Premiérka tvrdí, že nezastavila prepúšťanie

Ľudia z úradov práce majú ísť na železnice za prepúšťanými. Železničné firmy hovoria, že ozdravné plány už prerokovali s rezortom dopravy.

Podľa premiérky prinesie prepúšťanie na železniciach len jednorazovú úsporu 60 až 65 miliónov eur.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- TASR)

BRATISLAVA. Zamestnanci úradov práce pôjdu priamo do železničných spoločností za zamestnancami, ktorých sa bude proces prepúšťania týkať, povedal včera minister práce Jozef Mihál (SaS). Aj takto chce jeho rezort pomáhať prepúšťaným v troch štátnych železničných spoločnostiach.

Mihál zozbieral zoznam voľných pracovných miest po jednotlivých regiónoch. „Napríklad okres Prešov: Billa, zrejme bude nejaký nový sklad, 65 miest pre skladníkov," povedal. Železničiari by sa podľa neho mohli uplatniť aj v elektrotechnickom či automobilovom priemysle.

Jednoduchý manažér

Stále však nie je jasné, koľko nezamestnaných a kedy z radov železničiarov pribudne. Pôvodne odborári hovorili o 4000 pracovných miestach.

Po stretnutí s nimi premiérka Iveta Radičová (SDKÚ) zakázala prepúšťať či rušiť trate, kým vláda neschváli ozdravný plán, ktorý má predložiť minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Premiérka tvrdí, že šetrenie len cez prepúšťanie nič nerieši. „Bez ozdravenia železníc, bez zrušenia externých zmlúv, verejných obstarávaní nemajú železnice šance sa uzdraviť návrhmi, ktorých sme doposiaľ boli svedkami," povedala.

Ako príklad použila plány prepravcu Cargo, ktorého šéfa označila „jednoduchým manažérom". Chcel prepustiť asi 2000 ľudí.

"Štandardne jednoduchý manažér nepozná iné riešenie ako prepúšťanie alebo rušenie vlakových spojení, hovorím to ako pejoratívum," uviedla premiérka.

"Ak vám povie manažér spoločnosti, že 20 percent zamestnancov nemá prácu a len tam tak sedí a rieši to tým, že tých 20 percent má odísť, tak reakcia je, že má zabezpečiť, aby tie vagóny mali čo voziť, keď už tie vagóny máme nie? A keď sme ich nakúpili, keď máme trate. Takže to je uhol pohľadu," dodala Radičová.

Niektoré železničné firmy mali už plány na ozdravenie hotové. Zrejme ich však budú musieť meniť. Železničná spoločnosť Slovensko sa chystá aj na miernejšie opatrenia, než zvažovala doteraz.

Hovorilo sa o 200 až 500 miestach, z nich väčšinu tvorili voľné pozície a pracovníci, ktorí môžu odísť do dôchodku. Zatiaľ však čakajú na to, čo Figeľ predloží do vlády.

Plány Figeľ podporil

Svoje ozdravné plány pritom železničné firmy konzultovali s rezortom dopravy.

„Návrh podnikateľského plánu spoločnosti Cargo je v súlade s programom revitalizácie železníc, ktorý pripravuje ministerstvo dopravy," povedal hovorca Carga Martin Halanda. Figeľ hovorí, že ozdravný plán, na ktorom ministerstvo pracuje od septembra, sa kompletizuje.

Premiérka včera pripomenula, že nezastavuje prepúšťanie ani rušenie tratí. Len sa rieši postupnosť krokov.
Starostovia miest a obcí si od jej slov sľubujú zjemnenie opatrení. „Viem, že pani premiérka to oddialila o niekoľko mesiacov, lebo je to zle pripravené," povedal primátor Medzilaboriec Ivan Solej.

Miernejšie šetrenie by mohlo prekážať rezortu financií. Rezort s premiérkou súhlasí, no slovami jeho hovorcu Martina Jaroša vraví, že bez dôkladnej reštrukturalizácie je fungovanie železníc neudržateľné.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 141
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 917
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 958
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 366
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 941
  6. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 4 871
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 416
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 612
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 900
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 695

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop