Nespokojní dopravcovia budú rozhodovať o proteste

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) by mala na sobotňajšej výročnej schôdzi vo Zvolene rozhodnúť, či po roku zopakuje nátlakovú protestnú akciu, prípadne opäť vyhlási štrajk.

BRATISLAVA. Dôvodom rastúcej nespokojnosti najmä malých a stredných cestných dopravcov sú zhoršujúce sa podmienky a neriešenie ich požiadaviek. Mýto podľa nich stále nie je v poriadku, väčšina samosprávnych krajov od začiatku nového roka zvýšila daň z motorových vozidiel o 10 %, zdraželi aj ceny pohonných látok a navyše stúpla daň z pridanej hodnoty.

"Napätá situácia v doprave sa po roku neriešenia problémov, či ďalšieho zaťaženia dopravcov stáva neúnosnou a pripomína január 2010," zdôvodnila tajomníčka UNAS Jana Sarvašová víkendové stretnutie dopravcov. Kritizovala, že kraje z výberu dane z motorových vozidiel financujú aj iné náklady nielen údržbu regionálnych ciest.

Na schôdzi únie v závere minulého roka sa asi 50 účastníkov už vyslovilo za opätovné zorganizovanie protestu s tým, že o tom rozhodnú 15. januára. Na stretnutí plánuje UNAS zaujať stanovisko nielen k zvýšeniu dane z motorových vozidiel a rastu cien palív, ale aj k tomu, že SR obhajuje mýto pred Európskou komisiou. Zároveň si pripomenie prvé výročie svojho vzniku. "Od našich členov očakávame jasné stanovisko a pomenovanie súčasného stavu v cestnej doprave na Slovensku. Nálada medzi dopravcami je veľmi podobná januáru 2010, preto je nutné sa stretnúť a dohodnúť sa na ďalšom postupe," povedal pre agentúru SITA predseda únie Jaroslav Polaček v reakcii na otázku, či uvažujú o vyhlásení štrajku alebo inej protestnej akcii.

"I keď vládne revolučná nálada, v prvom rade chceme rokovať," uviedol podpredseda únie Rudolf Páleš. Ako pripomenul, expremiér Robert Fico pred rokom nechcel o mýte s nimi rokovať, lebo vedel, že "ťahá za kratší koniec". Očakáva, že na stretnutí povie svoj názor väčší počet dopravcov, pretože pozvaní sú i nečlenovia. "V riešení problémov sme otvorená organizácia," dodal Páleš. Komu sa podľa neho nepodarí premietnuť zvýšenie nákladov do cien, ten určite neprežije. Podobná situácia bola i vlani, no prepravcovia v čase krízy nechceli o zvyšovaní svojich cien ani počuť. "Preto bolo zavedenie mýta v tomto období pre dopravcov likvidačné, ale napriek jeho nepripravenosti muselo byť spustené," tvrdí Páleš.

Mrzí ho, že na Slovensku po zavedení mýta daň z motorových vozidiel vzrástla, na rozdiel od iných krajín. Nemecko po zavedení mýta túto daň podľa neho znížilo z 2 000 na okolo 700 eur a v Rakúsku klesla z 2 500 na 800 eur ročne. Niektoré štáty navyše pristúpili k určitej kompenzácii nákladov dopravcov vzniknutých kvôli sprevádzkovaniu mýta. V Nemecku v podobe podpory pre vzdelávacie a školiace programy a investície do ekologizácie dopravy. V ČR po zavedení mýta poskytli kompenzáciu domácim dopravcom v objeme 500 mil. CZK.

Dopravcovia sú podľa UNAS najviac trestaní a zdieraní v súčasnom podnikateľskom prostredí na Slovensku. "Pre nás je zvyšovanie dane z motorových vozidiel nepochopiteľné o to viac, že vyššie územné celky sa netaja tým, že väčšiu časť z týchto peňazí používajú na sociálne výdavky či zdravotníctvo a nie na opravy a údržbu ciest. Peniaze nie sú absolútne účelovo viazané," informoval agentúru SITA ďalej Polaček. Mýto podľa neho aj po roku prevádzky funguje s chybami a súčasnej vláde vyhovuje tento stav. "Ministerstvo dopravy obhajuje záujmy finančných skupín a vlastnej akciovky NDS pred Európskou komisiou. Skrýva sa za vymyslený záujem občanov bez toho, aby pomenovalo a potrestalo vinníkov," uviedol. O svojich požiadavkách chcú dopravcovia informovať na stretnutí so zástupcom rezortu dopravy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 29 514
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 233
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 401
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 870
  5. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 691
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 581
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 536
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 369
  9. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 280
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 957

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňák prečkáva Plavčana v zahraničí, dosiaľ šlo o jeho hlavu

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke. Či by bol za odvolanie Plavčana, dosiaľ nepovedal.

Autorská strana Petra Schutza

Obama nechal Trumpovi problém

Nevypočítateľný a cholerický premiér, ktorý mení pozície cez noc, nie je lepši než bláznivý predseda parlamentu.

PLUS

Oklamať eurokomisiu nebude také jednoduché

Peniaze na vedu sa na Slovensku rozdeľujú pod úroveň civilizovaného sveta.

Neprehliadnite tiež

Opäť sa začína hovoriť o potiahnutí Transsibírskej magistrály až do Viedne

Na predĺženie širokorozchodnej trate z Košíc do viedenského regiónu je najvhodnejší čas, myslí si spolkový minister pre infraštruktúru.

Švajčiarsko zakázalo nové registrácie áut Porsche Cayenne s naftovým motorom

Autá, ktoré už registrované sú, môžu po švajčiarskych cestách naďalej jazdiť.

Bolívar stráca na hodnote, Venezuela sa rúti do bankrotu

Šéf venezuelskej Úverovej banky predpokladá, že sa krajina dostane do kritického obdobia v októbri a v novembri.

Najpočúvanejším rádiom v prvom polroku bolo Rádio Expres

Rádio Expres dominuje v slovenskom éteri s 19,2-percentnou počúvanosťou.