Nespokojní dopravcovia budú rozhodovať o proteste

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) by mala na sobotňajšej výročnej schôdzi vo Zvolene rozhodnúť, či po roku zopakuje nátlakovú protestnú akciu, prípadne opäť vyhlási štrajk.

BRATISLAVA. Dôvodom rastúcej nespokojnosti najmä malých a stredných cestných dopravcov sú zhoršujúce sa podmienky a neriešenie ich požiadaviek. Mýto podľa nich stále nie je v poriadku, väčšina samosprávnych krajov od začiatku nového roka zvýšila daň z motorových vozidiel o 10 %, zdraželi aj ceny pohonných látok a navyše stúpla daň z pridanej hodnoty.

"Napätá situácia v doprave sa po roku neriešenia problémov, či ďalšieho zaťaženia dopravcov stáva neúnosnou a pripomína január 2010," zdôvodnila tajomníčka UNAS Jana Sarvašová víkendové stretnutie dopravcov. Kritizovala, že kraje z výberu dane z motorových vozidiel financujú aj iné náklady nielen údržbu regionálnych ciest.

Na schôdzi únie v závere minulého roka sa asi 50 účastníkov už vyslovilo za opätovné zorganizovanie protestu s tým, že o tom rozhodnú 15. januára. Na stretnutí plánuje UNAS zaujať stanovisko nielen k zvýšeniu dane z motorových vozidiel a rastu cien palív, ale aj k tomu, že SR obhajuje mýto pred Európskou komisiou. Zároveň si pripomenie prvé výročie svojho vzniku. "Od našich členov očakávame jasné stanovisko a pomenovanie súčasného stavu v cestnej doprave na Slovensku. Nálada medzi dopravcami je veľmi podobná januáru 2010, preto je nutné sa stretnúť a dohodnúť sa na ďalšom postupe," povedal pre agentúru SITA predseda únie Jaroslav Polaček v reakcii na otázku, či uvažujú o vyhlásení štrajku alebo inej protestnej akcii.

"I keď vládne revolučná nálada, v prvom rade chceme rokovať," uviedol podpredseda únie Rudolf Páleš. Ako pripomenul, expremiér Robert Fico pred rokom nechcel o mýte s nimi rokovať, lebo vedel, že "ťahá za kratší koniec". Očakáva, že na stretnutí povie svoj názor väčší počet dopravcov, pretože pozvaní sú i nečlenovia. "V riešení problémov sme otvorená organizácia," dodal Páleš. Komu sa podľa neho nepodarí premietnuť zvýšenie nákladov do cien, ten určite neprežije. Podobná situácia bola i vlani, no prepravcovia v čase krízy nechceli o zvyšovaní svojich cien ani počuť. "Preto bolo zavedenie mýta v tomto období pre dopravcov likvidačné, ale napriek jeho nepripravenosti muselo byť spustené," tvrdí Páleš.

Mrzí ho, že na Slovensku po zavedení mýta daň z motorových vozidiel vzrástla, na rozdiel od iných krajín. Nemecko po zavedení mýta túto daň podľa neho znížilo z 2 000 na okolo 700 eur a v Rakúsku klesla z 2 500 na 800 eur ročne. Niektoré štáty navyše pristúpili k určitej kompenzácii nákladov dopravcov vzniknutých kvôli sprevádzkovaniu mýta. V Nemecku v podobe podpory pre vzdelávacie a školiace programy a investície do ekologizácie dopravy. V ČR po zavedení mýta poskytli kompenzáciu domácim dopravcom v objeme 500 mil. CZK.

Dopravcovia sú podľa UNAS najviac trestaní a zdieraní v súčasnom podnikateľskom prostredí na Slovensku. "Pre nás je zvyšovanie dane z motorových vozidiel nepochopiteľné o to viac, že vyššie územné celky sa netaja tým, že väčšiu časť z týchto peňazí používajú na sociálne výdavky či zdravotníctvo a nie na opravy a údržbu ciest. Peniaze nie sú absolútne účelovo viazané," informoval agentúru SITA ďalej Polaček. Mýto podľa neho aj po roku prevádzky funguje s chybami a súčasnej vláde vyhovuje tento stav. "Ministerstvo dopravy obhajuje záujmy finančných skupín a vlastnej akciovky NDS pred Európskou komisiou. Skrýva sa za vymyslený záujem občanov bez toho, aby pomenovalo a potrestalo vinníkov," uviedol. O svojich požiadavkách chcú dopravcovia informovať na stretnutí so zástupcom rezortu dopravy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 388
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 130
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 4 068
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 3 206
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 351
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 147
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 130
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 028
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 604
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 452

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Má tu veľkú základňu, hovoria o Uhríkovi v Nitre. Súperi kandidatúru extrémistu zľahčujú

V Banskobystrickom kraji kandidáti zisťujú preferencie pravidelne, v Nitre je zatiaľ ticho.

DOMOV

Galkova kauza odpočúvania sa vlečie už šesť rokov, zatiaľ bez výsledku

Obžaloba na Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

Neprehliadnite tiež

Čína kritizuje agentúru Standard & Poor’s, že jej znížila rating

Zhoršenie hodnotenia úverovej spoľahlivosti Číny odzrkadľuje, že dlhé obdobie silného nárastu úverov zvyšuje ekonomické a finančné riziká.

Bystrica má novú autobusovú stanicu. Pozrite sa, ako sa menila

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola celkom dokončená, nový terminál je najmodernejší v krajine.

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.