Pracovný zoznam tratí, ktoré majú zrušiť, vyvolal obavy

Šetrenie železníc zrejme pocítia župy. Niektorí starostovia hovoria, že rušenie vlakových spojov môže vyvolať protesty.

Ozdravovanie železníc sa nepozdáva každému.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ –TASR)

BRATISLAVA. Zásadne nesúhlasíme. Tak včera reagoval podpredseda Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) Milan Muška na pracovný zoznam železničných spojení, ktoré vraj plánuje železničný prepravca redukovať, alebo aj rušiť. Verejnosti ho rozposlali železniční odborári.

V Partizánskom sa preto dnes stretnú okresní starostovia. „Mali by sme odoslať spoločné stanovisko, aby sa tieto vlaky nerušili,“ povedala starostka Chynorian Mária Lachkovičová (nezávislá).

Trať neexistuje

Na Zohore sú pre rušenie vlakov pripravení aj na nátlakové akcie. „Ak ich chcú zrušiť, budeme protestovať pred ministerstvom. Budeme žiadať hlavu ministra dopravy alebo predsedu Bratislavského samosprávneho kraja,“ povedal starosta Vysokej pri Morave Dušan Dvoran (Smer).

Škrty spojov
Kde ich zvažujú:
  • Štúrovo - Štúrovo, hranica
  • Čata - Šahy
  • Šaľa - Neded
  • Myjava - Vrbovce
  • Trenčín - Chynorany
  • Prievidza - Horná Štubňa
  • Prievidza - Nitrianske Pravno
  • Trenčianska Teplá - Horné Srnie, štátna hranica
  • Trenčianska Teplá - Trenčianske Teplice
  • Zohor - Záhorská Ves
  • Plešivec - Muráň
  • Plešivec - Jesenské
  • Plešivec - Turňa nad Bodvou
  • Fiľakovo - Fiľakovo hranica
  • Brezno - Červená Skala
  • Brezno - Tisovec
  • Červená Skala - Hnilec
  • Čadca - Makov
  • Čadca - Skalité
  • Stará Ľubovňa - Plaveč
  • Plaveč - Lipany
  • Medzilaborce, mesto - Medzilaborce, št. hranica
  • Košice - Čaňa št. hranica
  • Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany
  • Studený Potok - Tatranská Lomnica /mim. sezóny/
  • Humenné - Trebišov*
  • Chynorany - Topoľčany*
  • Trenčín - Trenčianska Teplá*
  • Levice - Podhájska*
  • Brezno - Banská Bystrica*
  • Koniarovce - Topoľčany*
  • Kúty - Trnava*
  • Plaveč - Čirč *
  • Košice - Turňa nad Bodvou*
  • Bratislava, N. Mesto - Bratislava, Petržalka*
  • Leopoldov - Nové Mesto nad Váhom *

* časť vlakov

Zdroj: list odborárov

Trať Zohor – Záhorská Ves, ktorá obcou prechádza, sa ocitla na zozname aj napriek tomu, že len nedávno sa dohodli, že ju nezačne suplovať autobusová linka Slovak Lines.

V tomto prípade však päť sedmín vlakového spoja financuje bratislavská župa a dve sedminy rezort dopravy, dodal Dvoran. Preto ho na župe ubezpečovali, že trať zostáva. Nejde o jedinú zvláštnu trať na zozname.

„Tu osobná doprava nefunguje už dlho,“ povedal primátor Medzilaboriec Ivan Solej (nezávislý) o trati Medzilaborce mesto – Medzilaborce štátna hranica. Tá je na zozname tiež.

Dvaja cestujúci vo vlaku

Na zozname je však 36 tratí. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) hovorí, že pracuje so zoznamom asi 25 tratí. Ide však iba o pracovnú verziu.

Trate na zrušenie vyberali podľa rôznych kritérií, nielen finančných. „V zozname sú trate, kde sa pohybuje strata na jeden vlakokilometer od 5 až po 11 eur a priemerná obsadenosť od dvoch do 220 cestujúcich na vlak,“ povedal hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Alexander Buzinkay.

Dodal, že sú tam aj spoje, kde kolíše strata v závislosti od denného času, dňa v týždni, od prázdnych vlakov až po obsadené. „Sú tam spoje, ktoré idú paralelne s linkami autobusových dopravcov či spoje využívané viac sezónne,“ dodal.

Firma chce v rámci ozdravovania znížiť výkony o päť percent. Otázkou je, či a kto regionálne spoje nahradí. Dopravu v takzvanom verejnom záujme totiž zabezpečujú aj župy, tie zastrešujú prímestskú autobusovú dopravu do 100 kilometrov.

Žiadajú vysvetlenie

Predsedovi žilinskej župy Jurajovi Blanárovi prekáža, že sa o železničných plánoch dozvedel až od odborárov.

„Na pleciach samosprávy je financovanie regionálnej autobusovej dopravy, na to bude mať zrušenie vplyv,“ dodal. Od ministra dopravy žiada oficiálne vysvetlenie pripravovaných krokov.

„V čase, keď sa samosprávne kraje trápia s nedostatkom finančných prostriedkov, je neseriózne, aby vykrývali straty, za ktoré je zodpovedný štát,“ pridal sa hovorca banskobystrickej župy Peter Hajnala.

Prezident Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie tvrdí, že dotovanie autobusov je lacnejšie než vykrývanie strát železníc.

„Napríklad cena kilometra vlaku bola zhruba 5 až 6 eur, autobusa zhruba 1,5,“ povedal. Tam, kde zároveň funguje autobusová linka, zvýšia cestujúci z vlaku výnosy SAD. A teda aj župám.

Trabelssie tiež tvrdí, že je stále veľa takých tratí, ktoré majú pokrytie vlakov aj autobusov, a o tie zrejme pôjde aj na odborárskych zoznamoch. Niektoré župy ale nesúhlasia.

„V mnohých prípadoch došlo v minulosti k zrušeniu súbežných autobusových spojov a v súčasnosti je jediným spôsobom dopravy železničná doprava," povedala Zuzana Bobriková, hovorkyňa Košického samosprávneho kraja. Navyše, niekde nie je možné za zrušenú dopravu na železniciach zabezpečiť autobusovú náhradu. „Z dôvodu neexistujúcej paralelnej cestnej infraštruktúry," povedala Bobriková.

Dodala, že rozsah služieb autobusovej dopravy na rok 2011 už je zmluvne stanovený a rozpočty majú kraje schválené. Košický kraj v minulom roku na doprave prerobil cez 11 miliónov eur. Prešovský napríklad pre tento rok ráta s vyše 13-miliónovým doplatkom za dopravu.

Rozširovanie autobusových liniek by pritom kontrastovalo aj s tým, že len nedávno sa vo viacerých župách linky rušili. „Pre rok 2011 sme optimalizovali počet kilometrov vo verejnom záujme o štyri percentá," povedala hovorkyňa prešovského kraja Veronika Fitzeková.

V praxi to znamená, že župa si pre rok 2011 objednáva od dopravcov o 1,2 milióna kilometrov menej. V roku 2010 SAD najazdili na objednávku prešovskej župy 29,4 milióna kilometra.

„ZSSK Slovensko nám ešte nepredložila žiadny návrh, preto nie je k čomu sa vyjadriť,“ povedal hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 16 060
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 541
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 610
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 855
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 3 093
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 1 957
  7. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 840
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 798
  9. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 704
  10. Moskva alebo Petrohrad? 1 297

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Vianočný dôchodok získa viac ľudí, Slováci v Rakúsku však nie

Najchudobnejší dôchodcovia znovu dostanú sto eur navyše, nemení sa to už štvrtý rok.

EKONOMIKA

Firma, ktorej zadržali kamióny: Hľadáte problém tam, kde nie je

North Sea Express je podozrivá z vykorisťovania.

PRIMÁR

Viac nočných môr a najmä zvuky. Ako snívajú nevidiaci

Čo sa sníva ľuďom, ktorí nikdy nevideli okolitý svet.

Neprehliadnite tiež

Ktoré sporenie je bezpečné a na ktorom môže človek zarobiť najviac?

Pri rozhodovaní, kam vložiť peniaze, je dobré zvážiť niekoľko vecí.

Vianočný dôchodok získa viac ľudí, Slováci v Rakúsku však nie

Najchudobnejší dôchodcovia znovu dostanú sto eur navyše, nemení sa to už štvrtý rok.

Vkladné knižky kedysi využívala mafia. Aké sú lepšie investície

Čo urobiť s veľkou sumou našetrených peňazí a čo robiť, ak si chcem šetriť každý mesiac po troche? Denník SME sa pokúsil objasniť niektoré známejšie druhy sporenia.

Zvýšenie minimálnej mzdy zaťaží podľa Mihála firmy viac ako sa očakáva

Zvýšenie minimálnej mzdy v roku 2018 prinesie podľa Mihála väčšie náklady pre zamestnávateľov.

Zástupca firmy, ktorej zadržali 112 kamiónov: Čo je to sociálny dumping?

Belgické úrady podozrievajú dopravnú firmu North Sea Express, že vykorisťuje vodičov, ktorých si prenajíma cez slovenského prostredníka.