SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Integrovaný dopravný systém u nás nefunguje, tvrdí ministerstvo

Slovensko od svojho vzniku v roku 1993 doteraz zmodernizovalo iba necelú desatinu železničných tratí.

BRATISLAVA. Konštatuje sa to v analýze fungovania železničných spoločností rezortu dopravy, ktorú vypracovalo ministerstvo a dnes materiál odsúhlasili vládni ministri.

"Takýto stav prirodzene nezabezpečuje udržanie dostatočnej konkurencieschopnosti slovenskej železničnej siete," upozorňuje sa v materiáli.

Údržbu tratí majú v kompetencii Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré v minulom roku investovali spolu aj s eurofondmi na obnovu železníc viac ako 400.000 eur. Objem týchto financií tak za posledné tri roky stúpol viac ako o 200.000 eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Modernizáciou prešli najmä stanice Bratislava-Petržalka a Čadca, elektrifikovalo sa spojenie medzi Šuranmi, Zvolenom a Banskou Bystricou, ďalej spojenie Čadca, Skalité, Zwardoň a Prešov až Plaveč.

Došlo tiež k výstavbe kontajnerového terminálu v Dobrej pri Čiernej nad Tisou a inštalácii diaľkového zabezpečovacieho zariadenia na niektorých významnejších miestnych železniciach.

Analýza Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) ukázala, že v SR nefunguje integrovaný dopravný systém (IDS), nie je tak vôbec riešená otázka harmonizácie železničnej dopravy s cestnou.

"Nie je aspoň čiastočne funkčný žiadny IDS," konštatuje sa v materiáli. Základným problémom verejnej osobnej dopravy je tak podľa rezortu nezadefinovanie obslužnosti územia, teda presných liniek či počtov párových spojov.

Skryť Vypnúť reklamu

Chýbajúcou harmonizáciou sa nedostatočne následne využívajú prepravné kapacity, ktorými železnice disponujú.

"Priemerná obsadenosť štátom objednaných železničných spojov spôsobuje optický nepomer medzi reálnymi výkonmi osobnej železničnej dopravy a jej nákladmi," vysvetľuje rezort. Priemerná obsadenosť pritom nedosahuje ani 25 %.

Súvisiacimi problémami ZSSK sú podľa ministerstva nedostatočná obmena vozidlového parku s dôsledkom vysokého podielu prestarnutých vozidiel s vysokou spotrebou paliva a nákladmi na údržbu a opravy. "Nízky výkon na jednotlivých tratiach vedie k neefektívnemu využitiu vozidiel a personálu," uvádza sa v materiáli.

"V neposlednom rade je potrebné vyriešiť otázku podmienok predaja železničných preukazov, oprávňujúcich ich držiteľov na bezplatnú prepravu," píše sa v materiáli. K objektivizácii nákladov na vykonávanie tejto dopravy výrazne napomôže aj otvorenie priestoru pre vstup alternatívnych železničných dopravcov.

Skryť Vypnúť reklamu

Rezort dopravy skúmal aj Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo). Z materiálu vyplýva, že jedným z najdôležitejších partnerov v oblasti prepravy pre ZSSK Cargo je spoločnosť U. S. Steel Košice. Prepravuje pre ňu železnú rudu a uhlie.

Medzi ďalšie najdôležitejšie prepravné výkony ZSSK Cargo patrí doprava železnej rudy do ArcelorMittal Ostrava a Voest Alpine Linz, ako aj preprava ropy a produktov chemického priemyslu pre Slovnaft Bratislava.

Spoločnosť ZSSK Cargo je v súčasnosti najväčším dopravcom v železničnej nákladnej doprave na Slovensku. Jej podiel na celkovej železničnej nákladnej doprave v SR vo vzťahu k prepravenému objemu tovaru presahuje každoročne viac ako 90 %.

Množstvo prepraveného nákladu ZSSK Cargo má klesajúcu tendenciu, v roku 2005 to bolo 47,75 milióna ton, kým v roku 2009 už len 33,79 milióna ton.

Skryť Vypnúť reklamu

"Objektívnou príčinou dlhodobého poklesu prepravných výkonov železničnej nákladnej dopravy je likvidačná výška poplatku za dopravnú cestu, ktorá je v železničnej nákladnej doprave i po zavedení mýta v cestnej nákladnej doprave na jednotku prepravného výkonu prakticky dvojnásobná," konštatuje sa v materiáli.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Úprava osobného motorového vozidla
  2. Important information for Brazilians living in Slovakia
  3. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. Päť chýb pri zateplení strechy
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 30 475
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 434
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 203
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 771
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 792
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 678
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 643
  8. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 425
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 373
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 170
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vláda Igora Matoviča

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ceny ropy výrazne klesli

Výraznejší pokles zaznamenala cena americkej ľahkej ropy.

Ilustračná fotografia.
Donáškové služby vozia obedy k zákazníkom.
Donáškové služby vozia obedy k zákazníkom.

Grécka vláda získala predajom dlhopisov dve miliardy eur

Krajina posilnila svoje finančné rezervy v období koronakrízy.

Grécky premiér Kyriakos Mitsotakis.