Železnice zastavili prípravu prepúšťania a rušenia spojov

O tom, ktoré trate sa budú redukovať, má rozhodnúť vláda na základe revitalizačného projektu. Ten bude predložený do konca mesiaca.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- TASR)

BRATISLAVA. Príprava masového prepúšťania okolo 4 tisíc zamestnancov v troch štátnych železničných spoločnostiach, ako aj obmedzovanie a rušenie osobnej dopravy na viac ako dvoch desiatkach tratí je zastavené.

Potvrdili to pre agentúru SITA železničné podniky po tom, čo sa na tom dohodli premiérka Iveta Radičová (SDKÚ) s odborármi a železničiarmi. Ozdravný plán na stratových železniciach bude realizovaný, až keď ministerstvo dopravy predloží a vláda schváli program ich revitalizácie.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré spravujú infraštruktúru, považujú otázky o plánovanom prepúšťaní nateraz za predčasné.

Analýzy a rokovania

"V súčasnosti sa pripravujú reštrukturalizačné a sociálne opatrenia a hľadáme spôsob, ako ŽSR revitalizovať a oživiť. Zvažujú sa možné opatrenia na celkové úspory nákladov. Prebiehajú dôkladné analýzy a rokovania na všetkých úrovniach," uviedla Dana Hurtová z odboru komunikácie ŽSR.

Vzhľadom na súčasné rokovania sa až do schválenia revitalizačných opatrení k tejto téme ŽSR nebudú vyjadrovať.

ŽSR uvažujú podľa Odborového združenia železničiarov (OZŽ) s prepustením okolo 1 700 pracovníkov, teda 10 % ich počtu. V budúcom roku by mala odísť ďalšia tisícka pracovníkov.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. už koncom minulého roka informovala, že sa v rámci úsporných opatrení bude musieť rozlúčiť s približne 2 tisíc ľuďmi, čo je viac ako 20 % zamestnancov nákladného prepravcu.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a.s., zabezpečujúca osobnú prepravu, podľa odborárov plánuje dať výpovede zhruba 500 pracovníkom, čiže každému desiatemu zamestnancovi.

"Cargo vzhľadom na nepriaznivé hospodárske výsledky v roku 2010 (strata vyše 100 miliónov eur) analyzuje všetky možnosti úspor nákladov vo vnútri spoločnosti. Táto analýza je súčasťou ozdravných opatrení, ktorých cieľom je zastaviť ďalšie zadlžovanie, zvýšiť efektivitu fungovania a dosiahnuť zisk v roku 2012," uviedol hovorca Carga Martin Halanda.

Zastavenie redukcie tratí

Zastavenie prípravy redukcie osobnej dopravy na najmenej vyťažených tratiach v regiónoch po celom Slovensku potvrdila už v utorok osobný dopravca.

"Išlo o pracovnú verziu zoznamu tratí pripravených na redukciu. Zatiaľ je tento proces pozastavený až do odvolania. A o tom, ktoré trate sa budú redukovať a či vôbec, rozhodne až revitalizačný projekt. Ten má byť spracovaný do konca mesiaca a predložený na rokovanie vlády," uviedol hovorca ZSSK Alexander Buzinkay.

Odborári pohrozili v závere minulého týždňa vyhlásením štrajkovej pohotovosti, ak ministerstvo dopravy nepozastaví "nesystémové rušenie a obmedzovanie osobnej železničnej dopravy na vybraných tratiach a hromadné prepúšťanie zamestnancov v železničnom sektore."

Podľa odborov by mal rezort dopravy najskôr pripraviť a realizovať viaceré opatrenia na podporu rozvoja železničnej dopravy, napríklad program revitalizácie, zmeny modelu financovania a regulácie dopravného trhu.

OZŽ vyzvalo rezort dopravy, aby uhrádzal straty z výkonov vo verejnom záujme, ktoré si za regulované ceny v železničnej doprave objednal, a plnil povinnosti štátu pri zabezpečení vyrovnanosti bilancie hospodárenia správcu infraštruktúry Železnice Slovenskej republiky.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) by mal v stredu predložiť vláde analýzu fungovania železničných spoločností. Štát pripravuje podľa analýzy podporné opatrenia na zvýšenie ich výkonnosti a ekonomickej efektívnosti. Ich celková očakávaná strata za rok 2010 totiž dosahuje okolo 300 miliónov eur.

Konkrétne návrhy úloh a ekonomické dopady navrhnutých opatrení pre ŽSR, ZSSK a Cargo majú predložiť ministerstvá dopravy a financií. Opatrenia budú súčasťou pripravovaného programu revitalizácie železničných spoločností.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 9 674
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 819
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 3 116
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 291
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 197
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 190
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 016
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 729
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 565
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 174

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

Žasneme nad tým, ako sa na Slovensku v radoch stúpencov opozície znížili nároky.

PLUS

Ako skutočne vyzerá porucha, ktorú má detektív Monk

Dá sa žiť s ustavičným strachom?

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

kázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.