SME
Streda, 21. apríl, 2021 | Meniny má ErvínKrížovkyKrížovky

Česi chcú radšej poľské Cargo ako naše

V minulosti sa plánovala fúzia slovenského a českého prepravcu. Bez výsledku. Česi teraz rokujú o možnom spojení s Poliakmi.

V minulosti sa plánovalo aj spojenie slovenského Carga s českým. Tento projekt sa však neuskutočnil.V minulosti sa plánovalo aj spojenie slovenského Carga s českým. Tento projekt sa však neuskutočnil. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – TASR)

BRATISLAVA. Česká vláda plánuje spojenie spoločnosti ČD Cargo s poľskou spoločnosťou PKP Cargo. Ak by sa tieto stratové železničné firmy spojili, mohlo by to spôsobiť zníženie objemu prepravy pre nášho prepravcu – tiež stratového.

„Nie sme jediným záujemcom, s Poľskom vyjednáva nemecký Deutsche Bahn a aj ruské spoločnosti,“ povedal hovorca českého ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Projekt je na začiatku

Názory na to, v akej fáze je projekt v súčasnosti, sa v Prahe rozchádzajú. Ministerstvo aj prepravca hovoria niečo iné.

Skryť Vypnúť reklamu

„Rokovania prebiehajú vecne a nejde o žiadne nereálne oťukávanie sa,“ tvrdí hovorca ČD Cargo Roman Jandík. Záležať bude však na ekonomickej výhodnosti prípadnej fúzie.

Námestník českého ministerstva dopravy Jakub Hodinář povedal, že rokovania sú iba na začiatku. „Zatiaľ hovoríme o tom, že spolupráca by bola zaujímavá, ale nič konkrétne zatiaľ dané nie je.“

Projekt by bol výhodný aj pre slovenského prepravcu. Pomohol by oživiť stratovú spoločnosť. „Sme ochotní sa podieľať na akomkoľvek projekte, ktorý pomôže zvýšiť objemy prepravy a prispeje k ozdraveniu,“ povedal hovorca ZSSK Cargo Martin Halanda.

Toto rozhodnutie však podľa neho nie je v rukách manažmentu spoločnosti, ale akcionára – ministerstva dopravy. To bude podľa hovorcu rezortu Martina Krajčoviča postupovať podľa programového vyhlásenia vlády.

Skryť Vypnúť reklamu

„V železničnej nákladnej doprave vytvoríme podmienky na vstup silného strategického investora s cieľom zabezpečiť jeho konkurencieschopnosť,“ povedal.

Zníženie objemu prepravy

Ak by sa česko – poľský projekt podarilo dotiahnuť do konca, mohol by na to doplatiť slovenský prepravca.

„Následkom by pravdepodobne bolo zníženie objemu prepravy,“ hovorí Halanda za slovenského nákladného prepravcu. Plán predpokladá na budúci rok objem prepravy vo výške zhruba 41,5 milióna ton.

Za vlády Roberta Fica, ktorá zrušila privatizáciu železničného Carga, sa hovorilo aj o spojení slovenského a českého prepravcu. Plán nevyšiel, príčiny zostávajú nejasné.

V budúcnosti vraj fúzia nie je vylúčená. „Táto myšlienka tu bola a stále je. My sme nikdy nepovedali nie. Rozhodne by sme mali záujem o spoluprácu so Slovenskom. Pokiaľ by bola takáto ponuka aj z ich strany, sme otvorení rozhovorom,“ povedal Ptačinský z českého ministerstva dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Tovarové toky v našom regióne idú najmä z východu na západ. Prúdia z Ruska a Ukrajiny smerom do Nemecka. „Je preto logická úvaha o bližšej spolupráci medzi českou a slovenskou stranou,“ povedal Halanda.

České Cargo naopak tvrdí, že pre nich je výhodnejšia fúzia s Poľskom. „Z pohľadu tokov tovaru v Európe je strategicky určite zaujímavejšie Poľsko. Aj z pohľadu veľkosti oboch krajín,“ povedal Jandík.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  2. Kúpele Sliač sa pripravujú na liečbu post- Covidových pacientov
  3. Flexibilita, nedielna súčasť činnosti logistického providera
  4. Niké Športovkyňa mesiaca si vybrala na podporu lyžiarske talenty
  5. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky?
  6. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  7. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  8. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  9. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  10. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  1. Viete ako na to, ak potrebujete silu a energiu?
  2. Viac ako polovica to zažila, hovoriť nechce nikto
  3. Niké Športovkyňa mesiaca si vybrala na podporu lyžiarske talenty
  4. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky?
  5. Kúpele Sliač sa pripravujú na liečbu post- Covidových pacientov
  6. BILLA rodičom radí, ako deťom pripraviť výživnú desiatu
  7. Investovanie sa tento rok oplatí
  8. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  9. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  10. V COOP Jednote aj počas pandémie vybavíte všetko
  1. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 24 999
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 18 859
  3. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 9 180
  4. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 069
  5. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 7 886
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 7 402
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 388
  8. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 7 301
  9. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 283
  10. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky? 7 103
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vláda uvoľňuje opatrenia rýchlejšie, epidemiológovia varujú pred indickou mutáciou.

39m
Novú podobu Námestia Nežnej revolúcie určila architektonická súťaž. Jej víťazom sa stal návrh od nemeckých architektov LOIDL.

Vracajú sa architektonické súťaže.

14. apr

Prísť má asi 15-tisíc balení.

20 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Na druhom mieste skončila sieť kníhkupectiev Martinus.

5 h
Ilustračné foto

Najprudšie miera zamestnanosti klesla v Španielsku.

6 h
Ilustračná fotografia.

Od začiatku apríla minulého roka do konca marca tohto roka poskytla poisťovňa svojim poistencom takmer 600-tisíc pandemických nemocenských a ďalších viac ako 600-tisíc pandemických ošetrovných.

6 h
Ilustračné foto.

Celkovo Slováci vyprodukovali 2,37 milióna ton komunálneho odpadu.

6 h