SME
Piatok, 14. máj, 2021 | Meniny má BonifácKrížovkyKrížovky

Bratislavské letisko chce ministerstvo prenajať na 20 až 30 rokov

Ministerstvo chce vybrať vhodného konzultanta a pripraviť medzinárodný tender na výber koncesionára bratislavského letiska. Regionálne letiská by mali prejsť na samosprávy.

(Zdroj: SME- TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Bratislavské letisko by mal dostať vybraný súkromný investor do dlhodobého prenájmu formou koncesie na 20 až 30 rokov, pričom štát bude naďalej jeho vlastníkom.

Schválenie vstupu strategického partnera na najväčšie slovenské letisko cez prenájom navrhuje ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja v koncepcii ďalšieho rozvoja letiska v Bratislave a malých letísk, ktorú predložilo do pripomienkového konania.

Ministerstvo chce vybrať vhodného konzultanta s medzinárodnými skúsenosťami a pripraviť medzinárodný tender na výber koncesionára letiska. Tento proces by mal byť podľa rezortu ukončený najneskôr do konca roka 2012 a začne sa ihneď po schválení návrhu vo vláde.

Skryť Vypnúť reklamu

Na rozvoj 350 miliónov

Na rozvoj bratislavského letiska v najbližších desiatich rokoch treba minimálne 350 miliónov eur, najmä na kompletnú rekonštrukciu a predĺženie hlavnej vzletovej a pristávacej dráhy, dobudovanie a skvalitnenie rolovacích dráh, či vybudovanie odmrazovacieho stojiska pre lietadlá a rozšírenie počtu parkovacích stojísk lietadiel pred terminálom.

Ministerstvo dopravy uprednostnilo prenájom pred predajom letiska, pretože hospodárska kríza a situácia v Európskej únii a eurozóne negatívne vplýva na výšku jednorazového výnosu v prípade jeho privatizácie.

"Nie je možné očakávať rovnako výhodné podmienky, ako pri zamýšľanej privatizácii letiska Bratislava v roku 2006. Niektoré procesy privatizácie v EÚ boli dokonca zastavené, napríklad letisko Praha - Ruzyně. Udelenie koncesie alebo prenájmu práv k činnosti na letisku na stanovenú dobu, spravidla na 20 až 30 rokov, prenáša na investora všetky riziká podnikania a budúcich investícií," tvrdí rezort dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Ostane kontrola aj príjem

Na rozdiel od predaja zostane vláde väčší vplyv a stupeň kontroly a bude mať zabezpečený pravidelný príjem z prevádzky letiska.

"Po ukončení koncesie má štát možnosť celý proces opakovať za výhodnejších podmienok, alebo zvoliť inú formu," uvádza sa ďalej v materiáli o rozvoji letiska v hlavnom meste. Letisko si dokáže pokryť náklady na prevádzku a malé investície z vlastných výnosov, jeho kapacita však nie je využitá v osobnej ani nákladnej preprave.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že záujem o partnerstvo s bratislavským letiskom majú potenciálni investori aj mimo Európy a navrhovaná forma partnerstva je pre nich zaujímavá. "Konečné rozhodnutie ovplyvní fungovanie letiska na dlhé roky," dodáva rezort dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Obdobie do udelenia koncesie však nebude znamenať nečinnosť letiska. Musí sa stabilizovať, bude pokračovať dostavba nového terminálu a pribudnú nové linky. Štát bude počas tohto obdobia naďalej prispievať na bezpečnostnú ochranu letiska a na lety oslobodené od odplát ako doteraz ročne 3 milióny eur.

Regionálne letiská samosprávam

V prípade malých regionálnych letísk ministerstvo dopravy navrhuje odovzdať letiská Poprad - Tatry, Žilina a Sliač regionálnym samosprávam najneskôr do roku 2016. Štátu patrí na týchto letiskách cez ministerstvo dopravy majoritný, respektíve úplný podiel akcií od takmer 98 % do 100 %.

Príprava na odovzdanie spomínaných letísk regiónom má začať už v tomto roku. Letisko Piešťany, kde má štát vlastnícky podiel okolo 22 %, má byť odovzdané regiónu ako prvé zo všetkých malých letísk v roku 2011.

Skryť Vypnúť reklamu

"Odovzdaniu malých letísk regiónom musí predchádzať dôkladná príprava a jej súčasťou musí byť aj rozsiahla osveta štátu pre jednotlivé regióny a intenzívna komunikácia s nimi. Regióny musia samé prísť k záveru, že je pre nich prínosom, ak majú takýto nástroj pre rozvoj turizmu, ekonomiky a zamestnanosti a môžu priamo ovplyvňovať jeho činnosť," uviedol rezort dopravy s tým, že musia akceptovať, že ich to bude určitý čas aj niečo stáť.

Štát plánuje poskytnúť dotáciu pre letisko Sliač v tomto roku 4,08 mil. eur a do roku 2015 sa má táto suma postupne znížiť na 962,1 tis. eur. Letisko Poprad-Tatry má dostať od štátu v terajšom roku 2,7 mil. eur a v roku 2015 už len 681 tis. eur.

Dotácia pre žilinské letisko má v tomto roku dosiahnuť 3,2 mil. eur a o štyri roky 1,99 mil. eur. Letisko Piešťany by malo získať od štátu 347 tis. eur a o štyri roky 320 tis. eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Koncepcia rozvoja letísk sa nezmieňuje o rozvoji košického letiska, v ktorom patrí štátu 34 % akcií prostredníctvom Fondu národného majetku.

Väčšinovým, 66-percentným vlastníkom košického letiska je spoločnosť KSC Holding, a.s. Spoločnosť Flughafen Wien má v spoločnosti KSC Holding podiel 80,95 % a zvyšných 19,05 % v nej patrí naďalej Raiffeisen ZentralBank Gruppe.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  2. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  3. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  4. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  5. Zhodnotenie o desiatky percent. Toto sú najlepšie príležitosti na investície
  6. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  7. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  8. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  9. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  10. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  1. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  2. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  3. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  4. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  5. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  6. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  7. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  8. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur
  9. Ďalšie mesto s rýchlou a kvalitnou donáškou!
  10. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 15 503
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 12 313
  3. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 11 460
  4. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 9 169
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 9 136
  6. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné 7 585
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 6 688
  8. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 664
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 6 010
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 5 018
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Počas krízy vzniklo výrazne viac gastro firiem, než ich zaniklo.

19 h

Desiatky mŕtvych, stovky zranených.

9 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

V minulosti sa minuli za necelé štyri minúty.

7. máj

Počas krízy vzniklo výrazne viac gastro firiem, než ich zaniklo.

19 h
Predseda parlamentu Boris Kollár počas predstavovania príspevku 333 eur pre deti z rodín v hmotnej núdzi.

V Sme rodina sú pripravení hľadať kompromisné riešenie.

10 h
Ilustračná fotografia.

Cieľom investícií je uspokojenie dopytu na americkom trhu.

13 h