Na cestnú daň máte už iba necelé dva týždne

Do konca tohto mesiaca musia podnikatelia zaplatiť daň z áut. Tí menší odvedú toľko, čo vlani. Veľké firmy musia platiť preddavky a tie sa už vypočítajú z novej sadzby dane.

Povinnosti podnikateľov a firiem sú rovnaké. Záleží len na tom, koľko áut podlieha cestnej dani.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

Do konca tohto mesiaca musia podnikatelia zaplatiť daň z áut. Tí menší odvedú toľko, čo vlani. Veľké firmy a dopravcovia však musia platiť preddavky a tie sa už vypočítajú z novej sadzby dane.

BRATISLAVA. Používate auto na podnikanie? Do 31. januára musíte podať priznanie k dani z motorových vozidiel a tiež túto daň zaplatiť.

Povinnosti podnikateľov a firiem sú rovnaké. Vo výške dane však môže byť podstatný rozdiel. Záleží na tom, koľko áut podlieha cestnej dani.

Šesť z ôsmich samosprávnych krajov koncom minulého roka zvýšilo jej sadzby. Podnikateľa z Bratislavského, či Košického kraja, ktorý má jedno či niekoľko menších áut, sa to dotkne až na budúci rok. Teraz musí zaplatiť daň vo výške platnej na rok 2010. No firmy, ktoré už majú vozidlový park, si priplatia.

Preddavky sa zvýšia

Ak daň za všetky autá presiahne 660 eur, firma musí platiť preddavky a tie sa už vypočítajú z novej, vo väčšine krajov vyššej sadzby. Autodopravcovia v decembri začali bubnovať na poplach.

„Daň z motorových vozidiel je u nás v každom kraji iná, v okolitých krajinách je jednotná a dokonca až o polovicu nižšia,“ vyhlásil prezident Združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia Pavol Jančovič.

Členovia združenia nechcú byť obeťami „nevyváženého hospodárenia“ krajskej samosprávy.

Kríza, mýto, povodne

Cestná daň je jediným príjmom žúp, ktorého výšku dokážu ovplyvniť. Jeden argument na zvýšenie je kríza, teda nižší výnos dane z príjmov, ktorý sa delí medzi obce a župy. Druhý argument je mýto a niekde aj povodne.

„Po zavedení mýta sa násobne zvýšili prejazdy ťažkých nákladných áut po cestách druhej a tretej triedy. Dochádza k ich ťažkému poškodzovaniu, čo následne vyvoláva vysoké náklady na ich údržbu a opravu,“ hovorí nitriansky župan Milan Belica.

Župy prirodzene očakávajú, že vyššie dane im vynesú viac peňazí. Nemusí to tak byť. „Pre mnohých z nás to môže znamenať koniec podnikania,“ povedal Jančovič.

Čo treba vedieť
  1. Zdaňuje sa motorové vozidlo a prípojné vozidlo kategórie M, N a O, ktoré sa používa na Slovensku na podnikanie alebo na činnosti, z ktorých plynú zdaňované príjmy.
  2. Daň musí platiť držiteľ vozidla alebo ten, kto ho používa namiesto neho. Zamestnávateľ má túto povinnosť vtedy, ak zamestnancovi zapísanému ako držiteľ vozidla vypláca cestovné náhrady za jeho použitie.
  3. Na niektoré vozidlá môžu župy znížiť daň až na nulu.
  4. Do 31. januára treba podať daňové priznanie, a to daňovému úradu podľa miesta evidencie vozidla k 31. decembru 2010.
  5. Základ dane pri osobnom aute je zdvihový objem motora. Pri úžitkovom vozidle a autobuse ide o celkovú hmotnosť a počet náprav.

Záloha sa platí mesačne alebo štvrťročne

BRATISLAVA. Daň treba zaplatiť do konca tohto mesiaca. Čo bude ďalej, záleží na jej výške. V 52. riadku priznania sa uvedie výška predpokladanej dane na budúci rok. Kto ju má vyššiu ako 660 eur, musí platiť preddavky.

Ak ide najviac o 8292 eur, treba ich platiť štvrťročne. Vyššia suma si vyžaduje mesačné preddavky. Ich výška sa vypočíta zo všeobecne záväzného nariadenia na rok 2011.

Župy majú rôzne sadzby, časom ich chcú zjednotiť

Výška dane závisí od toho, v ktorom kraji je auto evidované. Sadzby určujú samosprávne kraje.

BRATISLAVA. Viete, aký je rozdiel medzi autom na podnikanie evidovaným v Žilinskom a v Prešovskom kraji? Napríklad pri zdvihovom objeme motora 1490 kubických metrov je to 35,52 eura. O toľko nižšia je daň v druhom spomenutom kraji.

Župy nemajú jednotné sadzby a zvýšenie niektorých vo väčšine krajov ešte prehĺbilo rozdiely.

Napríklad pri aute od 2001 do 3000 kubíkov – kým za rok 2010 je rozpätie medzi najvyššou a najnižšou sadzbou 13,27 eura, za rok 2011 bude 34,70 eura.

Pre osobné automobily sú zatiaľ najvyššie sadzby v Trenčianskom a Žilinskom kraji. V prvom z nich sa nič nemení, ale vzhľadom na postup regionálnych zastupiteľstiev v iných krajských mestách, trenčianska župa o toto prvenstvo príde. So Žilinou sa oň bude deliť Bratislava.

Naopak, najnižšie sadzby má Prešovský samosprávny kraj. „Mali sme záujem daň zvýšiť, pretože sme ju neu〜pravovali päť rokov, ale poslanecký zbor tento návrh neodsúhlasil,“ povedala jeho hovorkyňa Veronika Fitzeková.

Najmä autodopravcovia majú dôvod uvažovať o tom, že vozidlá prihlásia v lacnejších krajoch alebo v zahraničí. Pri jednom nákladnom aute či ťahači sa zvýšenie dane prejaví v desiatkach až stovkách eur. Župani sa už dohodli, že budú smerovať k jednotným sadzbám, a to do konca roka 2014.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 628
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 274
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 541
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 797
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 072
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 973
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 952
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 502
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 498
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 461

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja je tréner a medzinárodný horský vodca. Zdolal napríklad aj Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

DOMOV

Úrazov na svahoch je viac, v Jasnej chcú rozšíriť zjazdovku

Záchranári zaznamenali viac ako 1 400 úrazov na lyžiarskych svahoch.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop