Premiérka tvrdí, že nezastavila prepúšťanie

Ľudia z úradov práce majú ísť na železnice za prepúšťanými. Železničné firmy hovoria, že ozdravné plány už prerokovali s rezortom dopravy.

Podľa premiérky prinesie prepúšťanie na železniciach len jednorazovú úsporu 60 až 65 miliónov eur.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- TASR)

BRATISLAVA. Zamestnanci úradov práce pôjdu priamo do železničných spoločností za zamestnancami, ktorých sa bude proces prepúšťania týkať, povedal včera minister práce Jozef Mihál (SaS). Aj takto chce jeho rezort pomáhať prepúšťaným v troch štátnych železničných spoločnostiach.

Mihál zozbieral zoznam voľných pracovných miest po jednotlivých regiónoch. „Napríklad okres Prešov: Billa, zrejme bude nejaký nový sklad, 65 miest pre skladníkov," povedal. Železničiari by sa podľa neho mohli uplatniť aj v elektrotechnickom či automobilovom priemysle.

Jednoduchý manažér

Stále však nie je jasné, koľko nezamestnaných a kedy z radov železničiarov pribudne. Pôvodne odborári hovorili o 4000 pracovných miestach.

Po stretnutí s nimi premiérka Iveta Radičová (SDKÚ) zakázala prepúšťať či rušiť trate, kým vláda neschváli ozdravný plán, ktorý má predložiť minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Premiérka tvrdí, že šetrenie len cez prepúšťanie nič nerieši. „Bez ozdravenia železníc, bez zrušenia externých zmlúv, verejných obstarávaní nemajú železnice šance sa uzdraviť návrhmi, ktorých sme doposiaľ boli svedkami," povedala.

Ako príklad použila plány prepravcu Cargo, ktorého šéfa označila „jednoduchým manažérom". Chcel prepustiť asi 2000 ľudí.

"Štandardne jednoduchý manažér nepozná iné riešenie ako prepúšťanie alebo rušenie vlakových spojení, hovorím to ako pejoratívum," uviedla premiérka.

"Ak vám povie manažér spoločnosti, že 20 percent zamestnancov nemá prácu a len tam tak sedí a rieši to tým, že tých 20 percent má odísť, tak reakcia je, že má zabezpečiť, aby tie vagóny mali čo voziť, keď už tie vagóny máme nie? A keď sme ich nakúpili, keď máme trate. Takže to je uhol pohľadu," dodala Radičová.

Niektoré železničné firmy mali už plány na ozdravenie hotové. Zrejme ich však budú musieť meniť. Železničná spoločnosť Slovensko sa chystá aj na miernejšie opatrenia, než zvažovala doteraz.

Hovorilo sa o 200 až 500 miestach, z nich väčšinu tvorili voľné pozície a pracovníci, ktorí môžu odísť do dôchodku. Zatiaľ však čakajú na to, čo Figeľ predloží do vlády.

Plány Figeľ podporil

Svoje ozdravné plány pritom železničné firmy konzultovali s rezortom dopravy.

„Návrh podnikateľského plánu spoločnosti Cargo je v súlade s programom revitalizácie železníc, ktorý pripravuje ministerstvo dopravy," povedal hovorca Carga Martin Halanda. Figeľ hovorí, že ozdravný plán, na ktorom ministerstvo pracuje od septembra, sa kompletizuje.

Premiérka včera pripomenula, že nezastavuje prepúšťanie ani rušenie tratí. Len sa rieši postupnosť krokov.
Starostovia miest a obcí si od jej slov sľubujú zjemnenie opatrení. „Viem, že pani premiérka to oddialila o niekoľko mesiacov, lebo je to zle pripravené," povedal primátor Medzilaboriec Ivan Solej.

Miernejšie šetrenie by mohlo prekážať rezortu financií. Rezort s premiérkou súhlasí, no slovami jeho hovorcu Martina Jaroša vraví, že bez dôkladnej reštrukturalizácie je fungovanie železníc neudržateľné.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 013
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 099
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 12 950
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 874
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 610
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 752
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 405
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 767
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 611
  10. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 3 508

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Architekt: Nikde som nezažil to, čo na Námestí slobody

Socializmus na Námestí slobody architektovi neprekáža, dôležitá je funkčnosť.

ŠPORT

Pálffy kritizoval Lintnera, ten okamžite reagoval

Ďalší spor v slovenskom hokeji?

Neprehliadnite tiež

Trump sa na summite prihlásil k voľnému trhu, obavy však zostali

Na stretnutí G7 došlo rýchlo k zhode, že sa musí zachovať otvorený globálny trh.

Doprava a logistika

Nafta je najlacnejšia v tomto roku, kamionisti môžu výrazne ušetriť

Priemerná cena sa pohybuje na úrovni 1,11 eura za liter. Cena pod touto úrovňou bola v polovici decembra - stála 1,09 eur za liter.

Namiesto sudov potrubie. Na nemeckom festivale stavajú pivovod

Pivovodom je možné prepraviť 400-tisíc litrov piva.