Bratislavské letisko chce ministerstvo prenajať na 20 až 30 rokov

Ministerstvo chce vybrať vhodného konzultanta a pripraviť medzinárodný tender na výber koncesionára bratislavského letiska. Regionálne letiská by mali prejsť na samosprávy.

(Zdroj: SME- TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Bratislavské letisko by mal dostať vybraný súkromný investor do dlhodobého prenájmu formou koncesie na 20 až 30 rokov, pričom štát bude naďalej jeho vlastníkom.

Schválenie vstupu strategického partnera na najväčšie slovenské letisko cez prenájom navrhuje ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja v koncepcii ďalšieho rozvoja letiska v Bratislave a malých letísk, ktorú predložilo do pripomienkového konania.

Ministerstvo chce vybrať vhodného konzultanta s medzinárodnými skúsenosťami a pripraviť medzinárodný tender na výber koncesionára letiska. Tento proces by mal byť podľa rezortu ukončený najneskôr do konca roka 2012 a začne sa ihneď po schválení návrhu vo vláde.

Na rozvoj 350 miliónov

Na rozvoj bratislavského letiska v najbližších desiatich rokoch treba minimálne 350 miliónov eur, najmä na kompletnú rekonštrukciu a predĺženie hlavnej vzletovej a pristávacej dráhy, dobudovanie a skvalitnenie rolovacích dráh, či vybudovanie odmrazovacieho stojiska pre lietadlá a rozšírenie počtu parkovacích stojísk lietadiel pred terminálom.

Ministerstvo dopravy uprednostnilo prenájom pred predajom letiska, pretože hospodárska kríza a situácia v Európskej únii a eurozóne negatívne vplýva na výšku jednorazového výnosu v prípade jeho privatizácie.

"Nie je možné očakávať rovnako výhodné podmienky, ako pri zamýšľanej privatizácii letiska Bratislava v roku 2006. Niektoré procesy privatizácie v EÚ boli dokonca zastavené, napríklad letisko Praha - Ruzyně. Udelenie koncesie alebo prenájmu práv k činnosti na letisku na stanovenú dobu, spravidla na 20 až 30 rokov, prenáša na investora všetky riziká podnikania a budúcich investícií," tvrdí rezort dopravy.

Ostane kontrola aj príjem

Na rozdiel od predaja zostane vláde väčší vplyv a stupeň kontroly a bude mať zabezpečený pravidelný príjem z prevádzky letiska.

"Po ukončení koncesie má štát možnosť celý proces opakovať za výhodnejších podmienok, alebo zvoliť inú formu," uvádza sa ďalej v materiáli o rozvoji letiska v hlavnom meste. Letisko si dokáže pokryť náklady na prevádzku a malé investície z vlastných výnosov, jeho kapacita však nie je využitá v osobnej ani nákladnej preprave.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že záujem o partnerstvo s bratislavským letiskom majú potenciálni investori aj mimo Európy a navrhovaná forma partnerstva je pre nich zaujímavá. "Konečné rozhodnutie ovplyvní fungovanie letiska na dlhé roky," dodáva rezort dopravy.

Obdobie do udelenia koncesie však nebude znamenať nečinnosť letiska. Musí sa stabilizovať, bude pokračovať dostavba nového terminálu a pribudnú nové linky. Štát bude počas tohto obdobia naďalej prispievať na bezpečnostnú ochranu letiska a na lety oslobodené od odplát ako doteraz ročne 3 milióny eur.

Regionálne letiská samosprávam

V prípade malých regionálnych letísk ministerstvo dopravy navrhuje odovzdať letiská Poprad - Tatry, Žilina a Sliač regionálnym samosprávam najneskôr do roku 2016. Štátu patrí na týchto letiskách cez ministerstvo dopravy majoritný, respektíve úplný podiel akcií od takmer 98 % do 100 %.

Príprava na odovzdanie spomínaných letísk regiónom má začať už v tomto roku. Letisko Piešťany, kde má štát vlastnícky podiel okolo 22 %, má byť odovzdané regiónu ako prvé zo všetkých malých letísk v roku 2011.

"Odovzdaniu malých letísk regiónom musí predchádzať dôkladná príprava a jej súčasťou musí byť aj rozsiahla osveta štátu pre jednotlivé regióny a intenzívna komunikácia s nimi. Regióny musia samé prísť k záveru, že je pre nich prínosom, ak majú takýto nástroj pre rozvoj turizmu, ekonomiky a zamestnanosti a môžu priamo ovplyvňovať jeho činnosť," uviedol rezort dopravy s tým, že musia akceptovať, že ich to bude určitý čas aj niečo stáť.

Štát plánuje poskytnúť dotáciu pre letisko Sliač v tomto roku 4,08 mil. eur a do roku 2015 sa má táto suma postupne znížiť na 962,1 tis. eur. Letisko Poprad-Tatry má dostať od štátu v terajšom roku 2,7 mil. eur a v roku 2015 už len 681 tis. eur.

Dotácia pre žilinské letisko má v tomto roku dosiahnuť 3,2 mil. eur a o štyri roky 1,99 mil. eur. Letisko Piešťany by malo získať od štátu 347 tis. eur a o štyri roky 320 tis. eur.

Koncepcia rozvoja letísk sa nezmieňuje o rozvoji košického letiska, v ktorom patrí štátu 34 % akcií prostredníctvom Fondu národného majetku.

Väčšinovým, 66-percentným vlastníkom košického letiska je spoločnosť KSC Holding, a.s. Spoločnosť Flughafen Wien má v spoločnosti KSC Holding podiel 80,95 % a zvyšných 19,05 % v nej patrí naďalej Raiffeisen ZentralBank Gruppe.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 948
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 9 899
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 148
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 074
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 814
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 830
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 514
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 234
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 470
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 251

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. Keď pôjdeme tvrdou silou, nemáme šancu.

KOMENTÁRE

Plot bol jeho nápad, nie Orbánov. Dnes má dom kúsok od pletiva

Ako sme sa nestretli so starostom Ásotthalomu.

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Českí vedci prišli s novým objavom.

Neprehliadnite tiež

Voľné ruky pre ministra Druckera už neplatia

Premiér Fico kritizoval šetriace opatrenia vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni.

Nakupovať pôdu na Slovensku zrejme budú môcť aj cudzinci

Ministerstvo chce predložiť návrh novely o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku.

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop