Pracovný zoznam tratí, ktoré majú zrušiť, vyvolal obavy

Šetrenie železníc zrejme pocítia župy. Niektorí starostovia hovoria, že rušenie vlakových spojov môže vyvolať protesty.

Ozdravovanie železníc sa nepozdáva každému.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ –TASR)

BRATISLAVA. Zásadne nesúhlasíme. Tak včera reagoval podpredseda Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) Milan Muška na pracovný zoznam železničných spojení, ktoré vraj plánuje železničný prepravca redukovať, alebo aj rušiť. Verejnosti ho rozposlali železniční odborári.

V Partizánskom sa preto dnes stretnú okresní starostovia. „Mali by sme odoslať spoločné stanovisko, aby sa tieto vlaky nerušili,“ povedala starostka Chynorian Mária Lachkovičová (nezávislá).

Trať neexistuje

Na Zohore sú pre rušenie vlakov pripravení aj na nátlakové akcie. „Ak ich chcú zrušiť, budeme protestovať pred ministerstvom. Budeme žiadať hlavu ministra dopravy alebo predsedu Bratislavského samosprávneho kraja,“ povedal starosta Vysokej pri Morave Dušan Dvoran (Smer).

Škrty spojov
Kde ich zvažujú:
  • Štúrovo - Štúrovo, hranica
  • Čata - Šahy
  • Šaľa - Neded
  • Myjava - Vrbovce
  • Trenčín - Chynorany
  • Prievidza - Horná Štubňa
  • Prievidza - Nitrianske Pravno
  • Trenčianska Teplá - Horné Srnie, štátna hranica
  • Trenčianska Teplá - Trenčianske Teplice
  • Zohor - Záhorská Ves
  • Plešivec - Muráň
  • Plešivec - Jesenské
  • Plešivec - Turňa nad Bodvou
  • Fiľakovo - Fiľakovo hranica
  • Brezno - Červená Skala
  • Brezno - Tisovec
  • Červená Skala - Hnilec
  • Čadca - Makov
  • Čadca - Skalité
  • Stará Ľubovňa - Plaveč
  • Plaveč - Lipany
  • Medzilaborce, mesto - Medzilaborce, št. hranica
  • Košice - Čaňa št. hranica
  • Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany
  • Studený Potok - Tatranská Lomnica /mim. sezóny/
  • Humenné - Trebišov*
  • Chynorany - Topoľčany*
  • Trenčín - Trenčianska Teplá*
  • Levice - Podhájska*
  • Brezno - Banská Bystrica*
  • Koniarovce - Topoľčany*
  • Kúty - Trnava*
  • Plaveč - Čirč *
  • Košice - Turňa nad Bodvou*
  • Bratislava, N. Mesto - Bratislava, Petržalka*
  • Leopoldov - Nové Mesto nad Váhom *

* časť vlakov

Zdroj: list odborárov

Trať Zohor – Záhorská Ves, ktorá obcou prechádza, sa ocitla na zozname aj napriek tomu, že len nedávno sa dohodli, že ju nezačne suplovať autobusová linka Slovak Lines.

V tomto prípade však päť sedmín vlakového spoja financuje bratislavská župa a dve sedminy rezort dopravy, dodal Dvoran. Preto ho na župe ubezpečovali, že trať zostáva. Nejde o jedinú zvláštnu trať na zozname.

„Tu osobná doprava nefunguje už dlho,“ povedal primátor Medzilaboriec Ivan Solej (nezávislý) o trati Medzilaborce mesto – Medzilaborce štátna hranica. Tá je na zozname tiež.

Dvaja cestujúci vo vlaku

Na zozname je však 36 tratí. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) hovorí, že pracuje so zoznamom asi 25 tratí. Ide však iba o pracovnú verziu.

Trate na zrušenie vyberali podľa rôznych kritérií, nielen finančných. „V zozname sú trate, kde sa pohybuje strata na jeden vlakokilometer od 5 až po 11 eur a priemerná obsadenosť od dvoch do 220 cestujúcich na vlak,“ povedal hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Alexander Buzinkay.

Dodal, že sú tam aj spoje, kde kolíše strata v závislosti od denného času, dňa v týždni, od prázdnych vlakov až po obsadené. „Sú tam spoje, ktoré idú paralelne s linkami autobusových dopravcov či spoje využívané viac sezónne,“ dodal.

