Iba prepúšťanie na železnici nie je podľa Radičovej riešenie

Pripravované hromadné prepúšťanie v troch štátnych železničných spoločnostiach, ktoré plánujú tvrdé úsporné opatrenia, nepripadá do úvahy, pokiaľ ministerstvo dopravy nepredloží a vláda neschváli program ich revitalizácie.

BRATISLAVA.

Potvrdila to premiérka Iveta Radičová (SDKÚ-DS) na tlačovej besede po stredajšom zasadnutí vlády, ktorá schválila analýzu hospodárenia železničných spoločností.

"Žiadne prepúšťanie a žiadne rozhodnutie o zrušení vlakových spojení a tratí sa nebude diať do okamihu, kým nebude schválený program revitalizácie týchto spoločností. Samotné prepúšťanie totiž nie je riešenie, prinesie jednorazovo istú sumu v objeme 60 až 65 mil. eur," uviedla Radičová s tým, že tieto úspory ani zďaleka nepokrývajú problémy železničných spoločností. Bez ozdravenia to nie je možné,

Železnice sú podľa premiérky v alarmujúcom stave, spôsobeným zlým riadením týchto spoločností už 18 rokov. "Železnice na Slovensku sú zastarané a nedokážu poskytovať kvalitné služby s takýmto dlhom," uviedla Radičová.

Celková strata troch železničných spoločností za rok 2010 dosahuje okolo 300 mil. eur. Ministerstvo dopravy by malo predložiť program revitalizácie železníc 26. januára, aby ho mohla vláda schváliť do konca tohto mesiaca. O návrhu ozdravného plánu budú najprv rokovať všetci zainteresovaní, vrátane odborárov a samosprávnych krajov.

"Pokiaľ v rámci revitalizácie a konkrétnych krokov budeme uvažovať alebo navrhneme, že je nutné rozprávať aj o tratiach či vlakových spojeniach, potom to nie je možné bez koordinácie s vyššími územnými celkami," dodala Radičová.

Štát si podľa premiérky v minulých rokoch navyše vôbec neplnil svoje záväzky pri uhrádzaní objednaných výkonoch vo verejnom záujme ani úlohu pri usmerňovaní dopravnej politiky.

"Dnes hovoríme o holej záchrane železničných spoločností, množstva pracovných miest a, samozrejme, príjmov živiteľov mnohých rodín. Preto je reštrukturalizácia železníc absolútne nevyhnutná," dodala Radičová.

Súčasný nepriaznivý stav na železniciach je ďalej neudržateľný aj podľa ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jána Figeľa (KDH). "Na infraštruktúru železníc dáva Slovensko ročne zhruba 200 mil. eur. Na cestnú prevádzku ide okolo 60 mil. eur, ale realita na dopravnom trhu znamená 80 % objemov prepravy na cestách a iba 20 % na železniciach. A toto treba zmeniť do vyváženejšej polohy, pretože železnice sú jednoznačne z hľadiska mnohých druhov prepráv ekonomickejšie, ekologickejšie, bezpečnejšie a mali by byť aj výhodnejšie," povedal Figeľ.

Rezort práce a sociálnych vecí podľa ministra Jozefa Mihála (SaS) pripravil za jednotlivé úrady práce zoznam existujúcich voľných pracovných miest a voľných pracovných miest, ktoré sa vytvoria do konca tohto roka.

"Ide zatiaľ približne o ponuku 8 tisíc voľných pracovných miest v spoločnostiach, ktoré sú celkom zaujímavé," uviedol na tlačovej besede po rokovaní vlády. Na Slovensko podľa neho prichádzajú noví investori, a to sa pozitívne prejavuje na ponuke voľných miest.

"Železničné spoločnosti dostanú zoznam novo vytváraných pracovných miest a pracovníci úradov práce pôjdu priamo do týchto železničných spoločností za zamestnancami, ktorých sa bude tento proces týkať a budú im vysvetľovať možnosti, aké majú pri zmene zamestnania," povedal Mihál.

Ministerstvo okrem toho podľa neho pripravuje národný projekt v rámci Európskeho sociálneho fondu, ktorý by mal uľahčiť prechod zamestnancov železníc do nových zamestnaní. "Naším zámerom je dosiahnuť to, aby zamestnanci, ktorí opustia železničné spoločnosti, plynulo prešli do nových zamestnaní," dodal šéf rezortu práce a sociálnych vecí.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Už aj seniori presadajú do SUV
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  7. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 24 060
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 552
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 486
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 431
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 051
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 952
  7. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 836
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 683
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 676

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súboj v koalícii Danko rozpútal a aj naň doplatil

Šéf SNS zváži odchod z politiky. Politológ hovorí, že predvídateľnosť jeho krokov sa stále znižuje.

KOMENTÁRE

Ficov perfektný deň a Dankova estráda ega

Novinári sa museli prehrabávať v úlomkoch Dankovho poníženia.

DOMOV

Reportér Týždňa: Videl som, ako Fico Danka prekvapil a rozčúlil

Magušin sa s Dankom rozprával počas Ficovej tlačovky.

Neprehliadnite tiež

Vláda dala zelenú. Živnostníci priznajú dane už len online

Zákon ešte musí schváliť parlament. Pre firmy budú online dane povinné od 1. januára, pre živnostníkov od leta.

Polícia rieši, či tristotisíc v plecniaku bol úplatok. Železničiar stále robí pre štát

Štefan Hlinka je radovým zamestnancom železníc. Čo presne robí, nie je známe. Momentálne má dovolenku.

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na najbližšie štyri roky

Prečo novinka z dielne ministerstva práce bude trvať len istý čas, nie je jasné.

Biopalivá zvýhodnia, ale daň pri benzíne a nafte bude vyššia

Kažimírovo ministerstvo neočakáva žiadny negatívny vplyv na domácnosti.