Minister Macejko ani predseda NKÚ Stahl nevidia dôvod na svoje trestné stíhanie

Bratislava 14. júna (TASR) - Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozef Macejko nevidí dôvod na začatie trestného stíhania voči svojej osobe ...

Bratislava 14. júna (TASR) - Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozef Macejko nevidí dôvod na začatie trestného stíhania voči svojej osobe vo veci údajného zasahovania do výberu dodávateľa 35 kusov ľahkých motorových jednotiek (ĽMJ) pre Železničnú spoločnosť (ZSSK), a. s., Bratislava.

Zodpovednosť odmietli i vedúci Úradu MDPT Peter Klučka a predseda Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) Jozef Stahl, ktorý možnosť trestného stíhania, o ktorej ho informovali médiá, označil za "hlúposť". NKÚ podľa jeho slov nijako nezasahoval do rokovacieho konania, ani iným nezákonným spôsobom vec nemedializoval.

Podanie trestného oznámenia na J. Macejka, J. Stahla, P. Klučku, ale aj štátneho tajomníka MDPT Michala Baloga a istého nemenovaného cudzieho štátneho príslušníka totiž zvažuje riaditeľ divízie železničných koľajových vozidiel ZSSK Miroslav Dzurinda. Uvedení štátni predstavitelia sa podľa riaditeľa divízie pravdepodobne svojím nešťastným mediálnym vystupovaním vo veci rokovacieho konania bez zverejnenia na ĽMJ dopustili porušenia zákona o verejnom obstarávaní. Ich, podľa Dzurindu "neodborné" zasahovanie do procesu obstarávania môže uviesť výberové konanie do neúspešného konca, pričom hrozí aj riziko medzinárodnej blamáže pre spoločnosť ako aj riziko finančných strát.

Za víťaza konania bolo v januári tohto roku vyhlásené konzorcium DMU GTW Slovensko (ŽOS Vrútky a švajčiarsky Stadler AG, Busnang). Na možnosť neobjektívneho vyhodnotenia "súťaže" upozornil rezortného ministra ďalší účastník - konzorcium spoločností ŽOS Zvolen a francúzskeho Alstom. Anonymný podnet dostal aj NKÚ, ktorý sa vecou zaoberal a svoje stanovisko adresoval J. Macejkovi.

Podľa P. Klučku bolo jeho ako i ministrovou povinnosťou upozorniť generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti Andreja Egyeda, čo sa aj stalo, na to, že existujú indície, podľa ktorých bola ako víťazná ponuka konania vyhodnotená tá, ktorá kladie väčšie nároky na štátny rozpočet (100 % akcií v ZSSK vlastní štát) a je teda nevýhodnejšia. Vedúci Úradu súčasne priznal, že prostredníctvom svojho vzťahu či už k ľuďom s patričným odborným vzdelaním, ale i k ľuďom blízkym vláde (potvrdil poslanca SDKÚ Petra Kresánka), využil ich vplyv za tým účelom, aby došlo k prehodnoteniu konania a odstráneniu pochybností o jeho transparentnosti, ako aj pochybností o neefektívnom využívaní štátnych peňazí. Potom, čo v stredu zlyhal pokus o to, aby podklady oboch uchádzačov, ako aj stanovisko NKÚ, prehodnotila železničná pracovná skupina doplnená o štyroch nominantov ministra, J. Macejko požiadal o súdnoznalecký posudok Žilinskú univerzitu (ŽU). Ministrovi osobne sa javí byť v súčasnosti vhodnejšia ponuka Alstomu.

Podozrenie, že vo veci sú zaangažovaní aj premiér Mikuláš Dzurinda (brat predsedu pracovnej skupiny ZSSK) a pokladník SDKÚ a bývalý minister dopravy Gabriel Palacka, vyjadril dnes predseda Smeru Robert Fico. V tejto súvislosti sa v médiách objavil list poslanca za SDKÚ Petra Kresánka, adresovaný premiérovi, v ktorom sa s tendrom spájajú aj mená G. Palacku, generálneho riaditeľa ZSSK A. Egyed, Víťazoslava Mórica (ŽOS Vrútky) či P. Klučku.

Podľa stanoviska NKÚ, určeného ministrovi dopravy, ZSSK uprednostnila pri rokovacom konaní ponuku, ktorá bola o 822 miliónov Sk drahšia ako ostatné. NKÚ ďalej konštatoval, že ponuka konkurenčného Alstomu bola priaznivejšia aj z hľadiska technickej úrovne, obstarávacích nákladov i nákladov na normohodiny pri údržbe. Konzorcium DMU GTW ponúklo podľa NKÚ výhodnejší projekt len v nákladoch na materiál pri údržbe vlakov. Podľa stredajšieho vyjadrenia predsedu NKÚ Jozefa Stahla pre TV Markíza existuje v tejto veci dôvodné podozrenie z korupcie či klientelizmu.

Podľa iných medializovaných informácií ponúklo DMU GTW dodávku ĽMJ za 4,406 miliardy Sk pri prevádzkových nákladoch 1,074 miliardy Sk, spolu 5,480 miliardy Sk. Náklady na údržbu Alstomu predstavovali 2,707 miliardy Sk pri cene za predmet obstarania 3,584 miliardy Sk, teda celkovo 6,291 miliardy Sk. Podľa tohto zdroja je drahšia ponuka Alstomu o 811 miliónov Sk. Faktom, ktorý potvrdil aj Miroslav Dzurinda, však ostáva, že jedna zo spoločností svoju ponuku v priebehu rokovacieho konania dodatočne zmenila. Podľa P. Klučku ale disproporcie medzi oboma zisteniami nastali v súvislosti s "nie celkom vhodným vyhodnotením ukazovateľov prevádzkových nákladov v ponukách oboch záujemcov" pracovnou skupinou železníc. Zistenia NKÚ považuje v tejto súvislosti za objektívnejšie, no aj on očakáva výsledok expertízy ŽU.

Pôvodné Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vyhlásili verejnú súťaž na dodávku ĽMJ pre osobnú dopravu v rokoch 2000 a 2001, obe však zrušili. Súťaž pokračovala rokovacím konaním bez zverejnenia, do ktorej prizvali všetkých troch predchádzajúcich uchádzačov (tretím je Siemens v spolupráci so ZŤS Dubnica nad Váhom). Začiatkom januára oznámil A. Egyed meno víťaza.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 814
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 14 540
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 11 711
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 675
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 398
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 613
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 399
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 559
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 057
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 897

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Čo sa deje v hokeji? Je to divadlo, vinníkmi sme všetci, tvrdí Graňák

Zlá skúsenosť s Cígerom a Švehlom mohla odradiť hráčov z NHL od štartu na majstrovstvách sveta, hovorí skúsený obranca.

KULTÚRA

Iva Bittová: Nemôžem si dovoliť strácať čas a báť sa

Česká speváčka žije v USA. Koncertuje u nás so skupinou Čikori.

TECH

Vedci sú na stope tajomstvu DNA

Vďaka úžasnému technologickému vývoju vznikajú nové vedné odbory.

TECH

Na čom hrať hry? Na PC či konzolách?

Porovnávať má zmysel hlavne produkty najväčších hráčov na trhu.

Neprehliadnite tiež

Namiesto sudov potrubie. Na nemeckom festivale stavajú pivovod

Pivovodom je možné prepraviť 400-tisíc litrov piva.

AKTUALIZOVANÉ

British Airways vypadli systémy, tisíce cestujúcich uviazli na letiskách

Cestujúci na letisku Heathrow v Londýne informovali o dlhých čakaniach.

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.