Postup pri zmluve s RegioJet bol netransparentný, tvrdí Vážny

Postup ministerstva dopravy, ktoré koncom minulého roka uzavrelo zmluvu s českou súkromnou spoločnosťou RegioJet považuje poslanec parlamentu a exminister dopravy Ľubomír Vážny za maximálne nezodpovedný a netransparentný.

BRATISLAVA. Postup ministerstva dopravy, ktoré koncom minulého roka uzavrelo zmluvu s českou súkromnou spoločnosťou RegioJet na prevádzku osobného železničného spojenia Bratislava - Dunajská Streda - Komárno bez verejnej súťaže, považuje poslanec parlamentu a exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) za maximálne nezodpovedný a netransparentný.

Podľa neho ide dokonca o začiatok likvidácie štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), a.s., ktorá zabezpečuje osobnú prepravu.

"Ministerstvo na výkony na trati Bratislava - Komárno žiadne ponukové konanie neuskutočnilo a zadalo tieto dopravné výkony priamo po rokovaní za zatvorenými dverami a tak netransparentne ako sa len dá, priamym zadaním s jednou ponukou," kritizoval Vážny spôsob výberu súkromného prevádzkovateľa osobnej dopravy na spomínanej železničnej trase.

Vážny pripomenul, že ministerstvo dopravy pod jeho vedením zverejnilo v roku 2009 predbežné oznámenie, ktoré sa týkalo zabezpečenia pravidelnej železničnej osobnej dopravy na celoštátnych a regionálnych dráhach na území SR bez možnosti delenia siete.

"Na základe tohto oznámenia podpísal štát zmluvu so ZSSK a k tomuto oznámeniu sa žiadna spoločnosť so záujmom prevádzkovať dopravu neprihlásila," dodal. Európske nariadenie o službách vo verejnom záujme z roku 2007 podľa neho hovorí, že príslušné orgány nemôžu rozdeľovať zmluvy alebo siete s cieľom zabrániť verejnej súťaži.

V tomto prípade má rezort dopravy, pokračoval Vážny, zverejniť úmysel na zadanie takejto zmluvy najmenej jeden rok vopred, aby mohli potenciálni poskytovatelia služieb vo verejnom záujme reagovať. "Priame zadávanie zmlúv o službách vo verejnom záujme má podliehať zvýšenej transparentnosti," dodal exminister.

Z takého spôsobu prideľovania dopravných výkonov podľa Vážneho "korupcia priam kričí a je nad slnko jasnejšie", že česká dopravná firma bez akejkoľvek súťaže odoberie výkony na dobre vyťaženej dopravnej linke

Zmluva, ktorú ministerstvo dopravy a spoločnosť RegioJet, dcérska firma českej spoločnosti Student Agency, podpísali 27. decembra minulého roku, je uzatvorená na obdobie od marca 2012 do decembra 2020 na objem približne 1,2 mil. vlakokilometrov ročne pri nákladoch 5,7 eura na kilometer.

Firma plánuje ročne po celej trase, ktorá je dlhá 100 kilometrov, prepraviť 1,9 mil. cestujúcich. Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH) na tlačovej besede 7. januára uviedol, že vďaka uzavretiu zmluvy s novým dopravcom ušetrí Slovensko ročne 16 % financií vynaložených na jeden kilometer prevádzky a zároveň sa markantne zvýši kvalita služieb.

"Odhadom sa dá povedať, že cesta medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou by mala byť denne odľahčená o 1 500 áut, čo predstavuje približne sedemkilometrovú kolónu," dodal Figeľ.

Spoločnosť RegioJet sa taktiež zaviazala, že zamestná slovenských železničiarov. Podľa vyjadrenia obchodného riaditeľa RegioJet Jiřího Schmidta, firma plánuje celkovo zamestnať 80 ľudí.

Samotná cesta z Bratislavy do Komárna sa má skrátiť zo súčasnej hodiny na trištvrtehodinu, pričom vlaky budú premávať v častejších intervaloch, keď počas dňa pôjdu každú hodinu a v špičke pracovných dní každú pol hodinu.

Na trase budú premávať nové vlaky Talent od kanadského výrobcu Bombardier, ktoré sú plne klimatizované a sú v súlade s novými bezpečnostnými požiadavkami Európskej únie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 201
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 8 314
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 658
  4. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 859
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 2 611
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 313
  7. Kam do tepla v januári? 2 292
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 055
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 216
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 207

Téma: Voľby do VÚC 2017 (župné voľby)


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí. Či sa s Unionom pripoja k amnestii, ktorú pripravuje štát, zatiaľ nepovedali.

DOMOV

Dobré ráno: Z úst im išli retiazky a klince, opisuje prácu exorcista

Exorcistu vyberie biskup, musí byť kňaz.

KOMENTÁRE

Exekučné amnestie sú nový morálny hazard

Možno do oddlžovania idú s najlepšími úmyslami, ale dopadne to ako vždy.

KULTÚRA

Woody Allen možno nakrútil svoj posledný film

Herci sa hanbia pred jeho adoptívnou dcérou, ktorá tvrdí, že ju zneužíval.

Neprehliadnite tiež

Sedadlá pre Boeing? Trenčín by ich mohol vyvíjať (rozhovor)

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel. Chce však vstúpiť do leteckého biznisu.

Chýbajú im tisíce ľudí. Dovoľte nám najímať cudzincov, kričia automobilky

Zväz automobilového priemyslu varuje, že tento rok bude kritický. Prístup vlády rozhodne, ako veľmi tu budú koncerny rozširovať investície.

Európska komisia sa zameria na boj proti plastom, musia sa dať recyklovať

Európska komisia vydala smernicu, ktorá ukladá úlohy do roku 2030.

Staviteľovi tunela Višňové hrozí pokuta za meškanie

Tunel mal byť prerazený do konca roka 2017, NDS začala konať.