SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Rezort dopravy neuvažuje o vytvorení železničného holdingu

Ministerstvo dopravy už neuvažuje o vytvorení štátnej holdingovej spoločnosti Slovenské železnice na základe troch štátnych železničných spoločností a pri zachovaní ich právnej subjektivity.

BRATISLAVA. Holdingové usporiadanie podľa rezortu nepodporujú ani orgány Európskej únie. "Súčasné oddelené usporiadanie má prednosť pre transparentné

financovanie, lepšie podmienky pre otvorenú súťaž dopravcov, čím sa zvyšuje tlak na kvalitu a znižujú sa náklady," uviedol pre agentúru SITA riaditeľ odboru pre vzťahy s verejnosťou na ministerstve dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ľubomír Tuchscher.

Na zabezpečenie optimálnej činnosti železničných spoločností bude viac dozerať ministerstvo dopravy. "Zlepšenia možno očakávať napríklad pri spoločnom užívaní budov, zariadení či personálu," dodal Tuchscher. Pre zlepšenie fungovania spoločností a celkovej železničnej dopravy v SR vláda pred týždňom schválila analýzu fungovania troch štátnych železničných spoločností, ktorú predložil rezort dopravy. Na ňu v najbližšom období nadviaže pripravovaný program revitalizácie železničných spoločností.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy pod vedením exministra Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) navrhlo vytvorenie štátnej holdingovej spoločnosti Slovenské železnice, a.s. pri zachovaní právnej subjektivity troch štátnych železničných spoločností. Bývalá vláda Roberta Fica vlani vo februári schválila legislatívny zámer nového usporiadania železničných spoločností. Vážny mal do konca mája minulého roka predložiť do vlády návrh zákona o založení holdingovej spoločnosti. Tento návrh však predchádzajúci kabinet už neprerokoval.

Vážny aj ako poslanec parlamentu a tieňový minister dopravy projekt železničného holdingu naďalej podporuje. Bol by to podľa neho systémový krok k ozdraveniu troch zadlžených štátnych železničných spoločností Tvrdí, že je naozaj potrebné, aby sa vytvorila osobitná organizácia, ktorá by spravovala nepotrebný majetok železničných podnikov a vykonávala ich vedľajšie činnosti. "Táto organizácia môže pôsobiť na celom trhu, nielen železničnom, a poskytovať služby. Musí ukázať v praxi svoju schopnosť prežiť," povedal Vážny pre agentúru SITA. Súčasné vedenie rezortu dopravy by podľa neho spravilo lepšie, keby pokračovalo v tom, čo v prípade vzniku železničného holdingu navrhol. Návrh holdingu podľa Vážneho počítal naďalej s právnym oddelením správcu železničnej infraštruktúry od dopravcov na železnici, ako to požadujú európske pravidlá. Všetky tri železničné spoločnosti by naďalej fungovali samostatne. "Toto by nebol problém," dodal.

Skryť Vypnúť reklamu

"Zabezpečenie optimálneho fungovania a konkurencieschopnosti železničných spoločností v podmienkach SR sa predpokladalo prostredníctvom ich inštitucionálneho usporiadania do spoločnosti holdingového typu," uviedol pre agentúru SITA generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. V Európe existujú v súčasnosti tri základné modely organizácie sektora železničnej dopravy. "Každý z týchto modelov má svoje výhody a nevýhody. V holdingovom usporiadaní je problematické postavenie manažéra infraštruktúry, ktorý by mal pôsobiť nezávisle. O holdingovom modeli uvažuje aj Česká republika, čaká však na vyjadrenie Bruselu," pokračoval Palčák.

Takzvaný oddelený model podľa neho predstavuje inštitucionálne oddelenie manažéra infraštruktúry a operátorov železničnej dopravy, keď manažér infraštruktúry neposkytuje dopravné služby. Tento systém usporiadania železníc je napríklad vo Veľkej Británii, Portugalsku, Španielsku, Francúzsku, Holandsku, Českej republike i na Slovensku. Integrovaný model zabezpečuje poskytovanie služieb a činnosti manažéra infraštruktúry a podniku železničnej dopravy v rámci jedného právneho subjektu s oddeleným účtovníctvom a nezávislým riadením oboch obchodných oblastí. Tak to funguje v Belgicku a Luxembursku.

Skryť Vypnúť reklamu

"Výhodou integrácie je zníženie transakčných nákladov a koordinované plánovanie. Avšak jeho celková efektívnosť môže byť nižšia, ak takýto model neumožní prístup na trh iným dopravcom," dodal Palčák. Holdingový model sektoru železničnej dopravy podľa neho znamená kombináciu predchádzajúcich dvoch modelov. Manažér infraštruktúry a dopravný podnik sú v tomto prípade samostatnými právnickými osobami, ktoré z hľadiska strategického riadenia podliehajú rozhodnutiam holdingu. Takýto model existuje v Rakúsku, Nemecku a Poľsku.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  6. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  7. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  8. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  9. Aká je chémia vôní
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 29 802
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 17 599
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 372
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 647
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 594
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 454
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 130
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 843
  9. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 7 789
  10. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 492
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Železnice Slovenskej republiky, Vlaky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Potrebovali ísť k blízkym a nepustili ich. Neboli privilegovaní ako Kollár

Nemocnice väčšinou púšťajú príbuzných k zomierajúcim.

Šéfa parlamentu Borisa Kollára v nemocnici najviac navštevovala bývalá manželka Linda Rezešová. Na fotografii sú na plese v Opere v roku 2008.
Stĺpček Petra Schutza

Návštevy Kollára v nemocnici volajú po demisii

V druhom slede kandidátov na politický koniec sa tlačia glosátori.

Peter Schutz
Podcast Tech_FM

Výpredaje majú problém, všetko skupujú roboty

Čo spôsobujú nové technológie.

Ilustračná foto.

Neprehliadnite tiež

V energetickej stratégii EÚ sa ráta aj s vodíkom

Európska komisia prichádza s novým investičným programom v oblasti čistej energie.

Ilustračné foto

Mičovský odvolal šéfa štátnych lesov, vo funkcii bol od júna

Vigodu odvolal minister pôdohospodárstva Mičovský.

Matej Vigoda, už bývalý generálny riaditeľ štátneho podniku Lesy SR.

Walt Disney navýšil odhad prepúšťania o ďalších štyritisíc ľudí

Koncom septembra koncern uviedol, že zruší 28-tisíc pracovných miest, ale odhad navýšil.

Ilustračná fotografia.

Štátna poisťovňa prišla o vyše 50-tisíc klientov

Zdravotnú poisťovňu od budúceho roka zmení 168 526 ľudí, ide o 3,39 percenta.

Ilustračné foto.