Odškodné má byť aj za meškajúci autobus

Nové nariadenie o právach cestujúcich majú schváliť vo februári. Dopravcovia sa zhodujú, že bude tlačiť na ceny.

Cestujúci možno budú dostávať za meškanie autobusu odškodné.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ ARCHÍV SME – MIRKA CIBULKOVÁ)

BRATISLAVA. Tvorbu cien v autobusovej doprave môže skomplikovať nové nariadenie európskeho parlamentu, ktoré upravuje nové práva cestujúcich.

Pre dopravcov so starým vozovým parkom či s neefektívnou organizáciou môže predstavovať riziko. Nariadenie totiž ustanovuje nové práva pre imobilných cestujúcich, zavádza tiež odškodnenia pri meškaniach alebo strate batožiny, a nielen pri diaľkových linkách.

Napríklad za poškodenie batožiny prepravovanej v batožinovom priestore nariadenie ráta s odškodnením až do výšky 1800 eur.

Neodpustiteľné má byť aj meškanie, a to aj pri prímestských linkách. Firmy budú mať výnimku zo zodpovednosti napríklad vtedy, ak meškanie spôsobí zmena počasia, ktorú firma nemohla očakávať.

Žiadajú ústupky

Dopravcovia by tak museli platiť za meškanie, ktoré spôsobila snehová kalamita, keby ju meteorológovia predpovedali.

„Keby prešlo nariadenie v pôvodnom znení, grafikony by sa museli kompletne zmeniť, dopravcovia by museli mať rezervy,“ vysvetlil dôsledky šéf Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie.

Ministerstvo dopravy preto žiadali o zohľadnenie pripomienok pri preberaní nariadenia do slovenského právneho poriadku.

„Požiadali sme ich, aby sa nevzťahovalo na prímestskú dopravu, kde počet cestujúcich nemôžeme regulovať povinnými rezerváciami,“ povedal Trabelssie.

Členské štáty majú možnosť požiadať o výnimku pre prímestskú dopravu, Bruselu to však musia zdôvodniť. Vychádzať pritom musia zo vzdialenosti zastávok, administratívneho členenia krajiny a frekvencií spojov.

O mesiac schválené

Už samotné schvaľovanie nariadenia je veľmi komplikované. „Naposledy sme o tomto nariadení rokovali v lete,“ povedal europoslanec Jaroslav Paška (SNS).

Definitívne schválené podľa neho ešte nie je. V lete sa totiž dostalo len do druhého čítania. Európsky parlament a Európska komisia sa však odvtedy nevedeli dohodnúť na zapracovaní pripomienok.

V decembri preto zasadla špeciálna rada, ktorá o ich nezhode rozhodla. Definitívne schválenie nariadenie sa preto očakáva na najbližšej schôdzi europarlamentu vo februári.

Dopravcovia o nariadení vedia. Čakajú však na jeho konečné schválenie. „Pre nás je to zatiaľ v rovine, že je tu vôľa na zjednotenie práv,“ povedal hovorca Student Agency Aleš Ondrůj.

Podobné stanovisko poskytol aj Slovak Lines. Jeho šéf Peter Sadovský pripomína, že nariadenie bude tlakom na ceny. „Každý dopravca sa bude musieť rozhodnúť, či a nakoľko prenesie zvýšené náklady do cien cestovného.“

Členské krajiny majú možnosť požiadať o odklad účinnosti nariadenia. Pre nepripravenosť má v železničnej doprave výnimku štátny osobný železničný dopravca.

Rezort dopravy sľúbil reakciu k téme v pondelok.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 472
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 854
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 490
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 142
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 016
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 954
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 773
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 541
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 303
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 892

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.