Pracovný zoznam tratí, ktoré majú zrušiť, vyvolal obavy

Šetrenie železníc zrejme pocítia župy. Niektorí starostovia hovoria, že rušenie vlakových spojov môže vyvolať protesty.

Ozdravovanie železníc sa nepozdáva každému.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ –TASR)

BRATISLAVA. Zásadne nesúhlasíme. Tak včera reagoval podpredseda Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) Milan Muška na pracovný zoznam železničných spojení, ktoré vraj plánuje železničný prepravca redukovať, alebo aj rušiť. Verejnosti ho rozposlali železniční odborári.

V Partizánskom sa preto dnes stretnú okresní starostovia. „Mali by sme odoslať spoločné stanovisko, aby sa tieto vlaky nerušili,“ povedala starostka Chynorian Mária Lachkovičová (nezávislá).

Trať neexistuje

Na Zohore sú pre rušenie vlakov pripravení aj na nátlakové akcie. „Ak ich chcú zrušiť, budeme protestovať pred ministerstvom. Budeme žiadať hlavu ministra dopravy alebo predsedu Bratislavského samosprávneho kraja,“ povedal starosta Vysokej pri Morave Dušan Dvoran (Smer).

Škrty spojov
Kde ich zvažujú:
  • Štúrovo - Štúrovo, hranica
  • Čata - Šahy
  • Šaľa - Neded
  • Myjava - Vrbovce
  • Trenčín - Chynorany
  • Prievidza - Horná Štubňa
  • Prievidza - Nitrianske Pravno
  • Trenčianska Teplá - Horné Srnie, štátna hranica
  • Trenčianska Teplá - Trenčianske Teplice
  • Zohor - Záhorská Ves
  • Plešivec - Muráň
  • Plešivec - Jesenské
  • Plešivec - Turňa nad Bodvou
  • Fiľakovo - Fiľakovo hranica
  • Brezno - Červená Skala
  • Brezno - Tisovec
  • Červená Skala - Hnilec
  • Čadca - Makov
  • Čadca - Skalité
  • Stará Ľubovňa - Plaveč
  • Plaveč - Lipany
  • Medzilaborce, mesto - Medzilaborce, št. hranica
  • Košice - Čaňa št. hranica
  • Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany
  • Studený Potok - Tatranská Lomnica /mim. sezóny/
  • Humenné - Trebišov*
  • Chynorany - Topoľčany*
  • Trenčín - Trenčianska Teplá*
  • Levice - Podhájska*
  • Brezno - Banská Bystrica*
  • Koniarovce - Topoľčany*
  • Kúty - Trnava*
  • Plaveč - Čirč *
  • Košice - Turňa nad Bodvou*
  • Bratislava, N. Mesto - Bratislava, Petržalka*
  • Leopoldov - Nové Mesto nad Váhom *

* časť vlakov

Zdroj: list odborárov

Trať Zohor – Záhorská Ves, ktorá obcou prechádza, sa ocitla na zozname aj napriek tomu, že len nedávno sa dohodli, že ju nezačne suplovať autobusová linka Slovak Lines.

V tomto prípade však päť sedmín vlakového spoja financuje bratislavská župa a dve sedminy rezort dopravy, dodal Dvoran. Preto ho na župe ubezpečovali, že trať zostáva. Nejde o jedinú zvláštnu trať na zozname.

„Tu osobná doprava nefunguje už dlho,“ povedal primátor Medzilaboriec Ivan Solej (nezávislý) o trati Medzilaborce mesto – Medzilaborce štátna hranica. Tá je na zozname tiež.

Dvaja cestujúci vo vlaku

Na zozname je však 36 tratí. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) hovorí, že pracuje so zoznamom asi 25 tratí. Ide však iba o pracovnú verziu.

Trate na zrušenie vyberali podľa rôznych kritérií, nielen finančných. „V zozname sú trate, kde sa pohybuje strata na jeden vlakokilometer od 5 až po 11 eur a priemerná obsadenosť od dvoch do 220 cestujúcich na vlak,“ povedal hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Alexander Buzinkay.

Dodal, že sú tam aj spoje, kde kolíše strata v závislosti od denného času, dňa v týždni, od prázdnych vlakov až po obsadené. „Sú tam spoje, ktoré idú paralelne s linkami autobusových dopravcov či spoje využívané viac sezónne,“ dodal.

Firma chce v rámci ozdravovania znížiť výkony o päť percent. Otázkou je, či a kto regionálne spoje nahradí. Dopravu v takzvanom verejnom záujme totiž zabezpečujú aj župy, tie zastrešujú prímestskú autobusovú dopravu do 100 kilometrov.

Žiadajú vysvetlenie

Predsedovi žilinskej župy Jurajovi Blanárovi prekáža, že sa o železničných plánoch dozvedel až od odborárov.

„Na pleciach samosprávy je financovanie regionálnej autobusovej dopravy, na to bude mať zrušenie vplyv,“ dodal. Od ministra dopravy žiada oficiálne vysvetlenie pripravovaných krokov.

„V čase, keď sa samosprávne kraje trápia s nedostatkom finančných prostriedkov, je neseriózne, aby vykrývali straty, za ktoré je zodpovedný štát,“ pridal sa hovorca banskobystrickej župy Peter Hajnala.

Prezident Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie tvrdí, že dotovanie autobusov je lacnejšie než vykrývanie strát železníc.

„Napríklad cena kilometra vlaku bola zhruba 5 až 6 eur, autobusa zhruba 1,5,“ povedal. Tam, kde zároveň funguje autobusová linka, zvýšia cestujúci z vlaku výnosy SAD. A teda aj župám.

Trabelssie tiež tvrdí, že je stále veľa takých tratí, ktoré majú pokrytie vlakov aj autobusov, a o tie zrejme pôjde aj na odborárskych zoznamoch. Niektoré župy ale nesúhlasia.

„V mnohých prípadoch došlo v minulosti k zrušeniu súbežných autobusových spojov a v súčasnosti je jediným spôsobom dopravy železničná doprava," povedala Zuzana Bobriková, hovorkyňa Košického samosprávneho kraja. Navyše, niekde nie je možné za zrušenú dopravu na železniciach zabezpečiť autobusovú náhradu. „Z dôvodu neexistujúcej paralelnej cestnej infraštruktúry," povedala Bobriková.

Dodala, že rozsah služieb autobusovej dopravy na rok 2011 už je zmluvne stanovený a rozpočty majú kraje schválené. Košický kraj v minulom roku na doprave prerobil cez 11 miliónov eur. Prešovský napríklad pre tento rok ráta s vyše 13-miliónovým doplatkom za dopravu.

Rozširovanie autobusových liniek by pritom kontrastovalo aj s tým, že len nedávno sa vo viacerých župách linky rušili. „Pre rok 2011 sme optimalizovali počet kilometrov vo verejnom záujme o štyri percentá," povedala hovorkyňa prešovského kraja Veronika Fitzeková.

V praxi to znamená, že župa si pre rok 2011 objednáva od dopravcov o 1,2 milióna kilometrov menej. V roku 2010 SAD najazdili na objednávku prešovskej župy 29,4 milióna kilometra.

„ZSSK Slovensko nám ešte nepredložila žiadny návrh, preto nie je k čomu sa vyjadriť,“ povedal hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 403
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 308
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 328
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 094
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 980
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 174
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 007
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 580
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 877
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 572

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fica trápia dovážané potraviny, chce sa im venovať na summite V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop