Do konca tohto mesiaca musia podnikatelia zaplatiť daň z áut. Tí menší odvedú toľko, čo vlani. Veľké firmy a dopravcovia však musia platiť preddavky a tie sa už vypočítajú z novej sadzby dane.
BRATISLAVA. Používate auto na podnikanie? Do 31. januára musíte podať priznanie k dani z motorových vozidiel a tiež túto daň zaplatiť.
Povinnosti podnikateľov a firiem sú rovnaké. Vo výške dane však môže byť podstatný rozdiel. Záleží na tom, koľko áut podlieha cestnej dani.
Šesť z ôsmich samosprávnych krajov koncom minulého roka zvýšilo jej sadzby. Podnikateľa z Bratislavského, či Košického kraja, ktorý má jedno či niekoľko menších áut, sa to dotkne až na budúci rok. Teraz musí zaplatiť daň vo výške platnej na rok 2010. No firmy, ktoré už majú vozidlový park, si priplatia.
Preddavky sa zvýšia
Ak daň za všetky autá presiahne 660 eur, firma musí platiť preddavky a tie sa už vypočítajú z novej, vo väčšine krajov vyššej sadzby. Autodopravcovia v decembri začali bubnovať na poplach.
„Daň z motorových vozidiel je u nás v každom kraji iná, v okolitých krajinách je jednotná a dokonca až o polovicu nižšia,“ vyhlásil prezident Združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia Pavol Jančovič.
Členovia združenia nechcú byť obeťami „nevyváženého hospodárenia“ krajskej samosprávy.
Kríza, mýto, povodne
Cestná daň je jediným príjmom žúp, ktorého výšku dokážu ovplyvniť. Jeden argument na zvýšenie je kríza, teda nižší výnos dane z príjmov, ktorý sa delí medzi obce a župy. Druhý argument je mýto a niekde aj povodne.
„Po zavedení mýta sa násobne zvýšili prejazdy ťažkých nákladných áut po cestách druhej a tretej triedy. Dochádza k ich ťažkému poškodzovaniu, čo následne vyvoláva vysoké náklady na ich údržbu a opravu,“ hovorí nitriansky župan Milan Belica.
Župy prirodzene očakávajú, že vyššie dane im vynesú viac peňazí. Nemusí to tak byť. „Pre mnohých z nás to môže znamenať koniec podnikania,“ povedal Jančovič.
- Zdaňuje sa motorové vozidlo a prípojné vozidlo kategórie M, N a O, ktoré sa používa na Slovensku na podnikanie alebo na činnosti, z ktorých plynú zdaňované príjmy.
- Daň musí platiť držiteľ vozidla alebo ten, kto ho používa namiesto neho. Zamestnávateľ má túto povinnosť vtedy, ak zamestnancovi zapísanému ako držiteľ vozidla vypláca cestovné náhrady za jeho použitie.
- Na niektoré vozidlá môžu župy znížiť daň až na nulu.
- Do 31. januára treba podať daňové priznanie, a to daňovému úradu podľa miesta evidencie vozidla k 31. decembru 2010.
- Základ dane pri osobnom aute je zdvihový objem motora. Pri úžitkovom vozidle a autobuse ide o celkovú hmotnosť a počet náprav.
Záloha sa platí mesačne alebo štvrťročne
BRATISLAVA. Daň treba zaplatiť do konca tohto mesiaca. Čo bude ďalej, záleží na jej výške. V 52. riadku priznania sa uvedie výška predpokladanej dane na budúci rok. Kto ju má vyššiu ako 660 eur, musí platiť preddavky.
Ak ide najviac o 8292 eur, treba ich platiť štvrťročne. Vyššia suma si vyžaduje mesačné preddavky. Ich výška sa vypočíta zo všeobecne záväzného nariadenia na rok 2011.
Výška dane závisí od toho, v ktorom kraji je auto evidované. Sadzby určujú samosprávne kraje.
BRATISLAVA. Viete, aký je rozdiel medzi autom na podnikanie evidovaným v Žilinskom a v Prešovskom kraji? Napríklad pri zdvihovom objeme motora 1490 kubických metrov je to 35,52 eura. O toľko nižšia je daň v druhom spomenutom kraji.
Župy nemajú jednotné sadzby a zvýšenie niektorých vo väčšine krajov ešte prehĺbilo rozdiely.
Napríklad pri aute od 2001 do 3000 kubíkov – kým za rok 2010 je rozpätie medzi najvyššou a najnižšou sadzbou 13,27 eura, za rok 2011 bude 34,70 eura.
Pre osobné automobily sú zatiaľ najvyššie sadzby v Trenčianskom a Žilinskom kraji. V prvom z nich sa nič nemení, ale vzhľadom na postup regionálnych zastupiteľstiev v iných krajských mestách, trenčianska župa o toto prvenstvo príde. So Žilinou sa oň bude deliť Bratislava.
Naopak, najnižšie sadzby má Prešovský samosprávny kraj. „Mali sme záujem daň zvýšiť, pretože sme ju neu〜pravovali päť rokov, ale poslanecký zbor tento návrh neodsúhlasil,“ povedala jeho hovorkyňa Veronika Fitzeková.
Najmä autodopravcovia majú dôvod uvažovať o tom, že vozidlá prihlásia v lacnejších krajoch alebo v zahraničí. Pri jednom nákladnom aute či ťahači sa zvýšenie dane prejaví v desiatkach až stovkách eur. Župani sa už dohodli, že budú smerovať k jednotným sadzbám, a to do konca roka 2014.