SME
Nedeľa, 20. jún, 2021 | Meniny má ValériaKrížovkyKrížovky

Rezort dopravy neuvažuje o vytvorení železničného holdingu

Ministerstvo dopravy už neuvažuje o vytvorení štátnej holdingovej spoločnosti Slovenské železnice na základe troch štátnych železničných spoločností a pri zachovaní ich právnej subjektivity.

BRATISLAVA. Holdingové usporiadanie podľa rezortu nepodporujú ani orgány Európskej únie. "Súčasné oddelené usporiadanie má prednosť pre transparentné

financovanie, lepšie podmienky pre otvorenú súťaž dopravcov, čím sa zvyšuje tlak na kvalitu a znižujú sa náklady," uviedol pre agentúru SITA riaditeľ odboru pre vzťahy s verejnosťou na ministerstve dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ľubomír Tuchscher.

Na zabezpečenie optimálnej činnosti železničných spoločností bude viac dozerať ministerstvo dopravy. "Zlepšenia možno očakávať napríklad pri spoločnom užívaní budov, zariadení či personálu," dodal Tuchscher. Pre zlepšenie fungovania spoločností a celkovej železničnej dopravy v SR vláda pred týždňom schválila analýzu fungovania troch štátnych železničných spoločností, ktorú predložil rezort dopravy. Na ňu v najbližšom období nadviaže pripravovaný program revitalizácie železničných spoločností.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy pod vedením exministra Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) navrhlo vytvorenie štátnej holdingovej spoločnosti Slovenské železnice, a.s. pri zachovaní právnej subjektivity troch štátnych železničných spoločností. Bývalá vláda Roberta Fica vlani vo februári schválila legislatívny zámer nového usporiadania železničných spoločností. Vážny mal do konca mája minulého roka predložiť do vlády návrh zákona o založení holdingovej spoločnosti. Tento návrh však predchádzajúci kabinet už neprerokoval.

Vážny aj ako poslanec parlamentu a tieňový minister dopravy projekt železničného holdingu naďalej podporuje. Bol by to podľa neho systémový krok k ozdraveniu troch zadlžených štátnych železničných spoločností Tvrdí, že je naozaj potrebné, aby sa vytvorila osobitná organizácia, ktorá by spravovala nepotrebný majetok železničných podnikov a vykonávala ich vedľajšie činnosti. "Táto organizácia môže pôsobiť na celom trhu, nielen železničnom, a poskytovať služby. Musí ukázať v praxi svoju schopnosť prežiť," povedal Vážny pre agentúru SITA. Súčasné vedenie rezortu dopravy by podľa neho spravilo lepšie, keby pokračovalo v tom, čo v prípade vzniku železničného holdingu navrhol. Návrh holdingu podľa Vážneho počítal naďalej s právnym oddelením správcu železničnej infraštruktúry od dopravcov na železnici, ako to požadujú európske pravidlá. Všetky tri železničné spoločnosti by naďalej fungovali samostatne. "Toto by nebol problém," dodal.

Skryť Vypnúť reklamu

"Zabezpečenie optimálneho fungovania a konkurencieschopnosti železničných spoločností v podmienkach SR sa predpokladalo prostredníctvom ich inštitucionálneho usporiadania do spoločnosti holdingového typu," uviedol pre agentúru SITA generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. V Európe existujú v súčasnosti tri základné modely organizácie sektora železničnej dopravy. "Každý z týchto modelov má svoje výhody a nevýhody. V holdingovom usporiadaní je problematické postavenie manažéra infraštruktúry, ktorý by mal pôsobiť nezávisle. O holdingovom modeli uvažuje aj Česká republika, čaká však na vyjadrenie Bruselu," pokračoval Palčák.

Takzvaný oddelený model podľa neho predstavuje inštitucionálne oddelenie manažéra infraštruktúry a operátorov železničnej dopravy, keď manažér infraštruktúry neposkytuje dopravné služby. Tento systém usporiadania železníc je napríklad vo Veľkej Británii, Portugalsku, Španielsku, Francúzsku, Holandsku, Českej republike i na Slovensku. Integrovaný model zabezpečuje poskytovanie služieb a činnosti manažéra infraštruktúry a podniku železničnej dopravy v rámci jedného právneho subjektu s oddeleným účtovníctvom a nezávislým riadením oboch obchodných oblastí. Tak to funguje v Belgicku a Luxembursku.

Skryť Vypnúť reklamu

"Výhodou integrácie je zníženie transakčných nákladov a koordinované plánovanie. Avšak jeho celková efektívnosť môže byť nižšia, ak takýto model neumožní prístup na trh iným dopravcom," dodal Palčák. Holdingový model sektoru železničnej dopravy podľa neho znamená kombináciu predchádzajúcich dvoch modelov. Manažér infraštruktúry a dopravný podnik sú v tomto prípade samostatnými právnickými osobami, ktoré z hľadiska strategického riadenia podliehajú rozhodnutiam holdingu. Takýto model existuje v Rakúsku, Nemecku a Poľsku.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  3. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  5. Crème de la crème po slovensky
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 30 064
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 444
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 071
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 464
  5. Po Slovensku na motorke 6 739
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 329
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 936
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 4 818
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 3 868
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 3 128
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Blokáda Suezského prieplavu denne bránila preprave tovaru v hodnote miliárd dolárov.

Podľa majiteľa plavidla sú požadované kompenzácie príliš vysoké.


SITA 3 h
Bitcoin

Bitcoin v nedeľu stratil ďalších viac ako päť percent.


TASR 5 h
Jozef Oravkin v minulosti vystupoval na verejnosti častejšie, v posledných rokoch sa médiám vyhýbal.

Z finančnej skupiny odchádza.


7 h
Život v Nemecku sa uvoľňuje, delta variant koronavírusu to však môže zmeniť.

Opäť by sa to dotklo predovšetkým odvetví, ktoré pandémia tvrdo zasiahla, ako cestovný ruch, reštaurácie alebo obchod.


TASR 6 h