AKTUALIZOVANÉ 18:48

Na euroval si možno budeme musieť požičať

Slovensko možno nakoniec neprispeje na zvýšenie eurovalu vyššou zárukou, ale hotovosťou.

Írsko už zaklopalo na dvere eurovalu. Neobišlo sa to bez protestov.(Zdroj: SITA/AP)

Agentúrny text sme o 18:48 nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. Európski ministri financií sa zatiaľ nedohodli, ako zvýšiť objem peňazí, ktoré dokáže euroval v prípade potreby naozaj požičať. To len posilňuje špekulácie, ako by mohlo zvýšenie vyzerať.

Denník Financial Times Deutschland spomína možnosť, že krajiny, ktoré nemajú najvyšší (AAA) rating, by miesto garancií vložili do eurovalu hotovosť.

Platilo by to aj pre Slovensko. Naša krajina má síce od všetkých troch ratingových agentúr investičný rating, no nie najvyšší možný. Nápad žiadať od niektorých krajín hotovosť prišla podľa denníka od krajín s najvyšším ratingom – Nemecka, Francúzska, Holandska, Luxemburska, Fínska a Rakúska.

Hotovosť zo Slovenska

Slovensko momentálne ručí za pôžičky z eurovalu do výšky 4,4 miliardy eur. Celková výška záruk krajín eurozóny je stokrát vyššia. Získať peniaze s minimálnym úrokom však dokáže euroval len do výšky 250 miliárd eur.

Obranný val

Európsky finančný
a stabilizačný mechanizmus za 750 miliárd eur tvorí:

  • systém finančných záruk krajín eurozóny za 440 mld. eur, pre Slovensko z neho vyplýva záruka 4,37 mld. eur,
  • príspevok MMF vo výške 250 mld. eur,
  • príspevok EÚ je 60 mld. eur

Ak by Slovensko malo vložiť do eurovalo peniaze vo výške jeho terajších záruk, muselo by si na to samo požičať.

„Určite by sme si vedeli požičať, máme lepší rating ako Írsko či Grécko, ale závisí to od toho, koľko by to bolo" hovorí ekonóm SAV Vladimír Baláž.

Museli by sme platiť úroky, čo by nám zvyšovalo štátny dlh. Náš vklad do eurovalu by bol zrejme úročený, pravdepodobne na účte Európskej centrálnej banky. Získaný úrok by zmierňoval náš úrokový náklad za pôžičku.

Teoreticky by sme na tom mohli podľa Baláža aj zarobiť, ak by si z eurovalu požičala niektorá krajina drahšie, ako by bola úročená naša pôžička.

Naše riziko, že budeme musieť za dlžníka reálne platiť, by sa tým nezmenilo. „Hoci z pohľadu hotovostných tokov je medzi týmito možnosťami zrejmý rozdiel, z pohľadu rizika sú porovnateľné," povedal analytik Volksbank Vladimír Vaňo.

Euroval cez parlament

Baláž si nemyslí, že scenár spomínaný vo Financial Times Deutschland je reálny. „Kladie to nároky na dodatočnú likviditu aj pre krajiny, ktoré majú dnes problémy," povedal. Ministerstvo financií včera nechcelo reagovať na „kuloárne špekulácie".

Politikom sa hotovostný vklad nepozdáva. „Keby sme tam mali dať teraz hotovosť, tak si budeme musieť požičať. Z prvého počutia to vyzerá byť ešte horšia myšlienka ako zvýšenie záruk," povedal predseda SaS Richard Sulík.

Poslanec SDKÚ Ivan Štefanec to považuje za „nezmyselný návrh". Podľa neho to vytvára nerovnaké podmienky pre jednotlivé krajiny.

Či sa nakoniec euroval zväčší, alebo nie, by mohlo byť známe v marci. Vtedy je ďalšie stretnutie ministrov financií na túto tému.

Minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ) už povedal, že ak by v Bruseli padla takáto dohoda, o zvýšení úverovej kapacity by musel hlasovať parlament. „Ak by sa hlasovalo v parlamente, tak nie je isté, že by sme hlasovali za," dodal Sulík.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  3. Modern luxury next to the Blue Church
  4. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  5. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  6. Moskva alebo Petrohrad?
  7. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 150
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 220
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 152
  4. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 1 808
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 638
  6. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 442
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 420
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 134
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 082
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 804

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

V Belgicku zadržali 112 slovenských kamiónov pre možné vykorisťovanie vodičov

Polícia skúma či nedošlo k systematickému sociálnemu dumpingu.

TRENČÍN

Strelcovi zo Smeru potvrdil súd 20 rokov za pokus o vraždu

Krajský súd zamietol odvolanie Jaroslava Baču.

ŠPORT

Zomrela bývala wimbledonská víťazka Jana Novotná

Češka zomrela vo veku 49 rokov.

Neprehliadnite tiež

Nemecké firmy protestujú proti zvyšovaniu príplatkov za prácu v noci a cez víkend

Vyššie príplatky za prácu v noci a počas víkendu môžu ohroziť jednu z najsilnejších výhod Slovenska.

Británia chce samoriadené autá na cestách do štyroch rokov

Britská vláda v rámci svojich investičných plánov chce podľa ministra financií Philipa Hammonda dosiahnuť, aby sa úplne samoriadené autá v krajine používali od roku 2021.

Sólymos ukázal, ako chce postaviť tunel popod Dunaj

Prestavba priepustov na tunel má stáť 20 miliónov eur.

V Belgicku zadržali 112 slovenských kamiónov pre možné vykorisťovanie vodičov

Polícia skúma, či nedošlo k systematickému sociálnemu dumpingu.