SME
Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Pracovný zoznam tratí, ktoré majú zrušiť, vyvolal obavy

Šetrenie železníc zrejme pocítia župy. Niektorí starostovia hovoria, že rušenie vlakových spojov môže vyvolať protesty.

Ozdravovanie železníc sa nepozdáva každému.Ozdravovanie železníc sa nepozdáva každému. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ –TASR)

BRATISLAVA. Zásadne nesúhlasíme. Tak včera reagoval podpredseda Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) Milan Muška na pracovný zoznam železničných spojení, ktoré vraj plánuje železničný prepravca redukovať, alebo aj rušiť. Verejnosti ho rozposlali železniční odborári.

V Partizánskom sa preto dnes stretnú okresní starostovia. „Mali by sme odoslať spoločné stanovisko, aby sa tieto vlaky nerušili,“ povedala starostka Chynorian Mária Lachkovičová (nezávislá).

Trať neexistuje

Na Zohore sú pre rušenie vlakov pripravení aj na nátlakové akcie. „Ak ich chcú zrušiť, budeme protestovať pred ministerstvom. Budeme žiadať hlavu ministra dopravy alebo predsedu Bratislavského samosprávneho kraja,“ povedal starosta Vysokej pri Morave Dušan Dvoran (Smer).

Škrty spojov
Kde ich zvažujú:
  • Štúrovo - Štúrovo, hranica
  • Čata - Šahy
  • Šaľa - Neded
  • Myjava - Vrbovce
  • Trenčín - Chynorany
  • Prievidza - Horná Štubňa
  • Prievidza - Nitrianske Pravno
  • Trenčianska Teplá - Horné Srnie, štátna hranica
  • Trenčianska Teplá - Trenčianske Teplice
  • Zohor - Záhorská Ves
  • Plešivec - Muráň
  • Plešivec - Jesenské
  • Plešivec - Turňa nad Bodvou
  • Fiľakovo - Fiľakovo hranica
  • Brezno - Červená Skala
  • Brezno - Tisovec
  • Červená Skala - Hnilec
  • Čadca - Makov
  • Čadca - Skalité
  • Stará Ľubovňa - Plaveč
  • Plaveč - Lipany
  • Medzilaborce, mesto - Medzilaborce, št. hranica
  • Košice - Čaňa št. hranica
  • Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany
  • Studený Potok - Tatranská Lomnica /mim. sezóny/
  • Humenné - Trebišov*
  • Chynorany - Topoľčany*
  • Trenčín - Trenčianska Teplá*
  • Levice - Podhájska*
  • Brezno - Banská Bystrica*
  • Koniarovce - Topoľčany*
  • Kúty - Trnava*
  • Plaveč - Čirč *
  • Košice - Turňa nad Bodvou*
  • Bratislava, N. Mesto - Bratislava, Petržalka*
  • Leopoldov - Nové Mesto nad Váhom *

* časť vlakov

Zdroj: list odborárov

Trať Zohor – Záhorská Ves, ktorá obcou prechádza, sa ocitla na zozname aj napriek tomu, že len nedávno sa dohodli, že ju nezačne suplovať autobusová linka Slovak Lines.

V tomto prípade však päť sedmín vlakového spoja financuje bratislavská župa a dve sedminy rezort dopravy, dodal Dvoran. Preto ho na župe ubezpečovali, že trať zostáva. Nejde o jedinú zvláštnu trať na zozname.

„Tu osobná doprava nefunguje už dlho,“ povedal primátor Medzilaboriec Ivan Solej (nezávislý) o trati Medzilaborce mesto – Medzilaborce štátna hranica. Tá je na zozname tiež.

Dvaja cestujúci vo vlaku

Na zozname je však 36 tratí. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) hovorí, že pracuje so zoznamom asi 25 tratí. Ide však iba o pracovnú verziu.

Trate na zrušenie vyberali podľa rôznych kritérií, nielen finančných. „V zozname sú trate, kde sa pohybuje strata na jeden vlakokilometer od 5 až po 11 eur a priemerná obsadenosť od dvoch do 220 cestujúcich na vlak,“ povedal hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Alexander Buzinkay.

Dodal, že sú tam aj spoje, kde kolíše strata v závislosti od denného času, dňa v týždni, od prázdnych vlakov až po obsadené. „Sú tam spoje, ktoré idú paralelne s linkami autobusových dopravcov či spoje využívané viac sezónne,“ dodal.

Firma chce v rámci ozdravovania znížiť výkony o päť percent. Otázkou je, či a kto regionálne spoje nahradí. Dopravu v takzvanom verejnom záujme totiž zabezpečujú aj župy, tie zastrešujú prímestskú autobusovú dopravu do 100 kilometrov.

