Bývalá vláda odovzdala polovicu z plánovaných diaľnic, tvrdí ministerstvo

Na Slovensku bolo v rokoch 2007 až 2010 odovzdaných do prevádzky 122,8 kilometra diaľnic a rýchlostných ciest namiesto plánovaných 250,9 kilometra.

BRATISLAVA. Štvorročný plán bývalej vlády Roberta Fica (Smer-SD) bol tak splnený na 48,9 %.

Za predošlé štyri roky bolo odovzdaných 87,6 kilometra diaľnic, z toho 15,6 kilometra v polovičnom profile, a 35,2 kilometra rýchlociest, z čoho 16,9 kilometra v polovičnom profile. V spomínanom období zároveň začala výstavba 118,1 kilometra diaľnic a rýchlociest, čo je 32,6 % oproti predpokladaným 361,5 kilometra.

Vyplýva to zo správy ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja o plnení programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 až 2010.

Vláda by sa mala materiálom zaoberať na niektorom z nasledujúcich zasadnutí. Správa je zároveň východiskom pre Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014, ktorý ministerstvo dopravy plánuje predložiť vláde do konca apríla tohto roka.

"K nenaplneniu tohto programu prišlo najmä z dôvodov nedostatočnej projektovej prípravy, rozhodnutiu zaradiť do programu verejno-súkromného partnerstva (PPP) napriek jednoduchšiemu čerpaniu finančných prostriedkov OPD (Operačný program Doprava) dobre pripravené úseky na D1 a R1. Do zásobníka projektov boli, naopak, zaradené úseky s výrazne nižšou projektovou prípravou, čo spôsobilo oneskorenie čerpania finančných prostriedkov z OPD," zdôvodnil rezort dopravy v správe nesplnenie diaľničného programu v uplynulých štyroch rokoch.

Splnenie časového harmonogramu programu záviselo aj od úspešnosti realizácie projektov PPP. Rozhodnutie postaviť okolo 150 kilometrov najdôležitejších úsekov D1 a R1 cez tri veľké balíky PPP sa podľa rezortu dopravy ukázalo ako nesprávne.

"Znamenalo, že príprava ostatných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest zaostala a niektoré projekty, zviazané v balíkoch PPP, napriek vysokej pripravenosti už v roku 2008 nemohli byť realizované. Naopak, projekty, ktoré mohli byť financované z európskych zdrojov, neboli v dôsledku zanedbanej prípravy, ale aj častokrát zle pripraveného verejného obstarávania pustené do realizácie, s čím súvisí až kriticky nedostatočné čerpanie eurofondových zdrojov z programu OPD," dodalo ministerstvo dopravy.

Hlavným cieľom nového diaľničného programu na najbližšie štyri roky bude zabezpečenie dostatočného zásobníka pripravených projektov, aby finančné prostriedky umožnili vybudovanie prioritných úsekov na základe Programového vyhlásenia vlády z júla 2010.

"Okrem urýchlenej projektovej prípravy úsekov bude potrebné zabezpečiť aj vyššie spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu k čerpaniu európskych fondov,“ uviedol rezort dopravy. Podľa neho je to potrebné na vykrytie reálnych finančných rozdielov, ktoré pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest vznikajú pre neoprávnené výdavky alebo nižšie financovanie z eurofondov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 11 286
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 331
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 762
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 577
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 452
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 086
  7. Kam do tepla v januári? 2 219
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 934
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 781
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 080

Téma: Diaľnice


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Soros je všade. Orbánov verejný nepriateľ číslo jeden

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov aj médiá.

KOMENTÁRE

Vnášanie Kaliňáka do osád je novou tradíciou

Treba sa postaviť chrbtom a potom takto zariekať: že bude viac policajtov.

Neprehliadnite tiež

Orkán Friederika napáchal v Nemecku škody najmenej za pol miliardy

Orkán patril podľa poisťovní v tomto storočí medzi najsilnejšie búrky.

V USA dražili Hitlerov mercedes, nikto ho nekúpil

Nikto nebol ochotný zaplatiť ani minimálne požadovanú cenu.

Ani advokáti sa nezhodnú, či je poplatok za sobáš diskriminačný

Ak je s cirkevným sobášom viac práce, poplatok je opodstatnený, treba to však preskúmať.

Syn daroval Zmajkovičovej dom, v majetkovom priznaní chýba

Jaroslav Zmajkovič získal priestranú nehnuteľnosť v roku 2008, keď jeho mama bola už šesť rokov poslankyňou.

Francúzska automobilka PSA Group sa s odborármi dohodla na zrušení 1 300 miest

Päť zo šiestich odborových organizácií, ktoré pôsobia v automobilke, s dohodou súhlasilo.