Železnice pýtajú pomoc a naznačujú riziko konkurzu

Z trojice železničných podnikov je na tom najhoršie nákladný dopravca.

Železničné firmy plánovali prepustiť až štyritisíc ľudí. Niektoré premiérku varovali aj pred možným krachom. Prepúšťanie a rušenie tratí sa ale nateraz odkladá, kým ozdravný plán neschváli vláda.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. „Pri neriešení nekrytých strát hrozí vyhlásenie konkurzu,“ píše sa v plánoch osobného prepravcu, Železničnej spoločnosti Slovensko, ktoré má SME k dispozícii.

Možnosť vyhlásenia konkurzu firma ešte zvýraznila červenou. Išlo o materiál, ktorý firma predkladala premiérke Ivete Radičovej (SDKÚ).

Koľko dlhujú

Podobne to podľa dokumentu nazvaného Podnikateľský plán vyzerá aj s Cargom. Ďalšie hromadenie straty firmy môže viesť k tomu, že si banky vyžiadajú predčasné splatenie úverov, píše firma v podnikateľskom pláne. Cargo dlhuje spomedzi železničných firiem najviac – zhruba 600 miliónov eur. Osobný prepravca asi 100 miliónov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Cargo tvrdí, že firme nehrozí vyhlásenie konkurzu zo strany veriteľov. V plánoch ale má, že ak sa ozdravné opatrenia nebudú robiť podľa plánu, hrozí firme krach.

„Dlžník je v úpadku, ak je platobne neschopný alebo predlžený,“ povedal právnik Marek Šmida. Znamená to, že splatné dlhy firmy nemajú byť vyššie než jej majetok a nemala by mať viacero veriteľov, ktorým nie je schopná platiť za služby ešte 30 dní po lehote.

Dlhy dnes majú hodnotu asi 65 percent majetku osobného železničného prepravcu, v Cargu je to takmer 80 percent.

Stopnuté prepúšťanie

Obe firmy rátali s tým, že lepšie čísla im prinesie prepúšťanie – dokopy asi 3–tisíc pracovných miest. Tieto plány sú zrejme pasé. Premiérka totiž po stretnutí s odbormi vyhlásila, že žiadne prepúšťanie či škrtanie tratí sa nebude robiť, kým vláda neschváli ozdravný plán.

Podľa svojho hovorcu Rada Baťa premiérka vie, že situácia v železničných firmách je akútna. „Práve preto nesúhlasila s predĺžením termínu predloženia revitalizačného projektu na rokovanie vlády na február,“ povedal Baťo.

Radičová manažérom železníc navyše odkázala, že majú rozmýšľať, ako naplniť vozne a nielen prepúšťať.

„Jediné riziko je, že sa nám nepodarí dopracovať k vyváženému hospodáreniu tento rok,“ povedal včera riaditeľ železničnej sekcie na ministerstve dopravy Jiří Kubáček.

Celý proces ozdravenia sa podľa neho oddiali rádovo o niekoľko mesiacov, možno týždňov. Priestor na šetrenie vidí aj v dohode so župami o tom, kde by mali premávať autobusy a kde vlaky. Župy sú však zväčša pod opozičným vedením.

Pôvodné plány železničných firiem sa pritom neopierali iba o prepúšťanie. „Nie je najšťastnejšie, že vláda hovorí iba o šetrení prepúšťaním a že neprezentuje na verejnosti tento problém komplexne aj keď má dostatok informácií o tom, že revitalizácia obsahuje komplex opatrení,“ povedal hovorca osobného prepravcu Alexander Buzinkay.

Ministerstvo financií si chce teraz počkať na plán revitalizácie, potom uvidí, či bude prípadne ochotné železniciam pridať alebo rýchlejšie preplatiť nekryté straty.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  4. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  5. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  6. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 907
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 787
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 017
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 707
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 153
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 011
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 644
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 586
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 350
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 759

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

ŠPORT

Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan

Cez víkend nelenil. Majster sveta najazdil za dva dni dvesto kilometrov v únikoch.

Neprehliadnite tiež

Agentúra S&P zlepšila výhľad ratingu dlhodobých záväzkov Grécka

Predvídateľnosť politiky krajiny a tiež perspektíva jej ekonomiky sa podľa agentúry zlepšujú.

Šéf automobilky Fiat Chrysler skončil zo zdravotných dôvodov

Marchionne sa podrobil operácii ramena, prišlo však k nečakaným komplikáciám.

Eskalácia obchodnej vojny odkrýva ďalšie riziká

Eskalácia obchodného napätia je zlá správa pre svetové trhy.

Najnižšia miera nezamestnanosti bola v júni v okrese Galanta

Miera evidovanej nezamestnanosti v júni tohto roku vzrástla na 5,43 percenta.

Podnik v Madride ponúka priestory na poludňajšiu siestu

Odpočinok v čase siesty láka čoraz viac zamestnancov, študentov aj turistov v Španielsku.