Na cestnú daň máte už iba necelé dva týždne

Do konca tohto mesiaca musia podnikatelia zaplatiť daň z áut. Tí menší odvedú toľko, čo vlani. Veľké firmy musia platiť preddavky a tie sa už vypočítajú z novej sadzby dane.

Povinnosti podnikateľov a firiem sú rovnaké. Záleží len na tom, koľko áut podlieha cestnej dani.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

Do konca tohto mesiaca musia podnikatelia zaplatiť daň z áut. Tí menší odvedú toľko, čo vlani. Veľké firmy a dopravcovia však musia platiť preddavky a tie sa už vypočítajú z novej sadzby dane.

BRATISLAVA. Používate auto na podnikanie? Do 31. januára musíte podať priznanie k dani z motorových vozidiel a tiež túto daň zaplatiť.

Povinnosti podnikateľov a firiem sú rovnaké. Vo výške dane však môže byť podstatný rozdiel. Záleží na tom, koľko áut podlieha cestnej dani.

Šesť z ôsmich samosprávnych krajov koncom minulého roka zvýšilo jej sadzby. Podnikateľa z Bratislavského, či Košického kraja, ktorý má jedno či niekoľko menších áut, sa to dotkne až na budúci rok. Teraz musí zaplatiť daň vo výške platnej na rok 2010. No firmy, ktoré už majú vozidlový park, si priplatia.

Preddavky sa zvýšia

Ak daň za všetky autá presiahne 660 eur, firma musí platiť preddavky a tie sa už vypočítajú z novej, vo väčšine krajov vyššej sadzby. Autodopravcovia v decembri začali bubnovať na poplach.

„Daň z motorových vozidiel je u nás v každom kraji iná, v okolitých krajinách je jednotná a dokonca až o polovicu nižšia,“ vyhlásil prezident Združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia Pavol Jančovič.

Členovia združenia nechcú byť obeťami „nevyváženého hospodárenia“ krajskej samosprávy.

Kríza, mýto, povodne

Cestná daň je jediným príjmom žúp, ktorého výšku dokážu ovplyvniť. Jeden argument na zvýšenie je kríza, teda nižší výnos dane z príjmov, ktorý sa delí medzi obce a župy. Druhý argument je mýto a niekde aj povodne.

„Po zavedení mýta sa násobne zvýšili prejazdy ťažkých nákladných áut po cestách druhej a tretej triedy. Dochádza k ich ťažkému poškodzovaniu, čo následne vyvoláva vysoké náklady na ich údržbu a opravu,“ hovorí nitriansky župan Milan Belica.

Župy prirodzene očakávajú, že vyššie dane im vynesú viac peňazí. Nemusí to tak byť. „Pre mnohých z nás to môže znamenať koniec podnikania,“ povedal Jančovič.

Čo treba vedieť
  1. Zdaňuje sa motorové vozidlo a prípojné vozidlo kategórie M, N a O, ktoré sa používa na Slovensku na podnikanie alebo na činnosti, z ktorých plynú zdaňované príjmy.
  2. Daň musí platiť držiteľ vozidla alebo ten, kto ho používa namiesto neho. Zamestnávateľ má túto povinnosť vtedy, ak zamestnancovi zapísanému ako držiteľ vozidla vypláca cestovné náhrady za jeho použitie.
  3. Na niektoré vozidlá môžu župy znížiť daň až na nulu.
  4. Do 31. januára treba podať daňové priznanie, a to daňovému úradu podľa miesta evidencie vozidla k 31. decembru 2010.
  5. Základ dane pri osobnom aute je zdvihový objem motora. Pri úžitkovom vozidle a autobuse ide o celkovú hmotnosť a počet náprav.

Záloha sa platí mesačne alebo štvrťročne

BRATISLAVA. Daň treba zaplatiť do konca tohto mesiaca. Čo bude ďalej, záleží na jej výške. V 52. riadku priznania sa uvedie výška predpokladanej dane na budúci rok. Kto ju má vyššiu ako 660 eur, musí platiť preddavky.

Ak ide najviac o 8292 eur, treba ich platiť štvrťročne. Vyššia suma si vyžaduje mesačné preddavky. Ich výška sa vypočíta zo všeobecne záväzného nariadenia na rok 2011.

Župy majú rôzne sadzby, časom ich chcú zjednotiť

Výška dane závisí od toho, v ktorom kraji je auto evidované. Sadzby určujú samosprávne kraje.

BRATISLAVA. Viete, aký je rozdiel medzi autom na podnikanie evidovaným v Žilinskom a v Prešovskom kraji? Napríklad pri zdvihovom objeme motora 1490 kubických metrov je to 35,52 eura. O toľko nižšia je daň v druhom spomenutom kraji.

Župy nemajú jednotné sadzby a zvýšenie niektorých vo väčšine krajov ešte prehĺbilo rozdiely.

Napríklad pri aute od 2001 do 3000 kubíkov – kým za rok 2010 je rozpätie medzi najvyššou a najnižšou sadzbou 13,27 eura, za rok 2011 bude 34,70 eura.

Pre osobné automobily sú zatiaľ najvyššie sadzby v Trenčianskom a Žilinskom kraji. V prvom z nich sa nič nemení, ale vzhľadom na postup regionálnych zastupiteľstiev v iných krajských mestách, trenčianska župa o toto prvenstvo príde. So Žilinou sa oň bude deliť Bratislava.

Naopak, najnižšie sadzby má Prešovský samosprávny kraj. „Mali sme záujem daň zvýšiť, pretože sme ju neu〜pravovali päť rokov, ale poslanecký zbor tento návrh neodsúhlasil,“ povedala jeho hovorkyňa Veronika Fitzeková.

Najmä autodopravcovia majú dôvod uvažovať o tom, že vozidlá prihlásia v lacnejších krajoch alebo v zahraničí. Pri jednom nákladnom aute či ťahači sa zvýšenie dane prejaví v desiatkach až stovkách eur. Župani sa už dohodli, že budú smerovať k jednotným sadzbám, a to do konca roka 2014.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  7. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  2. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  3. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  4. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  5. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  6. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  7. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  8. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  9. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  10. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 489
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 086
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 213
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 324
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 126
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 670
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 322
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 124
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 782
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 2 790

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéfa ÚPN Krajňáka považovali za cuciaka, teraz je pre koalíciu diktátor

Šéf Ústavu pamäti národa viedol spor s českým ministrom financií Andrejom Babišom a zamestnancami, ktorí mali blízko k extrémizmu.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zakázalo prespávanie v kamiónoch, vodičom za to hrozia pokuty

Európska komisia chce v najbližších dňoch ukázať nové pravidlá, ktoré sa týkajú uplatňovania predpisov pre vyslaných pracovníkov v oblasti cestnej dopravy.

British Airways môže pre výpadky stratiť sto miliónov eur

Zrušenie a meškanie letov vyvolalo chaos a frustráciu.

Samsung Electronics uvažuje o zvýšení kapacity v Číne

Dôvodom je veľký dopyt po pamäťových čipoch a rekordné tržby z ich predaja.

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.