Storno poplatok cestovky pre nepokoje v krajine neodpustia

Ak máte kúpený zájazd a vo vybranej destinácii sa zhoršila bezpečnostná situácia, nemusia vám cestovné kancelárie vrátiť celú sumu, ktorú ste za dovolenku zaplatili.

Ak na dovolenku nechcete ísť pre obavy o vlastné bezpečie, napríklad pre nepokoje v mieste pobytu, zmluvná pokuta niekedy ostáva. Neplatíte ju spravidla vtedy, ak pobyt zruší cestovná kancelária.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK/AP)

BRATISLAVA. Kúpou zájazdu v niekoľkomesačnom predstihu sa dajú ušetriť stovky eur. Úsporu peňazí však sprevádza riziko, že sa do odletu na dovolenku v mieste pobytu môžu rozšíriť nepokoje, záplavy či vyskytnúť iná situácia, ktorá dokáže pobyt znepríjemniť.

Ak sa rozhodnete na zaplatený zájazd necestovať, nie vždy dostanete peniaze späť. Cestovné kancelárie (CK) nie sú jednotné v tom, kedy má klient v prípade zrušenia zájazdu právo na vrátenie celej sumy, ktorú zaplatil.

Niektoré tvrdia, že tak nemusia urobiť ani vtedy, ak ministerstvo zahraničných vecí odporučí do krajiny necestovať.

Náhradná destinácia

Pri zrušení zájazdu si cestovky vo väčšine prípadov účtujú zmluvnú pokutu. Vypočítajú ju podľa toho, koľko dní pred odchodom dovolenku zrušíte.

Odporúčania
  • zvážiť cestu,
  • cestovať len v nevyhnutných prípadoch,
  • necestovať vôbec,
  • v minulom roku vydalo ministerstvo takéto odporúčania 21­krát, väčšina hovorila o zvážení cesty.

Nárok na jej odpustenie často nemáte ani vtedy, ak sa v krajine, do ktorej cestujete, zhoršila bezpečnostná situácia. „Ak má klient obavu a rozhodne sa necestovať, môže odstúpiť od zmluvy, no platí storno poplatok,“ povedal Juraj Žember z CK Hechter.

Podľa Márie Gallovej z CK Satur záleží aj na tom, či hrozí klientovi nebezpečenstvo v celej krajine alebo iba v istej oblasti.

„Ak by situácia podobná tej, ktorá vypukla teraz v Tunisku, bola uprostred sezóny, zrejme by sme klientom ponúkli preobjednanie na iný zájazd,“ tvrdí Gallová.

Pomôže odporúčanie?

Peniaze vám môže pomôcť zachrániť ministerstvo zahraničných vecí. Musí však vydať vyhlásenie, že neodporúča cestovať do krajiny, kde ste chceli dovolenkovať.

„Ak ministerstvo vydá stanovisko, že neodporúča vycestovanie do krajiny, má klient nárok na storno zájazdu bez poplatkov,“ tvrdí Stanislav Macko, viceprezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárii a agentúr.

Ani toto odporúčanie však nie je podľa niektorých cestoviek záväzné. Dagmar Streitová z právneho odboru CK Hydrotour vraví, že všetky informácie ministerstva zahraničných vecí majú len odporúčací charakter: „Nezaväzujú cestovnú kanceláriu k tomu, aby umožnila klientom odstúpiť od zmlúv bez nárokovania storno poplatkov.“

Zrušenie zájazdu sa dá aj poistiť. Ak tak klient urobí, v určitých prípadoch mu môže poisťovňa storno poplatok preplatiť. Podľa Žembera poisťovňa akceptuje aj vyhlásenie ministerstva.

Rady Slovenskej obchodnej inšpekcie

1. Stačí na odstúpenie od zmluvy, pri ktorom si nárokujem vrátenie peňazí za zájazd len varovanie ministerstva zahraničných vecí (MZV), že su v krajine nepokoje, alebo musí ministerstvo vydať odporúčanie necestovať?

Odporúčame zistiť na MZV SR za akých okolností sa vydáva varovanie a kedy odporúčanie necestovať.

Predpokladáme, že „varovanie MZV", že v krajine sú nepokoje, nemusí byť dôvodom na zrušenie zájazdu. Zrušenie zmluvy o zájazde je v takom prípade vecou dohody.

Pri vydaní „odporúčania MZV necestovať" je vysoká pravdepodobnosť, že cestovná kancelária zájazd zruší.

Podľa ustanovenia § 741g Občianskeho zákonníka cestovná kancelária môže pred začatím zájazdu od zmluvy odstúpiť len z dôvodu zrušenia zájazdu alebo z dôvodu porušenia povinností objednávateľom, ktoré boli zmluvne dohodnuté.

Ak odstúpi objednávateľ od zmluvy podľa § 741e ods. 2 alebo ak odstúpi cestovná kancelária od zmluvy z dôvodu zrušenia zájazdu pred jeho začatím, má objednávateľ právo žiadať, aby mu cestovná kancelária na základe novej zmluvy poskytla iný zájazd najmenej v kvalite, ktorá zodpovedá službám dohodnutým v pôvodnej zmluve, ak cestovná kancelária môže takýto zájazd ponúknuť.

