Minister Macejko ani predseda NKÚ Stahl nevidia dôvod na svoje trestné stíhanie

Bratislava 14. júna (TASR) - Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozef Macejko nevidí dôvod na začatie trestného stíhania voči svojej osobe ...

Bratislava 14. júna (TASR) - Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozef Macejko nevidí dôvod na začatie trestného stíhania voči svojej osobe vo veci údajného zasahovania do výberu dodávateľa 35 kusov ľahkých motorových jednotiek (ĽMJ) pre Železničnú spoločnosť (ZSSK), a. s., Bratislava.

Zodpovednosť odmietli i vedúci Úradu MDPT Peter Klučka a predseda Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) Jozef Stahl, ktorý možnosť trestného stíhania, o ktorej ho informovali médiá, označil za "hlúposť". NKÚ podľa jeho slov nijako nezasahoval do rokovacieho konania, ani iným nezákonným spôsobom vec nemedializoval.

Podanie trestného oznámenia na J. Macejka, J. Stahla, P. Klučku, ale aj štátneho tajomníka MDPT Michala Baloga a istého nemenovaného cudzieho štátneho príslušníka totiž zvažuje riaditeľ divízie železničných koľajových vozidiel ZSSK Miroslav Dzurinda. Uvedení štátni predstavitelia sa podľa riaditeľa divízie pravdepodobne svojím nešťastným mediálnym vystupovaním vo veci rokovacieho konania bez zverejnenia na ĽMJ dopustili porušenia zákona o verejnom obstarávaní. Ich, podľa Dzurindu "neodborné" zasahovanie do procesu obstarávania môže uviesť výberové konanie do neúspešného konca, pričom hrozí aj riziko medzinárodnej blamáže pre spoločnosť ako aj riziko finančných strát.

Za víťaza konania bolo v januári tohto roku vyhlásené konzorcium DMU GTW Slovensko (ŽOS Vrútky a švajčiarsky Stadler AG, Busnang). Na možnosť neobjektívneho vyhodnotenia "súťaže" upozornil rezortného ministra ďalší účastník - konzorcium spoločností ŽOS Zvolen a francúzskeho Alstom. Anonymný podnet dostal aj NKÚ, ktorý sa vecou zaoberal a svoje stanovisko adresoval J. Macejkovi.

Podľa P. Klučku bolo jeho ako i ministrovou povinnosťou upozorniť generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti Andreja Egyeda, čo sa aj stalo, na to, že existujú indície, podľa ktorých bola ako víťazná ponuka konania vyhodnotená tá, ktorá kladie väčšie nároky na štátny rozpočet (100 % akcií v ZSSK vlastní štát) a je teda nevýhodnejšia. Vedúci Úradu súčasne priznal, že prostredníctvom svojho vzťahu či už k ľuďom s patričným odborným vzdelaním, ale i k ľuďom blízkym vláde (potvrdil poslanca SDKÚ Petra Kresánka), využil ich vplyv za tým účelom, aby došlo k prehodnoteniu konania a odstráneniu pochybností o jeho transparentnosti, ako aj pochybností o neefektívnom využívaní štátnych peňazí. Potom, čo v stredu zlyhal pokus o to, aby podklady oboch uchádzačov, ako aj stanovisko NKÚ, prehodnotila železničná pracovná skupina doplnená o štyroch nominantov ministra, J. Macejko požiadal o súdnoznalecký posudok Žilinskú univerzitu (ŽU). Ministrovi osobne sa javí byť v súčasnosti vhodnejšia ponuka Alstomu.

Podozrenie, že vo veci sú zaangažovaní aj premiér Mikuláš Dzurinda (brat predsedu pracovnej skupiny ZSSK) a pokladník SDKÚ a bývalý minister dopravy Gabriel Palacka, vyjadril dnes predseda Smeru Robert Fico. V tejto súvislosti sa v médiách objavil list poslanca za SDKÚ Petra Kresánka, adresovaný premiérovi, v ktorom sa s tendrom spájajú aj mená G. Palacku, generálneho riaditeľa ZSSK A. Egyed, Víťazoslava Mórica (ŽOS Vrútky) či P. Klučku.

Podľa stanoviska NKÚ, určeného ministrovi dopravy, ZSSK uprednostnila pri rokovacom konaní ponuku, ktorá bola o 822 miliónov Sk drahšia ako ostatné. NKÚ ďalej konštatoval, že ponuka konkurenčného Alstomu bola priaznivejšia aj z hľadiska technickej úrovne, obstarávacích nákladov i nákladov na normohodiny pri údržbe. Konzorcium DMU GTW ponúklo podľa NKÚ výhodnejší projekt len v nákladoch na materiál pri údržbe vlakov. Podľa stredajšieho vyjadrenia predsedu NKÚ Jozefa Stahla pre TV Markíza existuje v tejto veci dôvodné podozrenie z korupcie či klientelizmu.

Podľa iných medializovaných informácií ponúklo DMU GTW dodávku ĽMJ za 4,406 miliardy Sk pri prevádzkových nákladoch 1,074 miliardy Sk, spolu 5,480 miliardy Sk. Náklady na údržbu Alstomu predstavovali 2,707 miliardy Sk pri cene za predmet obstarania 3,584 miliardy Sk, teda celkovo 6,291 miliardy Sk. Podľa tohto zdroja je drahšia ponuka Alstomu o 811 miliónov Sk. Faktom, ktorý potvrdil aj Miroslav Dzurinda, však ostáva, že jedna zo spoločností svoju ponuku v priebehu rokovacieho konania dodatočne zmenila. Podľa P. Klučku ale disproporcie medzi oboma zisteniami nastali v súvislosti s "nie celkom vhodným vyhodnotením ukazovateľov prevádzkových nákladov v ponukách oboch záujemcov" pracovnou skupinou železníc. Zistenia NKÚ považuje v tejto súvislosti za objektívnejšie, no aj on očakáva výsledok expertízy ŽU.

Pôvodné Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vyhlásili verejnú súťaž na dodávku ĽMJ pre osobnú dopravu v rokoch 2000 a 2001, obe však zrušili. Súťaž pokračovala rokovacím konaním bez zverejnenia, do ktorej prizvali všetkých troch predchádzajúcich uchádzačov (tretím je Siemens v spolupráci so ZŤS Dubnica nad Váhom). Začiatkom januára oznámil A. Egyed meno víťaza.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 035
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 7 631
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 648
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 443
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 972
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 815
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 813
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 768
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 681
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 206

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Povedať, že Fico III a Mečiar III už sú jedna k jednej, sa ešte nedá, ale synchronizovaná akcia proti Kiskovi je porovnateľná iba a len s únosom mladého Kováča.

KOMENTÁRE

Chvála hromadnej dopravy

Tie rozhovory, ktoré nevymyslíš a situácie, ktoré ťa zaskočia.

ŠPORT

Doma je na dne, ale vonku a v televízií je Slovan najpopulárnejší

Slovan ako jediný v tejto sezóne ešte neprehral.

DOMOV

Lipšic dostal za nehodu z minulého roka podmienečný trest

Súd odsúdil bývalého poslanca Lipšica.

Neprehliadnite tiež

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.

Eset odhalil novú špehovaciu kampaň

Novú špehovaciu kampaň zaznamenal Eset v siedmich krajinách.