Ozdravný program pre železnice má Figeľ predložiť o týždeň

Záchrana a zvýšenie výkonnosti i ekonomickej efektívnosti troch štátnych stratových železničných spoločností je možné len v prípade realizácie určitých podporných opatrení.

BRATISLAVA. Konkrétne návrhy úloh a ich finančné dopady, ktoré pripravia ministerstvá dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja a financií, budú súčasťou návrhu programu revitalizácie železničných spoločností.

Návrh ozdravného programu má byť predložený 26. januára a po zapracovaní pripomienok bude vypracovaná jeho konečná podoba, vyplýva z analýzy fungovania Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), a.s. a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. ktorú vláda schválila na stredajšom zasadnutí. Materiál predložil minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Rezort dopravy v analýze priznáva spoluzodpovednosť štátu za nepriaznivú situáciu na železniciach. Tie podľa neho nespĺňajú európske kritériá a sú beznádejne zastaralé, čo si vyžaduje vysoké náklady a zamestnanosť, no napriek tomu nedokážu poskytovať služby v požadovanej kvalite.

Štát ako jediný akcionár železničných spoločností v minulosti vážne podcenil usmerňovanie dopravnej politiky vo vzťahu k železničnej doprave.

"Ním uplatňovaný model neúplného uhrádzania objednaných výkonov spôsobil, že ŽSR evidujú kumulovaný dlh štátu vo výške takmer 200 mil. eur. V prípade ZSSK je táto suma vo výške presahujúcej 150 mil. eur. To má za následok chronické nedofinancovanie železníc, ktorých hospodárenie v trvalom nedostatkovom režime je naďalej neudržateľné," uviedol rezort dopravy v analýze.

Zadlženie Carga dosahuje okolo 600 mil. eur, aj keď v tomto prípade dôvodom nie jej neuhrádzanie štátnych objednávok, ale doterajšia vysoká úroveň poplatku za dopravnú cestu a nesprávne manažovanie firmy.

Tri železničné spoločnosti očakávali za rok 2010 stratu v celkovej výške okolo 300 mil. eur, z toho ŽSR takmer 120 mil. eur, Cargo 100 mil. eur a ZSSK 78 mil. eur.

Hlavným problémom ŽSR je podľa rezortu dopravy to, že "jediným nástrojom štátneho riadenia je vlastne iba tlak obmedzovania štátnej investičnej a neinvestičnej dotácie bez akéhokoľvek usmernenia v podobe jasného stanovenia úlohy železničnej dopravy v národnom dopravnom systéme."

V prípade osobného prepravcu je hlavným nedostatkom neriešenie harmonizácie a koordinácie železničnej s cestnou dopravou a nie je aspoň čiastočne funkčný žiadny inteligentný dopravný systém.

Pokiaľ ide o nákladnú železničnú dopravu, i po zavedení mýtnych poplatkov za používanie diaľnic, rýchlociest a vybraných ciest prvej triedy sa nepodarilo úplne harmonizovať podmienky cestnej a železničnej dopravy. Vzhľadom na nedostatok štátnych zdrojov je preto potrebné využiť všetky možnosti na urýchlenú privatizáciu Carga.

Železničné spoločnosti pozastavili prípravu masového prepúšťania okolo 4 tisíc zamestnancov a osobný prepravca navyše aj redukciu osobnej dopravy na viac ako dvoch desiatkach tratí.

Potvrdili to pre agentúru SITA železničné podniky po tom, čo sa na tom dohodla premiérka Iveta Radičová (SDKÚ-DS) s odborármi a železničiarmi. Ozdravný plán na stratových železniciach bude realizovaný, až keď ministerstvo dopravy predloží a vláda schváli program ich revitalizácie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 732
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 559
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 271
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 044
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 725
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 563
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 332
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 869
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 619
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 992

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

TECH

Vytvorili prvú farbu na vlasy, ktorá dokáže meniť odtiene

Farby sa testujú pre komerčné použitie.

Neprehliadnite tiež

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko (prehľad)

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

Cena benzínu stále rastie, motoristi tankujú najdrahšie za rok a pol

Priemerná cena litra benzínu na čerpacích staniciach je 1,31 eura. Takáto cena bola naposledy v auguste 2015.

Érsek nemá pochybnosti o transparentnosti a kvalite obchvatu Bratislavy

Reagovalo tak na vyjadrenia predstaviteľov Európskej investičnej banky, ktorá obchvat Bratislavy podporila sumou 427 miliónov eur.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop