BRATISLAVA. Hoci sa spoločnosť UPC Slovensko momentálne snaží získať klientov zľavou na služby vo výške novej sadzby dane z pridanej hodnoty (DPH), teda 20 percent, so zákazníkom sa naťahuje o platenie niekoľkých centov mesačne.
Ten totiž s firmou vlani v marci uzavrel zmluvu s dvojročnou viazanosťou, v ktorej má uvedené, koľko má platiť za objednané služby. Cena v nej je však uvedená s 19-percentnou DPH.
Je to v poriadku
Keďže sa sadzba dane od začiatku roka o percento zvýšila, stúpla aj konečná cena, ktorú má platiť. Zákazník s takýmto zvýšením nesúhlasí. Podľa neho má v zmluve uvedené, že stanovená cena za služby bude platná dva roky.
Spoločnosť sa bráni, že cenu nezvýšila. „Cenu bez DPH sme nezmenili, ostala rovnaká aj po 1. januári. V súlade so zákonom však účtujeme novú sadzbu dane, ktorá bola zohľadnená aj v konečnej cene s DPH,“ povedal hovorca UPC Jaroslav Kolár.
Firma je presvedčená, že zmluvu neporušila. „Zmena ceny nebola vyvolaná dôvodmi na strane spoločnosti, ale zmenou zákona. Za týchto okolností bola zmena ceny s ohľadom na zmenu DPH oprávnená a je v súlade so všeobecnými podmienkami na poskytovanie služieb,“ tvrdí Kolár.
Problém v takejto úprave ceny nevidí ani advokátka Simona Stahovcová, pretože konečná suma sa skladá z ceny za službu a zo sadzby dane.
„V predmete zmluvy sa za cenu považuje základná sadzba spolu s DPH. Daň sa môže meniť. Cena sa tak vždy o upravenú sadzbu dane zvýši alebo zníži,“ povedala.
Riziko znáša klient
V prípade legislatívnych úprav je podľa Heleny Mezenskej zo Združenia na ochranu práv spotrebiteľov všetko na pleciach zákazníkov. „Vo väčšine takých prípadov preberá ťarchu na seba klient,“ vraví.
Niektoré firmy majú navyše v obchodných podmienkach uvedené, že ak dôjde k legislatívnym zmenám, môžu jednostranne meniť cenu. „Ľudia by sa mali preto dopredu oboznámiť s podmienkami,“ hovorí Mezenská.
V takýchto prípadoch sa však podľa nej môže ukázať, ktorá spoločnosť vie vyjsť klientovi v ústrety, aj keď ani jedna zo strán nevie predpokladať, kedy sa DPH zvýši. „Zvýšenie môže vyrovnať doplnkovou službou alebo zľavou , čo by mohla byť konkurenčná výhoda,“ povedala Mezenská.