Pri uzatvorení novej zmluvy sa platby uskutočnené na základe pôvodnej zmluvy považujú za platby podľa novej zmluvy. Ak je cena nového zájazdu nižšia ako už uskutočnené platby, je cestovná kancelária povinná tento rozdiel bezodkladne objednávateľovi vrátiť.

Ak cestovná kancelária zruší zájazd v lehote kratšej ako 20 dní pred termínom jeho začatia, objednávateľ má právo na primeranú náhradu škody.

Podľa ustanovenia § 741j Občianskeho zákonníka t.j. cestovná kancelária sa môže zbaviť zodpovednosti za škodu spôsobenú odstúpením od zmluvy alebo porušením povinností len vtedy, ak preukáže, že túto škodu nezavinila ani ona, ani jej dodávatelia služieb a škoda bola spôsobená

a) objednávateľom,

b) treťou osobou, ktorá nie je spojená s poskytovaním zájazdu,

c) udalosťou, ktorej nebolo možné zabrániť ani pri vynaložení všetkého úsilia, alebo v dôsledku neobvyklých a nepredvídateľných okolností.

2. Môžem trvať na vrátení peňazí za zájazd, alebo musim pristúpiť na zmenu miesta pobytu?

Podľa ustanovenia § 741e Občianskeho zákonníka ak je cestovná kancelária nútená pred začatím zájazdu zmeniť podstatnú podmienku zmluvy, navrhne objednávateľovi zmenu zmluvy. Ak navrhovaná zmena zmluvy vedie aj k zmene ceny zájazdu, musí sa v návrhu nová cena uviesť.

Ak cestovná kancelária navrhne zmenu zmluvy, má objednávateľ právo rozhodnúť, či so zmenou zmluvy súhlasí alebo či od zmluvy odstúpi bez zaplatenia zmluvných pokút. Rozhodnutie objednávateľa musí písomne oznámiť cestovnej kancelárii v lehote určenej cestovnou kanceláriou.

3. Ak súhlasím s výmenou, môžem trvať na zmene termínu? Ak som chcel ísťdo Tuniska na jar či jeseň, môžem namiesto toho ísť do Bulharska alebo Španielska v lete?

V tomto prípade platí taktiež ustanovenie § 741 e Občianskeho zákonníka

4. Ak predsa len vycestujem, zaplatil som si vopred aj fakultatívny výlet do lokality, kde sú práve nepokoje, mám narok na náhradu peňazí zaň?

Podľa ustanovenia § 741k Občianskeho zákonníka platí, že ak po začatí zájazdu cestovná kancelária neposkytne objednávateľovi služby alebo ich podstatnú časť riadne a včas alebo zistí, že mu ich nebude môcť poskytnúť, aj keď ju k tomu zmluva zaviazala, je povinná bezodkladne urobiť také opatrenia, aby mohol zájazd pokračovať.

Ak pokračovanie zájazdu nemožno zabezpečiť inak ako prostredníctvom služieb nižšej kvality, než sú uvedené v zmluve, je cestovná kancelária povinná vrátiť objednávateľovi rozdiel ceny medzi ponúkanými a poskytnutými službami.

Ak dohodnuté služby nemožno zabezpečiť alebo služby nižšej kvality objednávateľ neprijme, je cestovná kancelária povinná bezodkladne vrátiť objednávateľovi rozdiel ceny zájazdu.

Danuša Krkošová

tlačová hovorkyňa Ústredného inšpektorátuSlovenskej obchodnej inšpekcie

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Zmrzlina z McDonald’s má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Pre
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina z McDonald’s má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Pre
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 14 816
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 615
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 427
  4. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 8 079
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 980
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 598
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 781
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 198
  9. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 3 039
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 2 708

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zálohovanie PET fliaš je bližšie. Na aké prekážky naráža?

Zálohovaním sa vyzbiera 90 percent fliaš.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Slovensko vo finále MS vo futbale? Nie je to utópia

Slovenský futbal môže siahať na vrchol.

KOMENTÁR ONDREJA PODSTUPKU

Pomôžme ministrovi spraviť drahé a bolestivé rozhodnutie

Zálohovanie PET fliaš je dobrý a bolestivý nápad.

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Babčenkova manželka prehovorila. Ako prežívala smrť svojho manžela?

O všetkom vedela vopred.

Neprehliadnite tiež

Američania podali sťažnosť na odvetné opatrenia niektorých krajín

USA tvrdia, že odvetné opatrenia porušujú pravidlá Svetovej obchodnej organizácie.

Bezos je najbohatším človekom v modernej histórii

Hodnota majetku zakladateľa Amazonu prekročila 150 miliárd dolárov.

Tipujúci prestávkovali rekordne veľa peňazí

Šampionát v Rusku priniesol množstvo prekvapení.

Matečná sa stretne s Čižnárom, vysvetlí mu systémy kontrol

Generálna prokuratúra poukázala na pochybenia v trestných spisoch farmárov.

Medzinárodný menový fond zhoršil prognózu rastu ekonomiky eurozóny

Fond potvrdil prognózu rastu globálnej ekonomiky.