Pracovný zoznam tratí, ktoré majú zrušiť, vyvolal obavy

Šetrenie železníc zrejme pocítia župy. Niektorí starostovia hovoria, že rušenie vlakových spojov môže vyvolať protesty.

Ozdravovanie železníc sa nepozdáva každému.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ –TASR)

BRATISLAVA. Zásadne nesúhlasíme. Tak včera reagoval podpredseda Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) Milan Muška na pracovný zoznam železničných spojení, ktoré vraj plánuje železničný prepravca redukovať, alebo aj rušiť. Verejnosti ho rozposlali železniční odborári.

V Partizánskom sa preto dnes stretnú okresní starostovia. „Mali by sme odoslať spoločné stanovisko, aby sa tieto vlaky nerušili,“ povedala starostka Chynorian Mária Lachkovičová (nezávislá).

Trať neexistuje

Na Zohore sú pre rušenie vlakov pripravení aj na nátlakové akcie. „Ak ich chcú zrušiť, budeme protestovať pred ministerstvom. Budeme žiadať hlavu ministra dopravy alebo predsedu Bratislavského samosprávneho kraja,“ povedal starosta Vysokej pri Morave Dušan Dvoran (Smer).

Škrty spojov
Kde ich zvažujú:
  • Štúrovo - Štúrovo, hranica
  • Čata - Šahy
  • Šaľa - Neded
  • Myjava - Vrbovce
  • Trenčín - Chynorany
  • Prievidza - Horná Štubňa
  • Prievidza - Nitrianske Pravno
  • Trenčianska Teplá - Horné Srnie, štátna hranica
  • Trenčianska Teplá - Trenčianske Teplice
  • Zohor - Záhorská Ves
  • Plešivec - Muráň
  • Plešivec - Jesenské
  • Plešivec - Turňa nad Bodvou
  • Fiľakovo - Fiľakovo hranica
  • Brezno - Červená Skala
  • Brezno - Tisovec
  • Červená Skala - Hnilec
  • Čadca - Makov
  • Čadca - Skalité
  • Stará Ľubovňa - Plaveč
  • Plaveč - Lipany
  • Medzilaborce, mesto - Medzilaborce, št. hranica
  • Košice - Čaňa št. hranica
  • Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany
  • Studený Potok - Tatranská Lomnica /mim. sezóny/
  • Humenné - Trebišov*
  • Chynorany - Topoľčany*
  • Trenčín - Trenčianska Teplá*
  • Levice - Podhájska*
  • Brezno - Banská Bystrica*
  • Koniarovce - Topoľčany*
  • Kúty - Trnava*
  • Plaveč - Čirč *
  • Košice - Turňa nad Bodvou*
  • Bratislava, N. Mesto - Bratislava, Petržalka*
  • Leopoldov - Nové Mesto nad Váhom *

* časť vlakov

Zdroj: list odborárov

Trať Zohor – Záhorská Ves, ktorá obcou prechádza, sa ocitla na zozname aj napriek tomu, že len nedávno sa dohodli, že ju nezačne suplovať autobusová linka Slovak Lines.

V tomto prípade však päť sedmín vlakového spoja financuje bratislavská župa a dve sedminy rezort dopravy, dodal Dvoran. Preto ho na župe ubezpečovali, že trať zostáva. Nejde o jedinú zvláštnu trať na zozname.

„Tu osobná doprava nefunguje už dlho,“ povedal primátor Medzilaboriec Ivan Solej (nezávislý) o trati Medzilaborce mesto – Medzilaborce štátna hranica. Tá je na zozname tiež.

Dvaja cestujúci vo vlaku

Na zozname je však 36 tratí. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) hovorí, že pracuje so zoznamom asi 25 tratí. Ide však iba o pracovnú verziu.

Trate na zrušenie vyberali podľa rôznych kritérií, nielen finančných. „V zozname sú trate, kde sa pohybuje strata na jeden vlakokilometer od 5 až po 11 eur a priemerná obsadenosť od dvoch do 220 cestujúcich na vlak,“ povedal hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Alexander Buzinkay.

Dodal, že sú tam aj spoje, kde kolíše strata v závislosti od denného času, dňa v týždni, od prázdnych vlakov až po obsadené. „Sú tam spoje, ktoré idú paralelne s linkami autobusových dopravcov či spoje využívané viac sezónne,“ dodal.

Firma chce v rámci ozdravovania znížiť výkony o päť percent. Otázkou je, či a kto regionálne spoje nahradí. Dopravu v takzvanom verejnom záujme totiž zabezpečujú aj župy, tie zastrešujú prímestskú autobusovú dopravu do 100 kilometrov.

Žiadajú vysvetlenie

Predsedovi žilinskej župy Jurajovi Blanárovi prekáža, že sa o železničných plánoch dozvedel až od odborárov.

„Na pleciach samosprávy je financovanie regionálnej autobusovej dopravy, na to bude mať zrušenie vplyv,“ dodal. Od ministra dopravy žiada oficiálne vysvetlenie pripravovaných krokov.

„V čase, keď sa samosprávne kraje trápia s nedostatkom finančných prostriedkov, je neseriózne, aby vykrývali straty, za ktoré je zodpovedný štát,“ pridal sa hovorca banskobystrickej župy Peter Hajnala.

Prezident Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie tvrdí, že dotovanie autobusov je lacnejšie než vykrývanie strát železníc.

„Napríklad cena kilometra vlaku bola zhruba 5 až 6 eur, autobusa zhruba 1,5,“ povedal. Tam, kde zároveň funguje autobusová linka, zvýšia cestujúci z vlaku výnosy SAD. A teda aj župám.

Trabelssie tiež tvrdí, že je stále veľa takých tratí, ktoré majú pokrytie vlakov aj autobusov, a o tie zrejme pôjde aj na odborárskych zoznamoch. Niektoré župy ale nesúhlasia.

„V mnohých prípadoch došlo v minulosti k zrušeniu súbežných autobusových spojov a v súčasnosti je jediným spôsobom dopravy železničná doprava," povedala Zuzana Bobriková, hovorkyňa Košického samosprávneho kraja. Navyše, niekde nie je možné za zrušenú dopravu na železniciach zabezpečiť autobusovú náhradu. „Z dôvodu neexistujúcej paralelnej cestnej infraštruktúry," povedala Bobriková.

Dodala, že rozsah služieb autobusovej dopravy na rok 2011 už je zmluvne stanovený a rozpočty majú kraje schválené. Košický kraj v minulom roku na doprave prerobil cez 11 miliónov eur. Prešovský napríklad pre tento rok ráta s vyše 13-miliónovým doplatkom za dopravu.

Rozširovanie autobusových liniek by pritom kontrastovalo aj s tým, že len nedávno sa vo viacerých župách linky rušili. „Pre rok 2011 sme optimalizovali počet kilometrov vo verejnom záujme o štyri percentá," povedala hovorkyňa prešovského kraja Veronika Fitzeková.

V praxi to znamená, že župa si pre rok 2011 objednáva od dopravcov o 1,2 milióna kilometrov menej. V roku 2010 SAD najazdili na objednávku prešovskej župy 29,4 milióna kilometra.

„ZSSK Slovensko nám ešte nepredložila žiadny návrh, preto nie je k čomu sa vyjadriť,“ povedal hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 784
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 706
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 225
  4. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 2 023
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 826
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 690
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 512
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 465
  9. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 341
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 217

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

SNS skúšajú posunúť slovenské "zvyklosti", doplatia na svoju nenažranosť

Peniaze na vedu sa na Slovensku rozdeľujú hlboko pod úrovňou civilizovaného sveta.

DOMOV

Plavčan by mohol ešte pred odchodom otočiť zopár miliónov eur

Pred uzatvorením je tender na centrálny internet.

KOMENTÁRE

Kam sa podelo Učiace sa Slovensko? Danka to netrápi

Kde je tá najväčšia reforma školstva z dielne Plavčana?

DOMOV

V SNS vyčkávajú na Danka a mlčia, viaže ich zákaz zhora

Danko nezvládol situáciu, SNS na vstup do koalície nemala.

Neprehliadnite tiež

Luxusné hotely spotrebovali 570 kilogramov kontaminovanej vaječnej zmesi

Povolený limit pesticídu bol v zmesi prekročený až päťnásobne.

Merkelová odmieta administratívny tlak na predaj elektromobilov

Merkelová žiada od predstaviteľov automobiliek, aby sa usilovali obnoviť dôveru zákazníkov.

Air Berlin odložil na neurčito zverejnenie výsledkov za prvý polrok

Podľa zákona musí zverejniť svoje finančné údaje do začiatku októbra.

Matečná spustila demoverziu potravinového katalógu

Katalóg prinesie lokálnosť, čerstvosť, zníženie ekologickej stopy a možnosť pre slovenských poľnohospodárov presadiť sa na trhu.