Firma chce v rámci ozdravovania znížiť výkony o päť percent. Otázkou je, či a kto regionálne spoje nahradí. Dopravu v takzvanom verejnom záujme totiž zabezpečujú aj župy, tie zastrešujú prímestskú autobusovú dopravu do 100 kilometrov.

Žiadajú vysvetlenie

Predsedovi žilinskej župy Jurajovi Blanárovi prekáža, že sa o železničných plánoch dozvedel až od odborárov.

„Na pleciach samosprávy je financovanie regionálnej autobusovej dopravy, na to bude mať zrušenie vplyv,“ dodal. Od ministra dopravy žiada oficiálne vysvetlenie pripravovaných krokov.

„V čase, keď sa samosprávne kraje trápia s nedostatkom finančných prostriedkov, je neseriózne, aby vykrývali straty, za ktoré je zodpovedný štát,“ pridal sa hovorca banskobystrickej župy Peter Hajnala.

Prezident Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie tvrdí, že dotovanie autobusov je lacnejšie než vykrývanie strát železníc.

„Napríklad cena kilometra vlaku bola zhruba 5 až 6 eur, autobusa zhruba 1,5,“ povedal. Tam, kde zároveň funguje autobusová linka, zvýšia cestujúci z vlaku výnosy SAD. A teda aj župám.

Trabelssie tiež tvrdí, že je stále veľa takých tratí, ktoré majú pokrytie vlakov aj autobusov, a o tie zrejme pôjde aj na odborárskych zoznamoch. Niektoré župy ale nesúhlasia.

„V mnohých prípadoch došlo v minulosti k zrušeniu súbežných autobusových spojov a v súčasnosti je jediným spôsobom dopravy železničná doprava," povedala Zuzana Bobriková, hovorkyňa Košického samosprávneho kraja. Navyše, niekde nie je možné za zrušenú dopravu na železniciach zabezpečiť autobusovú náhradu. „Z dôvodu neexistujúcej paralelnej cestnej infraštruktúry," povedala Bobriková.

Dodala, že rozsah služieb autobusovej dopravy na rok 2011 už je zmluvne stanovený a rozpočty majú kraje schválené. Košický kraj v minulom roku na doprave prerobil cez 11 miliónov eur. Prešovský napríklad pre tento rok ráta s vyše 13-miliónovým doplatkom za dopravu.

Rozširovanie autobusových liniek by pritom kontrastovalo aj s tým, že len nedávno sa vo viacerých župách linky rušili. „Pre rok 2011 sme optimalizovali počet kilometrov vo verejnom záujme o štyri percentá," povedala hovorkyňa prešovského kraja Veronika Fitzeková.

V praxi to znamená, že župa si pre rok 2011 objednáva od dopravcov o 1,2 milióna kilometrov menej. V roku 2010 SAD najazdili na objednávku prešovskej župy 29,4 milióna kilometra.

„ZSSK Slovensko nám ešte nepredložila žiadny návrh, preto nie je k čomu sa vyjadriť,“ povedal hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 566
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 3 134
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 098
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 922
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 866
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 481
  7. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 480
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 473
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 450
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 969

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Érsek sa rozhodol, bratislavské letisko chce dať do prenájmu

Minister predložil návrh na 30-ročnú koncesiu letiska.

SVET

Čoraz viac utečencov mieri na sever Európy cez Slovensko

V Rakúsku vojaci pomáhali pri klasickej policajnej činnosti.

DOMOV

Café Európa: Aká bude budúcnosť Česka a Slovenska v Európe

Aké je naše miesto v Európskej únii? Sledujte diskusiu naživo.

Neprehliadnite tiež

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.

Český Tuzemák je rakovinotvorný, Česi sa však škodlivej látky nechcú vzdať

S rumovou arómou nemusí mať problém iba Česko, ale aj ďalšie štáty, kde sa výrobky zo spornej látky používajú.

Česi dlhujú v zahraničí vyše 4 bilióny korún, je to historické maximum

Zahraničný dlh Česka sa medziročne zvýšil o 1,161 bilióna korún.

Dotácia na zateplenie domu je vyššia, záujemcov o ňu pribudlo

Peňazí je viac, dokumentácie menej. Do tretieho kola vstúpili dotácie na zateplenie domov s novými pravidlami, získať možno až 8500 eur.