Doprastavu sa nepáčia podmienky k tendrom na D1 Jánovce - Jablonov

Stavebná spoločnosť Doprastav, a.s. má výhrady k dodatočne upraveným súťažným podkladom pre tendre na výstavbu dvoch úsekov diaľnice D1 Jánovce - Jablonov pri Levoči.

BRATISLAVA. Stavebná spoločnosť Doprastav, a.s. má výhrady k dodatočne upraveným súťažným podkladom pre tendre na výstavbu dvoch úsekov diaľnice D1 Jánovce - Jablonov pri Levoči v celkovej dĺžke 18,5 kilometra.

Po analýze rizík vzniesla firma námietky voči podmienkam, pretože neumožňujú jednoznačné spracovanie cenovej ponuky, korektné vyhodnotenie súťaže a ani prípadné budúce riadenie zmluvy.

"Súťažné podmienky obsahujú množstvo neprijateľných a sporných ustanovení. Ak by takto mali v budúcnosti vyzerať súťažné podmienky, plánujeme sa obrátiť na príslušné európske inštitúcie so žiadosťou o nápravu," uviedol generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský v článku uverejnenom na webovej stránke spoločnosti a predtým v Hospodárskych novinách.

Podaním námietok podľa neho Doprastav nechce zastaviť súťaž, ale nastaviť súťažné podmienky tak, aby nebolo možné tender zrušiť po niekoľkomesačnom súťažení ako sa často stávalo v minulosti. O oprávnenosti námietok spoločnosti by mal rozhodnúť Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO).

Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. ako vyhlasovateľ oboch diaľničných tendrov zdôvodnila úpravu súťažných podkladov a návrhov zmlúv tým, aby mala reálnu možnosť a prostriedky riadiť aj časový vývoj stavby a prijímať náležité opatrenia pri ich nedodržiavaní.

Preto doplnila do súťažných podkladov klauzulu takzvaných míľnikov. Tie sa týkajú priebežného plnenia výstavby, jeho sledovania a prípadného postihu za nedodržanie.

"Našim cieľom je vytvoriť korektný a rovnovážny zmluvný vzťah pre oboch partnerov - pre NDS ako zástupcu štátu a rovnako aj pre zhotoviteľa, ktorý dielo postaví," informoval generálny riaditeľ NDS Alan Sitár v stanovisku poslanom v stredu do agentúry SITA.

Podľa diaľničiarov je však spomínané opatrenie zrejme kameňom úrazu pre Doprastav, pretože ako jediný z viac ako 50 uchádzačov v spomínanej súťaži má s takto nastavenými podmienkami problém.

NDS vyslovila prekvapenie, prečo sa Doprastav rozhodol riešiť svoj problém práve dva dni pred konaním o jeho námietkach na ÚVO. Diaľničiari nevylučujú, že Doprastav sa v tomto prípade snaží ovplyvniť verejnú mienku a následne aj výsledok rozhodnutia úradu, doplnenie súťažných podmienok však považujú za náležité a potrebné.

"Našim cieľom je lepšie zabezpečiť pozíciu NDS ako stavebníka a tým zefektívniť využitie štátnych prostriedkov. Sme presvedčení, že aj prax potvrdí správnosť rozhodnutia zosúladiť budúce zmluvné vzťahy s týmto princípom. V tomto duchu budeme konať aj naďalej," dodal Sitár.

Ako ďalej uviedol, NDS pripravovala súťažné podmienky pre oba tendre za odbornej spolupráce s certifikovanými zástupcami Slovenskej asociácie konzultačných inžinierov (SACE), ako aj odborníkmi na zmluvné podmienky vo výstavbe a verejné obstarávanie.

Zmluvné podmienky pripravovala viac ako rok a rezort dopravy ich schválil vlani v septembri. NDS sa neobáva, ak by sa v tejto veci Doprastav skutočne obrátil na príslušné európske inštitúcie.

Šéf Doprastavu vyslovil pochybnosti o odbornosti ľudí zodpovedných za vypísanie korektnej a transparentnej súťaže, respektíve o zámernom a rafinovanom nastavení podmienok tak, aby umožnili úplne neodôvodnene účtovať zhotoviteľovi stavby drastické odškodné.

"Veríme, že to nebol zámer. V krajinách po celom svete, vrátane EÚ a už vyše 10 rokov aj na Slovensku, sa používajú na tento účel dokumenty FIDIC (Medzinárodná asociácia konzultačných inžinierov), ktoré uznávajú aj všetky banky, ako aj Európska komisia," uviedol Šamudovský.

Na Slovensku sa najčastejšie používa červená kniha, určená pre stavebné a inžinierske diela projektované objednávateľom.

"Najväčším problémom u nás dnes je, že červená kniha sa upravuje formou takzvaných zvláštnych zmluvných podmienok osobami bez primeraných vedomostí o základných princípoch, na ktorých je tento typ zmluvných podmienok postavený. Miešajú sa ustanovenia rôznych typov zmlúv, dopĺňajú sa svojské články, ktoré porušujú rokmi budovanú zmluvnú rovnováhu medzi stranami v tomto type zmlúv," tvrdí riaditeľ Doprastavu.

Verejný obstarávateľ je podľa neho skôr politický než odborný subjekt a to sa prejavuje na "populistickom vnucovaní nevyvážených a nekorektných podmienok v súťažiach". A to je podľa neho aj prípad oboch tendrov na D1 Jánovce - Jablonov.

Ak chce objednávateľ znížiť rozsah ním preberaných rizík a preniesť ich na zhotoviteľa, použije žltú knihu, určenú pre technologické zariadenia a zákazky typu vyprojektuj a postav. Dohodnutá zmluvná cena sa v tomto prípade môže meniť len výnimočne.

Strieborná kniha, čiže kontrakt na kľúč, sa používa hlavne pri výstavbe priemyselných a energetických projektov, ak objednávateľ chce preniesť všetky riziká na zhotoviteľa.

NDS ubezpečila, že má nemálo certifikovaných špecialistov a odborne spôsobilých osôb pre verejné obstarávanie. "Súťažné podmienky v rámci červeného FIDIC-u pripravujú naši pracovníci už od roku 2004 a majú s tým bohaté odborné skúsenosti," uviedol Sitár.

Jedným zo strategických zámerov NDS je posilniť svoje postavenie vo vzťahoch s dodávateľmi s cieľom zvýšiť ochranu záujmov štátu.

Pripravuje opatrenia na väčšiu kontrolu kvality, termínov a nákladovosti diela, na ktoré sa čerpajú verejné zdroje. Preto sa NDS s plnou podporou rezortu dopravy rozhodla uplatňovať tento zámer aj pri nastavení podmienok súťaží.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  7. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 9 840
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 922
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 3 736
  4. Moskva alebo Petrohrad? 3 723
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 125
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 559
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 325
  8. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 173
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 968
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 655

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Haagsky tribunál trestal najmä Srbov, po Mladičovi končí

Miloševič počas procesu zomrel, srbského extrémistu zase oslobodili. Teraz sedí v parlamente.

SVET

Najskôr cukríky, potom zabíjanie. Balkánskeho mäsiara odsúdili

Niektorí Mladiča považujú za vojnového hrdinu.

KOMENTÁRE

Bezdôsledkový Smer nám zahral komédiu

Smer je len napodobenina s niekoľkými vonkajšími znakmi politickej strany.

KOŠICE KORZÁR

Bratov Paškovcov odsúdili za bitku v centre Košíc

Dvaja dostali podmienku, jeden peňažný trest.

Neprehliadnite tiež

Komisia potvrdila, že návrh rozpočtu je v súlade s európskymi pravidlami

Európska komisia analyzovala plány rozpočtu na rok 2018 všetkých členov eurozóny s výnimkou Grécka.

Francúzsky Amazon vymyslel udavačskú hru, aby prevychoval šéfov

Zamestnanec, ktorému sa podarí nazbierať najviac bodov, vyhrá dron.

Analytici ukázali mapu diaľnic. Pozrite si, v akom stave je naozaj výstavba

Štát chce diaľnicu D1 do Košíc dokončiť v roku 2026. Problém s dokončením je na úseku medzi Turanmi a Hubovou.

Firmy, ktoré dodali vodičov do 112 zadržaných kamiónov: Nie sme schránkové spoločnosti

Najmenej 112 slovenských nákladných vozidiel bolo začiatkom týždňa zadržaných v Belgicku počas koordinovanej akcie federálnych úradov.

Facebook otvorí v Nigérii technologický inkubátor

Afrika priťahuje technologické firmy rýchlym rastom populácie a poklesom nákladov na dáta.