Širokorozchodná môže byť za istých podmienok prínosom, tvrdí Figeľ

Projekt širokorozchodnej trate môže byť za istých okolností ekonomicky prínosný a racionálny pre investície, uviedol v piatok v Čiernej nad Tisou prvý podpredseda vlády a minister dopravy Ján Figeľ.

ČIERNA NAD TISOU/DOBRÁ.

"Širokorozchodná trať je na Slovensku realita a veľmi dôležitá súčasť celkového hospodárskeho a regionálneho rozvoja, nielen na východe, ale na celom Slovensku," podčiarkol Figeľ.

Minister ďalej uviedol, že je to vážna a dôležitá téma. "Nachádzame sa v Dobrej, kadiaľ vedie širokorozchodná trať až do Košíc. Slovenská vláda i ja osobne podporujeme kroky, aby sa vitalizovala železničná doprava aj na širokej koľaji. Čo potrebujeme z hľadiska širokorozchodnej trate a jej predĺženia je finálne vyhodnotenie predbežnej štúdie realizovateľnosti, ktorá bola vypracovaná a pripravená v decembri 2010. Na základe jej zhodnotenia rozhodneme o ďalších krokoch," dodal Figeľ.

Minister dopravy to povedal v reakcii na vyjadrenie prezidenta ruských železníc Vladimíra Jakunina, ktorý sa mu poďakoval za podporu revitalizácie širokorozchodnej trate a zámeru jej predĺženia až do Viedne.

Jakunin pripomenul, že v decembri bola ukončená štúdia realizovateľnosti, ktorá konštatovala, že ide o ekonomický výhodný a realizovateľný projekt.

Zdôraznil, že zámer vybudovať širokorozchodnú trať nie je len slovenským či ruským, ale medzinárodným projektom, na ktorom má záujem aj Ukrajina a Rakúsko.

Štúdia realizovateľnosti projektu vypracovaná nemeckou poradenskou spoločnosťou Roland Berger, ktorú predstavili v decembri minulého roku, konštatovala, že predĺženie širokorozchodnej trate z východu Slovenska do Viedne je technicky a právne realizovateľné.

Podľa štúdie by navrhované predĺženie širokorozchodnej železničnej trate o 450 kilometrov vytvorilo 11 tis. nových pracovných miest a prinieslo by viaceré ekonomické benefity všetkým štyrom zúčastneným krajinám.

Náklady na výstavbu trate odhaduje štúdia na 6,3 mld. eur, ďalších 240 mil. eur by bolo potrebných na výstavbu terminálov. Rusko, Ukrajina, Slovensko a Rakúsko by sa mali do konca januára vyjadriť, či budú projekt realizovať.

Predpokladá sa, že investíciu by mohli podporiť prepravné spoločnosti za istej účasti štátov. "Ale ak je to ekonomicky rozumné, tak to treba spájať hlavne so záujmami firiem alebo dopravcov, ktorí by za istých podmienok do toho mohli ísť. Predpokladám, že s podporou verejnej správy, respektíve štátov vytvárajúcich priaznivejšie prostredie pre takéto rozhodnutia," dodal Figeľ.

Podľa neho ide o náročný projekt, svojim spôsobom až medzikontinentálny a preto si vyžaduje nielen starostlivé zváženie, ale aj strategické rozhodnutia.

Kabinet chce podľa skorších vyjadrení výsledky štúdie realizovateľnosti analyzovať, avšak v programovom vyhlásení zároveň uvádza, že "Vláda SR nepodporuje tento projekt".

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 24 222
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 341
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 023
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 405
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 453
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 478
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 391
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 336
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 294
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 002

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Hamšík vyrovnal gólový rekord Maradonu v drese Neapola

Marek Hamšík dal za Neapol 115 gólov.

PLUS

Piekol macesy a mal baňu. Jeho slovenská továreň prežila dodnes

Maces kupujú hlavne ľudia s problémami s trávením.

KOMENTÁRE

Rok 1997: Zmrznutý Leo desil viac než elektrikár Mečiar

Moc stále držal v rukách Mečiar a z rodinných osláv sa stávali mory.

Neprehliadnite tiež

Česi minú pred Vianocami v e-shopoch takmer 40 miliárd korún

Online obchody v Česku zažívajú najväčší nákupný nápor roka.

Fico otáča, odchod do penzie má dostať strop

V roku 2012 štát nastavil vek odchodu do dôchodku na strednú dĺžku dožitia.

Agentúra Fitch priznala Portugalsku plnú úverovú spoľahlivosť

Ratingová agentúra zvýšila úverovú dôveryhodnosť Portugalska o dva stupne.

Slováci obľubujú ručne vyrábané výrobky, kupujú ich však málo

Len malé percento Slovákov ich však kupuje pravidelne.

Väčšina ekonómov na Wall Street považuje bitcoin za bublinu

Bitcoin napriek prudkému nárastu popularity nepresvedčil.