Železnice pýtajú pomoc a naznačujú riziko konkurzu

Z trojice železničných podnikov je na tom najhoršie nákladný dopravca.

Železničné firmy plánovali prepustiť až štyritisíc ľudí. Niektoré premiérku varovali aj pred možným krachom. Prepúšťanie a rušenie tratí sa ale nateraz odkladá, kým ozdravný plán neschváli vláda.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. „Pri neriešení nekrytých strát hrozí vyhlásenie konkurzu,“ píše sa v plánoch osobného prepravcu, Železničnej spoločnosti Slovensko, ktoré má SME k dispozícii.

Možnosť vyhlásenia konkurzu firma ešte zvýraznila červenou. Išlo o materiál, ktorý firma predkladala premiérke Ivete Radičovej (SDKÚ).

Koľko dlhujú

Podobne to podľa dokumentu nazvaného Podnikateľský plán vyzerá aj s Cargom. Ďalšie hromadenie straty firmy môže viesť k tomu, že si banky vyžiadajú predčasné splatenie úverov, píše firma v podnikateľskom pláne. Cargo dlhuje spomedzi železničných firiem najviac – zhruba 600 miliónov eur. Osobný prepravca asi 100 miliónov.

Cargo tvrdí, že firme nehrozí vyhlásenie konkurzu zo strany veriteľov. V plánoch ale má, že ak sa ozdravné opatrenia nebudú robiť podľa plánu, hrozí firme krach.

„Dlžník je v úpadku, ak je platobne neschopný alebo predlžený,“ povedal právnik Marek Šmida. Znamená to, že splatné dlhy firmy nemajú byť vyššie než jej majetok a nemala by mať viacero veriteľov, ktorým nie je schopná platiť za služby ešte 30 dní po lehote.

Dlhy dnes majú hodnotu asi 65 percent majetku osobného železničného prepravcu, v Cargu je to takmer 80 percent.

Stopnuté prepúšťanie

Obe firmy rátali s tým, že lepšie čísla im prinesie prepúšťanie – dokopy asi 3–tisíc pracovných miest. Tieto plány sú zrejme pasé. Premiérka totiž po stretnutí s odbormi vyhlásila, že žiadne prepúšťanie či škrtanie tratí sa nebude robiť, kým vláda neschváli ozdravný plán.

Podľa svojho hovorcu Rada Baťa premiérka vie, že situácia v železničných firmách je akútna. „Práve preto nesúhlasila s predĺžením termínu predloženia revitalizačného projektu na rokovanie vlády na február,“ povedal Baťo.

Radičová manažérom železníc navyše odkázala, že majú rozmýšľať, ako naplniť vozne a nielen prepúšťať.

„Jediné riziko je, že sa nám nepodarí dopracovať k vyváženému hospodáreniu tento rok,“ povedal včera riaditeľ železničnej sekcie na ministerstve dopravy Jiří Kubáček.

Celý proces ozdravenia sa podľa neho oddiali rádovo o niekoľko mesiacov, možno týždňov. Priestor na šetrenie vidí aj v dohode so župami o tom, kde by mali premávať autobusy a kde vlaky. Župy sú však zväčša pod opozičným vedením.

Pôvodné plány železničných firiem sa pritom neopierali iba o prepúšťanie. „Nie je najšťastnejšie, že vláda hovorí iba o šetrení prepúšťaním a že neprezentuje na verejnosti tento problém komplexne aj keď má dostatok informácií o tom, že revitalizácia obsahuje komplex opatrení,“ povedal hovorca osobného prepravcu Alexander Buzinkay.

Ministerstvo financií si chce teraz počkať na plán revitalizácie, potom uvidí, či bude prípadne ochotné železniciam pridať alebo rýchlejšie preplatiť nekryté straty.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 255
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 858
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 862
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 531
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 913
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 902
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 763
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 566
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 563
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 511

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: Politikov treba vyšetrovať citlivo

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii Peter Kovařík.

PRIMÁR

Keď mejkap podráždi. Problémy, ktoré vyvoláva kozmetika

Vyberte si kozmetiku, ktorá nepoškodí pleť.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.