Premiérka tvrdí, že nezastavila prepúšťanie

Ľudia z úradov práce majú ísť na železnice za prepúšťanými. Železničné firmy hovoria, že ozdravné plány už prerokovali s rezortom dopravy.

Podľa premiérky prinesie prepúšťanie na železniciach len jednorazovú úsporu 60 až 65 miliónov eur.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- TASR)

BRATISLAVA. Zamestnanci úradov práce pôjdu priamo do železničných spoločností za zamestnancami, ktorých sa bude proces prepúšťania týkať, povedal včera minister práce Jozef Mihál (SaS). Aj takto chce jeho rezort pomáhať prepúšťaným v troch štátnych železničných spoločnostiach.

Mihál zozbieral zoznam voľných pracovných miest po jednotlivých regiónoch. „Napríklad okres Prešov: Billa, zrejme bude nejaký nový sklad, 65 miest pre skladníkov," povedal. Železničiari by sa podľa neho mohli uplatniť aj v elektrotechnickom či automobilovom priemysle.

Jednoduchý manažér

Stále však nie je jasné, koľko nezamestnaných a kedy z radov železničiarov pribudne. Pôvodne odborári hovorili o 4000 pracovných miestach.

Po stretnutí s nimi premiérka Iveta Radičová (SDKÚ) zakázala prepúšťať či rušiť trate, kým vláda neschváli ozdravný plán, ktorý má predložiť minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Premiérka tvrdí, že šetrenie len cez prepúšťanie nič nerieši. „Bez ozdravenia železníc, bez zrušenia externých zmlúv, verejných obstarávaní nemajú železnice šance sa uzdraviť návrhmi, ktorých sme doposiaľ boli svedkami," povedala.

Ako príklad použila plány prepravcu Cargo, ktorého šéfa označila „jednoduchým manažérom". Chcel prepustiť asi 2000 ľudí.

"Štandardne jednoduchý manažér nepozná iné riešenie ako prepúšťanie alebo rušenie vlakových spojení, hovorím to ako pejoratívum," uviedla premiérka.

"Ak vám povie manažér spoločnosti, že 20 percent zamestnancov nemá prácu a len tam tak sedí a rieši to tým, že tých 20 percent má odísť, tak reakcia je, že má zabezpečiť, aby tie vagóny mali čo voziť, keď už tie vagóny máme nie? A keď sme ich nakúpili, keď máme trate. Takže to je uhol pohľadu," dodala Radičová.

Niektoré železničné firmy mali už plány na ozdravenie hotové. Zrejme ich však budú musieť meniť. Železničná spoločnosť Slovensko sa chystá aj na miernejšie opatrenia, než zvažovala doteraz.

Hovorilo sa o 200 až 500 miestach, z nich väčšinu tvorili voľné pozície a pracovníci, ktorí môžu odísť do dôchodku. Zatiaľ však čakajú na to, čo Figeľ predloží do vlády.

Plány Figeľ podporil

Svoje ozdravné plány pritom železničné firmy konzultovali s rezortom dopravy.

„Návrh podnikateľského plánu spoločnosti Cargo je v súlade s programom revitalizácie železníc, ktorý pripravuje ministerstvo dopravy," povedal hovorca Carga Martin Halanda. Figeľ hovorí, že ozdravný plán, na ktorom ministerstvo pracuje od septembra, sa kompletizuje.

Premiérka včera pripomenula, že nezastavuje prepúšťanie ani rušenie tratí. Len sa rieši postupnosť krokov.
Starostovia miest a obcí si od jej slov sľubujú zjemnenie opatrení. „Viem, že pani premiérka to oddialila o niekoľko mesiacov, lebo je to zle pripravené," povedal primátor Medzilaboriec Ivan Solej.

Miernejšie šetrenie by mohlo prekážať rezortu financií. Rezort s premiérkou súhlasí, no slovami jeho hovorcu Martina Jaroša vraví, že bez dôkladnej reštrukturalizácie je fungovanie železníc neudržateľné.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 359
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 121
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 876
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 3 029
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 379
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 152
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 147
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 044
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 600
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 481

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Galkova kauza odpočúvania sa vlečie už šesť rokov, zatiaľ bez výsledku

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

EKONOMIKA

Ako sa menila najmodernejšia stanica na Slovensku

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola dokončená.

Neprehliadnite tiež

Čína kritizuje agentúru Standard & Poor’s, že jej znížila rating

Zhoršenie hodnotenia úverovej spoľahlivosti Číny odzrkadľuje, že dlhé obdobie silného nárastu úverov zvyšuje ekonomické a finančné riziká.

Bystrica má novú autobusovú stanicu. Pozrite sa, ako sa menila

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola celkom dokončená, nový terminál je najmodernejší v krajine.

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.