Širokorozchodná môže byť za istých podmienok prínosom, tvrdí Figeľ

Projekt širokorozchodnej trate môže byť za istých okolností ekonomicky prínosný a racionálny pre investície, uviedol v piatok v Čiernej nad Tisou prvý podpredseda vlády a minister dopravy Ján Figeľ.

ČIERNA NAD TISOU/DOBRÁ.

"Širokorozchodná trať je na Slovensku realita a veľmi dôležitá súčasť celkového hospodárskeho a regionálneho rozvoja, nielen na východe, ale na celom Slovensku," podčiarkol Figeľ.

Minister ďalej uviedol, že je to vážna a dôležitá téma. "Nachádzame sa v Dobrej, kadiaľ vedie širokorozchodná trať až do Košíc. Slovenská vláda i ja osobne podporujeme kroky, aby sa vitalizovala železničná doprava aj na širokej koľaji. Čo potrebujeme z hľadiska širokorozchodnej trate a jej predĺženia je finálne vyhodnotenie predbežnej štúdie realizovateľnosti, ktorá bola vypracovaná a pripravená v decembri 2010. Na základe jej zhodnotenia rozhodneme o ďalších krokoch," dodal Figeľ.

Minister dopravy to povedal v reakcii na vyjadrenie prezidenta ruských železníc Vladimíra Jakunina, ktorý sa mu poďakoval za podporu revitalizácie širokorozchodnej trate a zámeru jej predĺženia až do Viedne.

Jakunin pripomenul, že v decembri bola ukončená štúdia realizovateľnosti, ktorá konštatovala, že ide o ekonomický výhodný a realizovateľný projekt.

Zdôraznil, že zámer vybudovať širokorozchodnú trať nie je len slovenským či ruským, ale medzinárodným projektom, na ktorom má záujem aj Ukrajina a Rakúsko.

Štúdia realizovateľnosti projektu vypracovaná nemeckou poradenskou spoločnosťou Roland Berger, ktorú predstavili v decembri minulého roku, konštatovala, že predĺženie širokorozchodnej trate z východu Slovenska do Viedne je technicky a právne realizovateľné.

Podľa štúdie by navrhované predĺženie širokorozchodnej železničnej trate o 450 kilometrov vytvorilo 11 tis. nových pracovných miest a prinieslo by viaceré ekonomické benefity všetkým štyrom zúčastneným krajinám.

Náklady na výstavbu trate odhaduje štúdia na 6,3 mld. eur, ďalších 240 mil. eur by bolo potrebných na výstavbu terminálov. Rusko, Ukrajina, Slovensko a Rakúsko by sa mali do konca januára vyjadriť, či budú projekt realizovať.

Predpokladá sa, že investíciu by mohli podporiť prepravné spoločnosti za istej účasti štátov. "Ale ak je to ekonomicky rozumné, tak to treba spájať hlavne so záujmami firiem alebo dopravcov, ktorí by za istých podmienok do toho mohli ísť. Predpokladám, že s podporou verejnej správy, respektíve štátov vytvárajúcich priaznivejšie prostredie pre takéto rozhodnutia," dodal Figeľ.

Podľa neho ide o náročný projekt, svojim spôsobom až medzikontinentálny a preto si vyžaduje nielen starostlivé zváženie, ale aj strategické rozhodnutia.

Kabinet chce podľa skorších vyjadrení výsledky štúdie realizovateľnosti analyzovať, avšak v programovom vyhlásení zároveň uvádza, že "Vláda SR nepodporuje tento projekt".

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Za úspechom spoločnosti SPINEA vo svete stojí slovenský vynález
  2. Naučme sa správne dochucovať ryby
  3. Od septembra opäť po starom
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Za úspechom spoločnosti SPINEA vo svete stojí slovenský vynález
  2. Vernosť k značke na Slovensku u jazdeniek nefrčí
  3. Naučme sa správne dochucovať ryby
  4. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  5. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  6. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  7. Od septembra opäť po starom
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  9. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  10. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 753
  2. Od septembra opäť po starom 6 473
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 930
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 834
  5. Naučme sa správne dochucovať ryby 1 950
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 662
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 544
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 311
  9. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 163
  10. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán 997

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Polis: SNS po kríze výrazne stratila

SNS by získala menej percent, než bol jej volebný výsledok v roku 2016. Politológ za tým vidí správanie jej predsedu Andreja Danka.

KOMENTÁRE

Kotleba straší, no báť sa treba niečoho iného

V prieskumoch získala ĽSNS aj v minulosti štrnásť percent.

DOMOV

Ministri z Mosta: Je otázne, čí má zmysel takto pokračovať

Bernaťák hovorí, že predsedníctvo stojí za Dankom.

EKONOMIKA

Obchvat Ružomberka. Mal byť hotový, bude meškať roky

Úsek plánujú dokončiť až v roku 2021.

Neprehliadnite tiež

Šéfovať tlačovej agentúre TASR chcú Vladimír Puchala aj Marián Tkáč

Prihlášky oboch uchádzačov spĺňajú všetky podmienky.

Do AAA Auto prichádza nový marketingový šéf, predtým robil v Home Credit

Bude zodpovedať za marketingovú a reklamnú stratégiu firmy v Česku, na Slovensku, v Poľsku a Maďarsku.

Slovenské sliepky znesú dosť vajec, napriek tomu ich dovážame z cudziny

Vlani sa na Slovensku vyprodukovalo 1,2 miliardy vajec, čiže o štyri percentá viac ako bola skutočná spotreba.

Na let do Maroka čakali ľudia na bratislavskom letisku až šesť hodín

Meškanie sa opäť týkalo spoločnosti Travel Service, ktorá nechala čakať dovolenkárov aj minulý týždeň.