Ozdravenie železníc stojí, okrúhly stôl nič nevyriešil

Dlhy troch železničných spoločností sa šplhajú k miliarde eur. Vláda stále nepovedala, ako bude problém riešiť. Nateraz je isté, že sa budú škrtať predstavenstvá firiem.

Na železniciach sa nemá prepúšťať minimálne do konca februára. Isté však je, že sa preriedia členovia predstavenstva.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- SITA)

BRATISLAVA. Ako ozdraviť železnice? Odpoveď na to včera hľadala premiérka Iveta Radičová (SDKÚ) spoločne s ministrom dopravy Jánom Figeľom (KDH), zástupcami odborov a žúp. Recept nenašli.

Ministerstvo predložilo vlastnú predstavu, ktorú podľa pôvodných plánov mala ešte minulý týždeň schvaľovať vláda. Neprešla zatiaľ ani na okrúhlom stole. Minister Figeľ dostal za úlohu ozdravný plán prerobiť.

„Je pravda, že tento materiál sme prijali ako čiastočné riešenie a treba ho doplniť,“ povedala premiérka.

Kým do ozdravovania železníc nevstúpila premiérka, hovorilo sa o plánoch prepustiť asi 4000 zamestnancov železníc, rušiť alebo obmedziť sa malo asi 25 vlakových spojení či tratí.

Čísla ešte nie sú

Aké budú konečné čísla, nebude známe ešte minimálne ďalší mesiac. „Toto budete vedieť tak najskôr možno do konca februára alebo marca, ak vôbec,“ dodala premiérka.

Plány
Ako chceli šetriť
  • pôvodne sa hovorilo, že zo železničných spoločností odíde zhruba 4000 ľudí,
  • železnice uvažovali o rušení alebo obmedzovaní približne 25 tratí,
  • svoje ozdravné plány budú musieť zrejme zmeniť,
  • pri predkladaní pôvodných hovorili, že problém treba riešiť rýchlo. Hrozí totiž aj krach.

Spokojné s ministrovým plánom nie sú ani župy. „Naším záujmom je, aby materiál dával pozor na to, aby bola zachovaná mobilita v regiónoch,“ povedal Peter Hajnala, hovorca banskobystrickej župy.

Ministerstvo by malo podľa neho prizvať k rokovaniam aj mestá a obce, ktorých by sa rušené trate mali týkať.

Kým sa ozdravný plán nenastaví podľa predstáv premiérky, železnice nesmú prepúšťať.

Spokojní tak môžu byť železniční odborári. Práve na ich popud premiérka do celého ozdravovania železníc zasiahla.

Predseda Odborového združenia železničiarov František Petroci nechcel povedať, aké počty prepustených či rušených tratí sú ochotní pripustiť.

„Potvrdzujem, že sa vytvorí priestor pre hľadanie komplexného riešenia, z pohľadu postavenia štátu a zodpovednosti štátu za železnice ako celok,“ povedal Petroci.

Predstavenstvá idú škrtať

Ministerstvo financií tvrdí, že odďaľovanie riešenia železničných problémov nemusí byť na škodu.

„Som presvedčený, že týchto niekoľko týždňov sa použije na skvalitnenie ozdravenia a tá vyššia kvalita určite vynahradí odklad,“ povedal štátny tajomník ministerstva financií Vladimír Tvaroška (SDKÚ). Dodal, že to platí o termínoch do konca februára.

Práve s takým minister dopravy ráta. Vypracovať sa však má aj materiál, ktorý má posúdiť aj súbehy existujúcich autobusových a železničných tratí.

Vypracovať ho má Výskumný ústav dopravný v Žiline. Jeho riaditeľ Ľubomír Palčák hovorí, že prvé výstupy z neho by mali byť v apríli a celková analýza v máji.

Ozdravné opatrenia vidí minister dopravy najmä v administratíve železníc. Zrejme naráža na to, že premiérka nakázala najprv rozriediť predstavenstvá železničných firiem. Vraj sú také nákladné ako niektoré trate, ktoré sa majú rušiť. Niektoré firmy majú päť alebo šesť členov predstavenstva, mali by byť už len traja.

Celkovo podľa údajov ministerstva dopravy pracuje v troch železničných firmách v administratíve asi 3800 zamestnancov. Celkovo je ich zhruba 32­tisíc.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 31 136
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 22 325
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 016
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 482
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 157
  6. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 6 452
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 380
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 676
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 841
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 118

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár Zuzany Kepplovej

Vieme, prečo Noční vlci kladú vence

Manévre sme videli kvôli utečencom i Sorosovi. Pri Vlkoch, nohy vyložené.

Neprehliadnite tiež

Slováci sú rekordmani v zadlžovaní, lákajú ich lacné hypotéky

Domácnosti na Slovensku sa čoraz viac zadlžujú.

Ministerstvo práce ide premrhať milióny z eurofondov, tvrdí OĽaNO

OĽaNO vyzýva Richtera, aby zastavil minimálne časť projektu.