Integrovaný dopravný systém u nás nefunguje, tvrdí ministerstvo

Slovensko od svojho vzniku v roku 1993 doteraz zmodernizovalo iba necelú desatinu železničných tratí.

BRATISLAVA. Konštatuje sa to v analýze fungovania železničných spoločností rezortu dopravy, ktorú vypracovalo ministerstvo a dnes materiál odsúhlasili vládni ministri.

"Takýto stav prirodzene nezabezpečuje udržanie dostatočnej konkurencieschopnosti slovenskej železničnej siete," upozorňuje sa v materiáli.

Údržbu tratí majú v kompetencii Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré v minulom roku investovali spolu aj s eurofondmi na obnovu železníc viac ako 400.000 eur. Objem týchto financií tak za posledné tri roky stúpol viac ako o 200.000 eur.

Modernizáciou prešli najmä stanice Bratislava-Petržalka a Čadca, elektrifikovalo sa spojenie medzi Šuranmi, Zvolenom a Banskou Bystricou, ďalej spojenie Čadca, Skalité, Zwardoň a Prešov až Plaveč.

Došlo tiež k výstavbe kontajnerového terminálu v Dobrej pri Čiernej nad Tisou a inštalácii diaľkového zabezpečovacieho zariadenia na niektorých významnejších miestnych železniciach.

Analýza Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) ukázala, že v SR nefunguje integrovaný dopravný systém (IDS), nie je tak vôbec riešená otázka harmonizácie železničnej dopravy s cestnou.

"Nie je aspoň čiastočne funkčný žiadny IDS," konštatuje sa v materiáli. Základným problémom verejnej osobnej dopravy je tak podľa rezortu nezadefinovanie obslužnosti územia, teda presných liniek či počtov párových spojov.

Chýbajúcou harmonizáciou sa nedostatočne následne využívajú prepravné kapacity, ktorými železnice disponujú.

"Priemerná obsadenosť štátom objednaných železničných spojov spôsobuje optický nepomer medzi reálnymi výkonmi osobnej železničnej dopravy a jej nákladmi," vysvetľuje rezort. Priemerná obsadenosť pritom nedosahuje ani 25 %.

Súvisiacimi problémami ZSSK sú podľa ministerstva nedostatočná obmena vozidlového parku s dôsledkom vysokého podielu prestarnutých vozidiel s vysokou spotrebou paliva a nákladmi na údržbu a opravy. "Nízky výkon na jednotlivých tratiach vedie k neefektívnemu využitiu vozidiel a personálu," uvádza sa v materiáli.

"V neposlednom rade je potrebné vyriešiť otázku podmienok predaja železničných preukazov, oprávňujúcich ich držiteľov na bezplatnú prepravu," píše sa v materiáli. K objektivizácii nákladov na vykonávanie tejto dopravy výrazne napomôže aj otvorenie priestoru pre vstup alternatívnych železničných dopravcov.

Rezort dopravy skúmal aj Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo). Z materiálu vyplýva, že jedným z najdôležitejších partnerov v oblasti prepravy pre ZSSK Cargo je spoločnosť U. S. Steel Košice. Prepravuje pre ňu železnú rudu a uhlie.

Medzi ďalšie najdôležitejšie prepravné výkony ZSSK Cargo patrí doprava železnej rudy do ArcelorMittal Ostrava a Voest Alpine Linz, ako aj preprava ropy a produktov chemického priemyslu pre Slovnaft Bratislava.

Spoločnosť ZSSK Cargo je v súčasnosti najväčším dopravcom v železničnej nákladnej doprave na Slovensku. Jej podiel na celkovej železničnej nákladnej doprave v SR vo vzťahu k prepravenému objemu tovaru presahuje každoročne viac ako 90 %.

Množstvo prepraveného nákladu ZSSK Cargo má klesajúcu tendenciu, v roku 2005 to bolo 47,75 milióna ton, kým v roku 2009 už len 33,79 milióna ton.

"Objektívnou príčinou dlhodobého poklesu prepravných výkonov železničnej nákladnej dopravy je likvidačná výška poplatku za dopravnú cestu, ktorá je v železničnej nákladnej doprave i po zavedení mýta v cestnej nákladnej doprave na jednotku prepravného výkonu prakticky dvojnásobná," konštatuje sa v materiáli.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  2. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  3. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  7. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  8. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  10. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 115
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 377
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 209
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 186
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 053
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 089
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 023
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 948
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 594
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 428

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

KOMENTÁRE

Máme na viac, než zborovičkovaní bliakať Slovenskoooo

Slovensko má potenciál byť jednou z najlepších krajín sveta. Čo sme pre to urobili, aby sa ňou stalo?

DOMOV

Právnik z Via Iuris: Sudcovia vyslali prekvapivý signál

Vo voľbách neuspeli kandidáti reformného združenia.

DOMOV

Lunter: Strava pomohla matke z rakoviny, no šarlatánov neuznávam

Kandidát na župana šarlatánov neuznáva.

Neprehliadnite tiež

Vláda má dosť peňazí na diaľnice. Ústavu meniť nepotrebujeme, tvrdí rozpočtová rada

Návrh zmeniť pravidlá dlhovej brzdi sa nepáči opozícií ani ekonómom.

Ropné krajiny sa zhodujú na predĺžení redukcie ťažby o deväť mesiacov

Dohoda o redukcii ťažby ropy sa dosiahla vlani v novembri.

Za žalúdočné problémy na dovolenke možno už čoskoro vysúdite peniaze

Nový typ nemajetkovej ujmy chcú do zákona dostať viacerí právnici a akademici.