MÉDIÁ

Turci obsadili slovenské večery

Časy telenoviel sa vracajú. Seriál Tisíc a jedna noc ukazuje, že na divákov stále platia zamotané príbehy rodinných klanov na mnoho pokračovaní.

Šeherezádou je v tureckej telenovele herečka Bergüzar Korel.(Zdroj: MARKÍZA)

BRATISLAVA. Príbeh chudobnej ženy, ktorá smeruje na vrchol spoločenského rebríčka, po rokoch opäť na slovenských obrazovkách zafungoval.

Turecká telenovela Binbir Gece – Tisíc a jedna noc láme divácke rekordy drahých veľkolepých projektov, ako je SuperStar.

Televíziu Markízu seriál vyšvihol na niekoľkoročné maximá v sledovanosti. Konkurenčnej televízii Joj, ktorá sa už v posledných mesiacoch na lídra doťahovala, uškodil. Divácky je na minime.

Slovensko už ošiaľ telenoviel naplno zažilo krátko po vzniku republiky. Do rodín sa vklienil najskôr príbeh jednoduchej Márie, nasledovali Manuela, slepá Esmeralda či Divoký Anjel.

Kritizovať Markízu je ako vyčítať divákovi, že si rád poplače nad telenovelou, píše Juraj Javorský

Pätnásť rokov po príchode mydlových opier, nazývaných podľa častých reklám na pracie prostriedky v reklamných prestávkach v začiatkoch vysielania, formát pomaly odumieral. Zdalo sa, že priťahuje už iba malé percento romantických žien na staniciach Joj Plus a Doma.

Prišla z Balkánu

Zápletka
Tisíc a jedna noc

Onur: Gratulujem vám. Dokážete si vypýtať 150­tisíc dolárov od spoločnosti, kde pracujete iba tri mesiace? Bravó! Máte guráž, pretože ste na čele dubajského projektu?

Šeherezáda: Dobre. Ospravedlňujem sa. Mrzí ma to, zabudnite na náš rozhovor.

Onur: Žiadna rozumná spoločnosť nedá 150­tisíc zamestnancovi po troch mesiacoch.

Šeherezáda: Ja viem, mrzí ma to. Pekný večer.

Onur: Dám vám ich... Za protihodnotu. Jedna noc so mnou. Strávite so mnou noc a 150­tisíc je vašich.

„Seriál Tisíc a jedna noc je fenoménom na balkánskom trhu. Pred jeho kúpou sme vychádzali z výsledkov sledovanosti v Bulharsku, Chorvátsku, Srbsku, Macedónsku, Bosne, Rumunsku, Grécku a samozrejme základom boli výsledky z Turecka. Tieto hodnoty dokázali, že seriál má silný príbeh s medzinárodným potenciálom,“ hovorí programový riaditeľ Markízy Gorazd Slak.

Ukázalo sa, že Slovensko má k Balkánu blízko. A Šeherezáda postupuje aj ďalej na západ, skupina CME, ktorá vlastní Markízu, ju posúva aj svojej českej televízii Nova.

Tuctový príbeh lásky

Divákov telenovela drží aj takmer nekonečným počtom častí a emotívnym dejom.

Aj Tisíc a jedna noc má typickú vzťahovú zápletku. Krásna architektka Šeherezáda je matkou päťročného chlapca s leukémiou a potrebuje urgentnú pomoc. Šéf jej peniaze dá, len ak s ním strávi noc. Tradične nasleduje láska s množstvom prekážok a zákerností.

Aj keď ide o nízkonákladovú telenovelu, programový riaditeľ Markízy, ktorej zachránila odliv divákov, je s ňou spokojný. „Diváka nezaujímajú náklady na výrobu, ale sila príbehu a celkové spracovanie, a to Tisíc a jedna noc rozhodne má,“ hovorí Slak. Markíza sa obhliada po ďalších telenovelách z Turecka.

Šeherezáda valcuje konkurenciu už štvrtý týždeň. Štvrtkové epizódy sledovalo vyše milión a stotisíc divákov. Prvú časť sledovala takmer polovica divákov, ktorí mali zapnutý televízor, pri druhej Markíza polovicu prekonala.

Súboj jednotky a dvojky

Televízia Joj od polovice februára spúšťa novú sériu úspešného denného seriálu Panelák. Jeho autor Andy Kraus si netrúfa odhadnúť, či mu úspešná Šeherezáda ublíži.

V Markíze uvažujú, že vlastný seriál Ordinácia v ružovej záhrade, ktorý nasadzovali v hlavnom vysielacom čase proti Paneláku, v novej sezóne presunú.

Tisíc aj jedna noc v sledovanosti za posledné roky vysielania Markízy zaostáva len za drahými licencovanými projektmi ako SuperStar z jesene 2009 či Slovensko má talent z roku 2008.

Na Facebooku má telenovela už vyše štrnásťtisíc fanúšikov, čo je viac, ako všetky jej zahraničné oficiálne stránky. K skupine O Šeherezáde nechcem ani počuť minimálne 1000 a 1 nocí sa za pár posledných dní pridalo už 25­tisíc ľudí.

kraus.jpgKraus: Aj mladí chcú emócie

Autor viacerých slovenských seriálov a sitcomov ANDY KRAUS z TV Joj hovorí, že Šeherezáda uspela, pretože je to exotická rozprávka.

