SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Ozdravenie železníc stojí, okrúhly stôl nič nevyriešil

Dlhy troch železničných spoločností sa šplhajú k miliarde eur. Vláda stále nepovedala, ako bude problém riešiť. Nateraz je isté, že sa budú škrtať predstavenstvá firiem.

Na železniciach sa nemá prepúšťať minimálne do konca februára. Isté však je, že sa preriedia členovia predstavenstva.Na železniciach sa nemá prepúšťať minimálne do konca februára. Isté však je, že sa preriedia členovia predstavenstva. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ- SITA)

BRATISLAVA. Ako ozdraviť železnice? Odpoveď na to včera hľadala premiérka Iveta Radičová (SDKÚ) spoločne s ministrom dopravy Jánom Figeľom (KDH), zástupcami odborov a žúp. Recept nenašli.

Ministerstvo predložilo vlastnú predstavu, ktorú podľa pôvodných plánov mala ešte minulý týždeň schvaľovať vláda. Neprešla zatiaľ ani na okrúhlom stole. Minister Figeľ dostal za úlohu ozdravný plán prerobiť.

„Je pravda, že tento materiál sme prijali ako čiastočné riešenie a treba ho doplniť,“ povedala premiérka.

Kým do ozdravovania železníc nevstúpila premiérka, hovorilo sa o plánoch prepustiť asi 4000 zamestnancov železníc, rušiť alebo obmedziť sa malo asi 25 vlakových spojení či tratí.

Čísla ešte nie sú

Aké budú konečné čísla, nebude známe ešte minimálne ďalší mesiac. „Toto budete vedieť tak najskôr možno do konca februára alebo marca, ak vôbec,“ dodala premiérka.

Plány
Ako chceli šetriť
  • pôvodne sa hovorilo, že zo železničných spoločností odíde zhruba 4000 ľudí,
  • železnice uvažovali o rušení alebo obmedzovaní približne 25 tratí,
  • svoje ozdravné plány budú musieť zrejme zmeniť,
  • pri predkladaní pôvodných hovorili, že problém treba riešiť rýchlo. Hrozí totiž aj krach.

Spokojné s ministrovým plánom nie sú ani župy. „Naším záujmom je, aby materiál dával pozor na to, aby bola zachovaná mobilita v regiónoch,“ povedal Peter Hajnala, hovorca banskobystrickej župy.

Ministerstvo by malo podľa neho prizvať k rokovaniam aj mestá a obce, ktorých by sa rušené trate mali týkať.

Kým sa ozdravný plán nenastaví podľa predstáv premiérky, železnice nesmú prepúšťať.

Spokojní tak môžu byť železniční odborári. Práve na ich popud premiérka do celého ozdravovania železníc zasiahla.

Predseda Odborového združenia železničiarov František Petroci nechcel povedať, aké počty prepustených či rušených tratí sú ochotní pripustiť.

„Potvrdzujem, že sa vytvorí priestor pre hľadanie komplexného riešenia, z pohľadu postavenia štátu a zodpovednosti štátu za železnice ako celok,“ povedal Petroci.

Predstavenstvá idú škrtať

Ministerstvo financií tvrdí, že odďaľovanie riešenia železničných problémov nemusí byť na škodu.

„Som presvedčený, že týchto niekoľko týždňov sa použije na skvalitnenie ozdravenia a tá vyššia kvalita určite vynahradí odklad,“ povedal štátny tajomník ministerstva financií Vladimír Tvaroška (SDKÚ). Dodal, že to platí o termínoch do konca februára.

Práve s takým minister dopravy ráta. Vypracovať sa však má aj materiál, ktorý má posúdiť aj súbehy existujúcich autobusových a železničných tratí.

Vypracovať ho má Výskumný ústav dopravný v Žiline. Jeho riaditeľ Ľubomír Palčák hovorí, že prvé výstupy z neho by mali byť v apríli a celková analýza v máji.

Ozdravné opatrenia vidí minister dopravy najmä v administratíve železníc. Zrejme naráža na to, že premiérka nakázala najprv rozriediť predstavenstvá železničných firiem. Vraj sú také nákladné ako niektoré trate, ktoré sa majú rušiť. Niektoré firmy majú päť alebo šesť členov predstavenstva, mali by byť už len traja.

Celkovo podľa údajov ministerstva dopravy pracuje v troch železničných firmách v administratíve asi 3800 zamestnancov. Celkovo je ich zhruba 32­tisíc.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 521
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 40 394
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 177
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 355
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 904
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 845
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 297
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 187
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 049
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 926
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Zmeny na železniciach

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

18 h

Prvá vlna ich minula, druhá udrela horšie.

8 h

Nemocnica nikdy nezažila toľko úmrtí.

22. jan

Neprehliadnite tiež

Pozemky, ktoré v dražbe kúpila spoločnosť KLM ZV I.

Pozemky sa nachádzajú na ceste do Záhorskej Bystrice.

7 h
Nová tehotenská dávka bude najmenej 215,50 eura mesačne.

Tehotné dostanú príspevok vyše 200 eur

28. dec
Ilustračné foto.

Päťročné deti čaká povinná škôlka

28. dec
Ilustračné foto.

Trh rezidenčných nehnuteľností v USA zaznamenal rýchly rast.

15 h