SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Železnice by mali prepúšťať až po analýze, tvrdí Palčák

Tri zadlžené a stratové štátne železničné spoločnosti by mali v prípade potreby znižovať počet zamestnancov až na základe analýzy.

BRATISLAVA.

Tvrdí to generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline, a.s. Ľubomír Palčák s tým, že úspory môžu dosiahnuť aj odpismi, napríklad za nepotrebný majetok, materiál či pohonné hmoty, služby, opravy alebo údržbu.

"Pokiaľ železničné podniky majú v trhovom prostredí fungovať, musia sa správať ekonomicky. Výnosy majú klesajúcu tendenciu, preto je potrebné prehodnotiť všetky činnosti, ktoré železnice zabezpečujú, a hľadať možné úspory v nákladoch. Jednou z nich sú aj osobné náklady," informoval Palčák agentúru SITA. Podiel osobných nákladov v železničných podnikoch predvlani predstavoval okolo 20 % až 29 %. "Samozrejme, vyžaduje to hĺbkovú analýzu, ktorá by zdokumentovala súčasný stav a výhľadovú potrebu na základe predpokladaného výkonu," uviedol.

Skryť Vypnúť reklamu

Štát podľa riaditeľa žilinskej inštitúcie zabezpečuje dopravnú obslužnosť pre občanov prostredníctvom objednaných výkonov železničnej osobnej dopravy, alebo prímestskou autobusovou dopravou. Tá je v súčasnosti financovaná cez rozpočty samosprávnych krajov.

"Aj v štátnom rozpočte aj v rozpočtoch vyšších územných celkov je nedostatok zdrojov, preto je nutné zefektívniť tieto činnosti. Ak nám ide na niektorých linkách súbežne vlak aj autobus, a obidva spoje sú ešte aj minimálne vyťažené, potom náklady verejných financií na túto obslužnosť sú veľmi vysoké a neefektívne," zdôraznil Palčák.

Výskumný ústav dopravný v súčasnosti posudzuje duplicitu vlakových a autobusových spojov a na základe výsledkov a odporúčaní budú prijaté ďalšie efektívne opatrenia.

Skryť Vypnúť reklamu

Problémy fungovania Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. (ZSSK) a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. sú dlhodobé. "Musia sa čo najskôr prijať strategické rozhodnutia, aby štát bol schopný zabezpečovať aj naďalej dopravnú obslužnosť, a to nielen po kvantitatívnej stránke, ale aj kvalitatívnej," uviedol Palčák.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Zelená Bratislava
  7. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  8. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Ruža zmeny
  5. Úpravy automobilov pre ZŤP
  6. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  7. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  10. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 904
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 22 604
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 149
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 915
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 843
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 739
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 741
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 124
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 949
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 611
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Železnice Slovenskej republiky, Vlaky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na celoplošné testovanie budeme potrebovať zhruba 48-tisíc ľudí. Otázka je, kde ich zoberieme

Na jedno miesto pripadá jeden vojak, potrebujeme naň však asi osem ľudí.

Vzorky na antigénne testy odoberú výterom z nosohltana.
Dobré ráno

Dobré ráno: Testovanie nám dá pár týždňov, a potom čo?

Má to byť najväčšia operácia v moderných dejinách Slovenska.

Podcast Dobré Ráno.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Vláda sa spolieha na ľudí, ktorých nemá

Slovensko má chronický nedostatok zdravotníkov.

Peter Tkačenko

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy

Slovensko eviduje celkovo 98 úmrtí na Covid-19.

Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Vinice spoločnosti Tokaj & Co.
Zamestnanci spoločnosti Volkswagen Slovakia pracujú na výrobnej linke.

Americkej ekonomike bude trvať ešte rok, kým sa vzchopí z koronakrízy

Trh práce bude zrejme potrebovať ešte dlhšie obdobie.

Koronavírus vo svete: Muž kráča popri zatvorenom obchode v Niles 21. mája 2020.

Ropný koncern ConocoPhillips kúpi Concho Resources za 9,7 miliardy USD

ConocoPhillips sa zaradí medzi najväčších producentov ropy v Permskej kotline.

Benzínová stanica americkej ropnej spoločnosti ConocoPhillips.