Penzijné úspory pôjdu možno aj na diaľnice

Vláda chce na diaľnice získať 400 miliónov eur prerozdelením eurofondov. Ďalšie peniaze by mohli priniesť diaľničné dlhopisy.

To, či výstavbu diaľnic zaplatia aj dôchodky, je stále nejasné.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

Pre štát by mali význam, ak by neboli drahšie ako klasické štátne dlhopisy.

BRATISLAVA. Diaľnice sa možno budú stavať aj z peňazí sporiteľov v druhom pilieri. Minister práce Jozef Mihál (SaS) má v rámci novely zákona o druhom pilieri pripravený takýto návrh. Ministerstvo dopravy sa k zámeru stavia zatiaľ opatrnejšie.

Nejde pritom o novú úvahu. Dôchodkové správcovské spoločnosti (DSS) chceli asi pred dvoma rokmi debatovať o tejto možnosti s vtedajším premiérom Robertom Ficom (Smer), ktorý ich vyzval, aby prišli s návrhom, ako chcú pomôcť v čase krízy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Mýto výnosy nepokryje

DSS spravujú majetok sporiteľov v objeme zhruba 3,7 miliardy eur. Do diaľničných dlhopisov by podľa úvah investovali najviac pätinu, čo je zhruba 740 miliónov eur.

„Stále hovoríme, že musí byť splnená kombinácia dvoch vecí, a to bezpečnosť a adekvátny výnos," povedal šéf Asociácie DSS Peter Socha. Podstatné podľa ekonómov je, aby sa pre investíciu mohli rozhodnúť slobodne.

Stále však nie je jasné, kto a za akých podmienok by diaľničné dlhopisy vydával. Dá sa predpokladať, že by to nebol štát, ale štátna akciovka Národná diaľničná spoločnosť (NDS). Aby to malo zmysel, výnosy by sa mali hradiť z poplatkov za mýto.

„Predstavte si, že by dlhopis bol založený diaľničným mýtom. Tento príjem by mohol kopírovať infláciu. Nemáte veľa takých podkladových aktív, ktoré by toto dokázali," hovorí o možnej výhode z pohľadu DSS ekonóm Slovenskej akadémie vied Vladimír Baláž.

Dlhopisy s garanciou štátu

Už dnes je však známe, že výnosy z mýta nie sú také, ako sa čakalo. „Zrejme by to chcelo trochu vyššiu garanciu, ako len krytie budúcimi výnosmi z mýta," pripúšťa analytik M.E.S.A.10 a poradca premiérky Ján Marušinec.

Práve v garanciách vidí jeden z problémov analytik inštitútu INEKO Peter Goliaš: „Som skôr proti tomu. Vidím tam problematickú návratnosť, ktorá je závislá od stavu verejných financií na Slovensku. Hovorím o garanciách výnosu dlhopisov."

Otázna je tiež výška úroku, ktorú by DSS dostali. „Keď to bude výrazne nad sadzbou, za ktorú si dokáže požičať štát na trhu, tak, samozrejme, to nebude z hľadiska modelu výstavby diaľnic atraktívne, pretože štát to preplatí," povedal Marušinec.

Štát si dnes dokáže požičať peniaze na trhu na 10 rokov za 4,37 percenta, nad 15 rokov za viac ako päť percent.

Z pohľadu štátu by naoko mohlo byť výhodou to, že kým úroky zo štátnych dlhopisov zvyšujú deficit verejných financií, v prípade hospodárenia NDS to zatiaľ neplatí. Nedá sa vylúčiť, že Eurostat to časom zmení.

„Štát by mal ustriehnuť zadlženosť firmy, aby sa nemohlo stať niečo podobné ako so Slovenskou televíziou, kde sa to prešvihlo," dodal Marušinec.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  3. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  10. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 19 879
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 067
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 11 810
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 804
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 430
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 5 972
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 592
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 602
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 494
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 224

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Kto bude udeľovať Ficove štátne vyznamenania

Nové štátne ceny chce udeľovať vláda.

Stĺpček Jakuba Fila

Vatry zvrchovanosti, Svätopluk. Prečo nie august 1968?

Že si komunisti nevšimli november ´89, sa stalo smutnosmiešnou glosou ich sveta.

KULTÚRA

Vraždu Kuciaka nemali chuť spracúvať. Ukázalo sa, že je čas

Joj chystá tretie pokračovanie seriálu Za sklom.

Neprehliadnite tiež

Kauzou Dieselgate je postihnutá ešte pätina vozidiel Volkswagen

Spoločnos splnila sľúbený akčný plán, to však bolo všetko.

Doprava na Mlynských nivách sa komplikuje

Prestavba prináša zmeny. Vodiči sa musia vyzbrojiť trpezlivosťou.

Šefčovič dohodol rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom o tranzite plynu

Treba oddeliť staré problémy od nových, bude sa rokovať o novej zmluve.

Britská Banka Lloyds bude mať po brexite v Európe tri pobočky

Predpokladalo sa, že banka bude svoje kontinentálne podnikanie riadiť iba z Berlina.

Ukrajina a Rusko rokujú o tranzite plynu do EÚ po roku 2020

Tranzit ruského plynu cez Ukrajinu do EÚ znamená pre Kyjev príjmy.