Rezort dopravy neuvažuje o vytvorení železničného holdingu

Ministerstvo dopravy už neuvažuje o vytvorení štátnej holdingovej spoločnosti Slovenské železnice na základe troch štátnych železničných spoločností a pri zachovaní ich právnej subjektivity.

BRATISLAVA. Holdingové usporiadanie podľa rezortu nepodporujú ani orgány Európskej únie. "Súčasné oddelené usporiadanie má prednosť pre transparentné

financovanie, lepšie podmienky pre otvorenú súťaž dopravcov, čím sa zvyšuje tlak na kvalitu a znižujú sa náklady," uviedol pre agentúru SITA riaditeľ odboru pre vzťahy s verejnosťou na ministerstve dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ľubomír Tuchscher.

Na zabezpečenie optimálnej činnosti železničných spoločností bude viac dozerať ministerstvo dopravy. "Zlepšenia možno očakávať napríklad pri spoločnom užívaní budov, zariadení či personálu," dodal Tuchscher. Pre zlepšenie fungovania spoločností a celkovej železničnej dopravy v SR vláda pred týždňom schválila analýzu fungovania troch štátnych železničných spoločností, ktorú predložil rezort dopravy. Na ňu v najbližšom období nadviaže pripravovaný program revitalizácie železničných spoločností.

Ministerstvo dopravy pod vedením exministra Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) navrhlo vytvorenie štátnej holdingovej spoločnosti Slovenské železnice, a.s. pri zachovaní právnej subjektivity troch štátnych železničných spoločností. Bývalá vláda Roberta Fica vlani vo februári schválila legislatívny zámer nového usporiadania železničných spoločností. Vážny mal do konca mája minulého roka predložiť do vlády návrh zákona o založení holdingovej spoločnosti. Tento návrh však predchádzajúci kabinet už neprerokoval.

Vážny aj ako poslanec parlamentu a tieňový minister dopravy projekt železničného holdingu naďalej podporuje. Bol by to podľa neho systémový krok k ozdraveniu troch zadlžených štátnych železničných spoločností Tvrdí, že je naozaj potrebné, aby sa vytvorila osobitná organizácia, ktorá by spravovala nepotrebný majetok železničných podnikov a vykonávala ich vedľajšie činnosti. "Táto organizácia môže pôsobiť na celom trhu, nielen železničnom, a poskytovať služby. Musí ukázať v praxi svoju schopnosť prežiť," povedal Vážny pre agentúru SITA. Súčasné vedenie rezortu dopravy by podľa neho spravilo lepšie, keby pokračovalo v tom, čo v prípade vzniku železničného holdingu navrhol. Návrh holdingu podľa Vážneho počítal naďalej s právnym oddelením správcu železničnej infraštruktúry od dopravcov na železnici, ako to požadujú európske pravidlá. Všetky tri železničné spoločnosti by naďalej fungovali samostatne. "Toto by nebol problém," dodal.

"Zabezpečenie optimálneho fungovania a konkurencieschopnosti železničných spoločností v podmienkach SR sa predpokladalo prostredníctvom ich inštitucionálneho usporiadania do spoločnosti holdingového typu," uviedol pre agentúru SITA generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. V Európe existujú v súčasnosti tri základné modely organizácie sektora železničnej dopravy. "Každý z týchto modelov má svoje výhody a nevýhody. V holdingovom usporiadaní je problematické postavenie manažéra infraštruktúry, ktorý by mal pôsobiť nezávisle. O holdingovom modeli uvažuje aj Česká republika, čaká však na vyjadrenie Bruselu," pokračoval Palčák.

Takzvaný oddelený model podľa neho predstavuje inštitucionálne oddelenie manažéra infraštruktúry a operátorov železničnej dopravy, keď manažér infraštruktúry neposkytuje dopravné služby. Tento systém usporiadania železníc je napríklad vo Veľkej Británii, Portugalsku, Španielsku, Francúzsku, Holandsku, Českej republike i na Slovensku. Integrovaný model zabezpečuje poskytovanie služieb a činnosti manažéra infraštruktúry a podniku železničnej dopravy v rámci jedného právneho subjektu s oddeleným účtovníctvom a nezávislým riadením oboch obchodných oblastí. Tak to funguje v Belgicku a Luxembursku.

"Výhodou integrácie je zníženie transakčných nákladov a koordinované plánovanie. Avšak jeho celková efektívnosť môže byť nižšia, ak takýto model neumožní prístup na trh iným dopravcom," dodal Palčák. Holdingový model sektoru železničnej dopravy podľa neho znamená kombináciu predchádzajúcich dvoch modelov. Manažér infraštruktúry a dopravný podnik sú v tomto prípade samostatnými právnickými osobami, ktoré z hľadiska strategického riadenia podliehajú rozhodnutiam holdingu. Takýto model existuje v Rakúsku, Nemecku a Poľsku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 6 844
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 525
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 5 452
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 450
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 429
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 380
  7. Kam do tepla v januári? 2 388
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 132
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 994
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 195

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Rybáriková: Keby mi to niekto povedal, pošlem ho na liečenie

Slovenská tenistka postúpila už do osemfinále Australian Open. Tak ďaleko nikdy nebola.

SVET

Ďalšia šanca na referendum o brexite? Podporil ho Blair aj Farage

Aj Briti si myslia, že by rozhodli inak.

EKONOMIKA

Najväčší tender tretej Ficovej vlády sa blíži do finále

ŽSR chcú modernizovať úsek za Bratislavou.

Neprehliadnite tiež

Bitcoin zrejme úplne skolabuje, myslí si nobelista Shiller

Nobelista Robert Shillerale povedal, že bitcoin nemá žiadnu hodnotu, pokiaľ neexistuje všeobecný konsenzus, že má hodnotu.

Japonská SoftBank sa stala najväčším akcionárom Uberu

Konzorcium na čele so SoftBank prevezme v Uberi 17,5-percentný podiel, pričom samotná SoftBank získa 15-percentný podiel.

Železnice chcú zmodernizovať sedem priecestí medzi Bratislavou a Komárnom

Na trati Bratislava-Komárno je celkovo 52 železničných priecestí.

Británia musí prispievať do európskeho rozpočtu, ak chce prístup na jej finančný trh

Únia upozorňuje, že Spojené kráľovstvo nemôže mať prístup na jednotný trh, pokiaľ neprijme všetky jej pravidlá.

Pozrite sa, ako sa Slovensko prezentovalo na svetovom potravinárskom veľtrhu v Berlíne

Slovensko na prestížny nemecký veľtrh zavítalo po 11 rokoch.