Pracovná skupina železníc správu NKÚ k ĽMJ neprehodnotila, chýbali im podklady

Bratislava 13.júna (TASR) - Na stredu zvolaná pracovná skupina Železničnej spoločnosti (ZSSK), a. s., Bratislava, rozšírená o 4 zástupcov, odporučených ...

Bratislava 13.júna (TASR) - Na stredu zvolaná pracovná skupina Železničnej spoločnosti (ZSSK), a. s., Bratislava, rozšírená o 4 zástupcov, odporučených ministrom dopravy, neprehodnotila stanovisko Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) k výberu dodávateľa 35 ľahkých motorových jednotiek (ĽMJ) pre ZSSK.

Ako pre TASR uviedol riaditeľ divízie železničných koľajových vozidiel ZSSK Miroslav Dzurinda, ktorý je poverený vedením pracovnej skupiny, novoprizvaní zástupcovia ministerstva, VÚD Žilina a Žilinskej univerzity sa totiž dopredu neoboznámili so stanoviskom NKÚ, takže nebolo možné cieľ skupiny naplniť. Na jej opätovné zvolanie však Miroslav Dzurinda dôvod nevidí. Na druhej strane však nevylúčil, že železnice sa ešte pred definitívnym uzatvorením rokovacieho konania na dodávku ĽMJ s nákladom vyše 4 miliardy Sk k spomínanej správe úradu vrátia.

"Konanie stále trvá, a to až do podpísania zmluvy s víťazom," upresnil riaditeľ divízie. Víťaz bol vyhlásený v januári tohto roka a stalo sa ním konzorcium DMU GTW Slovensko (ŽOS Vrútky a švajčiarsky Stadler AG, Busnang). Voči objektívnosti tohto výberu však namietal ďalší účastník - konzorcium spoločností ŽOS Zvolen a francúzskeho Alstom, ako aj rezortný minister Jozef Macejko, ktorý deklaroval svoj záujem na tom, aby bola súťaž prehodnotená a vyhral ju najlepší dodávateľ.

Vo veci sa angažoval aj NKÚ, ktorý podľa medializovaných informácií vo svojej správe konštatoval, že ZSSK uprednostnila pri rokovacom konaní ponuku, ktorá bola o 822 miliónov Sk drahšia ako ostatné. Ďalej konštatoval, že ponuka konkurenčného Alstomu bola priaznivejšia aj z hľadiska technickej úrovne, obstarávacích nákladov i nákladov na normohodiny pri údržbe. Konzorcium DMU GTW ponúklo podľa NKÚ výhodnejší projekt len v nákladoch na materiál pri údržbe vlakov. Podľa stredajšieho vyjadrenia predsedu NKÚ Jozefa Stahla pre TV Markíza existuje v tejto veci dôvodné podozrenie z korupcie alebo klientelizmu.

Podľa iných medializovaných informácií ponúklo DMU GTW dodávku ĽMJ za 4,406 miliardy Sk pri prevádzkových nákladoch 1,074 miliardy Sk, spolu 5,480 miliardy Sk. Náklady na údržbu Alstomu predstavovali 2,707 miliardy Sk, pri cene za predmet obstarania 3,584 miliardy Sk, teda celkovo 6,291 miliardy Sk. Podľa tohto zdroja je drahšia ponuka Alstomu o 811 miliónov Sk. Faktom, ktorí potvrdil aj Miroslav Dzurinda, však ostáva, že jedna zo spoločností svoju ponuku v priebehu rokovacieho konania dodatočne zmenila.

Pôvodné Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vyhlásili verejnú súťaž na dodávku ĽMJ pre osobnú dopravu 23. júla minulého roka, pričom v termíne doručenia obálok sa do nej prihlásili 3 spoločnosti. Výberová komisia sa po oboznámení s ich obsahom rozhodla vylúčiť jedného uchádzača pre neprimeranú cenovú ponuku (Siemens v spolupráci so ZŤS Dubnica nad Váhom). Ďalších 2 uchádzačov vylúčila pre nesplnenie súťažných podmienok. Na to zareagovala jedna z vylúčených spoločností (DMU GTW) podaním námietky na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý však potvrdil oprávnenosť postupu ŽSR. Verejná súťaž následne pokračovala rokovacím konaním bez zverejnenia a 9. januára oznámil A. Egyed meno víťaza.

* sch gl

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  2. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  3. Detské zúbky sú veda
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 9 013
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 382
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 699
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 177
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 345
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 259
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 004
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 993
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 836
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 723

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

KOMENTÁRE

Boj proti korupcii si netrúfol atakovať ani Fico

Objavujú sa útoky na prezidenta či aktivistov.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.