Žiadajú vysvetlenie

Predsedovi žilinskej župy Jurajovi Blanárovi prekáža, že sa o železničných plánoch dozvedel až od odborárov.

„Na pleciach samosprávy je financovanie regionálnej autobusovej dopravy, na to bude mať zrušenie vplyv,“ dodal. Od ministra dopravy žiada oficiálne vysvetlenie pripravovaných krokov.

„V čase, keď sa samosprávne kraje trápia s nedostatkom finančných prostriedkov, je neseriózne, aby vykrývali straty, za ktoré je zodpovedný štát,“ pridal sa hovorca banskobystrickej župy Peter Hajnala.

Prezident Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie tvrdí, že dotovanie autobusov je lacnejšie než vykrývanie strát železníc.

„Napríklad cena kilometra vlaku bola zhruba 5 až 6 eur, autobusa zhruba 1,5,“ povedal. Tam, kde zároveň funguje autobusová linka, zvýšia cestujúci z vlaku výnosy SAD. A teda aj župám.

Trabelssie tiež tvrdí, že je stále veľa takých tratí, ktoré majú pokrytie vlakov aj autobusov, a o tie zrejme pôjde aj na odborárskych zoznamoch. Niektoré župy ale nesúhlasia.

„V mnohých prípadoch došlo v minulosti k zrušeniu súbežných autobusových spojov a v súčasnosti je jediným spôsobom dopravy železničná doprava," povedala Zuzana Bobriková, hovorkyňa Košického samosprávneho kraja. Navyše, niekde nie je možné za zrušenú dopravu na železniciach zabezpečiť autobusovú náhradu. „Z dôvodu neexistujúcej paralelnej cestnej infraštruktúry," povedala Bobriková.

Dodala, že rozsah služieb autobusovej dopravy na rok 2011 už je zmluvne stanovený a rozpočty majú kraje schválené. Košický kraj v minulom roku na doprave prerobil cez 11 miliónov eur. Prešovský napríklad pre tento rok ráta s vyše 13-miliónovým doplatkom za dopravu.

Rozširovanie autobusových liniek by pritom kontrastovalo aj s tým, že len nedávno sa vo viacerých župách linky rušili. „Pre rok 2011 sme optimalizovali počet kilometrov vo verejnom záujme o štyri percentá," povedala hovorkyňa prešovského kraja Veronika Fitzeková.

V praxi to znamená, že župa si pre rok 2011 objednáva od dopravcov o 1,2 milióna kilometrov menej. V roku 2010 SAD najazdili na objednávku prešovskej župy 29,4 milióna kilometra.

„ZSSK Slovensko nám ešte nepredložila žiadny návrh, preto nie je k čomu sa vyjadriť,“ povedal hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 312
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 651
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 929
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 12 868
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 816
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 140
  7. Aká je chémia vôní 8 821
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 574
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 398
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 051
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Zmeny na železniciach

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
EKONÓMIA ĽUDSKOU REČOU

Lacnejšie tovary a bývanie? Šesť najčastejších mýtov o socializme

Z priemernej mzdy si dnes kúpite násobne viac.

Dubček veril v socializmus s ľudskou tvárou.
Na nákladných vlakoch musia byť čierni pasažieri pripravení na každé počasie, na bod mrazu aj horúčavy. Na snímke je jeden z Aminových spolujazdcov.

Mads Mikkelsen pre SME: Som slávny, som úspešný, ale toto som chcel?

Slávny dánsky herec priznáva, že mu niekedy pomôže pohár vína.

Dánsky herec Mads Mikkelsen.

Neprehliadnite tiež

Ktorých právnikov zamestnávajú spory o výstavbu ciest (rebríček)

Energetické distribučné spoločnosti sa sporia o peniaze s výrobcami zelenej elektriny.

Meškanie projektu rýchlostnej cesty R7 a diaľnice D4 v okolí Bratislavy vyvolalo medzinárodnú arbitráž.

Právnici radia nielen pri developmente bytov, ale aj väznice

Medzi najväčšími real estate transakciami je projekt novej väznice v Rimavskej Sobote.

Kancelária Bartošík Šváby radí developerovi Immocap Group s developmentom Nového Istropolisu na Trnavskom mýte v Bratislave.

IT systém k obchodnénu registru 21. storočia naďalej mešká

Ani po dvoch rokoch nie je uzatvorená zmluva.

(ilustračné foto)
Vizualizácia projektu Pod Vinicou.