Rozhodnutie stavať cez PPP sa podľa ministerstva ukázalo ako nesprávne

Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 až 2010, ktorý schválila bývalá vláda Roberta Fica (Smer-SD), nebol naplnený.

BRATISLAVA.

Hlavnými dôvodmi bola nedostatočná projektová príprava stavieb, ako aj zaradenie dobre pripravených úsekov diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 do troch veľkých projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP), z ktorých dva na D1 boli zastavené.

Do zásobníka projektov boli, naopak, zaradené úseky s oveľa nižšou projektovou prípravou, čo spôsobilo oneskorenie čerpania finančných prostriedkov z Operačného programu Doprava (OPD).

Vyplýva to zo správy ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja o plnení diaľničného programu na roky 2007 až 2010. Vláda na stredajšom zasadnutí vzala materiál na vedomie.

Správa je zároveň východiskom pre Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014, ktorý ministerstvo dopravy plánuje predložiť vláde do konca apríla tohto roka.

Na Slovensku bolo podľa rezortu dopravy v rokoch 2007 až 2010 odovzdaných do prevádzky 122,8 kilometra diaľnic a rýchlostných ciest namiesto plánovaných 250,9 kilometra. Štvorročný plán bol tak splnený na 48,9 %.

Za predošlé štyri roky bolo odovzdaných 87,6 kilometra diaľnic, z toho 15,6 kilometra v polovičnom profile, a 35,2 kilometra rýchlociest, z čoho 16,9 kilometra v polovičnom profile. V spomínanom období zároveň začala výstavba 118,1 kilometra diaľnic a rýchlociest, čo je 32,6 % oproti predpokladaným 361,5 kilometra.

Splnenie časového harmonogramu programu záviselo aj od úspešnosti realizácie projektov PPP. Rozhodnutie postaviť okolo 150 kilometrov najdôležitejších úsekov D1 a R1 cez tri veľké balíky PPP sa podľa rezortu dopravy ukázalo ako nesprávne.

"Znamenalo, že príprava ostatných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest zaostala a niektoré projekty, zviazané v balíkoch PPP, napriek vysokej pripravenosti už v roku 2008 nemohli byť realizované. Naopak, projekty, ktoré mohli byť financované z európskych zdrojov, neboli v dôsledku zanedbanej prípravy, ale aj častokrát zle pripraveného verejného obstarávania pustené do realizácie, s čím súvisí až kriticky nedostatočné čerpanie eurofondových zdrojov z programu OPD," uviedlo ministerstvo dopravy.

Hlavným cieľom nového diaľničného programu na najbližšie štyri roky bude zabezpečenie dostatočného zásobníka pripravených projektov, aby finančné prostriedky umožnili vybudovanie prioritných úsekov na základe Programového vyhlásenia vlády z júla 2010.

"Okrem urýchlenej projektovej prípravy úsekov bude potrebné zabezpečiť aj vyššie spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu k čerpaniu európskych fondov,“ uviedol rezort dopravy.

Podľa neho je to potrebné na vykrytie reálnych finančných rozdielov, ktoré pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest vznikajú pre neoprávnené výdavky alebo nižšie financovanie z eurofondov.

V minulom roku začala s ročným meškaním výstavba úseku R4 Košice - Milhosť po hranicu s Maďarskom a stavba druhého profilu D1 Jablonov - Studenec. Do užívania boli vlani odovzdané úseky D1 Sverepec - Vrtižer, Jablonov - Studenec (v polovičnom profile), Studenec - Beharovce a Svinia - Prešov, západ, ako aj obchvaty Hornej Štubne na R3 a Svidníka na R4.

Termíny výstavby úsekov, ktoré sa mali podľa programu začať stavať v minulom roku, ale pre neukončenú projektovú prípravu sa tak nestalo, určí nový diaľničný program na roky 2011 až 2014.

Ide napríklad o plánované úseky D1 Prešov, západ - juh, Budimír - Bidovce, D3 Kysucké Nové Mesto - Oščadnica, Oščadnica - Čadca, Bukov 2. profil, Čadca, Bukov - Svrčinovec a Svrčinovec - Skalité, ako aj R1 Nitra - privádzač Selenec, R2 križovatka D1 - Mníchova Lehota, či R2 Žiar nad Hronom, obchvat, Ruskovce - Pravotice, Zvolen, východ - Pstruša, Pstruša - Kriváň, Ožďany - Zacharovce a Zacharovce - Bátka, R4 Prešov, severný obchvat a R5 Svrčinovec - štátna hranica s ČR.

Na Slovensku bolo ku koncu roka 2010 v prevádzke 415,2 kilometra diaľnic, z toho na D1 319,9 kilometra, na D2 80,1 kilometra, na D3 13 kilometrov a na D4 2,3 kilometra. V plnom štvorpruhovom profile motoristi jazdia na 402 kilometroch diaľnic a v polovičnom profile na 13,2 kilometra diaľnic.

Vo výstavbe zároveň bolo 11,2 kilometra a v príprave 291,7 kilometra diaľnic. Dĺžka užívaných rýchlociest dosiahla 213,6 kilometra, z toho súbehy dvoch ciest na rovnakej trase (peáž) 98,2 kilometra.

V plnom profile je 166,3 kilometra a v polovičnom profile okolo 18 kilometrov rýchlociest. Vo výstavbe je 64,4 kilometra rýchlociest, z toho takmer 60 kilometrov v rámci PPP projektu na R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a na severnom obchvate Banskej Bystrice. V príprave je 913,9 kilometra rýchlociest.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 26 312
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 043
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 762
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 569
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 418
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 186
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 124
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 037
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 999
  10. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 984

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Nemajú nič, čo si nedopestujú. Život na lazoch je zložitý

Čo sa kachliar z Brdárky naučil od Siouxov.

DOMOV

Tak to už nie, Béla, odkazuje Bugárovi Paška z SNS

Pašku hnevá, že ombudsmanka podporila Dúhový pochod.

DOMOV

Plavčan oznámil abdikáciu, z tlačovky opäť ušiel

Plavčan odstúpil z postu ministra deň po výzve Roberta Fica.

KOMENTÁRE

Politiku som si predstavovala inak

Dnes je politika, ak poviete, že ubližovať ľuďom pre inakosť nie je v poriadku.

Neprehliadnite tiež

Zmes z kontaminovaných vajec sa dostala do hotelov v Bratislave

Viac informácií má dnes poskytnúť ministerstvo pôdohospodárstva.

Ak si kúpite kuracinu v Tescu, môže vás zastaviť esbéeskár

V niektorých predajniach dáva Tesco bezpečnostné prvky nielen na alkohol, ale aj na mäso.

Čínskemu obchodu Alibaba sa darí, jeho zisk prekonal očakávania

Zisk a tržby spoločnosti prekonali predpoklady analytikov.

Na podporu kúpy elektromobilov a hybridov sa rezervovalo 1,4 mil. eur

Takzvané šrotovné na kúpu elektromobilu alebo hybridného vozidla sa pomaly míňa.