Integrovaný dopravný systém u nás nefunguje, tvrdí ministerstvo

Slovensko od svojho vzniku v roku 1993 doteraz zmodernizovalo iba necelú desatinu železničných tratí.

BRATISLAVA. Konštatuje sa to v analýze fungovania železničných spoločností rezortu dopravy, ktorú vypracovalo ministerstvo a dnes materiál odsúhlasili vládni ministri.

"Takýto stav prirodzene nezabezpečuje udržanie dostatočnej konkurencieschopnosti slovenskej železničnej siete," upozorňuje sa v materiáli.

Údržbu tratí majú v kompetencii Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré v minulom roku investovali spolu aj s eurofondmi na obnovu železníc viac ako 400.000 eur. Objem týchto financií tak za posledné tri roky stúpol viac ako o 200.000 eur.

Modernizáciou prešli najmä stanice Bratislava-Petržalka a Čadca, elektrifikovalo sa spojenie medzi Šuranmi, Zvolenom a Banskou Bystricou, ďalej spojenie Čadca, Skalité, Zwardoň a Prešov až Plaveč.

Došlo tiež k výstavbe kontajnerového terminálu v Dobrej pri Čiernej nad Tisou a inštalácii diaľkového zabezpečovacieho zariadenia na niektorých významnejších miestnych železniciach.

Analýza Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) ukázala, že v SR nefunguje integrovaný dopravný systém (IDS), nie je tak vôbec riešená otázka harmonizácie železničnej dopravy s cestnou.

"Nie je aspoň čiastočne funkčný žiadny IDS," konštatuje sa v materiáli. Základným problémom verejnej osobnej dopravy je tak podľa rezortu nezadefinovanie obslužnosti územia, teda presných liniek či počtov párových spojov.

Chýbajúcou harmonizáciou sa nedostatočne následne využívajú prepravné kapacity, ktorými železnice disponujú.

"Priemerná obsadenosť štátom objednaných železničných spojov spôsobuje optický nepomer medzi reálnymi výkonmi osobnej železničnej dopravy a jej nákladmi," vysvetľuje rezort. Priemerná obsadenosť pritom nedosahuje ani 25 %.

Súvisiacimi problémami ZSSK sú podľa ministerstva nedostatočná obmena vozidlového parku s dôsledkom vysokého podielu prestarnutých vozidiel s vysokou spotrebou paliva a nákladmi na údržbu a opravy. "Nízky výkon na jednotlivých tratiach vedie k neefektívnemu využitiu vozidiel a personálu," uvádza sa v materiáli.

"V neposlednom rade je potrebné vyriešiť otázku podmienok predaja železničných preukazov, oprávňujúcich ich držiteľov na bezplatnú prepravu," píše sa v materiáli. K objektivizácii nákladov na vykonávanie tejto dopravy výrazne napomôže aj otvorenie priestoru pre vstup alternatívnych železničných dopravcov.

Rezort dopravy skúmal aj Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo). Z materiálu vyplýva, že jedným z najdôležitejších partnerov v oblasti prepravy pre ZSSK Cargo je spoločnosť U. S. Steel Košice. Prepravuje pre ňu železnú rudu a uhlie.

Medzi ďalšie najdôležitejšie prepravné výkony ZSSK Cargo patrí doprava železnej rudy do ArcelorMittal Ostrava a Voest Alpine Linz, ako aj preprava ropy a produktov chemického priemyslu pre Slovnaft Bratislava.

Spoločnosť ZSSK Cargo je v súčasnosti najväčším dopravcom v železničnej nákladnej doprave na Slovensku. Jej podiel na celkovej železničnej nákladnej doprave v SR vo vzťahu k prepravenému objemu tovaru presahuje každoročne viac ako 90 %.

Množstvo prepraveného nákladu ZSSK Cargo má klesajúcu tendenciu, v roku 2005 to bolo 47,75 milióna ton, kým v roku 2009 už len 33,79 milióna ton.

"Objektívnou príčinou dlhodobého poklesu prepravných výkonov železničnej nákladnej dopravy je likvidačná výška poplatku za dopravnú cestu, ktorá je v železničnej nákladnej doprave i po zavedení mýta v cestnej nákladnej doprave na jednotku prepravného výkonu prakticky dvojnásobná," konštatuje sa v materiáli.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 14 286
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 936
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 115
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 485
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 765
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 607
  7. Kam do tepla v januári? 1 963
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 800
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 621
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 977

Téma: Vlaky


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Opäť si zavaril. Trump nevie skrývať, že je rasista

Trump útočí na Mexičanov, nemá rád Afroameričanov. Prezidentovi neveria, že nie je rasista.

KOMENTÁRE

Trumpova Amerika prichádza o líderstvo

Neschopnosť a nepredvídateľnosť Trumpa je dôvodom pádu povesti USA.

Neprehliadnite tiež

Český export spomaľuje, zahraničné firmy prestávajú dávať podnikom objednávky

Živelný rast zahraničných objednávok pre český priemysel je minulosťou.

Ponuka sa zmení. Európania si budú môcť pochutnať na hmyze a riasach

Stravovacie návyky ľudí žijúcich v Európe sa menia.

Fico obhajoval nákup transportérov, nevylúčil ani tender

Slovensko môže podľa premiéra stále usporiadať tender na nákup obrnených vozidiel.

Ak sa Bory v Bratislave rozšíria, Penta chce investovať do infraštruktúry

Investor vynaložil na infraštruktúru v zóne Bory viac ako 30 miliónov eur.

Nemecké akciové indexy posilňujú vďaka výborným výsledkom firiem

Z nemeckých firiem prichádzajú dobré správy o ich hospodárení v roku 2017.