Ozdravenie železníc stojí, okrúhly stôl nič nevyriešil

Dlhy troch železničných spoločností sa šplhajú k miliarde eur. Vláda stále nepovedala, ako bude problém riešiť. Nateraz je isté, že sa budú škrtať predstavenstvá firiem.

Na železniciach sa nemá prepúšťať minimálne do konca februára. Isté však je, že sa preriedia členovia predstavenstva.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- SITA)

BRATISLAVA. Ako ozdraviť železnice? Odpoveď na to včera hľadala premiérka Iveta Radičová (SDKÚ) spoločne s ministrom dopravy Jánom Figeľom (KDH), zástupcami odborov a žúp. Recept nenašli.

Ministerstvo predložilo vlastnú predstavu, ktorú podľa pôvodných plánov mala ešte minulý týždeň schvaľovať vláda. Neprešla zatiaľ ani na okrúhlom stole. Minister Figeľ dostal za úlohu ozdravný plán prerobiť.

„Je pravda, že tento materiál sme prijali ako čiastočné riešenie a treba ho doplniť,“ povedala premiérka.

Kým do ozdravovania železníc nevstúpila premiérka, hovorilo sa o plánoch prepustiť asi 4000 zamestnancov železníc, rušiť alebo obmedziť sa malo asi 25 vlakových spojení či tratí.

Čísla ešte nie sú

Aké budú konečné čísla, nebude známe ešte minimálne ďalší mesiac. „Toto budete vedieť tak najskôr možno do konca februára alebo marca, ak vôbec,“ dodala premiérka.

Plány
Ako chceli šetriť
  • pôvodne sa hovorilo, že zo železničných spoločností odíde zhruba 4000 ľudí,
  • železnice uvažovali o rušení alebo obmedzovaní približne 25 tratí,
  • svoje ozdravné plány budú musieť zrejme zmeniť,
  • pri predkladaní pôvodných hovorili, že problém treba riešiť rýchlo. Hrozí totiž aj krach.

Spokojné s ministrovým plánom nie sú ani župy. „Naším záujmom je, aby materiál dával pozor na to, aby bola zachovaná mobilita v regiónoch,“ povedal Peter Hajnala, hovorca banskobystrickej župy.

Ministerstvo by malo podľa neho prizvať k rokovaniam aj mestá a obce, ktorých by sa rušené trate mali týkať.

Kým sa ozdravný plán nenastaví podľa predstáv premiérky, železnice nesmú prepúšťať.

Spokojní tak môžu byť železniční odborári. Práve na ich popud premiérka do celého ozdravovania železníc zasiahla.

Predseda Odborového združenia železničiarov František Petroci nechcel povedať, aké počty prepustených či rušených tratí sú ochotní pripustiť.

„Potvrdzujem, že sa vytvorí priestor pre hľadanie komplexného riešenia, z pohľadu postavenia štátu a zodpovednosti štátu za železnice ako celok,“ povedal Petroci.

Predstavenstvá idú škrtať

Ministerstvo financií tvrdí, že odďaľovanie riešenia železničných problémov nemusí byť na škodu.

„Som presvedčený, že týchto niekoľko týždňov sa použije na skvalitnenie ozdravenia a tá vyššia kvalita určite vynahradí odklad,“ povedal štátny tajomník ministerstva financií Vladimír Tvaroška (SDKÚ). Dodal, že to platí o termínoch do konca februára.

Práve s takým minister dopravy ráta. Vypracovať sa však má aj materiál, ktorý má posúdiť aj súbehy existujúcich autobusových a železničných tratí.

Vypracovať ho má Výskumný ústav dopravný v Žiline. Jeho riaditeľ Ľubomír Palčák hovorí, že prvé výstupy z neho by mali byť v apríli a celková analýza v máji.

Ozdravné opatrenia vidí minister dopravy najmä v administratíve železníc. Zrejme naráža na to, že premiérka nakázala najprv rozriediť predstavenstvá železničných firiem. Vraj sú také nákladné ako niektoré trate, ktoré sa majú rušiť. Niektoré firmy majú päť alebo šesť členov predstavenstva, mali by byť už len traja.

Celkovo podľa údajov ministerstva dopravy pracuje v troch železničných firmách v administratíve asi 3800 zamestnancov. Celkovo je ich zhruba 32­tisíc.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 7 949
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 925
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 467
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 304
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 232
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 116
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 639
  8. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 362
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 194
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 854

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ako sa pije a žije v banskom kraji, keď bane miznú

Tak ich tu vnímajú. Ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom baníckom kraji.

SVET

Ovládli súdy, tajné služby aj médiá. Čo sa deje v Poľsku?

Vládna strana Právo a spravodlivosť postupne ovládla súdnictvo či verejnoprávne médiá. Problém je, že moc už nemá kto kontrolovať.

TECH

Rozlúštili záhadu supersilného betónu starovekých Rimanov

Náš betón sa časom drobí, ten z antiky sa stáva pevnejším.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen, BMW, Audi sa spoločne dohadovali na cene aj prístupe k dodávateľom

Nemecký týždenník Der Spiegel informoval o vzájomnej dohode niekoľkých automobiliek. Mali sa dohadovať na cene aj prístupe.

V Česku sťahujú kečup kvôli nižšiemu obsahu rajčín

Z nevyhovujúcej šarže výrobku bolo na trhu viac ako 14-tisíc kusov.

Bývalé vedenie Rapid life odmieta viaceré zistenia nútenej správkyne

Právny zástupca bývalého vedenia je presvedčený, že správkyňa si neplní riadne svoje povinnosti a mala porušiť mlčanlivosť.

Siemens nebude štátnym ruským firmám dodávať zariadenia na výrobu elektriny

Siemens zastavuje dodávky energetických zariadení ruským firmám