Postup pri zmluve s RegioJet bol netransparentný, tvrdí Vážny

Postup ministerstva dopravy, ktoré koncom minulého roka uzavrelo zmluvu s českou súkromnou spoločnosťou RegioJet považuje poslanec parlamentu a exminister dopravy Ľubomír Vážny za maximálne nezodpovedný a netransparentný.

BRATISLAVA. Postup ministerstva dopravy, ktoré koncom minulého roka uzavrelo zmluvu s českou súkromnou spoločnosťou RegioJet na prevádzku osobného železničného spojenia Bratislava - Dunajská Streda - Komárno bez verejnej súťaže, považuje poslanec parlamentu a exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) za maximálne nezodpovedný a netransparentný.

Podľa neho ide dokonca o začiatok likvidácie štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), a.s., ktorá zabezpečuje osobnú prepravu.

"Ministerstvo na výkony na trati Bratislava - Komárno žiadne ponukové konanie neuskutočnilo a zadalo tieto dopravné výkony priamo po rokovaní za zatvorenými dverami a tak netransparentne ako sa len dá, priamym zadaním s jednou ponukou," kritizoval Vážny spôsob výberu súkromného prevádzkovateľa osobnej dopravy na spomínanej železničnej trase.

Vážny pripomenul, že ministerstvo dopravy pod jeho vedením zverejnilo v roku 2009 predbežné oznámenie, ktoré sa týkalo zabezpečenia pravidelnej železničnej osobnej dopravy na celoštátnych a regionálnych dráhach na území SR bez možnosti delenia siete.

"Na základe tohto oznámenia podpísal štát zmluvu so ZSSK a k tomuto oznámeniu sa žiadna spoločnosť so záujmom prevádzkovať dopravu neprihlásila," dodal. Európske nariadenie o službách vo verejnom záujme z roku 2007 podľa neho hovorí, že príslušné orgány nemôžu rozdeľovať zmluvy alebo siete s cieľom zabrániť verejnej súťaži.

V tomto prípade má rezort dopravy, pokračoval Vážny, zverejniť úmysel na zadanie takejto zmluvy najmenej jeden rok vopred, aby mohli potenciálni poskytovatelia služieb vo verejnom záujme reagovať. "Priame zadávanie zmlúv o službách vo verejnom záujme má podliehať zvýšenej transparentnosti," dodal exminister.

Z takého spôsobu prideľovania dopravných výkonov podľa Vážneho "korupcia priam kričí a je nad slnko jasnejšie", že česká dopravná firma bez akejkoľvek súťaže odoberie výkony na dobre vyťaženej dopravnej linke

Zmluva, ktorú ministerstvo dopravy a spoločnosť RegioJet, dcérska firma českej spoločnosti Student Agency, podpísali 27. decembra minulého roku, je uzatvorená na obdobie od marca 2012 do decembra 2020 na objem približne 1,2 mil. vlakokilometrov ročne pri nákladoch 5,7 eura na kilometer.

Firma plánuje ročne po celej trase, ktorá je dlhá 100 kilometrov, prepraviť 1,9 mil. cestujúcich. Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH) na tlačovej besede 7. januára uviedol, že vďaka uzavretiu zmluvy s novým dopravcom ušetrí Slovensko ročne 16 % financií vynaložených na jeden kilometer prevádzky a zároveň sa markantne zvýši kvalita služieb.

"Odhadom sa dá povedať, že cesta medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou by mala byť denne odľahčená o 1 500 áut, čo predstavuje približne sedemkilometrovú kolónu," dodal Figeľ.

Spoločnosť RegioJet sa taktiež zaviazala, že zamestná slovenských železničiarov. Podľa vyjadrenia obchodného riaditeľa RegioJet Jiřího Schmidta, firma plánuje celkovo zamestnať 80 ľudí.

Samotná cesta z Bratislavy do Komárna sa má skrátiť zo súčasnej hodiny na trištvrtehodinu, pričom vlaky budú premávať v častejších intervaloch, keď počas dňa pôjdu každú hodinu a v špičke pracovných dní každú pol hodinu.

Na trase budú premávať nové vlaky Talent od kanadského výrobcu Bombardier, ktoré sú plne klimatizované a sú v súlade s novými bezpečnostnými požiadavkami Európskej únie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 034
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 719
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 285
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 350
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 682
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 529
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 199
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 802
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 534
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 697

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét. Tri z nich môžu mať oceány z tekutej vody.

KOMENTÁRE

Každý astronóm a tvorca nových liekov im pripomína, aké sú nuly

Namiesto cesty ľudstva na Mars, rozprávajú blázni o malom človeku.

Neprehliadnite tiež

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Británii potrvá niekoľko rokov, kým sa dohodne s Úniou

Rokovania o obchode v rámci Únie sú pomerne zdĺhavé.

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

Británii hrozí, že bez ľudí z Únie úroda na poliach zhnije

Krajina tak môže stratiť schopnosť dopestovať a vyrobiť vlastné potraviny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop