Nespokojní dopravcovia budú rozhodovať o proteste

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) by mala na sobotňajšej výročnej schôdzi vo Zvolene rozhodnúť, či po roku zopakuje nátlakovú protestnú akciu, prípadne opäť vyhlási štrajk.

BRATISLAVA. Dôvodom rastúcej nespokojnosti najmä malých a stredných cestných dopravcov sú zhoršujúce sa podmienky a neriešenie ich požiadaviek. Mýto podľa nich stále nie je v poriadku, väčšina samosprávnych krajov od začiatku nového roka zvýšila daň z motorových vozidiel o 10 %, zdraželi aj ceny pohonných látok a navyše stúpla daň z pridanej hodnoty.

"Napätá situácia v doprave sa po roku neriešenia problémov, či ďalšieho zaťaženia dopravcov stáva neúnosnou a pripomína január 2010," zdôvodnila tajomníčka UNAS Jana Sarvašová víkendové stretnutie dopravcov. Kritizovala, že kraje z výberu dane z motorových vozidiel financujú aj iné náklady nielen údržbu regionálnych ciest.

Na schôdzi únie v závere minulého roka sa asi 50 účastníkov už vyslovilo za opätovné zorganizovanie protestu s tým, že o tom rozhodnú 15. januára. Na stretnutí plánuje UNAS zaujať stanovisko nielen k zvýšeniu dane z motorových vozidiel a rastu cien palív, ale aj k tomu, že SR obhajuje mýto pred Európskou komisiou. Zároveň si pripomenie prvé výročie svojho vzniku. "Od našich členov očakávame jasné stanovisko a pomenovanie súčasného stavu v cestnej doprave na Slovensku. Nálada medzi dopravcami je veľmi podobná januáru 2010, preto je nutné sa stretnúť a dohodnúť sa na ďalšom postupe," povedal pre agentúru SITA predseda únie Jaroslav Polaček v reakcii na otázku, či uvažujú o vyhlásení štrajku alebo inej protestnej akcii.

"I keď vládne revolučná nálada, v prvom rade chceme rokovať," uviedol podpredseda únie Rudolf Páleš. Ako pripomenul, expremiér Robert Fico pred rokom nechcel o mýte s nimi rokovať, lebo vedel, že "ťahá za kratší koniec". Očakáva, že na stretnutí povie svoj názor väčší počet dopravcov, pretože pozvaní sú i nečlenovia. "V riešení problémov sme otvorená organizácia," dodal Páleš. Komu sa podľa neho nepodarí premietnuť zvýšenie nákladov do cien, ten určite neprežije. Podobná situácia bola i vlani, no prepravcovia v čase krízy nechceli o zvyšovaní svojich cien ani počuť. "Preto bolo zavedenie mýta v tomto období pre dopravcov likvidačné, ale napriek jeho nepripravenosti muselo byť spustené," tvrdí Páleš.

Mrzí ho, že na Slovensku po zavedení mýta daň z motorových vozidiel vzrástla, na rozdiel od iných krajín. Nemecko po zavedení mýta túto daň podľa neho znížilo z 2 000 na okolo 700 eur a v Rakúsku klesla z 2 500 na 800 eur ročne. Niektoré štáty navyše pristúpili k určitej kompenzácii nákladov dopravcov vzniknutých kvôli sprevádzkovaniu mýta. V Nemecku v podobe podpory pre vzdelávacie a školiace programy a investície do ekologizácie dopravy. V ČR po zavedení mýta poskytli kompenzáciu domácim dopravcom v objeme 500 mil. CZK.

Dopravcovia sú podľa UNAS najviac trestaní a zdieraní v súčasnom podnikateľskom prostredí na Slovensku. "Pre nás je zvyšovanie dane z motorových vozidiel nepochopiteľné o to viac, že vyššie územné celky sa netaja tým, že väčšiu časť z týchto peňazí používajú na sociálne výdavky či zdravotníctvo a nie na opravy a údržbu ciest. Peniaze nie sú absolútne účelovo viazané," informoval agentúru SITA ďalej Polaček. Mýto podľa neho aj po roku prevádzky funguje s chybami a súčasnej vláde vyhovuje tento stav. "Ministerstvo dopravy obhajuje záujmy finančných skupín a vlastnej akciovky NDS pred Európskou komisiou. Skrýva sa za vymyslený záujem občanov bez toho, aby pomenovalo a potrestalo vinníkov," uviedol. O svojich požiadavkách chcú dopravcovia informovať na stretnutí so zástupcom rezortu dopravy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 144
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 696
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 932
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 287
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 142
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 972
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 770
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 696
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 495
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 889

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

EKONOMIKA

Slovenka hľadá startupy v Keni či Vietname

Naša predstava o treťom svete je mylná.

Neprehliadnite tiež

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop