Odškodné má byť aj za meškajúci autobus

Nové nariadenie o právach cestujúcich majú schváliť vo februári. Dopravcovia sa zhodujú, že bude tlačiť na ceny.

Cestujúci možno budú dostávať za meškanie autobusu odškodné.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ ARCHÍV SME – MIRKA CIBULKOVÁ)

BRATISLAVA. Tvorbu cien v autobusovej doprave môže skomplikovať nové nariadenie európskeho parlamentu, ktoré upravuje nové práva cestujúcich.

Pre dopravcov so starým vozovým parkom či s neefektívnou organizáciou môže predstavovať riziko. Nariadenie totiž ustanovuje nové práva pre imobilných cestujúcich, zavádza tiež odškodnenia pri meškaniach alebo strate batožiny, a nielen pri diaľkových linkách.

Napríklad za poškodenie batožiny prepravovanej v batožinovom priestore nariadenie ráta s odškodnením až do výšky 1800 eur.

Článok pokračuje pod video reklamou

Neodpustiteľné má byť aj meškanie, a to aj pri prímestských linkách. Firmy budú mať výnimku zo zodpovednosti napríklad vtedy, ak meškanie spôsobí zmena počasia, ktorú firma nemohla očakávať.

Žiadajú ústupky

Dopravcovia by tak museli platiť za meškanie, ktoré spôsobila snehová kalamita, keby ju meteorológovia predpovedali.

„Keby prešlo nariadenie v pôvodnom znení, grafikony by sa museli kompletne zmeniť, dopravcovia by museli mať rezervy,“ vysvetlil dôsledky šéf Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie.

Ministerstvo dopravy preto žiadali o zohľadnenie pripomienok pri preberaní nariadenia do slovenského právneho poriadku.

„Požiadali sme ich, aby sa nevzťahovalo na prímestskú dopravu, kde počet cestujúcich nemôžeme regulovať povinnými rezerváciami,“ povedal Trabelssie.

Členské štáty majú možnosť požiadať o výnimku pre prímestskú dopravu, Bruselu to však musia zdôvodniť. Vychádzať pritom musia zo vzdialenosti zastávok, administratívneho členenia krajiny a frekvencií spojov.

O mesiac schválené

Už samotné schvaľovanie nariadenia je veľmi komplikované. „Naposledy sme o tomto nariadení rokovali v lete,“ povedal europoslanec Jaroslav Paška (SNS).

Definitívne schválené podľa neho ešte nie je. V lete sa totiž dostalo len do druhého čítania. Európsky parlament a Európska komisia sa však odvtedy nevedeli dohodnúť na zapracovaní pripomienok.

V decembri preto zasadla špeciálna rada, ktorá o ich nezhode rozhodla. Definitívne schválenie nariadenie sa preto očakáva na najbližšej schôdzi europarlamentu vo februári.

Dopravcovia o nariadení vedia. Čakajú však na jeho konečné schválenie. „Pre nás je to zatiaľ v rovine, že je tu vôľa na zjednotenie práv,“ povedal hovorca Student Agency Aleš Ondrůj.

Podobné stanovisko poskytol aj Slovak Lines. Jeho šéf Peter Sadovský pripomína, že nariadenie bude tlakom na ceny. „Každý dopravca sa bude musieť rozhodnúť, či a nakoľko prenesie zvýšené náklady do cien cestovného.“

Členské krajiny majú možnosť požiadať o odklad účinnosti nariadenia. Pre nepripravenosť má v železničnej doprave výnimku štátny osobný železničný dopravca.

Rezort dopravy sľúbil reakciu k téme v pondelok.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 26 509
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 19 215
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 18 149
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 13 080
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 280
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 943
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 3 235
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 209
  9. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 3 036
  10. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 007

Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Tatry zasiahla povodeň, viaceré chodníky uzavreli

V severných dolinách Tatier platia obmedzenia.

Stĺpček Jakuba Fila

Bordel v lesoch a riekach je zrkadlom bordelu v úradoch

Spor o odpad v lome nad Dechticami je ďalšou ukážkou prístupu k prostrediu.

Neprehliadnite tiež

EÚ sa chystá na protiúder, zvažuje clá na uhlie, lieky a chemické výrobky z USA

Nové clá by začali platiť v prípade, ak by Trump zaviedol obmedzenia na dovoz európskych áut do USA.

Americká ekonomika ďalej rastie, informovala centrálna banka

Výrobcovia v celej krajine vyjadrili znepokojenie nad clami.

Google: Android rozširuje možnosti voľby, nie naopak

Internetový gigant dostal od Komisie rekordnú pokutu.

U.S.Steel neplánuje odchod z Košíc, plánuje investova

Raši hovoril s vedením v USA, trápia ho emisie a náklady na prevádzku.

Na dostavbu Mochoviec si elektrárne požičajú 700 miliónov eur

Akcionári majú záujem uviesť elektráreň do komerčnej prevádzky v čo najkratšom čase.