SME
Piatok, 5. marec, 2021 | Meniny má FridrichKrížovkyKrížovky

Mýto podľa dopravcov stále nefunguje, akoby malo

Mýtny systém podľa podpredsedu Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) Rudolfa Páleša dodnes nefunguje tak, akoby mal.

BRATISLAVA. Doteraz nie sú spoplatnené úseky označené, výpadky systému spôsobujú dopravcom najmä v systéme prednostného platenia (pre-pay) problémy.

"Legislatíva je nastavená tak, že vždy je vinný dopravca. Naďalej pretrvávajú aj technické problémy, ako aj nezvládnutá administratíva kompetentných. Počas výpadkov systému musí vozidlo čakať na jeho obnovenie, vodič stráca možnosť výkonu," spomenul pre agentúru SITA Páleš niektoré z problémov mýta pri hodnotení prvého roku jeho prevádzky.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako dodal, reklamácie nie sú evidované, neprehľadnosť účtovania sa zvýšením počtu úsekov dokonca zhoršila a únia má doposiaľ nevyriešené podané súdne žaloby napríklad na nesprávne dĺžky úsekov.

Autodopravcovia si pred rokom protestnou akciou vo forme čiastočného blokovania ciest v Bratislave i inde na Slovensku síce presadili viaceré ústupky vlády a rezortu dopravy, ale tie podľa Páleša neriešili podstatu, a to predraženie mýta a rozsah spoplatnených ciest.

"Po arogantnej odpovedi bývalého ministra dopravy i premiéra na naše požiadavky sme si uplatnili naše hospodárske záujmy ústavnou formou - legálnym štrajkom. Jeho zásluhou došlo k niektorým ústupkom zo strany vlády v podobe zastavenia výberu mýta na cestách 1. triedy na jeden a pol mesiaca, zníženia dane z motorovej nafty či rozdelenia úsekov na menšie vzdialenosti," uviedol ďalej Páleš.

Skryť Vypnúť reklamu

Medzi ďalšie ústupky požiadavkám dopravcov zaradil platby mýta len za skutočne prejazdené úseky, ako aj zníženie pokút za zle nastavenú palubnú jednotku a za jej fixnú montáž.

Zástupca UNAS z firmy J. R. Steindorfer - doprava a obchod, spol. s r.o. v Topoľčanoch pritom pripomenul, že autodopravcovia už v závere roka 2009, krátko pred zavedením mýta od začiatku minulého roka, otvorene poukázali na systémové chyby a nepripravenosť elektronického výberu mýta na Slovensku.

"Naše slová sa potvrdili hneď v úvode roka 2010 kolónami na hraniciach, keď celá Európa kritizovala chaotické zavedenie mýta," uviedol ďalej Páleš.

Napriek tomu za najväčší úspech považuje, že ich názory potvrdila po podnetoch i Európska komisia, ktorá dodnes rieši so SR netransparentný tender na dodávateľa mýtneho systému s nejasným vlastníckym

Skryť Vypnúť reklamu

"Za druhý najväčší úspech považujeme výmenu vlády, ktorá nehľadela na prospech svojich občanov a firiem, ale na dodávateľa mýtneho systému so sídlom na Cypre," dodal.

UNAS podľa neho počas celého roka 2010 otvorene poukazoval na chyby v mýte, ktoré dodávateľ spolu s ministerstvom dopravy a Národnou diaľničnou spoločnosťou, a.s. chaoticky odstraňovali. "Všetky legislatívne úpravy boli smerované proti dopravcom a dodávateľ mýta si diktoval podmienky," dodal Páleš.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Láka ťa svet? Študuj v Nitre, je ako Rím na 7 pahorkoch
  2. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  3. Ročný magister v data science v Prahe odštartuje tvoju kariéru!
  4. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  5. Mysli na svoju budúcnosť!
  6. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  7. Nové číslo Historickej revue
  8. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  9. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  10. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  1. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  2. Last chance to get The Slovak Spectator discounted subscription
  3. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  4. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  5. Nové číslo Historickej revue
  6. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  7. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  8. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  9. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  10. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 18 832
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 16 211
  3. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 13 068
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 9 335
  5. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 9 108
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 8 237
  7. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 489
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 7 206
  9. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 639
  10. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 152
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Udalosti, ktoré definovali pandémiu koronavírusu.

20 h
Prezidentka Zuzana Čaputová si uctila obete pandémie.

Opäť pribudlo viac ako sto úmrtí.

12 h
Tibor Gašpar.

V kauze trenčianskeho baru obvinili Gašpara, Hraška aj Krajmera.

4 h
Cynická obluda

Kollár má prednosť

V rámci korupciou a papalášizmom nasiaknutého chaosu nazvaného očkovanie sa predbehli aj poslanci.

Neprehliadnite tiež

Vlajka USA.

Zamestnávatelia v USA vytvorili viac pracovných miest než sa očakávalo.

2 h
Ilustračné foto.

Nečinnosť spôsobuje oneskorenie výstavby obchvatu.

3 h
Ilustračná fotografia.

Na druhom mieste skončil čínsky Huawei.

4 h
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia.

Stratégiu pomenovali Accelerate.

4 h