Colníkom chýba na hraniciach skener

Pred rokom a pol Slovensko vyplo na čas skenovacie zariadenie na hraničnom priechode v Maťovciach. Problémom je teraz mobilný skener.

Colníci môžu autá skontrolovať nielen fyzicky, ale aj za pomoci skenera. Jeden nefunguje.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ARCHÍV TASR)

Príčinu jeho odstávky kompetentní vysvetľujú rôzne.

BRATISLAVA. Odhaľovanie pašovaného tovaru a colných a daňových podvodov pri dovozoch tovarov je sťažené. Colníci už niekoľko mesiacov nepoužívajú pri svojej práci mobilný skener, ktorý Slovensko dostalo od Európskej komisie.

Colné riaditeľstvo tvrdí, že činnosť mobilného skenovacieho systému je pozastavená pre možné ohrozenie bezpečnosti a zdravia osôb.

Technický audit mal podľa colníkov preukázateľne zistiť, že systém nie je po technickej stránke plne funkčný a bezpečný. Na otázku, aké hodnoty ohrozujúce zdravie osôb boli zistené a čo vlastne mohlo zdravie ohroziť, neodpovedali.

Šéfka Colného riaditeľstva Mária Machová však včera v telefonickom rozhovore povedala, že problémom sú náhradné dielce. Podľa našich informácií by za tým mohol byť problém s jedným dodávateľom.

Využíval sa všade

Colné riaditeľstvo získalo mobilný skener v máji 2006 bezodplatne od Európskej únie. Celkové náklady na jeho sprevádzkovanie vo výške zhruba 82 miliónov korún bez DPH, teda zhruba 2,7 milióna eur, boli hradené v rámci finančnej pomoci cez program Phare na ochranu vonkajšej hranice EÚ.

Cena okrem skenera zahŕňala aj náklady na mobilnú prístupovú plošinu pre osobné vozidlá a školenie operátorov.

Mobilný skener má okrem priameho odhalenia pôsobiť preventívne a nečakane, vysvetľujú colníci. Na otázku, či je teraz riziko daňových únikov, colných podvodov či pašovania tovarov vyššie, sme odpoveď nedostali.

Podľa našich informácií bol určený pre colný úrad v Bratislave, no v prípade potreby ho mohli použiť aj iné colné úrady. Využíval sa na kontrolu nákladných a osobných vozidiel.

Dal sa využiť aj v bratislavskom prístave, kam sa dovážajú kontajnery loďami z krajín mimo Európskej únie. Colníci obdobný mobilný skener ešte majú.

Nezodpovedané otázky

Skener bol podľa Colného riaditeľstva v prevádzke od apríla 2007 do augusta 2010. Teda dovtedy, kým sa nevykonal technický audit vozidla. Na otázky, kto technický audit vozidla vykonal a prečo sa audit uskutočnil, colníci neodpovedali.

Colná správa tvrdí, že sprevádzkovanie skenera je jej prioritou. Podľa hovorkyne Colného riaditeľstva Miroslavy Slemenskej od augusta 2010 intenzívne komunikujú s výrobcom vozidla aj s výhradnými autorizovanými technikmi.

Na otázku, kedy sa skener začne opäť používať, neodpovedala. Nevie to ani Machová. O problém sa už zaujíma aj ministerstvo financií.

Machová: Problém sú náhradné dielce

O problémoch skenera sme sa zhovárali s generálnou riaditeľkou Colného riaditeľstva SR MÁRIOU MACHOVOU.

Colná správa v Bratislave už niekoľko mesiacov nepoužíva pri kontrolách mobilný skener. Máte túto informáciu?

„Áno.“

Aký je problém a kedy by mal byť mobilný skener opäť sprevádzkovaný?

„Na všetky otázky sme vám odpovedali písomne.“

Na otázku, kedy by mal byť opätovne spustený, sme odpoveď nedostali.

„Keby som ju vedela, tak vám ju poviem. Ale vzhľadom na závažnosť problému, ktorý sa tam rieši, mi nevie nikto povedať, kedy to bude opravené.“

Súvisí závažnosť problému s rizikom ožiarenia?

„Nie, s náhradnými dielcami. Napríklad aj v Košiciach nám chýba jedna náhradná súčiastka, na ktorú čakáme už neviem koľko týždňov, lebo sa vyrába len v Poľsku. To sú zariadenia poskladané z dielcov z rôznych častí sveta a potom je ten problém dlhodobejší.“

Ako dlho sa mobilný skener nepoužíva?

„Moji kolegovia vám dali vyčerpávajúce odpovede na túto otázku.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 049
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 156
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 6 098
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 306
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 107
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 816
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 122
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 3 036
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 195
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 028

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Najnebezpečnejší text na facebooku napísal jeho zakladateľ

Mark Zuckerberg chce použiť silu firmy na to, aby zmenil podobu našej spoločnosti. Bol by veľmi nebezpečným spasiteľom.

BLOG TRANSPARENCY

Ombudsmanka: Lajčák opakovane porušoval ústavu

V zdôvodnení vysvetľuje, čo ministerstvo nespravilo.

EKONOMIKA

Dodávateľ nemocníc dostal pokutu za biele kone z Cypru

Prvý postih za neprehľadnú vlastnícku štruktúru je právoplatný.

Neprehliadnite tiež

V Berlíne otvorili prvé vegetariánske mäsiarstvo

Výrobky sú zložené prevažne zo sóje, korenia a ďalších rastlinných zložiek.

Za úplatky ide obvinený úradník do väzby

Za mrežami môže stráviť bývalý zamestnanec štátnej agentúry tri až osem rokov.

Lajčák porušil zákon aj ústavu, tvrdí ombudsmanka. Tranparency podáva žalobu

Po rozhodnutí ombudsmanky má ministerstvo zahraničných vecí dvadsať dní na to, aby dokumenty zverejnilo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop