Integrovaný dopravný systém u nás nefunguje, tvrdí ministerstvo

Slovensko od svojho vzniku v roku 1993 doteraz zmodernizovalo iba necelú desatinu železničných tratí.

BRATISLAVA. Konštatuje sa to v analýze fungovania železničných spoločností rezortu dopravy, ktorú vypracovalo ministerstvo a dnes materiál odsúhlasili vládni ministri.

"Takýto stav prirodzene nezabezpečuje udržanie dostatočnej konkurencieschopnosti slovenskej železničnej siete," upozorňuje sa v materiáli.

Údržbu tratí majú v kompetencii Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré v minulom roku investovali spolu aj s eurofondmi na obnovu železníc viac ako 400.000 eur. Objem týchto financií tak za posledné tri roky stúpol viac ako o 200.000 eur.

Modernizáciou prešli najmä stanice Bratislava-Petržalka a Čadca, elektrifikovalo sa spojenie medzi Šuranmi, Zvolenom a Banskou Bystricou, ďalej spojenie Čadca, Skalité, Zwardoň a Prešov až Plaveč.

Došlo tiež k výstavbe kontajnerového terminálu v Dobrej pri Čiernej nad Tisou a inštalácii diaľkového zabezpečovacieho zariadenia na niektorých významnejších miestnych železniciach.

Analýza Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) ukázala, že v SR nefunguje integrovaný dopravný systém (IDS), nie je tak vôbec riešená otázka harmonizácie železničnej dopravy s cestnou.

"Nie je aspoň čiastočne funkčný žiadny IDS," konštatuje sa v materiáli. Základným problémom verejnej osobnej dopravy je tak podľa rezortu nezadefinovanie obslužnosti územia, teda presných liniek či počtov párových spojov.

Chýbajúcou harmonizáciou sa nedostatočne následne využívajú prepravné kapacity, ktorými železnice disponujú.

"Priemerná obsadenosť štátom objednaných železničných spojov spôsobuje optický nepomer medzi reálnymi výkonmi osobnej železničnej dopravy a jej nákladmi," vysvetľuje rezort. Priemerná obsadenosť pritom nedosahuje ani 25 %.

Súvisiacimi problémami ZSSK sú podľa ministerstva nedostatočná obmena vozidlového parku s dôsledkom vysokého podielu prestarnutých vozidiel s vysokou spotrebou paliva a nákladmi na údržbu a opravy. "Nízky výkon na jednotlivých tratiach vedie k neefektívnemu využitiu vozidiel a personálu," uvádza sa v materiáli.

"V neposlednom rade je potrebné vyriešiť otázku podmienok predaja železničných preukazov, oprávňujúcich ich držiteľov na bezplatnú prepravu," píše sa v materiáli. K objektivizácii nákladov na vykonávanie tejto dopravy výrazne napomôže aj otvorenie priestoru pre vstup alternatívnych železničných dopravcov.

Rezort dopravy skúmal aj Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo). Z materiálu vyplýva, že jedným z najdôležitejších partnerov v oblasti prepravy pre ZSSK Cargo je spoločnosť U. S. Steel Košice. Prepravuje pre ňu železnú rudu a uhlie.

Medzi ďalšie najdôležitejšie prepravné výkony ZSSK Cargo patrí doprava železnej rudy do ArcelorMittal Ostrava a Voest Alpine Linz, ako aj preprava ropy a produktov chemického priemyslu pre Slovnaft Bratislava.

Spoločnosť ZSSK Cargo je v súčasnosti najväčším dopravcom v železničnej nákladnej doprave na Slovensku. Jej podiel na celkovej železničnej nákladnej doprave v SR vo vzťahu k prepravenému objemu tovaru presahuje každoročne viac ako 90 %.

Množstvo prepraveného nákladu ZSSK Cargo má klesajúcu tendenciu, v roku 2005 to bolo 47,75 milióna ton, kým v roku 2009 už len 33,79 milióna ton.

"Objektívnou príčinou dlhodobého poklesu prepravných výkonov železničnej nákladnej dopravy je likvidačná výška poplatku za dopravnú cestu, ktorá je v železničnej nákladnej doprave i po zavedení mýta v cestnej nákladnej doprave na jednotku prepravného výkonu prakticky dvojnásobná," konštatuje sa v materiáli.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 392
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 447
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 171
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 707
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 289
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 171
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 061
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 007
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 743
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 644

Téma: Vlaky


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Málo tu oslavujeme to dobro, čo na Slovensku bolo, je a bude

Možno to zle vidím; možno Slovákom budú tieto slová znieť trochu pateticky alebo prehnane.

KOMENTÁRE

SNS neodíde. Nikto na ňu nečaká

V prípade predčasných volieb by sa SNS nemuselo dostať do vlády.

Neprehliadnite tiež

Smrť blízkeho majú platiť poisťovne, rozhodol súd. Tie nesúhlasia

Spor, či majú poisťovne platiť blízkym bolestné, sa na Slovensku vlečie už desať rokov.

Tesco otvorilo pri Galante najväčšie distribučné centrum v strednej Európe

Nové centrum sa zameriava na distribúciu potravín, kozmetiky, oblečenia a techniky. Zamestnalo 1 200 ľudí.

Počet turistov v Dubrovníku je neúnosne vysoký, primátor ho chce obmedziť kvótou

Z krátkodobého ekonomického hľadiska obmedzenie počtu turistov bude pre mesto nevýhodné.

Minimálna mzda v Česku vzrastie na 12.200 korún, rozhodla vláda

Zvýšenie minimálnej mzdy zohľadňuje priaznivý ekonomický vývoj. Česko má v súčasnosti najnižšiu nezamestnanosť v Európskej únii.