Železnice zastavili prípravu prepúšťania a rušenia spojov

O tom, ktoré trate sa budú redukovať, má rozhodnúť vláda na základe revitalizačného projektu. Ten bude predložený do konca mesiaca.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- TASR)

BRATISLAVA. Príprava masového prepúšťania okolo 4 tisíc zamestnancov v troch štátnych železničných spoločnostiach, ako aj obmedzovanie a rušenie osobnej dopravy na viac ako dvoch desiatkach tratí je zastavené.

Potvrdili to pre agentúru SITA železničné podniky po tom, čo sa na tom dohodli premiérka Iveta Radičová (SDKÚ) s odborármi a železničiarmi. Ozdravný plán na stratových železniciach bude realizovaný, až keď ministerstvo dopravy predloží a vláda schváli program ich revitalizácie.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré spravujú infraštruktúru, považujú otázky o plánovanom prepúšťaní nateraz za predčasné.

Analýzy a rokovania

"V súčasnosti sa pripravujú reštrukturalizačné a sociálne opatrenia a hľadáme spôsob, ako ŽSR revitalizovať a oživiť. Zvažujú sa možné opatrenia na celkové úspory nákladov. Prebiehajú dôkladné analýzy a rokovania na všetkých úrovniach," uviedla Dana Hurtová z odboru komunikácie ŽSR.

Vzhľadom na súčasné rokovania sa až do schválenia revitalizačných opatrení k tejto téme ŽSR nebudú vyjadrovať.

ŽSR uvažujú podľa Odborového združenia železničiarov (OZŽ) s prepustením okolo 1 700 pracovníkov, teda 10 % ich počtu. V budúcom roku by mala odísť ďalšia tisícka pracovníkov.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. už koncom minulého roka informovala, že sa v rámci úsporných opatrení bude musieť rozlúčiť s približne 2 tisíc ľuďmi, čo je viac ako 20 % zamestnancov nákladného prepravcu.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a.s., zabezpečujúca osobnú prepravu, podľa odborárov plánuje dať výpovede zhruba 500 pracovníkom, čiže každému desiatemu zamestnancovi.

"Cargo vzhľadom na nepriaznivé hospodárske výsledky v roku 2010 (strata vyše 100 miliónov eur) analyzuje všetky možnosti úspor nákladov vo vnútri spoločnosti. Táto analýza je súčasťou ozdravných opatrení, ktorých cieľom je zastaviť ďalšie zadlžovanie, zvýšiť efektivitu fungovania a dosiahnuť zisk v roku 2012," uviedol hovorca Carga Martin Halanda.

Zastavenie redukcie tratí

Zastavenie prípravy redukcie osobnej dopravy na najmenej vyťažených tratiach v regiónoch po celom Slovensku potvrdila už v utorok osobný dopravca.

"Išlo o pracovnú verziu zoznamu tratí pripravených na redukciu. Zatiaľ je tento proces pozastavený až do odvolania. A o tom, ktoré trate sa budú redukovať a či vôbec, rozhodne až revitalizačný projekt. Ten má byť spracovaný do konca mesiaca a predložený na rokovanie vlády," uviedol hovorca ZSSK Alexander Buzinkay.

Odborári pohrozili v závere minulého týždňa vyhlásením štrajkovej pohotovosti, ak ministerstvo dopravy nepozastaví "nesystémové rušenie a obmedzovanie osobnej železničnej dopravy na vybraných tratiach a hromadné prepúšťanie zamestnancov v železničnom sektore."

Podľa odborov by mal rezort dopravy najskôr pripraviť a realizovať viaceré opatrenia na podporu rozvoja železničnej dopravy, napríklad program revitalizácie, zmeny modelu financovania a regulácie dopravného trhu.

OZŽ vyzvalo rezort dopravy, aby uhrádzal straty z výkonov vo verejnom záujme, ktoré si za regulované ceny v železničnej doprave objednal, a plnil povinnosti štátu pri zabezpečení vyrovnanosti bilancie hospodárenia správcu infraštruktúry Železnice Slovenskej republiky.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) by mal v stredu predložiť vláde analýzu fungovania železničných spoločností. Štát pripravuje podľa analýzy podporné opatrenia na zvýšenie ich výkonnosti a ekonomickej efektívnosti. Ich celková očakávaná strata za rok 2010 totiž dosahuje okolo 300 miliónov eur.

Konkrétne návrhy úloh a ekonomické dopady navrhnutých opatrení pre ŽSR, ZSSK a Cargo majú predložiť ministerstvá dopravy a financií. Opatrenia budú súčasťou pripravovaného programu revitalizácie železničných spoločností.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  6. Cíťte sa v priestore príjemne
  7. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  10. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 206
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 598
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 534
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 154
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 763
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 494
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 931
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 924
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 978
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 774

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Slovensko ako Švajčiarsko, hotová diaľnica. Politici sľubujú, voliči im veria čoraz menej

Denník SME pred troma mesiacmi spustil projekt Sluby.sme.sk, kde odhaľuje nesplnené sľuby politikov.

KOMENTÁRE

Politici sú tiež len zamestnanci

Sľuby politikov nemôžu mať hodnotu nevkusných predvolebných nálepiek

KOMENTÁRE

Diabol, z ktorého sa zrodil boršč

Nebezpečná invázna rastlina zaplavila Rusko. Skúsenosti s ňou má aj Slovensko.

DOMOV

Plavčan na tlačovej konferencii nehovoril pravdu

Minister povedal, že kritériá boli známe v 2015. Schválené boli o rok neskôr.

Neprehliadnite tiež

Vo Volkswagene začínajú opäť vyjednávať, teraz u špeditérov

Moderné odbory idú vyjednávať vyššie platy aj pre pracovníkov administratívy a špeditérov.

Šéf Applu vraj sľúbil Trumpovi, že postaví v USA tri veľké továrne

Výstavba troch výrobných závodov by bola pre Apple nevídaným rozhodnutím. Firma teraz vlastní len jednu továreň.

Lacnejšie dovolenky a letenky. Česi si užívajú silnú korunu

Lacnejšie sú pre Čechov predovšetkým zájazdy od zahraničných cestovných kancelárií.

Kečup z českého Lidla obsahoval o polovicu menej paradajok, než mal

S privátnou značkou kečupu mal minulý týždeň problém aj Kaufland.