AKTUALIZOVANÉ 18:48

Na euroval si možno budeme musieť požičať

Slovensko možno nakoniec neprispeje na zvýšenie eurovalu vyššou zárukou, ale hotovosťou.

Írsko už zaklopalo na dvere eurovalu. Neobišlo sa to bez protestov.(Zdroj: SITA/AP)

Agentúrny text sme o 18:48 nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. Európski ministri financií sa zatiaľ nedohodli, ako zvýšiť objem peňazí, ktoré dokáže euroval v prípade potreby naozaj požičať. To len posilňuje špekulácie, ako by mohlo zvýšenie vyzerať.

Denník Financial Times Deutschland spomína možnosť, že krajiny, ktoré nemajú najvyšší (AAA) rating, by miesto garancií vložili do eurovalu hotovosť.

Platilo by to aj pre Slovensko. Naša krajina má síce od všetkých troch ratingových agentúr investičný rating, no nie najvyšší možný. Nápad žiadať od niektorých krajín hotovosť prišla podľa denníka od krajín s najvyšším ratingom – Nemecka, Francúzska, Holandska, Luxemburska, Fínska a Rakúska.

Hotovosť zo Slovenska

Slovensko momentálne ručí za pôžičky z eurovalu do výšky 4,4 miliardy eur. Celková výška záruk krajín eurozóny je stokrát vyššia. Získať peniaze s minimálnym úrokom však dokáže euroval len do výšky 250 miliárd eur.

Obranný val

Európsky finančný
a stabilizačný mechanizmus za 750 miliárd eur tvorí:

  • systém finančných záruk krajín eurozóny za 440 mld. eur, pre Slovensko z neho vyplýva záruka 4,37 mld. eur,
  • príspevok MMF vo výške 250 mld. eur,
  • príspevok EÚ je 60 mld. eur

Ak by Slovensko malo vložiť do eurovalo peniaze vo výške jeho terajších záruk, muselo by si na to samo požičať.

„Určite by sme si vedeli požičať, máme lepší rating ako Írsko či Grécko, ale závisí to od toho, koľko by to bolo" hovorí ekonóm SAV Vladimír Baláž.

Museli by sme platiť úroky, čo by nám zvyšovalo štátny dlh. Náš vklad do eurovalu by bol zrejme úročený, pravdepodobne na účte Európskej centrálnej banky. Získaný úrok by zmierňoval náš úrokový náklad za pôžičku.

Teoreticky by sme na tom mohli podľa Baláža aj zarobiť, ak by si z eurovalu požičala niektorá krajina drahšie, ako by bola úročená naša pôžička.

Naše riziko, že budeme musieť za dlžníka reálne platiť, by sa tým nezmenilo. „Hoci z pohľadu hotovostných tokov je medzi týmito možnosťami zrejmý rozdiel, z pohľadu rizika sú porovnateľné," povedal analytik Volksbank Vladimír Vaňo.

Euroval cez parlament

Baláž si nemyslí, že scenár spomínaný vo Financial Times Deutschland je reálny. „Kladie to nároky na dodatočnú likviditu aj pre krajiny, ktoré majú dnes problémy," povedal. Ministerstvo financií včera nechcelo reagovať na „kuloárne špekulácie".

Politikom sa hotovostný vklad nepozdáva. „Keby sme tam mali dať teraz hotovosť, tak si budeme musieť požičať. Z prvého počutia to vyzerá byť ešte horšia myšlienka ako zvýšenie záruk," povedal predseda SaS Richard Sulík.

Poslanec SDKÚ Ivan Štefanec to považuje za „nezmyselný návrh". Podľa neho to vytvára nerovnaké podmienky pre jednotlivé krajiny.

Či sa nakoniec euroval zväčší, alebo nie, by mohlo byť známe v marci. Vtedy je ďalšie stretnutie ministrov financií na túto tému.

Minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ) už povedal, že ak by v Bruseli padla takáto dohoda, o zvýšení úverovej kapacity by musel hlasovať parlament. „Ak by sa hlasovalo v parlamente, tak nie je isté, že by sme hlasovali za," dodal Sulík.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 23 133
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 17 302
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 16 135
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 935
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 819
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 4 281
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 088
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 267
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 2 412
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 047

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Ondreja Podstupku

Ako vyhrať hádku s ľuďmi, ktorí neveria vo vedu

Ako vyhrať hádku s ľuďmi, ktorí neveria vo vedu.

Neprehliadnite tiež

Akčný plán pre hornú Nitru ráta s udržateľným rozvojom

Prioritami sú dostupnosť, sanácia enviromentálnych záťaží aj kvalifikovaná pracovná sila.

Junckerov plán presiahol pôvodný investičný cieľ vo výške 315 miliárd eur

Európsky fond pre strategické investície zmobilizoval od júla 2015 dodatočné investície v EÚ vo výške 335 miliárd eur.

Slováci vlani vypili najmenej alkoholu od roku 2003

Konzumácia alkoholu bola porovnateľná s ostatnými krajinami v regióne.

Projekt širokorozchodnej trate je otázny, tvrdí Inštitút pre dopravu a hospodárstvo

Celý projekt by inštitút vedel zodpovednejšie posúdiť, ak bude mať k dispozícii relevantné podklady.