PEKING.
Koncom minulého týždňa sa totiž v médiách objavila informácia, že francúzska tajná služba preveruje, či do priemyselnej špionáže v automobilke Renault nie je zapletená Čína.
Francúzsky výrobca vozidiel už prepustil troch členov manažmentu pre podozrenie z úniku informácií o vývoji elektromobilov, do ktorého spoločne s japonským partnerom Nissan investovali miliardy eur a ktorý považujú za kľúčový z hľadiska budúcej výroby.
Podľa nemenovaného vládneho zdroja tajnú službu požiadal o vyšetrenie špionážnej aféry v Renaulte úrad prezidenta Nicolasa Sarkozyho. Francúzsky štát má totiž v automobilke 15-% podiel.
"Zaznamenali sme tieto správy. Domnievame sa, že vyhlásenia niektorých ľudí, podľa ktorých je za celým prípadom Čína, sú neopodstatnené a nepodložené," uviedol hovorca čínskeho ministerstva zahraničných vecí Chung Lej. "Čína ich nemôže akceptovať," dodal.
Hovorca francúzskej vlády Francois Baroin v tejto súvislosti pripomenul, že Paríž zatiaľ nikoho oficiálne zo špionáže v Renaulte neobvinil.
"Nebolo vznesené žiadne obvinenie zo strany Francúzska či francúzskej vlády. Vyšetrovanie stále prebieha," povedal Baroin.
Škandál však vyvoláva obavy zo špionáže aj v iných firmách. Automobilový priemysel vo Francúzsku bol aj v minulosti terčom priemyselnej špionáže, či už v prípade výrobcu pneumatík Michelin, alebo producenta autokomponentov Valeo.
V Číne sa pritom emisie z áut podieľajú až 70 % na celkovom objeme emisií v tejto najľudnatejšej krajine sveta. Vláda v Pekingu preto vyvíja tlak na domáce automobilky, aby vyrábali ekologickejšie vozidlá s nižšími emisiami.
Informovala o tom agentúra Reuters.