Ozdravný program pre železnice má Figeľ predložiť o týždeň

Záchrana a zvýšenie výkonnosti i ekonomickej efektívnosti troch štátnych stratových železničných spoločností je možné len v prípade realizácie určitých podporných opatrení.

BRATISLAVA. Konkrétne návrhy úloh a ich finančné dopady, ktoré pripravia ministerstvá dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja a financií, budú súčasťou návrhu programu revitalizácie železničných spoločností.

Návrh ozdravného programu má byť predložený 26. januára a po zapracovaní pripomienok bude vypracovaná jeho konečná podoba, vyplýva z analýzy fungovania Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), a.s. a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. ktorú vláda schválila na stredajšom zasadnutí. Materiál predložil minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Článok pokračuje pod video reklamou

Rezort dopravy v analýze priznáva spoluzodpovednosť štátu za nepriaznivú situáciu na železniciach. Tie podľa neho nespĺňajú európske kritériá a sú beznádejne zastaralé, čo si vyžaduje vysoké náklady a zamestnanosť, no napriek tomu nedokážu poskytovať služby v požadovanej kvalite.

Štát ako jediný akcionár železničných spoločností v minulosti vážne podcenil usmerňovanie dopravnej politiky vo vzťahu k železničnej doprave.

"Ním uplatňovaný model neúplného uhrádzania objednaných výkonov spôsobil, že ŽSR evidujú kumulovaný dlh štátu vo výške takmer 200 mil. eur. V prípade ZSSK je táto suma vo výške presahujúcej 150 mil. eur. To má za následok chronické nedofinancovanie železníc, ktorých hospodárenie v trvalom nedostatkovom režime je naďalej neudržateľné," uviedol rezort dopravy v analýze.

Zadlženie Carga dosahuje okolo 600 mil. eur, aj keď v tomto prípade dôvodom nie jej neuhrádzanie štátnych objednávok, ale doterajšia vysoká úroveň poplatku za dopravnú cestu a nesprávne manažovanie firmy.

Tri železničné spoločnosti očakávali za rok 2010 stratu v celkovej výške okolo 300 mil. eur, z toho ŽSR takmer 120 mil. eur, Cargo 100 mil. eur a ZSSK 78 mil. eur.

Hlavným problémom ŽSR je podľa rezortu dopravy to, že "jediným nástrojom štátneho riadenia je vlastne iba tlak obmedzovania štátnej investičnej a neinvestičnej dotácie bez akéhokoľvek usmernenia v podobe jasného stanovenia úlohy železničnej dopravy v národnom dopravnom systéme."

V prípade osobného prepravcu je hlavným nedostatkom neriešenie harmonizácie a koordinácie železničnej s cestnou dopravou a nie je aspoň čiastočne funkčný žiadny inteligentný dopravný systém.

Pokiaľ ide o nákladnú železničnú dopravu, i po zavedení mýtnych poplatkov za používanie diaľnic, rýchlociest a vybraných ciest prvej triedy sa nepodarilo úplne harmonizovať podmienky cestnej a železničnej dopravy. Vzhľadom na nedostatok štátnych zdrojov je preto potrebné využiť všetky možnosti na urýchlenú privatizáciu Carga.

Železničné spoločnosti pozastavili prípravu masového prepúšťania okolo 4 tisíc zamestnancov a osobný prepravca navyše aj redukciu osobnej dopravy na viac ako dvoch desiatkach tratí.

Potvrdili to pre agentúru SITA železničné podniky po tom, čo sa na tom dohodla premiérka Iveta Radičová (SDKÚ-DS) s odborármi a železničiarmi. Ozdravný plán na stratových železniciach bude realizovaný, až keď ministerstvo dopravy predloží a vláda schváli program ich revitalizácie.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 077
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 298
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 535
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 237
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 757
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 386
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 040
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 514
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 815
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 681

Téma: Vlaky


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Môj dom, môj hrad. Sternbergovci si to môžu povedať už 800 rokov

So súrodencami sa tu pretekali na trojkolkách, pre miestnych robili omše. Na súkromnom hrade Český Šternberk hradný pán stále býva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Podnik v Madride ponúka priestory na poludňajšiu siestu

Odpočinok v čase siesty láka čoraz viac zamestnancov, študentov aj turistov v Španielsku.

Rakúski hydinári zápasia s cenovým dumpingom zo zahraničia

V Rakúsku sa počet spracovateľských podnikov v priebehu 15 rokov znížil na polovicu.

Česko zažíva karavanový rozmach, dopyt rastie

Česi si čoraz viac volia dovolenku na domácom trhu namiesto zahraničnej.

Hirošima straší Ružinov už vyše desaťročie

Z projektu Yosaria Plaza zostal len železobetónový skelet.

Nové Mesto má koncepciu rozvoja cyklistickej dopravy

Mestská časť si zadefinovala strategický materiál.