SME
Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Ozdravný program pre železnice má Figeľ predložiť o týždeň

Záchrana a zvýšenie výkonnosti i ekonomickej efektívnosti troch štátnych stratových železničných spoločností je možné len v prípade realizácie určitých podporných opatrení.

BRATISLAVA. Konkrétne návrhy úloh a ich finančné dopady, ktoré pripravia ministerstvá dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja a financií, budú súčasťou návrhu programu revitalizácie železničných spoločností.

Návrh ozdravného programu má byť predložený 26. januára a po zapracovaní pripomienok bude vypracovaná jeho konečná podoba, vyplýva z analýzy fungovania Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), a.s. a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. ktorú vláda schválila na stredajšom zasadnutí. Materiál predložil minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Skryť Vypnúť reklamu

Rezort dopravy v analýze priznáva spoluzodpovednosť štátu za nepriaznivú situáciu na železniciach. Tie podľa neho nespĺňajú európske kritériá a sú beznádejne zastaralé, čo si vyžaduje vysoké náklady a zamestnanosť, no napriek tomu nedokážu poskytovať služby v požadovanej kvalite.

Štát ako jediný akcionár železničných spoločností v minulosti vážne podcenil usmerňovanie dopravnej politiky vo vzťahu k železničnej doprave.

"Ním uplatňovaný model neúplného uhrádzania objednaných výkonov spôsobil, že ŽSR evidujú kumulovaný dlh štátu vo výške takmer 200 mil. eur. V prípade ZSSK je táto suma vo výške presahujúcej 150 mil. eur. To má za následok chronické nedofinancovanie železníc, ktorých hospodárenie v trvalom nedostatkovom režime je naďalej neudržateľné," uviedol rezort dopravy v analýze.

Skryť Vypnúť reklamu

Zadlženie Carga dosahuje okolo 600 mil. eur, aj keď v tomto prípade dôvodom nie jej neuhrádzanie štátnych objednávok, ale doterajšia vysoká úroveň poplatku za dopravnú cestu a nesprávne manažovanie firmy.

Tri železničné spoločnosti očakávali za rok 2010 stratu v celkovej výške okolo 300 mil. eur, z toho ŽSR takmer 120 mil. eur, Cargo 100 mil. eur a ZSSK 78 mil. eur.

Hlavným problémom ŽSR je podľa rezortu dopravy to, že "jediným nástrojom štátneho riadenia je vlastne iba tlak obmedzovania štátnej investičnej a neinvestičnej dotácie bez akéhokoľvek usmernenia v podobe jasného stanovenia úlohy železničnej dopravy v národnom dopravnom systéme."

V prípade osobného prepravcu je hlavným nedostatkom neriešenie harmonizácie a koordinácie železničnej s cestnou dopravou a nie je aspoň čiastočne funkčný žiadny inteligentný dopravný systém.

Skryť Vypnúť reklamu

Pokiaľ ide o nákladnú železničnú dopravu, i po zavedení mýtnych poplatkov za používanie diaľnic, rýchlociest a vybraných ciest prvej triedy sa nepodarilo úplne harmonizovať podmienky cestnej a železničnej dopravy. Vzhľadom na nedostatok štátnych zdrojov je preto potrebné využiť všetky možnosti na urýchlenú privatizáciu Carga.

Železničné spoločnosti pozastavili prípravu masového prepúšťania okolo 4 tisíc zamestnancov a osobný prepravca navyše aj redukciu osobnej dopravy na viac ako dvoch desiatkach tratí.

Potvrdili to pre agentúru SITA železničné podniky po tom, čo sa na tom dohodla premiérka Iveta Radičová (SDKÚ-DS) s odborármi a železničiarmi. Ozdravný plán na stratových železniciach bude realizovaný, až keď ministerstvo dopravy predloží a vláda schváli program ich revitalizácie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. Vitajte v postapokalyptickom svete
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  6. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  7. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. Úprava osobného motorového vozidla
  10. Important information for Brazilians living in Slovakia
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 436
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 325
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 550
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 990
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 606
  6. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 11 289
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 205
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 610
  9. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje 9 592
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 523
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vláda Igora Matoviča

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vlani zaplatili zahraničné firmy na daniach 2,1 miliardy eur

Najviac daní za rok 2019 zo zahraničných investorov odviedli nemecké firmy.

Logo automobilky Volkswagen.

Veľkoobchodná cena benzínu na americkom trhu stúpla

Drahé kovy zamierili nadol, cena zlata oslabila

Už o pár dní môže byť tankovanie drahšie.

Dane, akcie, rozpoltená spoločnosť. Čo Trumpovi vyšlo a čo nemôže zvaliť na koronu

Analýza americkej ekonomiky dva týždne pred prezidentskými voľbami.

Prezident Donald Trump hádže medzi priaznivcov ochranné rúška
Aj kamenné kníhkupectvá Martinus sú pre krízu zatvorené.