Železnice pýtajú pomoc a naznačujú riziko konkurzu

Z trojice železničných podnikov je na tom najhoršie nákladný dopravca.

Železničné firmy plánovali prepustiť až štyritisíc ľudí. Niektoré premiérku varovali aj pred možným krachom. Prepúšťanie a rušenie tratí sa ale nateraz odkladá, kým ozdravný plán neschváli vláda.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. „Pri neriešení nekrytých strát hrozí vyhlásenie konkurzu,“ píše sa v plánoch osobného prepravcu, Železničnej spoločnosti Slovensko, ktoré má SME k dispozícii.

Možnosť vyhlásenia konkurzu firma ešte zvýraznila červenou. Išlo o materiál, ktorý firma predkladala premiérke Ivete Radičovej (SDKÚ).

Koľko dlhujú

Podobne to podľa dokumentu nazvaného Podnikateľský plán vyzerá aj s Cargom. Ďalšie hromadenie straty firmy môže viesť k tomu, že si banky vyžiadajú predčasné splatenie úverov, píše firma v podnikateľskom pláne. Cargo dlhuje spomedzi železničných firiem najviac – zhruba 600 miliónov eur. Osobný prepravca asi 100 miliónov.

Cargo tvrdí, že firme nehrozí vyhlásenie konkurzu zo strany veriteľov. V plánoch ale má, že ak sa ozdravné opatrenia nebudú robiť podľa plánu, hrozí firme krach.

„Dlžník je v úpadku, ak je platobne neschopný alebo predlžený,“ povedal právnik Marek Šmida. Znamená to, že splatné dlhy firmy nemajú byť vyššie než jej majetok a nemala by mať viacero veriteľov, ktorým nie je schopná platiť za služby ešte 30 dní po lehote.

Dlhy dnes majú hodnotu asi 65 percent majetku osobného železničného prepravcu, v Cargu je to takmer 80 percent.

Stopnuté prepúšťanie

Obe firmy rátali s tým, že lepšie čísla im prinesie prepúšťanie – dokopy asi 3–tisíc pracovných miest. Tieto plány sú zrejme pasé. Premiérka totiž po stretnutí s odbormi vyhlásila, že žiadne prepúšťanie či škrtanie tratí sa nebude robiť, kým vláda neschváli ozdravný plán.

Podľa svojho hovorcu Rada Baťa premiérka vie, že situácia v železničných firmách je akútna. „Práve preto nesúhlasila s predĺžením termínu predloženia revitalizačného projektu na rokovanie vlády na február,“ povedal Baťo.

Radičová manažérom železníc navyše odkázala, že majú rozmýšľať, ako naplniť vozne a nielen prepúšťať.

„Jediné riziko je, že sa nám nepodarí dopracovať k vyváženému hospodáreniu tento rok,“ povedal včera riaditeľ železničnej sekcie na ministerstve dopravy Jiří Kubáček.

Celý proces ozdravenia sa podľa neho oddiali rádovo o niekoľko mesiacov, možno týždňov. Priestor na šetrenie vidí aj v dohode so župami o tom, kde by mali premávať autobusy a kde vlaky. Župy sú však zväčša pod opozičným vedením.

Pôvodné plány železničných firiem sa pritom neopierali iba o prepúšťanie. „Nie je najšťastnejšie, že vláda hovorí iba o šetrení prepúšťaním a že neprezentuje na verejnosti tento problém komplexne aj keď má dostatok informácií o tom, že revitalizácia obsahuje komplex opatrení,“ povedal hovorca osobného prepravcu Alexander Buzinkay.

Ministerstvo financií si chce teraz počkať na plán revitalizácie, potom uvidí, či bude prípadne ochotné železniciam pridať alebo rýchlejšie preplatiť nekryté straty.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Už aj seniori presadajú do SUV
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  7. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 23 966
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 537
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 482
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 423
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 045
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 941
  7. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 834
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 682
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 675

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súboj v koalícii Danko rozpútal a aj naň doplatil

Šéf SNS zváži odchod z politiky. Politológ hovorí, že predvídateľnosť jeho krokov sa stále znižuje.

KOMENTÁRE

Ficov perfektný deň a Dankova estráda ega

Novinári sa museli prehrabávať v úlomkoch Dankovho poníženia.

DOMOV

Reportér Týždňa: Videl som, ako Fico Danka prekvapil a rozčúlil

Magušin sa s Dankom rozprával počas Ficovej tlačovky.

Neprehliadnite tiež

Vláda dala zelenú. Živnostníci priznajú dane už len online

Zákon ešte musí schváliť parlament. Pre firmy budú online dane povinné od 1. januára, pre živnostníkov od leta.

Polícia rieši, či tristotisíc v plecniaku bol úplatok. Železničiar stále robí pre štát

Štefan Hlinka je radovým zamestnancom železníc. Čo presne robí, nie je známe. Momentálne má dovolenku.

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na najbližšie štyri roky

Prečo novinka z dielne ministerstva práce bude trvať len istý čas, nie je jasné.

Biopalivá zvýhodnia, ale daň pri benzíne a nafte bude vyššia

Kažimírovo ministerstvo neočakáva žiadny negatívny vplyv na domácnosti.