo financií. My sme sem prišli a zanalyzovali sme si situáciu. K redukcii zamestnancov pristupujeme preto, lebo sme na mnohých miestach našli prezamestnanosť a na to nepotrebujem audit, lebo je to očividné. Osobne som prešiel všetky odbory, sekcie v tejto inštitúcii. V dialógu s riaditeľmi pobočiek sme sa dopracovali k takýmto číslam. V poisťovni je veľa múdrych a pracovitých ľudí, ktorých úsilie nesmie byť marené tými druhými, ktorí hľadajú v úrade len „pokojný prístav“ bez náročnosti k sebe a okoliu. Každý, kto je zamestnaný, by sa mal ísť do práce ,narobiť' a súčasne si ju musí i vážiť. Naša inštitúcia nemôže byť výnimkou. Tu platí nepriama úmera, menej ľudí, viac výkonu.“
Našiel sa niekto, kto sa vás pýtal, prečo ste zakázali papiere v internej komunikácii?
„Zakázali sme interne komunikovať iným spôsobom ako prostredníctvom e-mailov. Poštová forma je drahá, zdĺhavá a byrokratická. Skôr sa pýtali, či môžu poslať nejaký doklad poštou, lebo sa nedá naskenovať. Zvyk je železná košeľa. Svet však plynie oveľa rýchlejšie.“
Mali priestor na vysvetľovanie?
„V tomto prípade nie. Zmenilo sa to tak, že došiel priamy zákaz.“
Rozpočet poisťovne by mal byť lepší ako vlani.
„V tomto roku máme po započítaní finančnej injekcie zo štátneho rozpočtu vo výške 1,6 miliardy eur naplánovaný prebytok 70 miliónov eur. Doteraz to tak nebolo a napriek každoročnej finančnej podpore štátu boli rozpočty vždy deficitné. Reštrikcia sa prejavuje v oblasti mzdových nákladov aj kapitálových výdavkov. Už vlani vo štvrtom kvartáli sme dosiahli prakticky vyrovnaný rozpočet roka s veľmi miernym prebytkom vo výške 12 miliónov eur, pričom plán počítal so stratou 23 miliónov eur.“
Bývalé vedenie poisťovne sa snažilo zlepšiť bilanciu poisťovne aj tým, že listom informovalo klientov, prečo je druhý pilier nevýhodný. Budete pokračovať v takýchto aktivitách?
„Druhý pilier je zákonná možnosť občana a našou úlohou je zabezpečiť servis týkajúci sa tejto možnosti. Nepôjdeme nad rozsah zákona, a preto určite nebudeme ,internou iniciatívou' ovplyvňovať slobodu voľby občana. Z princípu odmietam snahy o ochranu občana proti jeho vlastnej vôli.“
Boli ste pri debate či vyberať odvody jednotne, alebo nie?
„Nebol som pri tvorbe tejto myšlienky. Rozumiem jej. Keď sa to spraví dobre, prinesie to efekt v podobe zníženia nákladov.“
Bol by problém, keby sa spolu s daňami, clom a sociálnymi odvodmi vyberali na jednom mieste aj zdravotné odvody?
„Myslím si, že to treba robiť v krokoch. Od 1. januára 2012 sa spojí colnica s daňovým úradom do finančného úradu, následne od ďalšieho roka sa k tomu pridá výber poistného, ale to asi viete.“