Širokorozchodná môže byť za istých podmienok prínosom, tvrdí Figeľ

Projekt širokorozchodnej trate môže byť za istých okolností ekonomicky prínosný a racionálny pre investície, uviedol v piatok v Čiernej nad Tisou prvý podpredseda vlády a minister dopravy Ján Figeľ.

ČIERNA NAD TISOU/DOBRÁ.

"Širokorozchodná trať je na Slovensku realita a veľmi dôležitá súčasť celkového hospodárskeho a regionálneho rozvoja, nielen na východe, ale na celom Slovensku," podčiarkol Figeľ.

Minister ďalej uviedol, že je to vážna a dôležitá téma. "Nachádzame sa v Dobrej, kadiaľ vedie širokorozchodná trať až do Košíc. Slovenská vláda i ja osobne podporujeme kroky, aby sa vitalizovala železničná doprava aj na širokej koľaji. Čo potrebujeme z hľadiska širokorozchodnej trate a jej predĺženia je finálne vyhodnotenie predbežnej štúdie realizovateľnosti, ktorá bola vypracovaná a pripravená v decembri 2010. Na základe jej zhodnotenia rozhodneme o ďalších krokoch," dodal Figeľ.

Článok pokračuje pod video reklamou

Minister dopravy to povedal v reakcii na vyjadrenie prezidenta ruských železníc Vladimíra Jakunina, ktorý sa mu poďakoval za podporu revitalizácie širokorozchodnej trate a zámeru jej predĺženia až do Viedne.

Jakunin pripomenul, že v decembri bola ukončená štúdia realizovateľnosti, ktorá konštatovala, že ide o ekonomický výhodný a realizovateľný projekt.

Zdôraznil, že zámer vybudovať širokorozchodnú trať nie je len slovenským či ruským, ale medzinárodným projektom, na ktorom má záujem aj Ukrajina a Rakúsko.

Štúdia realizovateľnosti projektu vypracovaná nemeckou poradenskou spoločnosťou Roland Berger, ktorú predstavili v decembri minulého roku, konštatovala, že predĺženie širokorozchodnej trate z východu Slovenska do Viedne je technicky a právne realizovateľné.

Podľa štúdie by navrhované predĺženie širokorozchodnej železničnej trate o 450 kilometrov vytvorilo 11 tis. nových pracovných miest a prinieslo by viaceré ekonomické benefity všetkým štyrom zúčastneným krajinám.

Náklady na výstavbu trate odhaduje štúdia na 6,3 mld. eur, ďalších 240 mil. eur by bolo potrebných na výstavbu terminálov. Rusko, Ukrajina, Slovensko a Rakúsko by sa mali do konca januára vyjadriť, či budú projekt realizovať.

Predpokladá sa, že investíciu by mohli podporiť prepravné spoločnosti za istej účasti štátov. "Ale ak je to ekonomicky rozumné, tak to treba spájať hlavne so záujmami firiem alebo dopravcov, ktorí by za istých podmienok do toho mohli ísť. Predpokladám, že s podporou verejnej správy, respektíve štátov vytvárajúcich priaznivejšie prostredie pre takéto rozhodnutia," dodal Figeľ.

Podľa neho ide o náročný projekt, svojim spôsobom až medzikontinentálny a preto si vyžaduje nielen starostlivé zváženie, ale aj strategické rozhodnutia.

Kabinet chce podľa skorších vyjadrení výsledky štúdie realizovateľnosti analyzovať, avšak v programovom vyhlásení zároveň uvádza, že "Vláda SR nepodporuje tento projekt".

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  2. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  3. Kreditná karta – áno alebo nie
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  2. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  3. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  4. Kreditná karta – áno alebo nie
  5. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  6. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  8. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  9. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  10. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  1. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 31 403
  2. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 23 459
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 17 918
  4. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 17 326
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 11 890
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 6 442
  7. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 6 165
  8. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 5 600
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 5 257
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 3 055

Téma: Vlaky


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Aktivitou v parlamente nesrší, politickú budúcnosť má Kaliňák už spečatenú

V Smere je stále veľmi silný, hovorí o Robertovi Kaliňákovi politológ.

DOMOV

Minúta po minúte: Farmári na traktoroch smerujú k prezidentskému palácu

Prijali aj ponuku ministerky Matečnej, chcú ísť ale všetci.

Komentár Zuzany Kepplovej

Všetci sú napojení na všetkých. Aj farmári na slušných

Protestujúci sa učia jeden od druhého. No a čo?

Neprehliadnite tiež

Poslanci odhlasovali nové pravidlá pre finančných sprostredkovateľov

Cieľom je regulácia odmien finančných sprostredkovateľov ako aj regulácia stanovenia odkupnej hodnoty v životnom poistení.

Návrh Sme rodina o exekučnej amnestii neprešiel

Poslanci upozorňujú, že na Slovensku prebieha v súčasnom období tri milióny exekúcií.

Európske firmy čelia v Číne tlaku, aby sprístupnili svoje technológie

Ak chcú firmy vstúpiť na čínsky trh, tak údajne musia odovzdať svoje technológie.

Štátna prémia pri stavebnom sporení má klesnúť o polovicu

Po novom môžu ľudia nasporené peniaze použiť výlučne na stavebné účely.

Starbucks zatvorí na budúci rok v Spojených štátoch 150 predajní

Najväčší kaviarenský reťazec na svete čelí v poslednom období rastúcemu tlaku konkurencie.