Nespokojní dopravcovia budú rozhodovať o proteste

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) by mala na sobotňajšej výročnej schôdzi vo Zvolene rozhodnúť, či po roku zopakuje nátlakovú protestnú akciu, prípadne opäť vyhlási štrajk.

BRATISLAVA. Dôvodom rastúcej nespokojnosti najmä malých a stredných cestných dopravcov sú zhoršujúce sa podmienky a neriešenie ich požiadaviek. Mýto podľa nich stále nie je v poriadku, väčšina samosprávnych krajov od začiatku nového roka zvýšila daň z motorových vozidiel o 10 %, zdraželi aj ceny pohonných látok a navyše stúpla daň z pridanej hodnoty.

"Napätá situácia v doprave sa po roku neriešenia problémov, či ďalšieho zaťaženia dopravcov stáva neúnosnou a pripomína január 2010," zdôvodnila tajomníčka UNAS Jana Sarvašová víkendové stretnutie dopravcov. Kritizovala, že kraje z výberu dane z motorových vozidiel financujú aj iné náklady nielen údržbu regionálnych ciest.

Na schôdzi únie v závere minulého roka sa asi 50 účastníkov už vyslovilo za opätovné zorganizovanie protestu s tým, že o tom rozhodnú 15. januára. Na stretnutí plánuje UNAS zaujať stanovisko nielen k zvýšeniu dane z motorových vozidiel a rastu cien palív, ale aj k tomu, že SR obhajuje mýto pred Európskou komisiou. Zároveň si pripomenie prvé výročie svojho vzniku. "Od našich členov očakávame jasné stanovisko a pomenovanie súčasného stavu v cestnej doprave na Slovensku. Nálada medzi dopravcami je veľmi podobná januáru 2010, preto je nutné sa stretnúť a dohodnúť sa na ďalšom postupe," povedal pre agentúru SITA predseda únie Jaroslav Polaček v reakcii na otázku, či uvažujú o vyhlásení štrajku alebo inej protestnej akcii.

"I keď vládne revolučná nálada, v prvom rade chceme rokovať," uviedol podpredseda únie Rudolf Páleš. Ako pripomenul, expremiér Robert Fico pred rokom nechcel o mýte s nimi rokovať, lebo vedel, že "ťahá za kratší koniec". Očakáva, že na stretnutí povie svoj názor väčší počet dopravcov, pretože pozvaní sú i nečlenovia. "V riešení problémov sme otvorená organizácia," dodal Páleš. Komu sa podľa neho nepodarí premietnuť zvýšenie nákladov do cien, ten určite neprežije. Podobná situácia bola i vlani, no prepravcovia v čase krízy nechceli o zvyšovaní svojich cien ani počuť. "Preto bolo zavedenie mýta v tomto období pre dopravcov likvidačné, ale napriek jeho nepripravenosti muselo byť spustené," tvrdí Páleš.

Mrzí ho, že na Slovensku po zavedení mýta daň z motorových vozidiel vzrástla, na rozdiel od iných krajín. Nemecko po zavedení mýta túto daň podľa neho znížilo z 2 000 na okolo 700 eur a v Rakúsku klesla z 2 500 na 800 eur ročne. Niektoré štáty navyše pristúpili k určitej kompenzácii nákladov dopravcov vzniknutých kvôli sprevádzkovaniu mýta. V Nemecku v podobe podpory pre vzdelávacie a školiace programy a investície do ekologizácie dopravy. V ČR po zavedení mýta poskytli kompenzáciu domácim dopravcom v objeme 500 mil. CZK.

Dopravcovia sú podľa UNAS najviac trestaní a zdieraní v súčasnom podnikateľskom prostredí na Slovensku. "Pre nás je zvyšovanie dane z motorových vozidiel nepochopiteľné o to viac, že vyššie územné celky sa netaja tým, že väčšiu časť z týchto peňazí používajú na sociálne výdavky či zdravotníctvo a nie na opravy a údržbu ciest. Peniaze nie sú absolútne účelovo viazané," informoval agentúru SITA ďalej Polaček. Mýto podľa neho aj po roku prevádzky funguje s chybami a súčasnej vláde vyhovuje tento stav. "Ministerstvo dopravy obhajuje záujmy finančných skupín a vlastnej akciovky NDS pred Európskou komisiou. Skrýva sa za vymyslený záujem občanov bez toho, aby pomenovalo a potrestalo vinníkov," uviedol. O svojich požiadavkách chcú dopravcovia informovať na stretnutí so zástupcom rezortu dopravy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 127
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 3 469
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 135
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 632
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 850
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 200
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 109
  8. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 097
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 074
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 942

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Výskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe má za sebou prvú sezónu v najvyššej lige. Očakávali sme viac, ale nebolo to zlé, hovorí šéf tímu Ralph Denk.

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Vek 25 rokov je akoby 18 z minulosti.

Neprehliadnite tiež

Známa americká banka si vybrala Varšavu za sídlo nového centra

Ďalšími kandidátmi boli maďarská metropola Budapešť a poľské mesto Vroclav.

Čína zablokovala WhatsApp, blíži sa 19. zjazd komunistickej strany

WhatsApp sa stal terčom cenzúry čínskej komunistickej vlády aj v júli tohto roka.

Svetová ekonomika solídne rastie aj napriek mnohým rizikám

Takmer dekádu po vypuknutí globálnej finančnej krízy sa svetová ekonomika oživuje.

Volvo Cars natlačí do závodu v Južnej Karolíne miliardu dolárov

Volvo je v poradí tretím veľkým výrobcom áut, ktorý prichádza do Južnej Karolíny.