Bratislava 13.júna (TASR) - Uplatnenie zákona o elektronickom podpise v praxi bude upravovať šesť vyhlášok, ktorých obsah v súčasnosti spracováva Národný bezpečnostný úrad (NBÚ). Ich počet i obsah je zatiaľ predbežný a môže dôjsť k ich úprave. Na tlačovej besede o tom informoval Michal Sasinek z NBÚ.
Ťažiskovou bude prvá vyhláška pojednávajúca o používaní elektronického podpisu v obchodnom a administratívnom styku, ktorá bude základom pre samotnú realizáciu zákona. S jej prípravou sa spája viacero problémov, z ktorých je najmarkantnejší problém stretu pojmov z oblasti informatiky a legislatívy.
Ďalšie vyhlášky budú obsahovať údaje o vedení a prevádzkovaní certifikačných služieb, podmienky na certifikáciu a prostriedky pre bezpečnosť, podmienky vyhotovenia a zaručovania elektronického podpisu a časovej pečiatky, informácie o kvalifikovaných certifikátoch a zoznam zrušených certifikátov a podrobnosti o požiadavkách na certifikačné autority.
Všetky vyhlášky budú po ich spracovaní dostupné na internetovej stránke NBÚ, kde sa bude môcť k nim vyjadriť odborná verejnosť a podať pripomienky. Potom prejdú medzirezortným konaním a následne ich prerokuje legislatívna rada vlády.
Je nutné poznamenať, že samotný zákon o elektronickom podpise je nutnou, no nie postačujúcou podmienkou pre rozvoj elektronického obchodu na Slovensku. Pre jeho rozvoj bude potrebné prijať i zákon o elektronickom obchode a taktiež bude dôležitá odozva širokej verejnosti. Oblasti, kde by sa vo veľkom mohol začať využívať elektronický podpis, sú najmä colné riaditeľstvá, daňové riaditeľstvá, sociálne a zdravotné poisťovne a mohlo by dôjsť i k synergii v rámci zavádzania čipových kariet.
Zákon o elektronickom podpise nadobudol právoplatnosť 1. mája 2002 okrem presne vymedzených paragrafov v zákone, ktoré nadobúdajú účinnosť od 1. septembra 2002. Ide o tzv. zdvojenú účinnosť, ktorá umožňuje vytvoriť časový priestor pre prípravu vykonávateľa zákona -NBÚ, po personálnej a organizačnej stránke, ako aj pre samotné zostavenie vyhlášok.