Bratislavský kraj si udrží náskok pred zvyškom krajiny, tvrdia analytici

Najvyšší podiel na vytvorenom hrubom domácom produkte (HDP) Slovenska v uplynulých rokoch vykazoval bratislavský kraj.

BRATISLAVA.

Ten by si podľa analytikov mal svoje prvenstvo udržať aj naďalej, avšak svoj podiel na celkovom výkone slovenskej ekonomiky môžu zmeniť ostatné regióny Slovenska. Podpísať sa pod to môžu dopady hospodárskej krízy či nové zahraničné investície v jednotlivých regiónoch.

Posledné dostupné údaje o regionálnej štruktúre HDP Slovenska sú za rok 2007. Štatistický úrad SR ich totiž zverejňuje s dvojročným posunom a údaje za rok 2008 tak budú známe v apríli tohto roka.

"Väčšina štatistických údajov je najskôr celorepublikových a až potom sa rátajú regionálne údaje. Pri HDP je tento proces najnáročnejší a predchádza mu množstvo úkonov, výpočtov, konzultácii a odsúhlasení aj v rámci Eurostatu,“ odôvodnila tento posun pre agentúru SITA tlačová tajomníčka štatistického úradu Eva

Bratislavskému kraju patril v roku 2007 viac ako 26-percentný podiel na celkovom HDP Slovenska. Nasledoval trnavský kraj s podielom takmer 12,5 % a košický kraj, ktorému patril 11,7-percentný podiel na HDP.

"Náskok Bratislavy pred ostatnými regiónmi bol do roku 2007 taký výrazný, že neočakávame, že by mohol v ďalších rokoch túto pozíciu stratiť,“ uviedla pre agentúru SITA analytička Poštovej banky Eva Sadovská.

Podiely ostatných krajov Slovenska na vytvorenom HDP sa v roku 2007 pohybovali v rozpätí od 10,97 % v prípade nitrianskeho kraja po 8,1-percentný podiel Prešovského kraja.

Faktorom, ktorý by mohol poradie jednotlivých regiónov za bratislavským regiónom zamiešať, je aj hospodárska kríza. "Tá vyčíňala naprieč celým Slovenskom, no v niektorých regiónoch predsa len o niečo viac,“ uvádza Sadovská.

Podľa analytika ING Bank Eduarda Hagaru môžu podiely jednotlivých krajov na HDP ovplyvniť v krátkodobom horizonte najmä zahraničné investície. "V súvislosti s novými investíciami tak môžeme aj v ďalších rokoch očakávať nárast podielu HDP v západnej polovici Slovenska,“ konštatuje Hagara.

Ide napríklad o novú produkciu automobilky Volkswagen v Bratislave, novú motoráreň spoločnosti KIA v Žiline či produkciu spoločnosti AU Optronics v Trenčíne.

Polepšiť v pomyselnom rebríčku si od roku 2007 mohli podľa Sadovskej tie regióny, ktoré dokázali, hoci v krízovom čase, prilákať zahraničné investície, viac produkovať a vytvárať nové pracovné miesta.

"Napríklad v roku 2009 bol najvyšší prílev priamych zahraničných investícií podľa údajov NBS v bratislavskom regióne so 74-percentným podielom na celkovom objeme, za ním nasledoval nitriansky kraj s 12,5-percentným podielom. Ostatné regióny dosiahli podiel menší ako 8 %,“ dopĺňa analytička Poštovej banky.

Analytik Slovenskej sporiteľne Michal Mušák upozorňuje, že regionálne dáta za HDP nie sú zďaleka ideálnym ukazovateľom životnej úrovne.

"Skresľuje ich napríklad to, že niektoré podniky s celoslovenskom pôsobnosťou majú centrály v Bratislave a pridaná hodnota, ktorú vyrobia, sa tak neraz ráta celá do bratislavského kraja,“ hovorí Mušák.

Druhý faktor, ktorý podľa jeho slov skresľuje tento ukazovateľ, sú migrujúci zamestnanci. "Je nepochybné, že bratislavský kraj je vyspelejší ako ostatné, ale táto štatistika rozdiely nadhodnocuje,“ dodáva Mušák.

Väčšia vyspelosť Bratislavy podľa jeho slov súvisí okrem iného s vyššou koncentráciou obyvateľstva, vzdelanejšou pracovnou silu či geografickou blízkosťou k vyspelejšiemu Rakúsku či Česku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 047
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 164
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 6 088
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 318
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 115
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 826
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 126
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 3 027
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 195
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 028

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Najnebezpečnejší text na facebooku napísal jeho zakladateľ

Mark Zuckerberg chce použiť silu firmy na to, aby zmenil podobu našej spoločnosti. Bol by veľmi nebezpečným spasiteľom.

BLOG TRANSPARENCY

Ombudsmanka: Lajčák opakovane porušoval ústavu

V zdôvodnení vysvetľuje, čo ministerstvo nespravilo.

EKONOMIKA

Dodávateľ nemocníc dostal pokutu za biele kone z Cypru

Prvý postih za neprehľadnú vlastnícku štruktúru je právoplatný.

Neprehliadnite tiež

Za úplatky ide obvinený úradník do väzby

Za mrežami môže stráviť bývalý zamestnanec štátnej agentúry tri až osem rokov.

Lajčák porušil zákon aj ústavu, tvrdí ombudsmanka. Tranparency podáva žalobu

Po rozhodnutí ombudsmanky má ministerstvo zahraničných vecí dvadsať dní na to, aby dokumenty zverejnilo.

RegioJet sa dohodol s Érsekom. Do Komárna pošle motoráčiky

Štát ročne dopravcovi platí približne 8,5 milióna eur ročne.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop