Storno poplatok cestovky pre nepokoje v krajine neodpustia

Ak máte kúpený zájazd a vo vybranej destinácii sa zhoršila bezpečnostná situácia, nemusia vám cestovné kancelárie vrátiť celú sumu, ktorú ste za dovolenku zaplatili.

Ak na dovolenku nechcete ísť pre obavy o vlastné bezpečie, napríklad pre nepokoje v mieste pobytu, zmluvná pokuta niekedy ostáva. Neplatíte ju spravidla vtedy, ak pobyt zruší cestovná kancelária.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK/AP)

BRATISLAVA. Kúpou zájazdu v niekoľkomesačnom predstihu sa dajú ušetriť stovky eur. Úsporu peňazí však sprevádza riziko, že sa do odletu na dovolenku v mieste pobytu môžu rozšíriť nepokoje, záplavy či vyskytnúť iná situácia, ktorá dokáže pobyt znepríjemniť.

Ak sa rozhodnete na zaplatený zájazd necestovať, nie vždy dostanete peniaze späť. Cestovné kancelárie (CK) nie sú jednotné v tom, kedy má klient v prípade zrušenia zájazdu právo na vrátenie celej sumy, ktorú zaplatil.

Niektoré tvrdia, že tak nemusia urobiť ani vtedy, ak ministerstvo zahraničných vecí odporučí do krajiny necestovať.

Náhradná destinácia

Pri zrušení zájazdu si cestovky vo väčšine prípadov účtujú zmluvnú pokutu. Vypočítajú ju podľa toho, koľko dní pred odchodom dovolenku zrušíte.

Odporúčania
  • zvážiť cestu,
  • cestovať len v nevyhnutných prípadoch,
  • necestovať vôbec,
  • v minulom roku vydalo ministerstvo takéto odporúčania 21­krát, väčšina hovorila o zvážení cesty.

Nárok na jej odpustenie často nemáte ani vtedy, ak sa v krajine, do ktorej cestujete, zhoršila bezpečnostná situácia. „Ak má klient obavu a rozhodne sa necestovať, môže odstúpiť od zmluvy, no platí storno poplatok,“ povedal Juraj Žember z CK Hechter.

Podľa Márie Gallovej z CK Satur záleží aj na tom, či hrozí klientovi nebezpečenstvo v celej krajine alebo iba v istej oblasti.

„Ak by situácia podobná tej, ktorá vypukla teraz v Tunisku, bola uprostred sezóny, zrejme by sme klientom ponúkli preobjednanie na iný zájazd,“ tvrdí Gallová.

Pomôže odporúčanie?

Peniaze vám môže pomôcť zachrániť ministerstvo zahraničných vecí. Musí však vydať vyhlásenie, že neodporúča cestovať do krajiny, kde ste chceli dovolenkovať.

„Ak ministerstvo vydá stanovisko, že neodporúča vycestovanie do krajiny, má klient nárok na storno zájazdu bez poplatkov,“ tvrdí Stanislav Macko, viceprezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárii a agentúr.

Ani toto odporúčanie však nie je podľa niektorých cestoviek záväzné. Dagmar Streitová z právneho odboru CK Hydrotour vraví, že všetky informácie ministerstva zahraničných vecí majú len odporúčací charakter: „Nezaväzujú cestovnú kanceláriu k tomu, aby umožnila klientom odstúpiť od zmlúv bez nárokovania storno poplatkov.“

Zrušenie zájazdu sa dá aj poistiť. Ak tak klient urobí, v určitých prípadoch mu môže poisťovňa storno poplatok preplatiť. Podľa Žembera poisťovňa akceptuje aj vyhlásenie ministerstva.

Rady Slovenskej obchodnej inšpekcie

1. Stačí na odstúpenie od zmluvy, pri ktorom si nárokujem vrátenie peňazí za zájazd len varovanie ministerstva zahraničných vecí (MZV), že su v krajine nepokoje, alebo musí ministerstvo vydať odporúčanie necestovať?

Odporúčame zistiť na MZV SR za akých okolností sa vydáva varovanie a kedy odporúčanie necestovať.

Predpokladáme, že „varovanie MZV", že v krajine sú nepokoje, nemusí byť dôvodom na zrušenie zájazdu. Zrušenie zmluvy o zájazde je v takom prípade vecou dohody.

Pri vydaní „odporúčania MZV necestovať" je vysoká pravdepodobnosť, že cestovná kancelária zájazd zruší.

Podľa ustanovenia § 741g Občianskeho zákonníka cestovná kancelária môže pred začatím zájazdu od zmluvy odstúpiť len z dôvodu zrušenia zájazdu alebo z dôvodu porušenia povinností objednávateľom, ktoré boli zmluvne dohodnuté.

Ak odstúpi objednávateľ od zmluvy podľa § 741e ods. 2 alebo ak odstúpi cestovná kancelária od zmluvy z dôvodu zrušenia zájazdu pred jeho začatím, má objednávateľ právo žiadať, aby mu cestovná kancelária na základe novej zmluvy poskytla iný zájazd najmenej v kvalite, ktorá zodpovedá službám dohodnutým v pôvodnej zmluve, ak cestovná kancelária môže takýto zájazd ponúknuť.

Pri uzatvorení novej zmluvy sa platby uskutočnené na základe pôvodnej zmluvy považujú za platby podľa novej zmluvy. Ak je cena nového zájazdu nižšia ako už uskutočnené platby, je cestovná kancelária povinná tento rozdiel bezodkladne objednávateľovi vrátiť.

Ak cestovná kancelária zruší zájazd v lehote kratšej ako 20 dní pred termínom jeho začatia, objednávateľ má právo na primeranú náhradu škody.

Podľa ustanovenia § 741j Občianskeho zákonníka t.j. cestovná kancelária sa môže zbaviť zodpovednosti za škodu spôsobenú odstúpením od zmluvy alebo porušením povinností len vtedy, ak preukáže, že túto škodu nezavinila ani ona, ani jej dodávatelia služieb a škoda bola spôsobená

a) objednávateľom,

b) treťou osobou, ktorá nie je spojená s poskytovaním zájazdu,

c) udalosťou, ktorej nebolo možné zabrániť ani pri vynaložení všetkého úsilia, alebo v dôsledku neobvyklých a nepredvídateľných okolností.

2. Môžem trvať na vrátení peňazí za zájazd, alebo musim pristúpiť na zmenu miesta pobytu?

Podľa ustanovenia § 741e Občianskeho zákonníka ak je cestovná kancelária nútená pred začatím zájazdu zmeniť podstatnú podmienku zmluvy, navrhne objednávateľovi zmenu zmluvy. Ak navrhovaná zmena zmluvy vedie aj k zmene ceny zájazdu, musí sa v návrhu nová cena uviesť.

Ak cestovná kancelária navrhne zmenu zmluvy, má objednávateľ právo rozhodnúť, či so zmenou zmluvy súhlasí alebo či od zmluvy odstúpi bez zaplatenia zmluvných pokút. Rozhodnutie objednávateľa musí písomne oznámiť cestovnej kancelárii v lehote určenej cestovnou kanceláriou.

3. Ak súhlasím s výmenou, môžem trvať na zmene termínu? Ak som chcel ísťdo Tuniska na jar či jeseň, môžem namiesto toho ísť do Bulharska alebo Španielska v lete?

V tomto prípade platí taktiež ustanovenie § 741 e Občianskeho zákonníka

4. Ak predsa len vycestujem, zaplatil som si vopred aj fakultatívny výlet do lokality, kde sú práve nepokoje, mám narok na náhradu peňazí zaň?

Podľa ustanovenia § 741k Občianskeho zákonníka platí, že ak po začatí zájazdu cestovná kancelária neposkytne objednávateľovi služby alebo ich podstatnú časť riadne a včas alebo zistí, že mu ich nebude môcť poskytnúť, aj keď ju k tomu zmluva zaviazala, je povinná bezodkladne urobiť také opatrenia, aby mohol zájazd pokračovať.

Ak pokračovanie zájazdu nemožno zabezpečiť inak ako prostredníctvom služieb nižšej kvality, než sú uvedené v zmluve, je cestovná kancelária povinná vrátiť objednávateľovi rozdiel ceny medzi ponúkanými a poskytnutými službami.

Ak dohodnuté služby nemožno zabezpečiť alebo služby nižšej kvality objednávateľ neprijme, je cestovná kancelária povinná bezodkladne vrátiť objednávateľovi rozdiel ceny zájazdu.

Danuša Krkošová

tlačová hovorkyňa Ústredného inšpektorátuSlovenskej obchodnej inšpekcie

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  6. Cíťte sa v priestore príjemne
  7. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  10. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 206
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 598
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 534
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 154
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 763
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 494
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 931
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 924
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 978
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 774

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Slovensko ako Švajčiarsko, hotová diaľnica. Politici sľubujú, voliči im veria čoraz menej

Denník SME pred troma mesiacmi spustil projekt Sluby.sme.sk, kde odhaľuje nesplnené sľuby politikov.

KOMENTÁRE

Politici sú tiež len zamestnanci

Sľuby politikov nemôžu mať hodnotu nevkusných predvolebných nálepiek

KOMENTÁRE

Diabol, z ktorého sa zrodil boršč

Nebezpečná invázna rastlina zaplavila Rusko. Skúsenosti s ňou má aj Slovensko.

DOMOV

Plavčan na tlačovej konferencii nehovoril pravdu

Minister povedal, že kritériá boli známe v 2015. Schválené boli o rok neskôr.

Neprehliadnite tiež

Vo Volkswagene začínajú opäť vyjednávať, teraz u špeditérov

Moderné odbory idú vyjednávať vyššie platy aj pre pracovníkov administratívy a špeditérov.

Šéf Applu vraj sľúbil Trumpovi, že postaví v USA tri veľké továrne

Výstavba troch výrobných závodov by bola pre Apple nevídaným rozhodnutím. Firma teraz vlastní len jednu továreň.

Lacnejšie dovolenky a letenky. Česi si užívajú silnú korunu

Lacnejšie sú pre Čechov predovšetkým zájazdy od zahraničných cestovných kancelárií.

Kečup z českého Lidla obsahoval o polovicu menej paradajok, než mal

S privátnou značkou kečupu mal minulý týždeň problém aj Kaufland.