Ozdravný program pre železnice má Figeľ predložiť o týždeň

Záchrana a zvýšenie výkonnosti i ekonomickej efektívnosti troch štátnych stratových železničných spoločností je možné len v prípade realizácie určitých podporných opatrení.

BRATISLAVA. Konkrétne návrhy úloh a ich finančné dopady, ktoré pripravia ministerstvá dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja a financií, budú súčasťou návrhu programu revitalizácie železničných spoločností.

Návrh ozdravného programu má byť predložený 26. januára a po zapracovaní pripomienok bude vypracovaná jeho konečná podoba, vyplýva z analýzy fungovania Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), a.s. a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. ktorú vláda schválila na stredajšom zasadnutí. Materiál predložil minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Rezort dopravy v analýze priznáva spoluzodpovednosť štátu za nepriaznivú situáciu na železniciach. Tie podľa neho nespĺňajú európske kritériá a sú beznádejne zastaralé, čo si vyžaduje vysoké náklady a zamestnanosť, no napriek tomu nedokážu poskytovať služby v požadovanej kvalite.

Štát ako jediný akcionár železničných spoločností v minulosti vážne podcenil usmerňovanie dopravnej politiky vo vzťahu k železničnej doprave.

"Ním uplatňovaný model neúplného uhrádzania objednaných výkonov spôsobil, že ŽSR evidujú kumulovaný dlh štátu vo výške takmer 200 mil. eur. V prípade ZSSK je táto suma vo výške presahujúcej 150 mil. eur. To má za následok chronické nedofinancovanie železníc, ktorých hospodárenie v trvalom nedostatkovom režime je naďalej neudržateľné," uviedol rezort dopravy v analýze.

Zadlženie Carga dosahuje okolo 600 mil. eur, aj keď v tomto prípade dôvodom nie jej neuhrádzanie štátnych objednávok, ale doterajšia vysoká úroveň poplatku za dopravnú cestu a nesprávne manažovanie firmy.

Tri železničné spoločnosti očakávali za rok 2010 stratu v celkovej výške okolo 300 mil. eur, z toho ŽSR takmer 120 mil. eur, Cargo 100 mil. eur a ZSSK 78 mil. eur.

Hlavným problémom ŽSR je podľa rezortu dopravy to, že "jediným nástrojom štátneho riadenia je vlastne iba tlak obmedzovania štátnej investičnej a neinvestičnej dotácie bez akéhokoľvek usmernenia v podobe jasného stanovenia úlohy železničnej dopravy v národnom dopravnom systéme."

V prípade osobného prepravcu je hlavným nedostatkom neriešenie harmonizácie a koordinácie železničnej s cestnou dopravou a nie je aspoň čiastočne funkčný žiadny inteligentný dopravný systém.

Pokiaľ ide o nákladnú železničnú dopravu, i po zavedení mýtnych poplatkov za používanie diaľnic, rýchlociest a vybraných ciest prvej triedy sa nepodarilo úplne harmonizovať podmienky cestnej a železničnej dopravy. Vzhľadom na nedostatok štátnych zdrojov je preto potrebné využiť všetky možnosti na urýchlenú privatizáciu Carga.

Železničné spoločnosti pozastavili prípravu masového prepúšťania okolo 4 tisíc zamestnancov a osobný prepravca navyše aj redukciu osobnej dopravy na viac ako dvoch desiatkach tratí.

Potvrdili to pre agentúru SITA železničné podniky po tom, čo sa na tom dohodla premiérka Iveta Radičová (SDKÚ-DS) s odborármi a železničiarmi. Ozdravný plán na stratových železniciach bude realizovaný, až keď ministerstvo dopravy predloží a vláda schváli program ich revitalizácie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  2. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. Od septembra opäť po starom
  5. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  6. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  7. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  8. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  9. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  10. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 663
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 969
  3. Od septembra opäť po starom 2 855
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 846
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 636
  6. Ako sme jazdili v socializme 1 634
  7. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 1 460
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 270
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 170
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 142

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko: Mnohí z SNS chcú odísť z vlády. Fico na vyhlásenie nakoniec neprišiel

Vláda nezasadla tak, ako to žiadal predseda SNS.

DOMOV

Gašpar zdržuje. Kočnerovho policajta neriešia

Policajný prezident tvrdil, že požiadal o správu, aby mohol zakročiť.

SVET

Bývalý populista Fico nás zradil, znie z Poľska aj Maďarska

Fico o budúcnosti v jadre EÚ hovoril už na jar, médiá si to nevšimli.

TECH

Ako zanikla záhadná kultúra na Veľkonočnom ostrove

Prudký rozvrat alebo pomalé umieranie? Pôsobilo oboje.

Neprehliadnite tiež

Nemci chcú vymazať RegioJet z mapy, Jančura vykladá z autobusov sedačky

Zvýšená konkurencia na ceste môže znamenať spomalenie rozvoja železníc pre RegioJet.

Športová sieť obchodov EXIsport získala peniaze na rozvoj, pomohli jej Poliaci

O akú sumu ide, strany neuviedli. Hovoria však o niekoľkých miliónoch eur.

Najviac slovenských firiem so zahraničným kapitálom majú Česi

Českí podnikatelia vlastnia na Slovensku 9 857 spoločností, čo je približne o tristo podnikov viac ako vlani.

Jaguar bude v Nitre väčší, zamestná šesťtisíc ľudí a vyrábať bude batérie

Britská automobilka potrebuje batérie, do roku 2020 chce mať každé druhé auto elektrické.