Penzijné úspory pôjdu možno aj na diaľnice

Vláda chce na diaľnice získať 400 miliónov eur prerozdelením eurofondov. Ďalšie peniaze by mohli priniesť diaľničné dlhopisy.

To, či výstavbu diaľnic zaplatia aj dôchodky, je stále nejasné.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

Pre štát by mali význam, ak by neboli drahšie ako klasické štátne dlhopisy.

BRATISLAVA. Diaľnice sa možno budú stavať aj z peňazí sporiteľov v druhom pilieri. Minister práce Jozef Mihál (SaS) má v rámci novely zákona o druhom pilieri pripravený takýto návrh. Ministerstvo dopravy sa k zámeru stavia zatiaľ opatrnejšie.

Nejde pritom o novú úvahu. Dôchodkové správcovské spoločnosti (DSS) chceli asi pred dvoma rokmi debatovať o tejto možnosti s vtedajším premiérom Robertom Ficom (Smer), ktorý ich vyzval, aby prišli s návrhom, ako chcú pomôcť v čase krízy.

Mýto výnosy nepokryje

DSS spravujú majetok sporiteľov v objeme zhruba 3,7 miliardy eur. Do diaľničných dlhopisov by podľa úvah investovali najviac pätinu, čo je zhruba 740 miliónov eur.

„Stále hovoríme, že musí byť splnená kombinácia dvoch vecí, a to bezpečnosť a adekvátny výnos," povedal šéf Asociácie DSS Peter Socha. Podstatné podľa ekonómov je, aby sa pre investíciu mohli rozhodnúť slobodne.

Stále však nie je jasné, kto a za akých podmienok by diaľničné dlhopisy vydával. Dá sa predpokladať, že by to nebol štát, ale štátna akciovka Národná diaľničná spoločnosť (NDS). Aby to malo zmysel, výnosy by sa mali hradiť z poplatkov za mýto.

„Predstavte si, že by dlhopis bol založený diaľničným mýtom. Tento príjem by mohol kopírovať infláciu. Nemáte veľa takých podkladových aktív, ktoré by toto dokázali," hovorí o možnej výhode z pohľadu DSS ekonóm Slovenskej akadémie vied Vladimír Baláž.

Dlhopisy s garanciou štátu

Už dnes je však známe, že výnosy z mýta nie sú také, ako sa čakalo. „Zrejme by to chcelo trochu vyššiu garanciu, ako len krytie budúcimi výnosmi z mýta," pripúšťa analytik M.E.S.A.10 a poradca premiérky Ján Marušinec.

Práve v garanciách vidí jeden z problémov analytik inštitútu INEKO Peter Goliaš: „Som skôr proti tomu. Vidím tam problematickú návratnosť, ktorá je závislá od stavu verejných financií na Slovensku. Hovorím o garanciách výnosu dlhopisov."

Otázna je tiež výška úroku, ktorú by DSS dostali. „Keď to bude výrazne nad sadzbou, za ktorú si dokáže požičať štát na trhu, tak, samozrejme, to nebude z hľadiska modelu výstavby diaľnic atraktívne, pretože štát to preplatí," povedal Marušinec.

Štát si dnes dokáže požičať peniaze na trhu na 10 rokov za 4,37 percenta, nad 15 rokov za viac ako päť percent.

Z pohľadu štátu by naoko mohlo byť výhodou to, že kým úroky zo štátnych dlhopisov zvyšujú deficit verejných financií, v prípade hospodárenia NDS to zatiaľ neplatí. Nedá sa vylúčiť, že Eurostat to časom zmení.

„Štát by mal ustriehnuť zadlženosť firmy, aby sa nemohlo stať niečo podobné ako so Slovenskou televíziou, kde sa to prešvihlo," dodal Marušinec.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Malé knedličky, veľké dojmy
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  5. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  9. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  10. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 639
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 637
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 582
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 602
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 149
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 813
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 867
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 267
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 965
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 2 558

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov, kriminality.

Neprehliadnite tiež

Spiatočné letenky do Ameriky sa už predávajú za menej ako 150 eur

Nórska nízkonákladová letecká spoločnosť Norwegian už predáva letenku za menej ako sto eur.

Po Trumpovej dcére chcú Číňania pomenovať obrúsky aj alkohol

Ivanka Trumpová zaujala čínske firmy, keď navštívila čínsku ambasádu vo Washingtone.

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fico chce potraviny, aké majú v Rakúsku, navrhuje summit V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop