Ficova vláda zanechala železnice s takmer miliardovým dlhom

Len za minulý rok vytvorili tri železničné spoločnosti stratu vo výške 300 miliónov eur.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

BRATISLAVA. Nakopené dlhy troch štátnych železničných spoločností dosiahli spolu okolo 950 mil. eur pre dlhodobé neriešenie ich problémov.

Dôsledkom toho je chronické nedofinancovanie železníc, ktorých hospodárenie v tomto nedostatkovom režime nie je ďalej akceptovateľné, uviedol vo štvrtok na brífingu generálny riaditeľ sekcie železničnej dopravy a dráh na ministerstve dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jiří Kubáček.

"Záchrana a zvýšenie efektívnosti fungovania všetkých troch štátnych železníc je možná len za určitých predpokladov. Priestoru na racionalizáciu je tam skutočne dosť. Štát sa od konca minulého roka konečne začal skutočne s plnou vážnosťou venovať systematickému riešeniu problému železníc. Začína analyzovať vážnu situáciu a má veľmi serióznu snahu dostať všetky tri firmy do stavu vyrovnaného hospodárenia," povedal ďalej Kubáček.

Článok pokračuje pod video reklamou

Železnice majú podľa neho fungovať vo vyváženom hospodárskom režime a nemali by byť v budúcnosti stratové. Za minulý rok očakávajú všetky tri spoločnosti celkovú stratu okolo 300 mil. eur. Dôkazom toho je podľa neho aj analýza fungovania železničných spoločností, ktorú vypracoval rezort dopravy a vláda ju schválila na poslednom zasadnutí.

Ministerstvo dopravy chápe snahy odborárov, ktorí nesúhlasia s plánovaným masovým prepúšťaním na železniciach a rušením najmenej vyťažených spojov osobnej dopravy. "Kde boli odborári vtedy, keď sa železnice prepadávali do červených čísel? Situácia, ktorú sa teraz snažíme vyriešiť za mesiace, sa tu kopila mnohé roky," dodal Kubáček s tým, že nie je možné rýchlo zmeniť súčasný stav na železniciach, zamestnávajúcich spolu vyše 30 tisíc ľudí.

Rezort pracuje v "horúčkovitom" tempe na príprave návrhu programu revitalizácie železničných spoločností, pričom vláde ho má predložiť 26. januára. Potom sa uskutočnia rokovania všetkých zainteresovaných, vrátane železničných spoločností, odborárov a samosprávnych krajov, o obsahu ozdravného plánu a jeho konečnú podobu by mala schváliť vláda.

"Bude o tom diskusia s každým, kto má do toho čo rozprávať. Nechcem predbiehať ani o jeden krôčik tento vývoj," dodal Kubáček. O pripravovaných úsporných opatreniach týkajúcich sa hromadného prepúšťania a redukcie osobnej prepravy zatiaľ nechcel hovoriť.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 124
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 327
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 484
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 321
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 732
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 393
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 009
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 509
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 828
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 674

Téma: Vlaky


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Môj dom, môj hrad. Sternbergovci si to môžu povedať už 800 rokov

So súrodencami sa tu pretekali na trojkolkách, pre miestnych robili omše. Na súkromnom hrade Český Šternberk hradný pán stále býva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Podnik v Madride ponúka priestory na poludňajšiu siestu

Odpočinok v čase siesty láka čoraz viac zamestnancov, študentov aj turistov v Španielsku.

Rakúski hydinári zápasia s cenovým dumpingom zo zahraničia

V Rakúsku sa počet spracovateľských podnikov v priebehu 15 rokov znížil na polovicu.

Česko zažíva karavanový rozmach, dopyt rastie

Česi si čoraz viac volia dovolenku na domácom trhu namiesto zahraničnej.

Hirošima straší Ružinov už vyše desaťročie

Z projektu Yosaria Plaza zostal len železobetónový skelet.

Nové Mesto má koncepciu rozvoja cyklistickej dopravy

Mestská časť si zadefinovala strategický materiál.