Železnice pýtajú pomoc a naznačujú riziko konkurzu

Z trojice železničných podnikov je na tom najhoršie nákladný dopravca.

Železničné firmy plánovali prepustiť až štyritisíc ľudí. Niektoré premiérku varovali aj pred možným krachom. Prepúšťanie a rušenie tratí sa ale nateraz odkladá, kým ozdravný plán neschváli vláda.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. „Pri neriešení nekrytých strát hrozí vyhlásenie konkurzu,“ píše sa v plánoch osobného prepravcu, Železničnej spoločnosti Slovensko, ktoré má SME k dispozícii.

Možnosť vyhlásenia konkurzu firma ešte zvýraznila červenou. Išlo o materiál, ktorý firma predkladala premiérke Ivete Radičovej (SDKÚ).

Koľko dlhujú

Podobne to podľa dokumentu nazvaného Podnikateľský plán vyzerá aj s Cargom. Ďalšie hromadenie straty firmy môže viesť k tomu, že si banky vyžiadajú predčasné splatenie úverov, píše firma v podnikateľskom pláne. Cargo dlhuje spomedzi železničných firiem najviac – zhruba 600 miliónov eur. Osobný prepravca asi 100 miliónov.

Cargo tvrdí, že firme nehrozí vyhlásenie konkurzu zo strany veriteľov. V plánoch ale má, že ak sa ozdravné opatrenia nebudú robiť podľa plánu, hrozí firme krach.

„Dlžník je v úpadku, ak je platobne neschopný alebo predlžený,“ povedal právnik Marek Šmida. Znamená to, že splatné dlhy firmy nemajú byť vyššie než jej majetok a nemala by mať viacero veriteľov, ktorým nie je schopná platiť za služby ešte 30 dní po lehote.

Dlhy dnes majú hodnotu asi 65 percent majetku osobného železničného prepravcu, v Cargu je to takmer 80 percent.

Stopnuté prepúšťanie

Obe firmy rátali s tým, že lepšie čísla im prinesie prepúšťanie – dokopy asi 3–tisíc pracovných miest. Tieto plány sú zrejme pasé. Premiérka totiž po stretnutí s odbormi vyhlásila, že žiadne prepúšťanie či škrtanie tratí sa nebude robiť, kým vláda neschváli ozdravný plán.

Podľa svojho hovorcu Rada Baťa premiérka vie, že situácia v železničných firmách je akútna. „Práve preto nesúhlasila s predĺžením termínu predloženia revitalizačného projektu na rokovanie vlády na február,“ povedal Baťo.

Radičová manažérom železníc navyše odkázala, že majú rozmýšľať, ako naplniť vozne a nielen prepúšťať.

„Jediné riziko je, že sa nám nepodarí dopracovať k vyváženému hospodáreniu tento rok,“ povedal včera riaditeľ železničnej sekcie na ministerstve dopravy Jiří Kubáček.

Celý proces ozdravenia sa podľa neho oddiali rádovo o niekoľko mesiacov, možno týždňov. Priestor na šetrenie vidí aj v dohode so župami o tom, kde by mali premávať autobusy a kde vlaky. Župy sú však zväčša pod opozičným vedením.

Pôvodné plány železničných firiem sa pritom neopierali iba o prepúšťanie. „Nie je najšťastnejšie, že vláda hovorí iba o šetrení prepúšťaním a že neprezentuje na verejnosti tento problém komplexne aj keď má dostatok informácií o tom, že revitalizácia obsahuje komplex opatrení,“ povedal hovorca osobného prepravcu Alexander Buzinkay.

Ministerstvo financií si chce teraz počkať na plán revitalizácie, potom uvidí, či bude prípadne ochotné železniciam pridať alebo rýchlejšie preplatiť nekryté straty.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 9 155
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 413
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 547
  4. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 380
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 005
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 514
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 4 869
  8. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 089
  9. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 2 690
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 602

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Najmladší pivovar na Slovensku má rozlohu dvojizbového bytu

Najmenší, najdlhšie budovaný a najlacnejší. Rodinný mikropivovar Hudák si môže pripísať hneď niekoľko naj.

KOMENTÁRE

Z celého sveta: Ako sa karikaturisti smiali z Donalda Trumpa

Karikatúry Trumpa z celého sveta.

DOMOV

Z Petrohradu do Pekingu. Podpredsedníčka úradu zo Smeru spoznáva svet za štátne

Vitteková išla na kontrolnú cestu do Číny, hoci nie je inšpektorka.

Neprehliadnite tiež

Dopyt po starších bytoch v okrajových častiach Bratislavy stúpol

Jednotková cena starších bytov v Bratislave sa znížila.

Otcovia dostanú po narodení dieťaťa platené voľno. Koľko bude trvať?

Voľno pre otcov sa snaží presadiť Európska komisia, už o ňom hovorí aj premiér Fico.

Ficovi sa myšlienka trinásteho platu páči, bude o nej diskutovať

Šéf koaličnej SNS a parlamentu Andrej Danko chce firmám nakázať, aby zamestnancom vyplácali plat navyše.

Obchody vo Venezuele sú takmer prázdne, ľudia každý deň bojujú o prežitie

Hlavné mesto Venezuely Caracas zasiahli masové protivládne demonštrácie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop