Minister Macejko ani predseda NKÚ Stahl nevidia dôvod na svoje trestné stíhanie

Bratislava 14. júna (TASR) - Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozef Macejko nevidí dôvod na začatie trestného stíhania voči svojej osobe ...

Bratislava 14. júna (TASR) - Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozef Macejko nevidí dôvod na začatie trestného stíhania voči svojej osobe vo veci údajného zasahovania do výberu dodávateľa 35 kusov ľahkých motorových jednotiek (ĽMJ) pre Železničnú spoločnosť (ZSSK), a. s., Bratislava.

Zodpovednosť odmietli i vedúci Úradu MDPT Peter Klučka a predseda Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) Jozef Stahl, ktorý možnosť trestného stíhania, o ktorej ho informovali médiá, označil za "hlúposť". NKÚ podľa jeho slov nijako nezasahoval do rokovacieho konania, ani iným nezákonným spôsobom vec nemedializoval.

Podanie trestného oznámenia na J. Macejka, J. Stahla, P. Klučku, ale aj štátneho tajomníka MDPT Michala Baloga a istého nemenovaného cudzieho štátneho príslušníka totiž zvažuje riaditeľ divízie železničných koľajových vozidiel ZSSK Miroslav Dzurinda. Uvedení štátni predstavitelia sa podľa riaditeľa divízie pravdepodobne svojím nešťastným mediálnym vystupovaním vo veci rokovacieho konania bez zverejnenia na ĽMJ dopustili porušenia zákona o verejnom obstarávaní. Ich, podľa Dzurindu "neodborné" zasahovanie do procesu obstarávania môže uviesť výberové konanie do neúspešného konca, pričom hrozí aj riziko medzinárodnej blamáže pre spoločnosť ako aj riziko finančných strát.

Za víťaza konania bolo v januári tohto roku vyhlásené konzorcium DMU GTW Slovensko (ŽOS Vrútky a švajčiarsky Stadler AG, Busnang). Na možnosť neobjektívneho vyhodnotenia "súťaže" upozornil rezortného ministra ďalší účastník - konzorcium spoločností ŽOS Zvolen a francúzskeho Alstom. Anonymný podnet dostal aj NKÚ, ktorý sa vecou zaoberal a svoje stanovisko adresoval J. Macejkovi.

Podľa P. Klučku bolo jeho ako i ministrovou povinnosťou upozorniť generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti Andreja Egyeda, čo sa aj stalo, na to, že existujú indície, podľa ktorých bola ako víťazná ponuka konania vyhodnotená tá, ktorá kladie väčšie nároky na štátny rozpočet (100 % akcií v ZSSK vlastní štát) a je teda nevýhodnejšia. Vedúci Úradu súčasne priznal, že prostredníctvom svojho vzťahu či už k ľuďom s patričným odborným vzdelaním, ale i k ľuďom blízkym vláde (potvrdil poslanca SDKÚ Petra Kresánka), využil ich vplyv za tým účelom, aby došlo k prehodnoteniu konania a odstráneniu pochybností o jeho transparentnosti, ako aj pochybností o neefektívnom využívaní štátnych peňazí. Potom, čo v stredu zlyhal pokus o to, aby podklady oboch uchádzačov, ako aj stanovisko NKÚ, prehodnotila železničná pracovná skupina doplnená o štyroch nominantov ministra, J. Macejko požiadal o súdnoznalecký posudok Žilinskú univerzitu (ŽU). Ministrovi osobne sa javí byť v súčasnosti vhodnejšia ponuka Alstomu.

Podozrenie, že vo veci sú zaangažovaní aj premiér Mikuláš Dzurinda (brat predsedu pracovnej skupiny ZSSK) a pokladník SDKÚ a bývalý minister dopravy Gabriel Palacka, vyjadril dnes predseda Smeru Robert Fico. V tejto súvislosti sa v médiách objavil list poslanca za SDKÚ Petra Kresánka, adresovaný premiérovi, v ktorom sa s tendrom spájajú aj mená G. Palacku, generálneho riaditeľa ZSSK A. Egyed, Víťazoslava Mórica (ŽOS Vrútky) či P. Klučku.

Podľa stanoviska NKÚ, určeného ministrovi dopravy, ZSSK uprednostnila pri rokovacom konaní ponuku, ktorá bola o 822 miliónov Sk drahšia ako ostatné. NKÚ ďalej konštatoval, že ponuka konkurenčného Alstomu bola priaznivejšia aj z hľadiska technickej úrovne, obstarávacích nákladov i nákladov na normohodiny pri údržbe. Konzorcium DMU GTW ponúklo podľa NKÚ výhodnejší projekt len v nákladoch na materiál pri údržbe vlakov. Podľa stredajšieho vyjadrenia predsedu NKÚ Jozefa Stahla pre TV Markíza existuje v tejto veci dôvodné podozrenie z korupcie či klientelizmu.

Podľa iných medializovaných informácií ponúklo DMU GTW dodávku ĽMJ za 4,406 miliardy Sk pri prevádzkových nákladoch 1,074 miliardy Sk, spolu 5,480 miliardy Sk. Náklady na údržbu Alstomu predstavovali 2,707 miliardy Sk pri cene za predmet obstarania 3,584 miliardy Sk, teda celkovo 6,291 miliardy Sk. Podľa tohto zdroja je drahšia ponuka Alstomu o 811 miliónov Sk. Faktom, ktorý potvrdil aj Miroslav Dzurinda, však ostáva, že jedna zo spoločností svoju ponuku v priebehu rokovacieho konania dodatočne zmenila. Podľa P. Klučku ale disproporcie medzi oboma zisteniami nastali v súvislosti s "nie celkom vhodným vyhodnotením ukazovateľov prevádzkových nákladov v ponukách oboch záujemcov" pracovnou skupinou železníc. Zistenia NKÚ považuje v tejto súvislosti za objektívnejšie, no aj on očakáva výsledok expertízy ŽU.

Pôvodné Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vyhlásili verejnú súťaž na dodávku ĽMJ pre osobnú dopravu v rokoch 2000 a 2001, obe však zrušili. Súťaž pokračovala rokovacím konaním bez zverejnenia, do ktorej prizvali všetkých troch predchádzajúcich uchádzačov (tretím je Siemens v spolupráci so ZŤS Dubnica nad Váhom). Začiatkom januára oznámil A. Egyed meno víťaza.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 850
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 643
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 883
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 666
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 313
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 246
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 353
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 825
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 200
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 192

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

KOMENTÁRE

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

EKONOMIKA

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby uprostred viazanosti.

Neprehliadnite tiež

Hrušovský začal kontrolovať Eximbanku

Politický obchod bývalý šéf KDH Pavol Hrušovský vylúčil.

Premiéri krajín V4 sa stretnú k téme nekvalitných výrobkov vo Varšave

Fico v Trnave zdôraznil, že chcú reagovať na niečo, čo nemôžeme akceptovať, aby z nás robili občanov 2. kategórie.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Briti budú múdri a ak budú ľudí potrebovať, pustia ich (rozhovor)

Analytik Next Finance Jiří Cihlář tvrdí, že Veľká Británia si po brexite bude zamestnancov z cudziny vyberať.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop