Premiérka tvrdí, že nezastavila prepúšťanie

Ľudia z úradov práce majú ísť na železnice za prepúšťanými. Železničné firmy hovoria, že ozdravné plány už prerokovali s rezortom dopravy.

Podľa premiérky prinesie prepúšťanie na železniciach len jednorazovú úsporu 60 až 65 miliónov eur.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- TASR)

BRATISLAVA. Zamestnanci úradov práce pôjdu priamo do železničných spoločností za zamestnancami, ktorých sa bude proces prepúšťania týkať, povedal včera minister práce Jozef Mihál (SaS). Aj takto chce jeho rezort pomáhať prepúšťaným v troch štátnych železničných spoločnostiach.

Mihál zozbieral zoznam voľných pracovných miest po jednotlivých regiónoch. „Napríklad okres Prešov: Billa, zrejme bude nejaký nový sklad, 65 miest pre skladníkov," povedal. Železničiari by sa podľa neho mohli uplatniť aj v elektrotechnickom či automobilovom priemysle.

Článok pokračuje pod video reklamou

Jednoduchý manažér

Stále však nie je jasné, koľko nezamestnaných a kedy z radov železničiarov pribudne. Pôvodne odborári hovorili o 4000 pracovných miestach.

Po stretnutí s nimi premiérka Iveta Radičová (SDKÚ) zakázala prepúšťať či rušiť trate, kým vláda neschváli ozdravný plán, ktorý má predložiť minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Premiérka tvrdí, že šetrenie len cez prepúšťanie nič nerieši. „Bez ozdravenia železníc, bez zrušenia externých zmlúv, verejných obstarávaní nemajú železnice šance sa uzdraviť návrhmi, ktorých sme doposiaľ boli svedkami," povedala.

Ako príklad použila plány prepravcu Cargo, ktorého šéfa označila „jednoduchým manažérom". Chcel prepustiť asi 2000 ľudí.

"Štandardne jednoduchý manažér nepozná iné riešenie ako prepúšťanie alebo rušenie vlakových spojení, hovorím to ako pejoratívum," uviedla premiérka.

"Ak vám povie manažér spoločnosti, že 20 percent zamestnancov nemá prácu a len tam tak sedí a rieši to tým, že tých 20 percent má odísť, tak reakcia je, že má zabezpečiť, aby tie vagóny mali čo voziť, keď už tie vagóny máme nie? A keď sme ich nakúpili, keď máme trate. Takže to je uhol pohľadu," dodala Radičová.

Niektoré železničné firmy mali už plány na ozdravenie hotové. Zrejme ich však budú musieť meniť. Železničná spoločnosť Slovensko sa chystá aj na miernejšie opatrenia, než zvažovala doteraz.

Hovorilo sa o 200 až 500 miestach, z nich väčšinu tvorili voľné pozície a pracovníci, ktorí môžu odísť do dôchodku. Zatiaľ však čakajú na to, čo Figeľ predloží do vlády.

Plány Figeľ podporil

Svoje ozdravné plány pritom železničné firmy konzultovali s rezortom dopravy.

„Návrh podnikateľského plánu spoločnosti Cargo je v súlade s programom revitalizácie železníc, ktorý pripravuje ministerstvo dopravy," povedal hovorca Carga Martin Halanda. Figeľ hovorí, že ozdravný plán, na ktorom ministerstvo pracuje od septembra, sa kompletizuje.

Premiérka včera pripomenula, že nezastavuje prepúšťanie ani rušenie tratí. Len sa rieši postupnosť krokov.
Starostovia miest a obcí si od jej slov sľubujú zjemnenie opatrení. „Viem, že pani premiérka to oddialila o niekoľko mesiacov, lebo je to zle pripravené," povedal primátor Medzilaboriec Ivan Solej.

Miernejšie šetrenie by mohlo prekážať rezortu financií. Rezort s premiérkou súhlasí, no slovami jeho hovorcu Martina Jaroša vraví, že bez dôkladnej reštrukturalizácie je fungovanie železníc neudržateľné.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 697
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 710
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 351
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 400
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 9 836
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 385
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 733
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 661
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 793
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 248

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

PRIMÁR

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Nové Mesto má koncepciu rozvoja cyklistickej dopravy

Mestská časť si zadefinovala strategický materiál.

Na bratislavskom nábreží vznikne Eurovea City

Nová mestská štvrť vznikne prepojením viacerých projektov na brehu Dunaja.

Semafory majú tajné tlačidlo. Na čo slúži?

Nie každý gombík spustí zelenú.

Cestujúci musia na lietadlá dlhšie čakať. Na čo všetko majú nárok

Odškodnenie pasažierov sa môže pohybovať až do výšky 600 eur.

Vládny dlh v eurozóne v prvom štvrťroku mierne vzrástol

V celej Európskej únii dlh naopak klesol.