Majiteľ RegioJetu: Linku do Komárna sme získali fér

Štát priamym zadaním linky z Bratislavy do Komárna žehlil škandál exministra Vážneho, tvrdí majiteľ skupiny Student Agency.

Radim Jančura, ktorý pred pätnástimi rokmi založil spoločnosť Student Agency, bude mať v stredu 39 rokov. Zo študenta elektrotechniky sa stal majiteľ najväčšej českej dopravnej skupiny, ktorá začínala so sprostredkovaním au-pair pobytov. Skupina dosiahla(Zdroj: SME/Tomáš Benedikovič)

Verím v spoluprácu so Železničnou spoločnosťou Slovensko, hovorí majiteľ skupiny firiem Student Agency RADIM JANČURA. Jeho firma RegioJet pritom prevzala štátnemu dopravcovi linku z Bratislavy do Komárna. Na ďalšie spoje si robí chuť. Najbližšie plánuje jazdiť vlakom z Prahy do Žiliny a Košíc.

Konanie, podľa ktorého ste dostali zákazku na prevádzku linky z Bratislavy do Komárna, bolo začaté v roku 2009. Súťaž bola ohlásená na celú železničná sieť. Nie je preto priame zadanie jednej linky neférové?

„Ministerstvo v tomto prípade nemohlo rozhodnúť inak. Európske právo pozná dva zásadné pojmy - selektívnosť a vyváženosť. Všetky zákazky, všetky verejné obstarávania sa musia vypisovať vyvážene a neselektívne. Štát nesmie vydať oznámenie o súťaži, o ktorej vopred vie, že sa na nej zúčastní len jeden uchádzač."

Toto oznámenie však bolo presné také. Celú železničnú sieť môže zabezpečiť jedine Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).

„Presne tak. Slovensko stálo pred obrovským škandálom. Absolútne diskriminovalo dopravcov. Selektovalo ich. A v tom sme prišli my. Čo mohol štát urobiť, keď sme sa na tomto neférovom konaní zúčastnili? Mohol povedať, že budeme selektívni a nevyvážení, z čoho by bol automaticky európsky škandál. On však povedal, ukážte svoju ponuku, porovnáme ju s ponukou ZSSK a keď bude lepšia, dáme vám to. Keby trval na tom neférovom konaní, mal by obrovský problém. V takomto prípade je priame zadanie na takúto malú zákazku podľa európskej legislatívy v poriadku."

Rozhovory s ministerstvom ste začali v júli 2010. Oznámenie tam bolo od polovice roku 2009. Vyzerá to tak, že ste kalkulovali so zmenou na našej politickej scéne. Je vysoko pravdepodobné, že bývalý minister by trval na tom neférovom konaní, keďže ho sám vypísal.

„Zhodou náhod boli voľby v Česku aj na Slovensku v rovnakom čase. Bola tu obrovská eufória z ich výsledkov. Takže áno, zmena politikov bol jeden z impulzov."

Oni [nadnárodní súkromní dopravcovia] nie sú otváračmi trhu, ktorí sa budú hádať s politikmi.

Riskovali sme neúspech

Máte nejaké vysvetlenie, prečo ste sa prihlásili ako jediný dopravca?

„Mám takú skúsenosť, že veľkí hráči prichádzajú až druhí v poradí. Nechcú byť tými ktorí zbúrajú múry a budú sa biť s historicky zaužívaným monopolom štátnych železníc."

Nebolo to tak, že v oznámení bolo explicitne uvedené, že súťaží sa o celú železničnú sieť a zahraniční dopravcovia nedokázali odhadnúť politickú reakciu?

„Bolo to skôr o tom, ako kto pozná európske právo."

Ministerstvo oznámilo v Bruseli novú súťaž, ktorá bude decembri. Súťažiť sa bude o dopravné výkony najviac za 16 miliónov eur. Máte náznaky, že okrem vás sa na tejto súťaži zúčastnia aj ďalší súkromní dopravcovia?

„Myslím si, že sa zúčastnia na nových súťažiach. Oni nie sú otváračmi trhu, ktorí sa budú hádať s politikmi. Naopak, my sme v tomto kontexte veľa riskovali. Nevedeli sme, čo povie minister Figeľ. Mohol povedať, že to celé dá ZSSK, že odmietne našu ponuku."

Ako ste si vytypovali trať z Bratislavy do Komárna?

„Chceli sme prevádzkovať trať, kde je potenciál, ktorá si dnes neplní svoju úlohu, kde železnica zlyhala. A na tomto úseku nastalo niečo, čo sa označuje ako dopravná inverzia. Napriek tomu, že je tu dostupné železničné spojenie, ľudia uprednostňujú automobilovú dopravu, z čoho sú kolóny áut."

Máte na Slovensku vytypované aj ďalšie trate?

„Veríme, že v budúcich ponukách bude štát menej selektívny a určí ich sám."

RegioJet nemá žiadne reálne skúsenosti s prevádzkou železničnej dopravy. Prevádzkovali ste len predvádzacie jazdy na súpravách Siemens. Ako máte zabezpečenú dodávku súprav Bombardier?

„Cez operatívny lízing. Obavy síce chápeme, ale treba povedať jednu zásadnú vec. Je umenie prevádzkovať pravidelnú nedotovanú dopravu, kde všetky straty padajú na vás. Oveľa ľahšie je prevádzkovanie dotovanej železničnej dopravy."

Keď sa sčítajú vaše ročné príjmy z tohto kontraktu, je to okolo 7,1 milióna eur. Koľko z tohto balíka budete dávať na splátky vlakov?

„Je to veľký diel, približne tretina. Ďalší veľký diel je platba za využívanie tratí, ktoré platíme Železniciam Slovenskej republiky."

Koľko súprav budete prevádzkovať na Slovensku?

„Deväť."

Kde budete mať depo?

„Hlavné depo RegioJetu na Slovensku bude v Bratislave."

Aké máte vzťahy so Železničnou spoločnosťou Slovensko?

„Len krátko sme sa videli s generálnym riaditeľom. Chceme sa čo najskôr opäť stretnúť. Chceli by sme spolupracovať a byť partnermi s ZSSK napriek tomu, že sme v podstate konkurencia. Verím, že bude ochota aj na druhej strane."

Výroba vagónov na linku z Prahy do Žiliny sa pripravuje

V Česku ste vyhláseným kritikom železničných tendrov. A ako vás tak počúvam, pripadá mi to, že túto trať ste si vytypovali, aby ste dokázali, že na to máte. Je to akési vaše zadosťučinenie.

„Máte pravdu. Je to oveľa príjemnejšie, keď pracujete v prostredí, kde je človek vítaný, ako tam, kde sa musím násilím ponúkať."

A čo si od tejto zákazky sľubujete v Českej republike?

„To s tým nemá nič spoločné. Je to len o mojom pocite. České ministerstvo nás rovnako víta a vypisuje nové súťaže. Vítaní sme neboli v českých krajoch, ktoré obstarávajú dopravu vo verejnom záujme tak ako u vás ministerstvo. Kým u nás to za každý región robia kraje, u vás to centralizovane robí za celú krajinu ministerstvo. Tie kraje sa ani len nepokúsili niekde vyvesiť nejaké oznámenie o súťaži, proste to priamo zadávali Českým dráham (ČD). Mrzí nás, že sme tam neuspeli a naopak som rád, že sú krajiny, kde nás vítajú."

Nechystáte sa teraz českým županom či vláde vyhrážať presunom firmy do inej krajiny? V minulosti ste takéto slová v médiách viackrát povedali. Aj zmluva so Slovenskom ide cez vašu dcérsku firmu. Pritom ste pre denník SME ešte pred pár mesiacmi tvrdili, že u nás budete podnikať z Česka na základe eurolicencie.

