Postup pri zmluve s RegioJet bol netransparentný, tvrdí Vážny

Postup ministerstva dopravy, ktoré koncom minulého roka uzavrelo zmluvu s českou súkromnou spoločnosťou RegioJet považuje poslanec parlamentu a exminister dopravy Ľubomír Vážny za maximálne nezodpovedný a netransparentný.

BRATISLAVA. Postup ministerstva dopravy, ktoré koncom minulého roka uzavrelo zmluvu s českou súkromnou spoločnosťou RegioJet na prevádzku osobného železničného spojenia Bratislava - Dunajská Streda - Komárno bez verejnej súťaže, považuje poslanec parlamentu a exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) za maximálne nezodpovedný a netransparentný.

Podľa neho ide dokonca o začiatok likvidácie štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), a.s., ktorá zabezpečuje osobnú prepravu.

"Ministerstvo na výkony na trati Bratislava - Komárno žiadne ponukové konanie neuskutočnilo a zadalo tieto dopravné výkony priamo po rokovaní za zatvorenými dverami a tak netransparentne ako sa len dá, priamym zadaním s jednou ponukou," kritizoval Vážny spôsob výberu súkromného prevádzkovateľa osobnej dopravy na spomínanej železničnej trase.

Vážny pripomenul, že ministerstvo dopravy pod jeho vedením zverejnilo v roku 2009 predbežné oznámenie, ktoré sa týkalo zabezpečenia pravidelnej železničnej osobnej dopravy na celoštátnych a regionálnych dráhach na území SR bez možnosti delenia siete.

"Na základe tohto oznámenia podpísal štát zmluvu so ZSSK a k tomuto oznámeniu sa žiadna spoločnosť so záujmom prevádzkovať dopravu neprihlásila," dodal. Európske nariadenie o službách vo verejnom záujme z roku 2007 podľa neho hovorí, že príslušné orgány nemôžu rozdeľovať zmluvy alebo siete s cieľom zabrániť verejnej súťaži.

V tomto prípade má rezort dopravy, pokračoval Vážny, zverejniť úmysel na zadanie takejto zmluvy najmenej jeden rok vopred, aby mohli potenciálni poskytovatelia služieb vo verejnom záujme reagovať. "Priame zadávanie zmlúv o službách vo verejnom záujme má podliehať zvýšenej transparentnosti," dodal exminister.

Z takého spôsobu prideľovania dopravných výkonov podľa Vážneho "korupcia priam kričí a je nad slnko jasnejšie", že česká dopravná firma bez akejkoľvek súťaže odoberie výkony na dobre vyťaženej dopravnej linke

Zmluva, ktorú ministerstvo dopravy a spoločnosť RegioJet, dcérska firma českej spoločnosti Student Agency, podpísali 27. decembra minulého roku, je uzatvorená na obdobie od marca 2012 do decembra 2020 na objem približne 1,2 mil. vlakokilometrov ročne pri nákladoch 5,7 eura na kilometer.

Firma plánuje ročne po celej trase, ktorá je dlhá 100 kilometrov, prepraviť 1,9 mil. cestujúcich. Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH) na tlačovej besede 7. januára uviedol, že vďaka uzavretiu zmluvy s novým dopravcom ušetrí Slovensko ročne 16 % financií vynaložených na jeden kilometer prevádzky a zároveň sa markantne zvýši kvalita služieb.

"Odhadom sa dá povedať, že cesta medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou by mala byť denne odľahčená o 1 500 áut, čo predstavuje približne sedemkilometrovú kolónu," dodal Figeľ.

Spoločnosť RegioJet sa taktiež zaviazala, že zamestná slovenských železničiarov. Podľa vyjadrenia obchodného riaditeľa RegioJet Jiřího Schmidta, firma plánuje celkovo zamestnať 80 ľudí.

Samotná cesta z Bratislavy do Komárna sa má skrátiť zo súčasnej hodiny na trištvrtehodinu, pričom vlaky budú premávať v častejších intervaloch, keď počas dňa pôjdu každú hodinu a v špičke pracovných dní každú pol hodinu.

Na trase budú premávať nové vlaky Talent od kanadského výrobcu Bombardier, ktoré sú plne klimatizované a sú v súlade s novými bezpečnostnými požiadavkami Európskej únie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  10. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  3. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  5. Už aj seniori presadajú do SUV
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  7. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  8. Bratislava gets a new public space and park
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 540
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 072
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 462
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 921
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 723
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 366
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 122
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 102
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 685
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 602

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polovojenská organizácia pýta peniaze na domobranu, končia na súkromnom účte

Výzvou na posielanie finančných príspevkov sa už zaoberá polícia. Slovenskí branci tvrdia, že ide o dobrovoľné dary

KOMENTÁRE

Branci obchádzajú zákon a sú nebezpeční

Demokracia má právo brániť sa a je najvyšší čas, aby to v prípade brancov začala aktívne robiť.

KOMENTÁRE

Po kose na Krym? Zakopnete o tank

Vreckový sprievodca cestovateľov po východných teritóriách, časť III.

Neprehliadnite tiež

Bratislavou prechádzal jedinečný polkilometrový vlak. Pozrite sa, ako vyzeral

V osobnej železničnej doprave je taký dlhý vlak výnimočný, vypravila ho firma RegioJet na rumunský festival Banát.

Taliani pestujú rajčiny, Poliaci čerešne. Kde rastie najviac ovocia a zeleniny v Únii?

Slovensko prispieva len zanedbateľným množstvom ovocia a zeleniny do celkovej európskej produkcie.

Cena pôdy v Česku prudko rastie, analytici sa boja investičnej bubliny

Vysoký dopyt, ktorý tlačil ceny hore bol vyvolaný aj európskymi dotáciami, ktoré dávali poľnohospodárom väčšie možnosti.

Putin, Merkelová, Macron. Pozrite sa, koľko zarábajú svetové politické špičky

Singapurský premiér zarába ročne 1,4 milióna eur a je najlepšie plateným štátnym zamestnancom na svete.