Ozdravný plán pre železnice má ísť na vládu o mesiac

Štát urobil podstatný krok k ozdraveniu železničnej dopravy na Slovensku už na začiatku tohto roka, keď sa výrazne znížila cena za železničnú dopravnú cestu.

BRATISLAVA.

"Pripravujú sa kroky v samotných troch spoločnostiach, ktoré prispejú k zefektívneniu ich fungovania. Ministerstvo financií po týchto opatreniach bude pripravené hľadať dodatočné zdroje, ktoré si železničná doprava na Slovensku určite ešte vyžaduje," uviedol po dnešnom rokovaní na pôde ministerstva dopravy štátny tajomník rezortu financií Vladimír Tvaroška (SDKÚ-DS).

Predstavitelia vlády, samospráv, jednotlivých železničných spoločností a odborov dnes diskutovali o návrhu programu revitalizácie železničných spoločností z dielne rezortu dopravy.

Prvú verziu materiálu malo ministerstvo pripraviť do konca januára, na rokovanie vlády by sa mal dokument aj so zapracovanými pripomienkami dostať o mesiac.

"Toto stretnutie bolo úvodom, bude pokračovať ďalšími rokovaniami. Ide o tému, ktorá je celospoločenská a vyžaduje si spoluprácu," uviedol po skončení rokovania minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Pripustil, že súčasťou ozdravných opatrení v železničných spoločnostiach, ktorých súhrnný dlh sa momentálne pohybuje na úrovni takmer jednej miliardy eur, môže byť aj rušenie vybraných regionálnych tratí či prepúšťanie zamestnancov.

"Pri zamestnanosti chceme, aby ozdravný proces znamenal aj primeranú zamestnanosť, nemôže však nezodpovedné zadlžovanie nahradiť nezodpovedné prepúšťanie," zdôraznil Figeľ. Ku konkrétnym číslam sa zatiaľ vyjadrovať nechcel, bude ich podľa neho obsahovať materiál predložený na vládu.

Cieľom ozdravného plánu má byť postupné vyrovnané hospodárenie železničných spoločností. V osobnej doprave je podľa ministra ambíciou dosiahnuť tento cieľ už na konci tohto roka, v nákladnej doprave v roku 2012 a u správcu železničnej infraštruktúry v roku 2013.

Tu však musí byť podľa Figeľa pripravený pomôcť aj štát a vykompenzovať napr. aj znížené poplatky za využívanie železničnej cesty.

Snahu o hľadanie komplexného a kompromisného riešenia ocenil aj šéf Odborového združenia železničiarov František Petróci. "Dnešné rokovanie potvrdilo, že vláda má záujem riešiť veci komplexne. Vytvoril sa priestor na hľadanie komplexného riešenia problémov," podčiarkol.

Konkrétne čísla o prepúšťaní v železničných spoločnostiach či rušení niektorých regionálnych tratí budú známe najskôr koncom februára alebo marca.

Dovtedy má ministerstvo dopravy pripraviť komplexný materiál o zabezpečení dopravnej infraštruktúry na Slovensku, uviedla pri odchode z dnešného stretnutia Iveta Radičová (SDKÚ).

"Výsledok rokovaní je, že sa zváži váha a funkcia železníc verzus cestná doprava, podľa priorít sa nasmerujú finančné zdroje, odstránia sa duplicity, kde sú železnice a sú výhodnejšie vlakové spojenia, zostanú vlakové, naopak, kde nie je táto možnosť, tam sa to bude riešiť autobusovou dopravou," priblížila predsedníčka vlády.

Obsahom dnešného stretnutia na pôde ministerstva dopravy bol návrh programu revitalizácie železničných spoločností z dielne rezortu. Obsahom tohto materiálu podľa Radičovej zatiaľ nie sú konkrétne fakty o možnom prepúšťaní.

Úspory v železničných spoločnostiach by mali podľa premiérky začať znižovaním počtu členov predstavenstiev či odstraňovaním nadmernej administratívy.

Radičová si tak naďalej stojí za slovom, že do vypracovania komplexného materiálu o dopravnej infraštruktúre v SR sa na železniciach prepúšťať nebude.

"Pokiaľ nie je rozhodnutie, kde pôjde cestná doprava, kde zostane vlaková doprava, tak akékoľvek úvahy tohto typu sú vo vzduchoprázdne. Ale môžeme začať od počtu členov predstavenstiev," dodala premiérka.

Rokovanie o situácii na železniciach ocenil predseda Odborového združenia železničiarov (OZŽ) František Petroci. Podľa neho stretnutie potvrdilo ich zámer hľadať kompromis pri východiskách zo situácie železničných podnikov.

"Rokovanie pod záštitou premiérky pani Radičovej potvrdilo, že štát má záujem riešiť veci komplexne. Potvrdzujem, že sa vytvoril priestor pre hľadanie komplexného riešenia problémov, nielen v oblasti sociálnych dopadov, ale aj z pohľadu postavenia štátu a zodpovednosti štátu za železnice. Dnešný problém nie je riešením problému roku 2011," dodal Petroci.

Opatrenia, ktoré boli doteraz prijaté, podľa neho neriešili problém železníc. Piatkové stretnutie, uviedol ďalej Petroci, len naštartovalo proces prípravy komplexného spôsobu riešenia opatrení v rámci železničného sektora.

Vyhol sa odpovedi, akú mieru prepúšťania na železniciach by mohli odbory prijať. OZŽ nedávno informoval, že železničné firmy uvažovali o prepustení okolo 4 tisíc z celkových 31 tisíc pracovníkov.

Štát urobil k začiatku tohto roka podstatný krok k ozdraveniu železníc výrazným znížením ceny pre prepravcov za používanie železničnej dopravnej cesty, zdôraznil štátny tajomník rezortu financií Vladimír Tvaroška.

"V súčasnosti sa pripravujú kroky v samotných troch spoločnostiach, ktoré prispejú k zefektívneniu ich fungovania. Verím, že sa v blízkom čase pripravia, schvália a realizujú. Ministerstvo financií po týchto opatreniach bude pripravené hľadať dodatočné ďalšie zdroje, ktoré si železničná doprava na Slovensku určite ešte vyžaduje," dodal Tvaroška.

Potvrdil, že spolupráca ministerstiev financií a dopravy v tejto oblasti je veľmi intenzívna, trvá už niekoľko mesiacov, je veľmi korektná a užitočná.

"Som presvedčený, že týchto niekoľko týždňov sa využije na skvalitnenie programu oživenia železničných spoločností a vyššia kvalita vynahradí niekoľko týždňov odkladu," povedal Tvaroška o odklade predloženia programu na vládu do februára. Pôvodne mal totiž rezort dopravy predložiť materiál na vládu do 26. januára.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  2. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  3. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  6. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 913
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 532
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 485
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 343
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 6 007
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 759
  7. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 499
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 260
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 505
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 021

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom niekto meria dusičnany v zelenine a ovocí.

KULTÚRA

Dán o knižnom trhu: S mafiánskymi praktikami som sa nestretol

Spisovateľ má s podnikateľmi zlú skúsenosť.

KULTÚRA

Existoval len jeden James Bond, ktorý mohol hrať sám seba

Roger Moore stvárňoval agenta 007 najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom neznámy muž meria dusičnany v zelenine a ovocí.

Vláda chce rodinám zaplatiť sťahovanie sa za prácou

Niekoľkotisícový príspevok by mal ľudí motivovať, aby opustili svoje domovy a za prácou sa presťahovali tam, kde je.

Francúzsky miliardár dostal zelenú na prevzatie značky Christian Dior

LVMH je najväčším výrobcom luxusného tovaru na svete.

Vyhlásili tender na obnovu Gabčíkova

Celý projekt obnovy si vyžiada celkovo vyše 144 miliónov eur.