„Ja mám Českú republiku rád, ale nepáči sa mi politika, ktorá tam je. Je tam pravicová vláda, robí pozitívne veci, ale zatiaľ viac hovorí, ako koná. Na Slovensku mám pocit, že snahy o úspory sú reálne. Určite to nevylučujem. A som rád, že nakoniec podnikáme cez dcérsku firmu. Dane budeme odvádzať tu a zjednoduší to aj administratívu. Ale napríklad linku z Prahy do Žiliny budeme prevádzkovať cez český RegioJet na základe eurolicencie."

Akými vlakmi budete jazdiť túto linku z Prahy cez Ostravu až do Žiliny?

„K tomuto môžem povedať len veľmi málo. Dizajn týchto vlakov zatiaľ nekomunikujeme. Vyrába sa prototyp prvého interiéru. Keď budete hotový, podpíše sa zmluva. Nakúpili sme z Talianska lokomotívy a všetko chystáme tak, aby sme mohli približne v polovici roku vyjsť na koľaje. Musíte ešte pár týždňov počkať na konkrétnejšie informácie. Vozne sú konštruované na 200- kilometrovú rýchlosť, sú konštruované na dennú aj nočnú hodinu, majú internetové pripojenie, moderné sedenie."

Je vôbec reálne vyrobiť 30 vagónov za päť mesiacov?

„Určite áno."

Ako máte vyriešenú bezpečnosť súprav Bombardier, ktoré budú jazdiť do Komárna? Myslím teraz bezpečnosť v zmysle, že ten vlak bude aj po týždni používania vyzerať ešte stále ako vlak.

„Ani Pendolino v Bratislave zatiaľ nikto nerozkradol."

Nedá sa porovnávať expresná diaľková doprava s dostupnou regionálnou linkou, kde môže jazdiť v podstate ktokoľvek.

„O téme bezpečnosti vlakov by sa dalo veľmi dlho debatovať. Napadajú mi tri argumenty, ako je to zabezpečené. Problém so zlým správaním cestujúcich je tam, kde sú poskytované zlé služby. Keď nastúpite do smradľavého a špinavého vozňa, máte chuť ho ešte viac rozrezať a pokaziť. Keď nastúpite do krásneho vlaku, tak vám to nenapadne, lebo ste spokojný. Druhá vec je, že to vozidlo je celopriechodné, takže stevard uvidí skrze neho. A vo všetkých vozoch budeme mať kamerový systém."

Kamerový systém budete mať vo všetkých vozoch?

„Áno. Najťažšie je urobiť do toho vlaku či autobusu prvý zárez. Cestovali ste našimi autobusmi? Sú čisté a funkčné a na cestách sú už roky. Prečo? Pretože každú chybu odstraňujeme okamžite po jej zistení."

Zlé správanie cestujúcich je tam, kde sú zlé služby. Keď nastúpite do smradľavého a špinavého vozňa, máte chuť ho ešte viac pokaziť.

Plánujeme linku z Prahy do Košíc

V minulosti ste boli vychýreným kritikom modelu rušňov a vagónov s odôvodnením, že „takéto vlaky jazdili za Rakúsko-Uhorska."

„Presne tak."

Kedy ste zmenil názor?

„Na linke z Prahy do Košíc sú rušne a vagóny ideálne. V regionálnej doprave stále tvrdím, že je to hlúposť a majú tam byť moderné dlhé kĺbové súpravy. Ale áno, mal som pocit, že tieto vlaky sa nehodia ani na diaľkovú dopravu. Názor som proste zmenil."

Na linke z Prahy do Košíc?

„(dlhšia odmlka) Povedzme, že táto linka je v pláne. Jazdíme autobusmi z Prahy do Košíc štyrikrát denne, samozrejme, ponúka sa možnosť, aby sme natiahli linku zo Žiliny do Košíc a zrušili autobusy. Ale toto je naozaj len akási pracovná verzia."

Pri linke do Košíc neuvažujete o spolupráci so slovenským Wagon Serviceom?

