Odškodné má byť aj za meškajúci autobus

Nové nariadenie o právach cestujúcich majú schváliť vo februári. Dopravcovia sa zhodujú, že bude tlačiť na ceny.

Cestujúci možno budú dostávať za meškanie autobusu odškodné.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ ARCHÍV SME – MIRKA CIBULKOVÁ)

BRATISLAVA. Tvorbu cien v autobusovej doprave môže skomplikovať nové nariadenie európskeho parlamentu, ktoré upravuje nové práva cestujúcich.

Pre dopravcov so starým vozovým parkom či s neefektívnou organizáciou môže predstavovať riziko. Nariadenie totiž ustanovuje nové práva pre imobilných cestujúcich, zavádza tiež odškodnenia pri meškaniach alebo strate batožiny, a nielen pri diaľkových linkách.

Napríklad za poškodenie batožiny prepravovanej v batožinovom priestore nariadenie ráta s odškodnením až do výšky 1800 eur.

Neodpustiteľné má byť aj meškanie, a to aj pri prímestských linkách. Firmy budú mať výnimku zo zodpovednosti napríklad vtedy, ak meškanie spôsobí zmena počasia, ktorú firma nemohla očakávať.

Žiadajú ústupky

Dopravcovia by tak museli platiť za meškanie, ktoré spôsobila snehová kalamita, keby ju meteorológovia predpovedali.

„Keby prešlo nariadenie v pôvodnom znení, grafikony by sa museli kompletne zmeniť, dopravcovia by museli mať rezervy,“ vysvetlil dôsledky šéf Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie.

Ministerstvo dopravy preto žiadali o zohľadnenie pripomienok pri preberaní nariadenia do slovenského právneho poriadku.

„Požiadali sme ich, aby sa nevzťahovalo na prímestskú dopravu, kde počet cestujúcich nemôžeme regulovať povinnými rezerváciami,“ povedal Trabelssie.

Členské štáty majú možnosť požiadať o výnimku pre prímestskú dopravu, Bruselu to však musia zdôvodniť. Vychádzať pritom musia zo vzdialenosti zastávok, administratívneho členenia krajiny a frekvencií spojov.

O mesiac schválené

Už samotné schvaľovanie nariadenia je veľmi komplikované. „Naposledy sme o tomto nariadení rokovali v lete,“ povedal europoslanec Jaroslav Paška (SNS).

Definitívne schválené podľa neho ešte nie je. V lete sa totiž dostalo len do druhého čítania. Európsky parlament a Európska komisia sa však odvtedy nevedeli dohodnúť na zapracovaní pripomienok.

V decembri preto zasadla špeciálna rada, ktorá o ich nezhode rozhodla. Definitívne schválenie nariadenie sa preto očakáva na najbližšej schôdzi europarlamentu vo februári.

Dopravcovia o nariadení vedia. Čakajú však na jeho konečné schválenie. „Pre nás je to zatiaľ v rovine, že je tu vôľa na zjednotenie práv,“ povedal hovorca Student Agency Aleš Ondrůj.

Podobné stanovisko poskytol aj Slovak Lines. Jeho šéf Peter Sadovský pripomína, že nariadenie bude tlakom na ceny. „Každý dopravca sa bude musieť rozhodnúť, či a nakoľko prenesie zvýšené náklady do cien cestovného.“

Členské krajiny majú možnosť požiadať o odklad účinnosti nariadenia. Pre nepripravenosť má v železničnej doprave výnimku štátny osobný železničný dopravca.

Rezort dopravy sľúbil reakciu k téme v pondelok.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 502
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 149
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 2 753
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 637
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 907
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 162
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 145
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 140
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 987
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 928

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Dnes je dvadsaťpäťka novou osemnástkou, tvrdí dlhodobý výskum adolsentov.

EKONOMIKA

Obchody už nechcú zbytočne vyhadzovať potraviny

Reťazce vyhadzujú tony potravín, mnohé končia v koši zbytočne.

Neprehliadnite tiež

Volvo Cars natlačí do závodu v Južnej Karolíne miliardu dolárov

Volvo je v poradí tretím veľkým výrobcom áut, ktorý prichádza do Južnej Karolíny.

Čínská Alibaba chce vybudovať globálnu logistickú sieť, investuje miliardy

Alibaba, ktorá patrí k jednej z najhodnotnejších spoločností v Ázii, profituje z pokračujúceho apetítu čínskych spotrebiteľov.

Obchody už nechcú zbytočne vyhadzovať potraviny

Reťazce vyhadzujú tony potravín, mnohé končia v koši zbytočne.

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.