Ozdravenie železníc stojí, okrúhly stôl nič nevyriešil

Dlhy troch železničných spoločností sa šplhajú k miliarde eur. Vláda stále nepovedala, ako bude problém riešiť. Nateraz je isté, že sa budú škrtať predstavenstvá firiem.

Na železniciach sa nemá prepúšťať minimálne do konca februára. Isté však je, že sa preriedia členovia predstavenstva.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- SITA)

BRATISLAVA. Ako ozdraviť železnice? Odpoveď na to včera hľadala premiérka Iveta Radičová (SDKÚ) spoločne s ministrom dopravy Jánom Figeľom (KDH), zástupcami odborov a žúp. Recept nenašli.

Ministerstvo predložilo vlastnú predstavu, ktorú podľa pôvodných plánov mala ešte minulý týždeň schvaľovať vláda. Neprešla zatiaľ ani na okrúhlom stole. Minister Figeľ dostal za úlohu ozdravný plán prerobiť.

„Je pravda, že tento materiál sme prijali ako čiastočné riešenie a treba ho doplniť,“ povedala premiérka.

Kým do ozdravovania železníc nevstúpila premiérka, hovorilo sa o plánoch prepustiť asi 4000 zamestnancov železníc, rušiť alebo obmedziť sa malo asi 25 vlakových spojení či tratí.

Čísla ešte nie sú

Aké budú konečné čísla, nebude známe ešte minimálne ďalší mesiac. „Toto budete vedieť tak najskôr možno do konca februára alebo marca, ak vôbec,“ dodala premiérka.

Plány
Ako chceli šetriť
  • pôvodne sa hovorilo, že zo železničných spoločností odíde zhruba 4000 ľudí,
  • železnice uvažovali o rušení alebo obmedzovaní približne 25 tratí,
  • svoje ozdravné plány budú musieť zrejme zmeniť,
  • pri predkladaní pôvodných hovorili, že problém treba riešiť rýchlo. Hrozí totiž aj krach.

Spokojné s ministrovým plánom nie sú ani župy. „Naším záujmom je, aby materiál dával pozor na to, aby bola zachovaná mobilita v regiónoch,“ povedal Peter Hajnala, hovorca banskobystrickej župy.

Ministerstvo by malo podľa neho prizvať k rokovaniam aj mestá a obce, ktorých by sa rušené trate mali týkať.

Kým sa ozdravný plán nenastaví podľa predstáv premiérky, železnice nesmú prepúšťať.

Spokojní tak môžu byť železniční odborári. Práve na ich popud premiérka do celého ozdravovania železníc zasiahla.

Predseda Odborového združenia železničiarov František Petroci nechcel povedať, aké počty prepustených či rušených tratí sú ochotní pripustiť.

„Potvrdzujem, že sa vytvorí priestor pre hľadanie komplexného riešenia, z pohľadu postavenia štátu a zodpovednosti štátu za železnice ako celok,“ povedal Petroci.

Predstavenstvá idú škrtať

Ministerstvo financií tvrdí, že odďaľovanie riešenia železničných problémov nemusí byť na škodu.

„Som presvedčený, že týchto niekoľko týždňov sa použije na skvalitnenie ozdravenia a tá vyššia kvalita určite vynahradí odklad,“ povedal štátny tajomník ministerstva financií Vladimír Tvaroška (SDKÚ). Dodal, že to platí o termínoch do konca februára.

Práve s takým minister dopravy ráta. Vypracovať sa však má aj materiál, ktorý má posúdiť aj súbehy existujúcich autobusových a železničných tratí.

Vypracovať ho má Výskumný ústav dopravný v Žiline. Jeho riaditeľ Ľubomír Palčák hovorí, že prvé výstupy z neho by mali byť v apríli a celková analýza v máji.

Ozdravné opatrenia vidí minister dopravy najmä v administratíve železníc. Zrejme naráža na to, že premiérka nakázala najprv rozriediť predstavenstvá železničných firiem. Vraj sú také nákladné ako niektoré trate, ktoré sa majú rušiť. Niektoré firmy majú päť alebo šesť členov predstavenstva, mali by byť už len traja.

Celkovo podľa údajov ministerstva dopravy pracuje v troch železničných firmách v administratíve asi 3800 zamestnancov. Celkovo je ich zhruba 32­tisíc.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 378
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 922
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 196
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 721
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 280
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 063
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 021
  8. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 988
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 913
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 625

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prehrali a odišli k medveďom. Danko nie je prvý, kto sa po porážke stratil

Za medveďmi pravidelne chodil Vladimír Mečiar, po neúspešných voľbách sa trikrát vytratil aj Robert Fico.

KOMENTÁRE

Bojkot zasadania vlády vracia Dankovi v hre vážnosť

Tromfom Danka je teraz jeho nevypočítateľnosť, náladovosť.

PRIMÁR

Strachu sa bude dať zbaviť. Vedci ho zničia pomocou svetla

Objav pomôže obetiam traumatizujúcich zážitkov.

Neprehliadnite tiež

Smrť blízkeho majú platiť poisťovne, rozhodol súd. Tie nesúhlasia

Spor, či majú poisťovne platiť blízkym bolestné, sa na Slovensku vlečie už desať rokov.

Tesco otvorilo pri Galante najväčšie distribučné centrum v strednej Európe

Nové centrum sa zameriava na distribúciu potravín, kozmetiky, oblečenia a techniky. Zamestnalo 1 200 ľudí.

Počet turistov v Dubrovníku je neúnosne vysoký, primátor ho chce obmedziť kvótou

Z krátkodobého ekonomického hľadiska obmedzenie počtu turistov bude pre mesto nevýhodné.

Minimálna mzda v Česku vzrastie na 12.200 korún, rozhodla vláda

Zvýšenie minimálnej mzdy zohľadňuje priaznivý ekonomický vývoj. Česko má v súčasnosti najnižšiu nezamestnanosť v Európskej únii.