Čím pritiahla Markíza divákov na telenovelu v primetime?

„Nasadila to v mimosezónnom čase, keď divák nemá veľký výber a veľmi rýchlo sa na to namotal. Je to iná telenovela ako tie predtým. Je výpravnejšia, profesionálne zvládnutejšia. Dej sa odohráva často v exteriéroch, má silné emócie. Divákom v našich seriáloch zrejme chýbajú. Je tam závan exotiky.“

Je to návrat telenoviel na obrazovku?

„Ten typ telenoviel ako Jednoducho Mária, nemá čo v hlavnom vysielacom čase robiť a ani by už nezafungoval. Tisíc a jedna noc je o pár levelov vyššie. Myslím si, že program tohto typu na večer nepatrí, ale chápem Markízu. Keď to funguje, nemajú dôvod to sťahovať.“

V čom spočíva úspech týchto soap opier?

„Ak začnete sledovať dlhodobé seriály pravidelne, navyknete si na ne. Vďaka návyku je úspešný aj Panelák, ťaží z toho aj Ordinácia.“

Čo vás pri Tisíc a jednej noci prekvapilo?

„Funguje aj u mladých. Mal som pocit, že emócie z obrazovky si vyžaduje starší divák. Pri Paneláku sme mali pocit, že mladší divák chce skôr rýchly spád, napätie, viac humoru a emócie preňho podstatné nie sú. Asi sme sa mýlili.“

Stratí Panelák divákov?

„Pri Ordinácii sme to vedeli odhadnúť, pretože som poznal toho diváka. Teraz neviem povedať, koľko divákov bude ochotných odísť od Tisíc a jednej noci k Paneláku. Čísla, ktoré bude robiť Panelák, nebudú brutálne zlé. Nemám obavy preto, že táto telenovela má len 190 častí, Panelák bude mať o chvíľu 600 častí.“

Nenapíšete telenovelu?

„Neviem písať telenovely. Tento typ jednoduchých emotívnych dialógov, kde sa dej ťahá pomaly, písať ani nechcem. Nie som si istý, či by telenovela zafungovala aj v slovenských reáliách. Chýbal by jej rozprávkový, exotický rozmer.“

Ján Glovičko
Jednoduchá Mária vyľudňovala ulice

Prvú a najsledovanejšiu telenovelu u nás neporazila za 17 rokov v sledovanosti žiadna iná.

BRATISLAVA. Simplemente María bola prvá telenovela, ktorú Slováci v roku 1994 videli.

Spočiatku neboli reakcie najlepšie, mnohí sa z mexického seriálu vysmievali ako z kurzu španielčiny pre začiatočníkov, kde plačú ženské aj mužské postavy.

Nekonečný príbeh chudobnej, ale pôvabnej Márie, ktorá príde z vidieka do hlavného mesta hľadať lepší život, mal napokon úspech, ktorý si nevedeli vysvetliť ani mediálni experti.

Pozerali takmer všetci

Rozprávka pre dospelých, v ktorej sa chudobné dievča vypracuje zo slúžky a krajčírky na úspešnú majiteľku módneho salóna, mala podľa prieskumov 80­-percentnú sledovanosť.

Keď Slovenská televízia v piatok vysielala príbeh o Márii, ktorú zvedie bohatý Juan Carlos a ona sama vychováva jeho syna, boli ulice slovenských miest prázdne.

Vypredala noviny

Denník SME, ktorý s hlavnou predstaviteľkou Victoriou Ruffo urobil v Mexiko City prvý rozhovor, vypredal v deň jeho uverejnenia celý náklad už do pol ôsmej ráno. Čitatelia potom volali do redakcie, či by si mohli stranu o Márii okopírovať.

Taký úspech ako na Slovensku nemala telenovela ani v rodnom Mexiku, kde ju vysielali v roku 1989.

Ako pre SME vtedy povedala 32-ročná herečka Victoria Ruffo, príbeh chudobného dievčaťa z vidieka, ktoré v hlavnom meste hľadá lepší život, bol príbehom tisícov Mexičanov.

Herečku seriál preslávil mimo územia Južnej Ameriky. Nielen na Slovensku, ale aj v Rusku, Azerbajdžane
a Bulharsku, kde telenovela takisto lámala rekordy v sledovanosti. Celkovo ju videli diváci v 180 krajinách sveta.

Po komerčnom úspechu Jednoducho Márie nasledovali desiatky ďalších telenoviel, žiadna nemala takú sledovanosť ako ich prvá predchodkyňa.
Miriam Zsilleová

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 294
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 870
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 3 381
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 135
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 954
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 139
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 703
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 701
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 401
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 395

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: Rusi majú vynikajúcu techniku. Všetko však závisí aj od politiky

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac.

ŠPORT

Slovanu kuriózny gól nepomohol, doma prehral s Kazaňou

Bratislavský klub v stretnutí aj vyhrával, napokon prehral o tri góly.

SVET

Merkelová prijatie utečencov po rokoch neľutuje

Nemecká kancelárka nechce prijímať ďalších ľudí zo Sýrie.

DOMOV

Počas týždňa bez áut kolabuje doprava

O dopravu v Bratislave sa 60 rokov nikto nestaral.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.