Colníkom chýba na hraniciach skener

Pred rokom a pol Slovensko vyplo na čas skenovacie zariadenie na hraničnom priechode v Maťovciach. Problémom je teraz mobilný skener.

Colníci môžu autá skontrolovať nielen fyzicky, ale aj za pomoci skenera. Jeden nefunguje.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ARCHÍV TASR)

Príčinu jeho odstávky kompetentní vysvetľujú rôzne.

BRATISLAVA. Odhaľovanie pašovaného tovaru a colných a daňových podvodov pri dovozoch tovarov je sťažené. Colníci už niekoľko mesiacov nepoužívajú pri svojej práci mobilný skener, ktorý Slovensko dostalo od Európskej komisie.

Colné riaditeľstvo tvrdí, že činnosť mobilného skenovacieho systému je pozastavená pre možné ohrozenie bezpečnosti a zdravia osôb.

Technický audit mal podľa colníkov preukázateľne zistiť, že systém nie je po technickej stránke plne funkčný a bezpečný. Na otázku, aké hodnoty ohrozujúce zdravie osôb boli zistené a čo vlastne mohlo zdravie ohroziť, neodpovedali.

Šéfka Colného riaditeľstva Mária Machová však včera v telefonickom rozhovore povedala, že problémom sú náhradné dielce. Podľa našich informácií by za tým mohol byť problém s jedným dodávateľom.

Využíval sa všade

Colné riaditeľstvo získalo mobilný skener v máji 2006 bezodplatne od Európskej únie. Celkové náklady na jeho sprevádzkovanie vo výške zhruba 82 miliónov korún bez DPH, teda zhruba 2,7 milióna eur, boli hradené v rámci finančnej pomoci cez program Phare na ochranu vonkajšej hranice EÚ.

Cena okrem skenera zahŕňala aj náklady na mobilnú prístupovú plošinu pre osobné vozidlá a školenie operátorov.

Mobilný skener má okrem priameho odhalenia pôsobiť preventívne a nečakane, vysvetľujú colníci. Na otázku, či je teraz riziko daňových únikov, colných podvodov či pašovania tovarov vyššie, sme odpoveď nedostali.

Podľa našich informácií bol určený pre colný úrad v Bratislave, no v prípade potreby ho mohli použiť aj iné colné úrady. Využíval sa na kontrolu nákladných a osobných vozidiel.

Dal sa využiť aj v bratislavskom prístave, kam sa dovážajú kontajnery loďami z krajín mimo Európskej únie. Colníci obdobný mobilný skener ešte majú.

Nezodpovedané otázky

Skener bol podľa Colného riaditeľstva v prevádzke od apríla 2007 do augusta 2010. Teda dovtedy, kým sa nevykonal technický audit vozidla. Na otázky, kto technický audit vozidla vykonal a prečo sa audit uskutočnil, colníci neodpovedali.

Colná správa tvrdí, že sprevádzkovanie skenera je jej prioritou. Podľa hovorkyne Colného riaditeľstva Miroslavy Slemenskej od augusta 2010 intenzívne komunikujú s výrobcom vozidla aj s výhradnými autorizovanými technikmi.

Na otázku, kedy sa skener začne opäť používať, neodpovedala. Nevie to ani Machová. O problém sa už zaujíma aj ministerstvo financií.

Machová: Problém sú náhradné dielce

O problémoch skenera sme sa zhovárali s generálnou riaditeľkou Colného riaditeľstva SR MÁRIOU MACHOVOU.

Colná správa v Bratislave už niekoľko mesiacov nepoužíva pri kontrolách mobilný skener. Máte túto informáciu?

„Áno.“

Aký je problém a kedy by mal byť mobilný skener opäť sprevádzkovaný?

„Na všetky otázky sme vám odpovedali písomne.“

Na otázku, kedy by mal byť opätovne spustený, sme odpoveď nedostali.

„Keby som ju vedela, tak vám ju poviem. Ale vzhľadom na závažnosť problému, ktorý sa tam rieši, mi nevie nikto povedať, kedy to bude opravené.“

Súvisí závažnosť problému s rizikom ožiarenia?

„Nie, s náhradnými dielcami. Napríklad aj v Košiciach nám chýba jedna náhradná súčiastka, na ktorú čakáme už neviem koľko týždňov, lebo sa vyrába len v Poľsku. To sú zariadenia poskladané z dielcov z rôznych častí sveta a potom je ten problém dlhodobejší.“

Ako dlho sa mobilný skener nepoužíva?

„Moji kolegovia vám dali vyčerpávajúce odpovede na túto otázku.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 590
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 835
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 476
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 095
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 999
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 986
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 772
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 485
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 305
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 889

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.