BRATISLAVA. Česká vláda plánuje spojenie spoločnosti ČD Cargo s poľskou spoločnosťou PKP Cargo. Ak by sa tieto stratové železničné firmy spojili, mohlo by to spôsobiť zníženie objemu prepravy pre nášho prepravcu – tiež stratového.
„Nie sme jediným záujemcom, s Poľskom vyjednáva nemecký Deutsche Bahn a aj ruské spoločnosti,“ povedal hovorca českého ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.
Projekt je na začiatku
Názory na to, v akej fáze je projekt v súčasnosti, sa v Prahe rozchádzajú. Ministerstvo aj prepravca hovoria niečo iné.
„Rokovania prebiehajú vecne a nejde o žiadne nereálne oťukávanie sa,“ tvrdí hovorca ČD Cargo Roman Jandík. Záležať bude však na ekonomickej výhodnosti prípadnej fúzie.
Námestník českého ministerstva dopravy Jakub Hodinář povedal, že rokovania sú iba na začiatku. „Zatiaľ hovoríme o tom, že spolupráca by bola zaujímavá, ale nič konkrétne zatiaľ dané nie je.“
Projekt by bol výhodný aj pre slovenského prepravcu. Pomohol by oživiť stratovú spoločnosť. „Sme ochotní sa podieľať na akomkoľvek projekte, ktorý pomôže zvýšiť objemy prepravy a prispeje k ozdraveniu,“ povedal hovorca ZSSK Cargo Martin Halanda.
Toto rozhodnutie však podľa neho nie je v rukách manažmentu spoločnosti, ale akcionára – ministerstva dopravy. To bude podľa hovorcu rezortu Martina Krajčoviča postupovať podľa programového vyhlásenia vlády.
„V železničnej nákladnej doprave vytvoríme podmienky na vstup silného strategického investora s cieľom zabezpečiť jeho konkurencieschopnosť,“ povedal.
Zníženie objemu prepravy
Ak by sa česko – poľský projekt podarilo dotiahnuť do konca, mohol by na to doplatiť slovenský prepravca.
„Následkom by pravdepodobne bolo zníženie objemu prepravy,“ hovorí Halanda za slovenského nákladného prepravcu. Plán predpokladá na budúci rok objem prepravy vo výške zhruba 41,5 milióna ton.
Za vlády Roberta Fica, ktorá zrušila privatizáciu železničného Carga, sa hovorilo aj o spojení slovenského a českého prepravcu. Plán nevyšiel, príčiny zostávajú nejasné.
V budúcnosti vraj fúzia nie je vylúčená. „Táto myšlienka tu bola a stále je. My sme nikdy nepovedali nie. Rozhodne by sme mali záujem o spoluprácu so Slovenskom. Pokiaľ by bola takáto ponuka aj z ich strany, sme otvorení rozhovorom,“ povedal Ptačinský z českého ministerstva dopravy.
Tovarové toky v našom regióne idú najmä z východu na západ. Prúdia z Ruska a Ukrajiny smerom do Nemecka. „Je preto logická úvaha o bližšej spolupráci medzi českou a slovenskou stranou,“ povedal Halanda.
České Cargo naopak tvrdí, že pre nich je výhodnejšia fúzia s Poľskom. „Z pohľadu tokov tovaru v Európe je strategicky určite zaujímavejšie Poľsko. Aj z pohľadu veľkosti oboch krajín,“ povedal Jandík.