Bývalá vláda odovzdala polovicu z plánovaných diaľnic, tvrdí ministerstvo

Na Slovensku bolo v rokoch 2007 až 2010 odovzdaných do prevádzky 122,8 kilometra diaľnic a rýchlostných ciest namiesto plánovaných 250,9 kilometra.

BRATISLAVA. Štvorročný plán bývalej vlády Roberta Fica (Smer-SD) bol tak splnený na 48,9 %.

Za predošlé štyri roky bolo odovzdaných 87,6 kilometra diaľnic, z toho 15,6 kilometra v polovičnom profile, a 35,2 kilometra rýchlociest, z čoho 16,9 kilometra v polovičnom profile. V spomínanom období zároveň začala výstavba 118,1 kilometra diaľnic a rýchlociest, čo je 32,6 % oproti predpokladaným 361,5 kilometra.

Vyplýva to zo správy ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja o plnení programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 až 2010.

Vláda by sa mala materiálom zaoberať na niektorom z nasledujúcich zasadnutí. Správa je zároveň východiskom pre Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014, ktorý ministerstvo dopravy plánuje predložiť vláde do konca apríla tohto roka.

"K nenaplneniu tohto programu prišlo najmä z dôvodov nedostatočnej projektovej prípravy, rozhodnutiu zaradiť do programu verejno-súkromného partnerstva (PPP) napriek jednoduchšiemu čerpaniu finančných prostriedkov OPD (Operačný program Doprava) dobre pripravené úseky na D1 a R1. Do zásobníka projektov boli, naopak, zaradené úseky s výrazne nižšou projektovou prípravou, čo spôsobilo oneskorenie čerpania finančných prostriedkov z OPD," zdôvodnil rezort dopravy v správe nesplnenie diaľničného programu v uplynulých štyroch rokoch.

Splnenie časového harmonogramu programu záviselo aj od úspešnosti realizácie projektov PPP. Rozhodnutie postaviť okolo 150 kilometrov najdôležitejších úsekov D1 a R1 cez tri veľké balíky PPP sa podľa rezortu dopravy ukázalo ako nesprávne.

"Znamenalo, že príprava ostatných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest zaostala a niektoré projekty, zviazané v balíkoch PPP, napriek vysokej pripravenosti už v roku 2008 nemohli byť realizované. Naopak, projekty, ktoré mohli byť financované z európskych zdrojov, neboli v dôsledku zanedbanej prípravy, ale aj častokrát zle pripraveného verejného obstarávania pustené do realizácie, s čím súvisí až kriticky nedostatočné čerpanie eurofondových zdrojov z programu OPD," dodalo ministerstvo dopravy.

Hlavným cieľom nového diaľničného programu na najbližšie štyri roky bude zabezpečenie dostatočného zásobníka pripravených projektov, aby finančné prostriedky umožnili vybudovanie prioritných úsekov na základe Programového vyhlásenia vlády z júla 2010.

"Okrem urýchlenej projektovej prípravy úsekov bude potrebné zabezpečiť aj vyššie spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu k čerpaniu európskych fondov,“ uviedol rezort dopravy. Podľa neho je to potrebné na vykrytie reálnych finančných rozdielov, ktoré pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest vznikajú pre neoprávnené výdavky alebo nižšie financovanie z eurofondov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  3. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  4. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. Leto nekončí!
  7. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  10. Už aj seniori presadajú do SUV
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 597
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 488
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 360
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 788
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 288
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 142
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 084
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 081
  9. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 900
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 645

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prehrali a odišli k medveďom. Danko nie je prvý, kto sa po porážke stratil

Za medveďmi pravidelne chodil Vladimír Mečiar, po neúspešných voľbách sa trikrát vytratil aj Robert Fico.

KOMENTÁRE

Bojkot zasadania vlády vracia Dankovi v hre vážnosť

Tromfom Danka je teraz jeho nevypočítateľnosť, náladovosť.

AUTO

Aké realistické sú plány zakázať autá na benzín a naftu?

Termíny sú zatiaľ orientačné ale dôležité.

Neprehliadnite tiež

Detský zásyp od J&J mal spôsobiť žene rakovinu, súd jej dal za pravdu

Súd nariadil Johnson & Johnson zaplatiť chorej žene 417 miliónov dolárov. Firma sa proti verdiktu odvolá.

Smrť blízkeho majú platiť poisťovne, rozhodol súd. Tie nesúhlasia

Spor, či majú poisťovne platiť blízkym bolestné, sa na Slovensku vlečie už desať rokov.

Tesco otvorilo pri Galante najväčšie distribučné centrum v strednej Európe

Nové centrum sa zameriava na distribúciu potravín, kozmetiky, oblečenia a techniky. Zamestnalo 1 200 ľudí.

Počet turistov v Dubrovníku je neúnosne vysoký, primátor ho chce obmedziť kvótou

Z krátkodobého ekonomického hľadiska obmedzenie počtu turistov bude pre mesto nevýhodné.