Rozhodnutie stavať cez PPP sa podľa ministerstva ukázalo ako nesprávne

Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 až 2010, ktorý schválila bývalá vláda Roberta Fica (Smer-SD), nebol naplnený.

BRATISLAVA.

Hlavnými dôvodmi bola nedostatočná projektová príprava stavieb, ako aj zaradenie dobre pripravených úsekov diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 do troch veľkých projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP), z ktorých dva na D1 boli zastavené.

Do zásobníka projektov boli, naopak, zaradené úseky s oveľa nižšou projektovou prípravou, čo spôsobilo oneskorenie čerpania finančných prostriedkov z Operačného programu Doprava (OPD).

Vyplýva to zo správy ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja o plnení diaľničného programu na roky 2007 až 2010. Vláda na stredajšom zasadnutí vzala materiál na vedomie.

Správa je zároveň východiskom pre Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014, ktorý ministerstvo dopravy plánuje predložiť vláde do konca apríla tohto roka.

Na Slovensku bolo podľa rezortu dopravy v rokoch 2007 až 2010 odovzdaných do prevádzky 122,8 kilometra diaľnic a rýchlostných ciest namiesto plánovaných 250,9 kilometra. Štvorročný plán bol tak splnený na 48,9 %.

Za predošlé štyri roky bolo odovzdaných 87,6 kilometra diaľnic, z toho 15,6 kilometra v polovičnom profile, a 35,2 kilometra rýchlociest, z čoho 16,9 kilometra v polovičnom profile. V spomínanom období zároveň začala výstavba 118,1 kilometra diaľnic a rýchlociest, čo je 32,6 % oproti predpokladaným 361,5 kilometra.

Splnenie časového harmonogramu programu záviselo aj od úspešnosti realizácie projektov PPP. Rozhodnutie postaviť okolo 150 kilometrov najdôležitejších úsekov D1 a R1 cez tri veľké balíky PPP sa podľa rezortu dopravy ukázalo ako nesprávne.

"Znamenalo, že príprava ostatných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest zaostala a niektoré projekty, zviazané v balíkoch PPP, napriek vysokej pripravenosti už v roku 2008 nemohli byť realizované. Naopak, projekty, ktoré mohli byť financované z európskych zdrojov, neboli v dôsledku zanedbanej prípravy, ale aj častokrát zle pripraveného verejného obstarávania pustené do realizácie, s čím súvisí až kriticky nedostatočné čerpanie eurofondových zdrojov z programu OPD," uviedlo ministerstvo dopravy.

Hlavným cieľom nového diaľničného programu na najbližšie štyri roky bude zabezpečenie dostatočného zásobníka pripravených projektov, aby finančné prostriedky umožnili vybudovanie prioritných úsekov na základe Programového vyhlásenia vlády z júla 2010.

"Okrem urýchlenej projektovej prípravy úsekov bude potrebné zabezpečiť aj vyššie spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu k čerpaniu európskych fondov,“ uviedol rezort dopravy.

Podľa neho je to potrebné na vykrytie reálnych finančných rozdielov, ktoré pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest vznikajú pre neoprávnené výdavky alebo nižšie financovanie z eurofondov.

V minulom roku začala s ročným meškaním výstavba úseku R4 Košice - Milhosť po hranicu s Maďarskom a stavba druhého profilu D1 Jablonov - Studenec. Do užívania boli vlani odovzdané úseky D1 Sverepec - Vrtižer, Jablonov - Studenec (v polovičnom profile), Studenec - Beharovce a Svinia - Prešov, západ, ako aj obchvaty Hornej Štubne na R3 a Svidníka na R4.

Termíny výstavby úsekov, ktoré sa mali podľa programu začať stavať v minulom roku, ale pre neukončenú projektovú prípravu sa tak nestalo, určí nový diaľničný program na roky 2011 až 2014.

Ide napríklad o plánované úseky D1 Prešov, západ - juh, Budimír - Bidovce, D3 Kysucké Nové Mesto - Oščadnica, Oščadnica - Čadca, Bukov 2. profil, Čadca, Bukov - Svrčinovec a Svrčinovec - Skalité, ako aj R1 Nitra - privádzač Selenec, R2 križovatka D1 - Mníchova Lehota, či R2 Žiar nad Hronom, obchvat, Ruskovce - Pravotice, Zvolen, východ - Pstruša, Pstruša - Kriváň, Ožďany - Zacharovce a Zacharovce - Bátka, R4 Prešov, severný obchvat a R5 Svrčinovec - štátna hranica s ČR.

Na Slovensku bolo ku koncu roka 2010 v prevádzke 415,2 kilometra diaľnic, z toho na D1 319,9 kilometra, na D2 80,1 kilometra, na D3 13 kilometrov a na D4 2,3 kilometra. V plnom štvorpruhovom profile motoristi jazdia na 402 kilometroch diaľnic a v polovičnom profile na 13,2 kilometra diaľnic.

Vo výstavbe zároveň bolo 11,2 kilometra a v príprave 291,7 kilometra diaľnic. Dĺžka užívaných rýchlociest dosiahla 213,6 kilometra, z toho súbehy dvoch ciest na rovnakej trase (peáž) 98,2 kilometra.

V plnom profile je 166,3 kilometra a v polovičnom profile okolo 18 kilometrov rýchlociest. Vo výstavbe je 64,4 kilometra rýchlociest, z toho takmer 60 kilometrov v rámci PPP projektu na R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a na severnom obchvate Banskej Bystrice. V príprave je 913,9 kilometra rýchlociest.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  2. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  5. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  9. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 782
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 8 370
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 357
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 932
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 830
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 786
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 704
  8. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 960
  9. Ušetrite až 60 % nákladov na elektrinu využitím slnečnej energie 935
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 687

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gajdoša kritizuje jeho tajomník z Mosta

Na čom bude lietať slovenská armáda mali povedať do konca septembra.

DOMOV

Pellegriniho úradníčka má blízko k IT firme spájanej s Počiatkom

Žiláková má mať vzťah so šéfom Anextu.

SVET

Putin sa prišiel pozrieť na vojenské cvičenia Západ 2017

Moskva ubezpečovala, že manévre nie sú prípravou na inváziu do Poľska a Litvy.

Neprehliadnite tiež

Guvernér Wisconsinu odobril finančnú injekciu pre taiwanský Foxconn

Taiwanský výrobca elektroniky Foxconn Technology Group získa v hotovosti takmer tri miliardy dolárov.

Ekonomiky krajín strednej a východnej Európy porastú, odhaduje to Erste Group

Hospodárstvo v krajinách regiónu ťahá rast domácej spotreby, ktorá súvisí so zlepšovaním situácie na trhu práce.

Nórsky štátny investičný fond dosiahol hranicu jedného bilióna dolárov

Nórsko prvýkrát vložilo do fondu svoje zisky z ropy a zemného plynu v roku 1996.

Z Bratislavy sa bude lietať do Burgasu a Pafosu. Ryanair oznámil dve nové linky

Írska nízkonákladovka informuje o nových linkách v dobe, kedy čelí negatívnym reakciám pre hromadné rušenie letov.