Miroslav Dzurinda zvážuje podanie testného oznámenia na Stahla,Macejka či Klučku

Bratislava 14.júna (TASR) - Riaditeľ divízie železničných koľajových vozidiel Železničnej spoločnosti (ZSSK), a. s., Bratislava, Miroslav Dzurinda zvažuje ...

Bratislava 14.júna (TASR) - Riaditeľ divízie železničných koľajových vozidiel Železničnej spoločnosti (ZSSK), a. s., Bratislava, Miroslav Dzurinda zvažuje podanie trestných oznámení na predsedu Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) Jozefa Stahla, na ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Jozefa Macejku, na vedúceho úradu MDPT SR Petra Klučku. O tom, či sa trestné oznámenie bude viazať aj na štátneho tajomníka MDPT Michala Baloga a istého nemenovaného cudzieho štátneho príslušníka, sa ešte Miroslav Dzurinda rozhodne.

Uvedení štátni predstavitelia podľa riaditeľa divízie svojím nešťastným mediálnym vystupovaním vo veci súťaže na výber 35 ľahkých motorových jednotiek (ĽMJ) pre ZSSK porušili zákon o verejnom obstarávaní. Súčasne ich neodborné zasahovanie do tohto procesu obstarávania môže uviesť výberové konanie do neúspešného konca, pričom hrozí aj riziko medzinárodnej blamáže pre železničnú spoločnosť a takisto to môže viesť k finančným stratám.

Miroslav Dzurinda súčasne vyzval J. Stahla, aby po ukončení rokovacieho konania zdokumentoval predbežné stanoviská úradu k tejto súťaži. NKÚ totiž vo svojom stanovisku konštatoval, že železničná spoločnosť uprednostnila pri rokovacom konaní ponuku, ktorá bola o 822 miliónov Sk drahšia ako ostatné. Ide pritom o konzorcium DMU GTW Slovensko, pozostávajúce zo ŽOS Vrútky a švajčiarskej firmy Stadler, AG. Ďalej konštatoval, že ponuka konkurenčného Alstomu bola priaznivejšia aj z hľadiska technickej úrovne, obstarávacích nákladov i nákladov na normohodiny pri údržbe. Konzorcium DMU GTW ponúklo podľa NKÚ výhodnejší projekt len v nákladoch na materiál pri údržbe vlakov. Podľa stredajšieho vyjadrenia predsedu NKÚ Jozefa Stahla pre TV Markíza existuje dokonca v tejto veci dôvodné podozrenie z korupcie alebo klientelizmu.

Podľa iných medializovaných informácií ponúklo DMU GTW dodávku ĽMJ za 4,406 miliardy Sk pri prevádzkových nákladoch 1,074 miliardy Sk, spolu 5,480 miliardy Sk. Náklady na údržbu Alstomu predstavovali 2,707 miliardy Sk pri cene za predmet obstarania 3,584 miliardy Sk, teda celkovo 6,291 miliardy Sk. Podľa tohto zdroja je drahšia ponuka Alstomu o 811 miliónov Sk. Faktom, ktorý potvrdil aj Miroslav Dzurinda, však ostáva, že jedna zo spoločností svoju ponuku v priebehu rokovacieho konania dodatočne zmenila.

"Konanie stále trvá, a to až do podpísania zmluvy s víťazom," spresnil riaditeľ divízie. Víťaz bol vyhlásený v januári tohto roka a stalo sa ním konzorcium DMU GTW Slovensko (ŽOS Vrútky a švajčiarsky Stadler AG, Busnang). Voči objektívnosti tohto výberu však namietal ďalší účastník - konzorcium spoločností ŽOS Zvolen a francúzskeho Alstom, ako aj rezortný minister Jozef Macejko, ktorý deklaroval svoj záujem na tom, aby bola súťaž prehodnotená a vyhral ju najlepší dodávateľ.

Pôvodné Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vyhlásili verejnú súťaž na dodávku ĽMJ pre osobnú dopravu 23. júla minulého roka, pričom v termíne doručenia obálok sa do nej prihlásili 3 spoločnosti. Výberová komisia sa po oboznámení s ich obsahom rozhodla vylúčiť jedného uchádzača pre neprimeranú cenovú ponuku (Siemens v spolupráci so ZŤS Dubnica nad Váhom). Ďalších 2 uchádzačov vylúčila pre nesplnenie súťažných podmienok. Na to zareagovala jedna z vylúčených spoločností (DMU GTW) podaním námietky na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý však potvrdil oprávnenosť postupu ŽSR. Verejná súťaž následne pokračovala rokovacím konaním bez zverejnenia a 9. januára oznámil A. Egyed meno víťaza.

* sch pop

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Rastie nám pokrivená generácia?
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 610
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 550
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 298
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 859
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 966
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 340
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 306
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 093
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 035
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 620

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatíva pre Nemecko skutočnú alternatívu neponúka

Merkelová voľby vyhrala a ostáva mocná. Európa je naozaj vďačná.

DOMOV

Aké stíhačky môžeme a ktoré ponuky sú nereálne?

Rozhodovať sa bude len medzi gripenmi a stíhačkami F-16.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.