Premiérka tvrdí, že nezastavila prepúšťanie

Ľudia z úradov práce majú ísť na železnice za prepúšťanými. Železničné firmy hovoria, že ozdravné plány už prerokovali s rezortom dopravy.

Podľa premiérky prinesie prepúšťanie na železniciach len jednorazovú úsporu 60 až 65 miliónov eur.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- TASR)

BRATISLAVA. Zamestnanci úradov práce pôjdu priamo do železničných spoločností za zamestnancami, ktorých sa bude proces prepúšťania týkať, povedal včera minister práce Jozef Mihál (SaS). Aj takto chce jeho rezort pomáhať prepúšťaným v troch štátnych železničných spoločnostiach.

Mihál zozbieral zoznam voľných pracovných miest po jednotlivých regiónoch. „Napríklad okres Prešov: Billa, zrejme bude nejaký nový sklad, 65 miest pre skladníkov," povedal. Železničiari by sa podľa neho mohli uplatniť aj v elektrotechnickom či automobilovom priemysle.

Jednoduchý manažér

Stále však nie je jasné, koľko nezamestnaných a kedy z radov železničiarov pribudne. Pôvodne odborári hovorili o 4000 pracovných miestach.

Po stretnutí s nimi premiérka Iveta Radičová (SDKÚ) zakázala prepúšťať či rušiť trate, kým vláda neschváli ozdravný plán, ktorý má predložiť minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Premiérka tvrdí, že šetrenie len cez prepúšťanie nič nerieši. „Bez ozdravenia železníc, bez zrušenia externých zmlúv, verejných obstarávaní nemajú železnice šance sa uzdraviť návrhmi, ktorých sme doposiaľ boli svedkami," povedala.

Ako príklad použila plány prepravcu Cargo, ktorého šéfa označila „jednoduchým manažérom". Chcel prepustiť asi 2000 ľudí.

"Štandardne jednoduchý manažér nepozná iné riešenie ako prepúšťanie alebo rušenie vlakových spojení, hovorím to ako pejoratívum," uviedla premiérka.

"Ak vám povie manažér spoločnosti, že 20 percent zamestnancov nemá prácu a len tam tak sedí a rieši to tým, že tých 20 percent má odísť, tak reakcia je, že má zabezpečiť, aby tie vagóny mali čo voziť, keď už tie vagóny máme nie? A keď sme ich nakúpili, keď máme trate. Takže to je uhol pohľadu," dodala Radičová.

Niektoré železničné firmy mali už plány na ozdravenie hotové. Zrejme ich však budú musieť meniť. Železničná spoločnosť Slovensko sa chystá aj na miernejšie opatrenia, než zvažovala doteraz.

Hovorilo sa o 200 až 500 miestach, z nich väčšinu tvorili voľné pozície a pracovníci, ktorí môžu odísť do dôchodku. Zatiaľ však čakajú na to, čo Figeľ predloží do vlády.

Plány Figeľ podporil

Svoje ozdravné plány pritom železničné firmy konzultovali s rezortom dopravy.

„Návrh podnikateľského plánu spoločnosti Cargo je v súlade s programom revitalizácie železníc, ktorý pripravuje ministerstvo dopravy," povedal hovorca Carga Martin Halanda. Figeľ hovorí, že ozdravný plán, na ktorom ministerstvo pracuje od septembra, sa kompletizuje.

Premiérka včera pripomenula, že nezastavuje prepúšťanie ani rušenie tratí. Len sa rieši postupnosť krokov.
Starostovia miest a obcí si od jej slov sľubujú zjemnenie opatrení. „Viem, že pani premiérka to oddialila o niekoľko mesiacov, lebo je to zle pripravené," povedal primátor Medzilaboriec Ivan Solej.

Miernejšie šetrenie by mohlo prekážať rezortu financií. Rezort s premiérkou súhlasí, no slovami jeho hovorcu Martina Jaroša vraví, že bez dôkladnej reštrukturalizácie je fungovanie železníc neudržateľné.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  8. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  9. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  1. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  2. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  3. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  6. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  7. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  8. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  9. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 13 716
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 686
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 206
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 524
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 862
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 504
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 346
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 189
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 773
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 732

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment šéfa slovenského parlamentu politológ Grigorij Mesežnikov.

EKONOMIKA

Analytici ukázali, v akom stave je naozaj výstavba diaľnic

Štát chce D1 do Košíc dokončiť v roku 2026. Pozrite si mapu.

REPORTÁŽ

Prežil pochod púšťou, aby si zaraftoval v Líbyi

Zostať doma, sa stáva luxusom.

Neprehliadnite tiež

Naši inšpektori možno preveria firmu, ktorej zadržali kamióny

V skladoch prístavu Zeebrugge zadržali v pondelok 112 kamiónov so slovenskými značkami.

Spolumajiteľa Poštovej banky, ktorý chce kúpiť Markízu, vyšetrujú pre korupciu

Čínska CEFC China Energy sa od obvinení z korupcie či prania špinavých peňazí dištancuje.

Komisia potvrdila, že návrh rozpočtu je v súlade s európskymi pravidlami

Európska komisia analyzovala plány rozpočtu na rok 2018 všetkých členov eurozóny s výnimkou Grécka.

Francúzsky Amazon vymyslel udavačskú hru, aby prevychoval šéfov

Zamestnanec, ktorému sa podarí nazbierať najviac bodov, vyhrá dron.

Analytici ukázali mapu diaľnic. Pozrite si, v akom stave je naozaj výstavba

Štát chce diaľnicu D1 do Košíc dokončiť v roku 2026. Problém s dokončením je na úseku medzi Turanmi a Hubovou.