Rozhodnutie stavať cez PPP sa podľa ministerstva ukázalo ako nesprávne

Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 až 2010, ktorý schválila bývalá vláda Roberta Fica (Smer-SD), nebol naplnený.

BRATISLAVA.

Hlavnými dôvodmi bola nedostatočná projektová príprava stavieb, ako aj zaradenie dobre pripravených úsekov diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 do troch veľkých projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP), z ktorých dva na D1 boli zastavené.

Do zásobníka projektov boli, naopak, zaradené úseky s oveľa nižšou projektovou prípravou, čo spôsobilo oneskorenie čerpania finančných prostriedkov z Operačného programu Doprava (OPD).

Vyplýva to zo správy ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja o plnení diaľničného programu na roky 2007 až 2010. Vláda na stredajšom zasadnutí vzala materiál na vedomie.

Správa je zároveň východiskom pre Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014, ktorý ministerstvo dopravy plánuje predložiť vláde do konca apríla tohto roka.

Na Slovensku bolo podľa rezortu dopravy v rokoch 2007 až 2010 odovzdaných do prevádzky 122,8 kilometra diaľnic a rýchlostných ciest namiesto plánovaných 250,9 kilometra. Štvorročný plán bol tak splnený na 48,9 %.

Za predošlé štyri roky bolo odovzdaných 87,6 kilometra diaľnic, z toho 15,6 kilometra v polovičnom profile, a 35,2 kilometra rýchlociest, z čoho 16,9 kilometra v polovičnom profile. V spomínanom období zároveň začala výstavba 118,1 kilometra diaľnic a rýchlociest, čo je 32,6 % oproti predpokladaným 361,5 kilometra.

Splnenie časového harmonogramu programu záviselo aj od úspešnosti realizácie projektov PPP. Rozhodnutie postaviť okolo 150 kilometrov najdôležitejších úsekov D1 a R1 cez tri veľké balíky PPP sa podľa rezortu dopravy ukázalo ako nesprávne.

"Znamenalo, že príprava ostatných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest zaostala a niektoré projekty, zviazané v balíkoch PPP, napriek vysokej pripravenosti už v roku 2008 nemohli byť realizované. Naopak, projekty, ktoré mohli byť financované z európskych zdrojov, neboli v dôsledku zanedbanej prípravy, ale aj častokrát zle pripraveného verejného obstarávania pustené do realizácie, s čím súvisí až kriticky nedostatočné čerpanie eurofondových zdrojov z programu OPD," uviedlo ministerstvo dopravy.

Hlavným cieľom nového diaľničného programu na najbližšie štyri roky bude zabezpečenie dostatočného zásobníka pripravených projektov, aby finančné prostriedky umožnili vybudovanie prioritných úsekov na základe Programového vyhlásenia vlády z júla 2010.

"Okrem urýchlenej projektovej prípravy úsekov bude potrebné zabezpečiť aj vyššie spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu k čerpaniu európskych fondov,“ uviedol rezort dopravy.

Podľa neho je to potrebné na vykrytie reálnych finančných rozdielov, ktoré pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest vznikajú pre neoprávnené výdavky alebo nižšie financovanie z eurofondov.

V minulom roku začala s ročným meškaním výstavba úseku R4 Košice - Milhosť po hranicu s Maďarskom a stavba druhého profilu D1 Jablonov - Studenec. Do užívania boli vlani odovzdané úseky D1 Sverepec - Vrtižer, Jablonov - Studenec (v polovičnom profile), Studenec - Beharovce a Svinia - Prešov, západ, ako aj obchvaty Hornej Štubne na R3 a Svidníka na R4.

Termíny výstavby úsekov, ktoré sa mali podľa programu začať stavať v minulom roku, ale pre neukončenú projektovú prípravu sa tak nestalo, určí nový diaľničný program na roky 2011 až 2014.

Ide napríklad o plánované úseky D1 Prešov, západ - juh, Budimír - Bidovce, D3 Kysucké Nové Mesto - Oščadnica, Oščadnica - Čadca, Bukov 2. profil, Čadca, Bukov - Svrčinovec a Svrčinovec - Skalité, ako aj R1 Nitra - privádzač Selenec, R2 križovatka D1 - Mníchova Lehota, či R2 Žiar nad Hronom, obchvat, Ruskovce - Pravotice, Zvolen, východ - Pstruša, Pstruša - Kriváň, Ožďany - Zacharovce a Zacharovce - Bátka, R4 Prešov, severný obchvat a R5 Svrčinovec - štátna hranica s ČR.

Na Slovensku bolo ku koncu roka 2010 v prevádzke 415,2 kilometra diaľnic, z toho na D1 319,9 kilometra, na D2 80,1 kilometra, na D3 13 kilometrov a na D4 2,3 kilometra. V plnom štvorpruhovom profile motoristi jazdia na 402 kilometroch diaľnic a v polovičnom profile na 13,2 kilometra diaľnic.

Vo výstavbe zároveň bolo 11,2 kilometra a v príprave 291,7 kilometra diaľnic. Dĺžka užívaných rýchlociest dosiahla 213,6 kilometra, z toho súbehy dvoch ciest na rovnakej trase (peáž) 98,2 kilometra.

V plnom profile je 166,3 kilometra a v polovičnom profile okolo 18 kilometrov rýchlociest. Vo výstavbe je 64,4 kilometra rýchlociest, z toho takmer 60 kilometrov v rámci PPP projektu na R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a na severnom obchvate Banskej Bystrice. V príprave je 913,9 kilometra rýchlociest.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 11 498
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 244
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 3 901
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 280
  5. Moskva alebo Petrohrad? 3 111
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 443
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 384
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 330
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 870
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 697

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment šéfa slovenského parlamentu politológ Grigorij Mesežnikov.

REPORTÁŽ

Rafting v Líbyi. Kríza sa skončila, ľudia ďalej prichádzajú cez more

Na Sicílii sme blízko migračnej kríze.

KOMENTÁRE

Rusi stále trpia na štokholmský syndróm

Na prvý pohľad je to úplne nepochopiteľné.

Neprehliadnite tiež

Čínsky spolumajiteľ Poštovej banky sa objavil v korupčnej afére

Čínska CEFC China Energy sa od obvinení z korupcie či prania špinavých peňazí dištancuje.

Komisia potvrdila, že návrh rozpočtu je v súlade s európskymi pravidlami

Európska komisia analyzovala plány rozpočtu na rok 2018 všetkých členov eurozóny s výnimkou Grécka.

Francúzsky Amazon vymyslel udavačskú hru, aby prevychoval šéfov

Zamestnanec, ktorému sa podarí nazbierať najviac bodov, vyhrá dron.

Analytici ukázali mapu diaľnic. Pozrite si, v akom stave je naozaj výstavba

Štát chce diaľnicu D1 do Košíc dokončiť v roku 2026. Problém s dokončením je na úseku medzi Turanmi a Hubovou.

Firmy, ktoré dodali vodičov do 112 zadržaných kamiónov: Nie sme schránkové spoločnosti

Najmenej 112 slovenských nákladných vozidiel bolo začiatkom týždňa zadržaných v Belgicku počas koordinovanej akcie federálnych úradov.