Ozdravný program pre železnice má Figeľ predložiť o týždeň

Záchrana a zvýšenie výkonnosti i ekonomickej efektívnosti troch štátnych stratových železničných spoločností je možné len v prípade realizácie určitých podporných opatrení.

BRATISLAVA. Konkrétne návrhy úloh a ich finančné dopady, ktoré pripravia ministerstvá dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja a financií, budú súčasťou návrhu programu revitalizácie železničných spoločností.

Návrh ozdravného programu má byť predložený 26. januára a po zapracovaní pripomienok bude vypracovaná jeho konečná podoba, vyplýva z analýzy fungovania Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), a.s. a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. ktorú vláda schválila na stredajšom zasadnutí. Materiál predložil minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Rezort dopravy v analýze priznáva spoluzodpovednosť štátu za nepriaznivú situáciu na železniciach. Tie podľa neho nespĺňajú európske kritériá a sú beznádejne zastaralé, čo si vyžaduje vysoké náklady a zamestnanosť, no napriek tomu nedokážu poskytovať služby v požadovanej kvalite.

Štát ako jediný akcionár železničných spoločností v minulosti vážne podcenil usmerňovanie dopravnej politiky vo vzťahu k železničnej doprave.

"Ním uplatňovaný model neúplného uhrádzania objednaných výkonov spôsobil, že ŽSR evidujú kumulovaný dlh štátu vo výške takmer 200 mil. eur. V prípade ZSSK je táto suma vo výške presahujúcej 150 mil. eur. To má za následok chronické nedofinancovanie železníc, ktorých hospodárenie v trvalom nedostatkovom režime je naďalej neudržateľné," uviedol rezort dopravy v analýze.

Zadlženie Carga dosahuje okolo 600 mil. eur, aj keď v tomto prípade dôvodom nie jej neuhrádzanie štátnych objednávok, ale doterajšia vysoká úroveň poplatku za dopravnú cestu a nesprávne manažovanie firmy.

Tri železničné spoločnosti očakávali za rok 2010 stratu v celkovej výške okolo 300 mil. eur, z toho ŽSR takmer 120 mil. eur, Cargo 100 mil. eur a ZSSK 78 mil. eur.

Hlavným problémom ŽSR je podľa rezortu dopravy to, že "jediným nástrojom štátneho riadenia je vlastne iba tlak obmedzovania štátnej investičnej a neinvestičnej dotácie bez akéhokoľvek usmernenia v podobe jasného stanovenia úlohy železničnej dopravy v národnom dopravnom systéme."

V prípade osobného prepravcu je hlavným nedostatkom neriešenie harmonizácie a koordinácie železničnej s cestnou dopravou a nie je aspoň čiastočne funkčný žiadny inteligentný dopravný systém.

Pokiaľ ide o nákladnú železničnú dopravu, i po zavedení mýtnych poplatkov za používanie diaľnic, rýchlociest a vybraných ciest prvej triedy sa nepodarilo úplne harmonizovať podmienky cestnej a železničnej dopravy. Vzhľadom na nedostatok štátnych zdrojov je preto potrebné využiť všetky možnosti na urýchlenú privatizáciu Carga.

Železničné spoločnosti pozastavili prípravu masového prepúšťania okolo 4 tisíc zamestnancov a osobný prepravca navyše aj redukciu osobnej dopravy na viac ako dvoch desiatkach tratí.

Potvrdili to pre agentúru SITA železničné podniky po tom, čo sa na tom dohodla premiérka Iveta Radičová (SDKÚ-DS) s odborármi a železničiarmi. Ozdravný plán na stratových železniciach bude realizovaný, až keď ministerstvo dopravy predloží a vláda schváli program ich revitalizácie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 505
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 162
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 4 860
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 3 943
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 257
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 114
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 080
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 002
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 631
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 379

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žitňanská chce, aby polícia vysvetľovala, prečo nekoná. Poslanci váhajú

Ak vyšetrovatelia či prokuratúra podrobnosti nepovedia, musia to zdôvodniť. Mimovládne organizácie možnosť odmietnutia znepokojila.

KOMENTÁRE

Zlomí sa charakter Mosta aj pri infozákone?

Žitňanská môže mať s presadením návrhu pri partii, ktorá desať rokov klondajkuje štát, problém.

DOMOV

Má tu veľkú základňu, hovoria o Uhríkovi v Nitre

Súperi kandidatúru extrémistu zľahčujú.

DOMOV

Slovensku hrozí, že príde o desiatky miliónov eur

Peniaze z Únie Slovensko zrejme nestihne odčerpať do konca roka.

Neprehliadnite tiež

Mercedes-Benz investuje miliardu dolárov do výroby elektrických áut v USA

Automobilka oznámila, že tým vytvorí 600 pracovných miest.

Air Berlin už pozná možných kupcov. Veritelia vybrali Lufthansu a EasyJet

Lufthansa a EasyJet sa odmietli k správe vyjadriť.

Čína kritizuje agentúru Standard & Poor’s, že jej znížila rating

Zhoršenie hodnotenia úverovej spoľahlivosti Číny odzrkadľuje, že dlhé obdobie silného nárastu úverov zvyšuje ekonomické a finančné riziká.

Bystrica má novú autobusovú stanicu. Pozrite sa, ako sa menila

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola celkom dokončená, nový terminál je najmodernejší v krajine.