„Majiteľa spoločnosti veľmi dobre poznám a sme spolu v kontakte. Na bližšie detaily je naozaj ešte čas."

Začiatkom roka 2006 ste povedali, že do troch rokov vyrazíte s vlakmi na železnice. Okrem prevádzacej jazdy v Českej republiky za sebou nemáte žiadnu reálnu skúsenosť so železničnou dopravou. Na čom to stroskotalo?

„V tom čase sme hovorilo o diaľkových dotovaných rýchlikoch. Bývalý český minister dopravy rozhodol, že sa IC a EC vlaky budú dotovať tak, ako sa dnes dotuje regionálna doprava. Dotovanie rýchlikov je vo všeobecnosti nezvyčajné. V tej chvíli bolo naozaj reálne uvažovať, že do troch rokov vyrazíme. Prišiel nový minister, ktorý chce hľadať úspory. Povedali sme, že prídeme s IC vlakmi, ale nech plošne zruší dotácie, čo považoval za logické. Medzičasom sme zatiaľ kúpili lokomotívy, vagóny sa vyrábajú a v polovičke roka vyrazíme na železnice."

V rámci ponuky pre Slovensko ste na tlačovke spomínali, že dúfate v spoluprácu so župami, aby upravili regionálne autobusové linky nadväzne na vaše železničné spojenie. Toto je pre vás celkom podstatné, pretože vo vzdialenejších obciach od staníc máte tisícky cestujúcich. Uvažovali ste, že nasadíte aj vlastné autobusy, ak nevyjde spolupráca s vyššími územnými celkami?

„Ja verím, že vyššie územné celky budú múdre a budú chcieť šetriť. Im tiež zaváži, či autobus ide do vzdialeného veľkého mesta, alebo niekam do tretej dediny na vlakovú stanicu. Doterajšia odozva starostov a primátorov je veľmi pozitívna."

02.jpg

Investori o nás majú záujem

V roku 2004 ste mali dva-tri žlté autobusy, je rok 2011 a máte ich viac ako stovku. Koľko vlakov chcete mať o päť rokov?

„Toto naozaj netuším. (smiech)."

Neuvažujete o predaji nejakej zo spoločností, prípadne o jej otvorení pre nejakého investora?

„Keby sa trh otváral oveľa rýchlejšie, ako sa dnes otvára, tak by táto téma bola na programe dňa. Komunikujeme s niekoľkými investormi s tým, že keby sme potrebovali podržať, tak sme schopní lusknutím prstov získať investíciu."

Sú to finanční investori alebo skôr firmy podnikajúce v železničnej doprave?

„Finanční investori, úplne mimo odboru. Pre nás sú dôležité prvé projekty na železniciach, a to teda linku z Prahy do Košíc a regionálnu linku do Komárna preinvestovať z vlastných zdrojov, aby sme ukázali, že to vieme."

Keď hovoríme o autobusoch, prečo už nerastiete?

„Nechceme. Naopak, už si ani nedokážem predstaviť, ako by sme mohli narásť. Vlani naše výkony vyskočili zo 4,3 milióna prepravených cestujúcich na 5,4 milióna. Bol to najúspešnejší rok. Uvažujeme o nejakých nových linkách, ale už to nebude také masívne ako kedysi. A, samozrejme, keď rozbehneme železničnú linku z Prahy do Žiliny cez Ostravu, zrušíme tu autobusy na linke z Prahy."

O kvalite slovenských tratí chceme diskutovať

Slovenským zákazníkom sľubujete kompatibilitu cestovných dokladov a rovnako zjednotenie predajných miest. Na čom zakladáte svoje presvedčenie, že ZSSK vás pustí do svojho systému? Je to obchodná spoločnosť ako každá iná, aj ona má svoje obchodné záujmy a vy ste pre ňu konkurenciou.

