Rezort dopravy neuvažuje o vytvorení železničného holdingu

Ministerstvo dopravy už neuvažuje o vytvorení štátnej holdingovej spoločnosti Slovenské železnice na základe troch štátnych železničných spoločností a pri zachovaní ich právnej subjektivity.

BRATISLAVA. Holdingové usporiadanie podľa rezortu nepodporujú ani orgány Európskej únie. "Súčasné oddelené usporiadanie má prednosť pre transparentné

financovanie, lepšie podmienky pre otvorenú súťaž dopravcov, čím sa zvyšuje tlak na kvalitu a znižujú sa náklady," uviedol pre agentúru SITA riaditeľ odboru pre vzťahy s verejnosťou na ministerstve dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ľubomír Tuchscher.

Na zabezpečenie optimálnej činnosti železničných spoločností bude viac dozerať ministerstvo dopravy. "Zlepšenia možno očakávať napríklad pri spoločnom užívaní budov, zariadení či personálu," dodal Tuchscher. Pre zlepšenie fungovania spoločností a celkovej železničnej dopravy v SR vláda pred týždňom schválila analýzu fungovania troch štátnych železničných spoločností, ktorú predložil rezort dopravy. Na ňu v najbližšom období nadviaže pripravovaný program revitalizácie železničných spoločností.

Ministerstvo dopravy pod vedením exministra Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) navrhlo vytvorenie štátnej holdingovej spoločnosti Slovenské železnice, a.s. pri zachovaní právnej subjektivity troch štátnych železničných spoločností. Bývalá vláda Roberta Fica vlani vo februári schválila legislatívny zámer nového usporiadania železničných spoločností. Vážny mal do konca mája minulého roka predložiť do vlády návrh zákona o založení holdingovej spoločnosti. Tento návrh však predchádzajúci kabinet už neprerokoval.

Vážny aj ako poslanec parlamentu a tieňový minister dopravy projekt železničného holdingu naďalej podporuje. Bol by to podľa neho systémový krok k ozdraveniu troch zadlžených štátnych železničných spoločností Tvrdí, že je naozaj potrebné, aby sa vytvorila osobitná organizácia, ktorá by spravovala nepotrebný majetok železničných podnikov a vykonávala ich vedľajšie činnosti. "Táto organizácia môže pôsobiť na celom trhu, nielen železničnom, a poskytovať služby. Musí ukázať v praxi svoju schopnosť prežiť," povedal Vážny pre agentúru SITA. Súčasné vedenie rezortu dopravy by podľa neho spravilo lepšie, keby pokračovalo v tom, čo v prípade vzniku železničného holdingu navrhol. Návrh holdingu podľa Vážneho počítal naďalej s právnym oddelením správcu železničnej infraštruktúry od dopravcov na železnici, ako to požadujú európske pravidlá. Všetky tri železničné spoločnosti by naďalej fungovali samostatne. "Toto by nebol problém," dodal.

"Zabezpečenie optimálneho fungovania a konkurencieschopnosti železničných spoločností v podmienkach SR sa predpokladalo prostredníctvom ich inštitucionálneho usporiadania do spoločnosti holdingového typu," uviedol pre agentúru SITA generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. V Európe existujú v súčasnosti tri základné modely organizácie sektora železničnej dopravy. "Každý z týchto modelov má svoje výhody a nevýhody. V holdingovom usporiadaní je problematické postavenie manažéra infraštruktúry, ktorý by mal pôsobiť nezávisle. O holdingovom modeli uvažuje aj Česká republika, čaká však na vyjadrenie Bruselu," pokračoval Palčák.

Takzvaný oddelený model podľa neho predstavuje inštitucionálne oddelenie manažéra infraštruktúry a operátorov železničnej dopravy, keď manažér infraštruktúry neposkytuje dopravné služby. Tento systém usporiadania železníc je napríklad vo Veľkej Británii, Portugalsku, Španielsku, Francúzsku, Holandsku, Českej republike i na Slovensku. Integrovaný model zabezpečuje poskytovanie služieb a činnosti manažéra infraštruktúry a podniku železničnej dopravy v rámci jedného právneho subjektu s oddeleným účtovníctvom a nezávislým riadením oboch obchodných oblastí. Tak to funguje v Belgicku a Luxembursku.

"Výhodou integrácie je zníženie transakčných nákladov a koordinované plánovanie. Avšak jeho celková efektívnosť môže byť nižšia, ak takýto model neumožní prístup na trh iným dopravcom," dodal Palčák. Holdingový model sektoru železničnej dopravy podľa neho znamená kombináciu predchádzajúcich dvoch modelov. Manažér infraštruktúry a dopravný podnik sú v tomto prípade samostatnými právnickými osobami, ktoré z hľadiska strategického riadenia podliehajú rozhodnutiam holdingu. Takýto model existuje v Rakúsku, Nemecku a Poľsku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 745
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 146
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 687
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 127
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 293
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 252
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 036
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 991
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 821
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 773

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.