Postup pri zmluve s RegioJet bol netransparentný, tvrdí Vážny

Postup ministerstva dopravy, ktoré koncom minulého roka uzavrelo zmluvu s českou súkromnou spoločnosťou RegioJet považuje poslanec parlamentu a exminister dopravy Ľubomír Vážny za maximálne nezodpovedný a netransparentný.

BRATISLAVA. Postup ministerstva dopravy, ktoré koncom minulého roka uzavrelo zmluvu s českou súkromnou spoločnosťou RegioJet na prevádzku osobného železničného spojenia Bratislava - Dunajská Streda - Komárno bez verejnej súťaže, považuje poslanec parlamentu a exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) za maximálne nezodpovedný a netransparentný.

Podľa neho ide dokonca o začiatok likvidácie štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), a.s., ktorá zabezpečuje osobnú prepravu.

"Ministerstvo na výkony na trati Bratislava - Komárno žiadne ponukové konanie neuskutočnilo a zadalo tieto dopravné výkony priamo po rokovaní za zatvorenými dverami a tak netransparentne ako sa len dá, priamym zadaním s jednou ponukou," kritizoval Vážny spôsob výberu súkromného prevádzkovateľa osobnej dopravy na spomínanej železničnej trase.

Vážny pripomenul, že ministerstvo dopravy pod jeho vedením zverejnilo v roku 2009 predbežné oznámenie, ktoré sa týkalo zabezpečenia pravidelnej železničnej osobnej dopravy na celoštátnych a regionálnych dráhach na území SR bez možnosti delenia siete.

"Na základe tohto oznámenia podpísal štát zmluvu so ZSSK a k tomuto oznámeniu sa žiadna spoločnosť so záujmom prevádzkovať dopravu neprihlásila," dodal. Európske nariadenie o službách vo verejnom záujme z roku 2007 podľa neho hovorí, že príslušné orgány nemôžu rozdeľovať zmluvy alebo siete s cieľom zabrániť verejnej súťaži.

V tomto prípade má rezort dopravy, pokračoval Vážny, zverejniť úmysel na zadanie takejto zmluvy najmenej jeden rok vopred, aby mohli potenciálni poskytovatelia služieb vo verejnom záujme reagovať. "Priame zadávanie zmlúv o službách vo verejnom záujme má podliehať zvýšenej transparentnosti," dodal exminister.

Z takého spôsobu prideľovania dopravných výkonov podľa Vážneho "korupcia priam kričí a je nad slnko jasnejšie", že česká dopravná firma bez akejkoľvek súťaže odoberie výkony na dobre vyťaženej dopravnej linke

Zmluva, ktorú ministerstvo dopravy a spoločnosť RegioJet, dcérska firma českej spoločnosti Student Agency, podpísali 27. decembra minulého roku, je uzatvorená na obdobie od marca 2012 do decembra 2020 na objem približne 1,2 mil. vlakokilometrov ročne pri nákladoch 5,7 eura na kilometer.

Firma plánuje ročne po celej trase, ktorá je dlhá 100 kilometrov, prepraviť 1,9 mil. cestujúcich. Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH) na tlačovej besede 7. januára uviedol, že vďaka uzavretiu zmluvy s novým dopravcom ušetrí Slovensko ročne 16 % financií vynaložených na jeden kilometer prevádzky a zároveň sa markantne zvýši kvalita služieb.

"Odhadom sa dá povedať, že cesta medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou by mala byť denne odľahčená o 1 500 áut, čo predstavuje približne sedemkilometrovú kolónu," dodal Figeľ.

Spoločnosť RegioJet sa taktiež zaviazala, že zamestná slovenských železničiarov. Podľa vyjadrenia obchodného riaditeľa RegioJet Jiřího Schmidta, firma plánuje celkovo zamestnať 80 ľudí.

Samotná cesta z Bratislavy do Komárna sa má skrátiť zo súčasnej hodiny na trištvrtehodinu, pričom vlaky budú premávať v častejších intervaloch, keď počas dňa pôjdu každú hodinu a v špičke pracovných dní každú pol hodinu.

Na trase budú premávať nové vlaky Talent od kanadského výrobcu Bombardier, ktoré sú plne klimatizované a sú v súlade s novými bezpečnostnými požiadavkami Európskej únie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 13 714
  2. Moskva alebo Petrohrad? 6 853
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 5 256
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 857
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 320
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 022
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 942
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 571
  9. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 537
  10. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 477

Téma: Voľby do VÚC 2017 (župné voľby)


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

ŠPORT

Dvaja hráči dali hetrik. Diváci v Bratislave videli 22 gólov

Oba tímy delia dve miesta v tabuľke.

Neprehliadnite tiež

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.

Siemens plánuje zrušiť takmer sedemtisíc pracovných miest na celom svete

Spoločnosť Siemens konštatovala, že zisk z produkcie elektriny a plynu prudko klesol.

Fico ustupuje pekárom pri nočnej práci, najsilnejší je Babiš

Na Slovensku pracuje v noci štvrť milióna ľudí.