„Áno, obchodné záujmy má každý iné. V určitom bode sa nevyhnutne záujmy dopravcov spoja. Aj teraz v Čechách sme takto „narazili" a budeme podpisovať zmluvu s ČD o vzájomnej spolupráci, ktorá sa týka práve cestovných dokladov. V určitom momente sa do popredia dostáva záujem, aby železnice ostali jednotné napriek tomu, že na nich pôsobí iks firiem."

Upravuje zmluva so Slovenskom aj kompatibilitu systémov a cestovných dokladov?

„My máme povinnosť zariadiť túto kompatibilitu, ale štát či ZSSK na to nedá ani cent. Ono by bolo aj trochu nelogické, keby sa veľký hráč prispôsoboval tomu menšiemu. Takže všetky náklady na naše prispôsobenie sa systému ZSSK idú na naše tričko."

Požadujete od štátu niečo iné, čo predstavuje jeho finančný záväzok okrem ročných platieb? Napríklad skvalitnenie trate z Bratislavy do Komárna.

„Naša ponuka a teda aj zmluva vychádza výhradne zo súčasného stavu. Na to, čo tu odznelo, sme sa zaviazali za súčasného stavu staníc, železničných tratí a podobne. Radi by sme však s ministerstvom dopravy pomerne skoro otvorili diskusiu o tom, čo by bolo účelné a efektívne pre železničnú infraštruktúru. Nechcem teraz hovoriť detaily, pretože je tu ešte druhá strana. Naša zmluva je garantovaná za súčasného stavu."

Keď vám štát neupraví trate, môže sa stať, že zmluvu nezačnete plniť?

„V nijakom prípade. Hovorím, naša zmluva je garantovaná za súčasného stavu."

03.jpg
Počas rozhovoru s Radimom Jančurom bol prítomný aj obchodný riaditeľ spoločnosti RegioJet Jiří Schmidt.

Svojprávne spoločnosti nepotrebujú prostredníkov

Štátny dopravca ZSSK podpisuje zmluvu o výkonoch vo verejnom záujme za účasti ešte jedného subjektu - poradcu. Na neho sa vypisuje súťaž, ktorej okolnosti boli v minulosti kritizované. Samozrejme, nedá sa porovnať jedna trať a celá železničná sieť, ale bol vo vzťahu medzi RegioJetom a ministerstvom ešte nejaký poradca?

„Nie, zmluvu sme vypracovávali spoločne, pripomienkovali sme ju. Takto to chodí bežne aj medzi inými dopravcami. Čo v tom vzťahu robí ten tretí subjekt?"

Vypracováva zmluvu a radí pri jej úpravách.

„V Česku som sa s týmto stretol jedinýkrát. V rokoch 2005/2006 bolo vypísané výberové konanie na niektoré trate. A to vám teda fakt bol pekný poradca."

Úloha takýchto poradcov je vždy veľký otáznik.

„Na túto tému vám viem povedať jediné. (úsmev) Svojprávne spoločnosti nepotrebujú prostredníkov."

Ako to vyzerá s vašimi plánmi s hotelovým rezortom na Zanzibare? (Radim Jančura patrí medzi niekoľkých českých podnikateľov, ktorí stavajú na Zanzibare najväčší hotelový rezort s 220 izbami. Podľa plánov by mal stáť v roku 2012, pozn. redakcie)

„Tento týždeň tam letím. Pokračujeme v projekte. Je to tam už celé."

Takto skoro?

„Stále rozširujeme kapacity."

Búrate tam teraz niečo?

„Zostávajúce tri staršie rezorty."

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 739
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 619
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 483
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 424
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 076
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 047
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 651
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 485
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 278
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 220

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Slobodné a rozvedené matky sú moderné vdovy, tvrdia Kotlebovci

Kotlebovci cielia na zraniteľné skupiny s najväčšími finančnými problémami.

PLUS

Európa sa hýbe smerom, akým chce Merkelová

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

EKONOMIKA

Bankomaty majú výročia. Takto vyzerali pred 50 rokmi

Prvý bankomat dali do používania v roku 1967 v Londýne.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.