Česi chcú radšej poľské Cargo ako naše

V minulosti sa plánovala fúzia slovenského a českého prepravcu. Bez výsledku. Česi teraz rokujú o možnom spojení s Poliakmi.

V minulosti sa plánovalo aj spojenie slovenského Carga s českým. Tento projekt sa však neuskutočnil.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – TASR)

BRATISLAVA. Česká vláda plánuje spojenie spoločnosti ČD Cargo s poľskou spoločnosťou PKP Cargo. Ak by sa tieto stratové železničné firmy spojili, mohlo by to spôsobiť zníženie objemu prepravy pre nášho prepravcu – tiež stratového.

„Nie sme jediným záujemcom, s Poľskom vyjednáva nemecký Deutsche Bahn a aj ruské spoločnosti,“ povedal hovorca českého ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Projekt je na začiatku

Názory na to, v akej fáze je projekt v súčasnosti, sa v Prahe rozchádzajú. Ministerstvo aj prepravca hovoria niečo iné.

„Rokovania prebiehajú vecne a nejde o žiadne nereálne oťukávanie sa,“ tvrdí hovorca ČD Cargo Roman Jandík. Záležať bude však na ekonomickej výhodnosti prípadnej fúzie.

Námestník českého ministerstva dopravy Jakub Hodinář povedal, že rokovania sú iba na začiatku. „Zatiaľ hovoríme o tom, že spolupráca by bola zaujímavá, ale nič konkrétne zatiaľ dané nie je.“

Projekt by bol výhodný aj pre slovenského prepravcu. Pomohol by oživiť stratovú spoločnosť. „Sme ochotní sa podieľať na akomkoľvek projekte, ktorý pomôže zvýšiť objemy prepravy a prispeje k ozdraveniu,“ povedal hovorca ZSSK Cargo Martin Halanda.

Toto rozhodnutie však podľa neho nie je v rukách manažmentu spoločnosti, ale akcionára – ministerstva dopravy. To bude podľa hovorcu rezortu Martina Krajčoviča postupovať podľa programového vyhlásenia vlády.

„V železničnej nákladnej doprave vytvoríme podmienky na vstup silného strategického investora s cieľom zabezpečiť jeho konkurencieschopnosť,“ povedal.

Zníženie objemu prepravy

Ak by sa česko – poľský projekt podarilo dotiahnuť do konca, mohol by na to doplatiť slovenský prepravca.

„Následkom by pravdepodobne bolo zníženie objemu prepravy,“ hovorí Halanda za slovenského nákladného prepravcu. Plán predpokladá na budúci rok objem prepravy vo výške zhruba 41,5 milióna ton.

Za vlády Roberta Fica, ktorá zrušila privatizáciu železničného Carga, sa hovorilo aj o spojení slovenského a českého prepravcu. Plán nevyšiel, príčiny zostávajú nejasné.

V budúcnosti vraj fúzia nie je vylúčená. „Táto myšlienka tu bola a stále je. My sme nikdy nepovedali nie. Rozhodne by sme mali záujem o spoluprácu so Slovenskom. Pokiaľ by bola takáto ponuka aj z ich strany, sme otvorení rozhovorom,“ povedal Ptačinský z českého ministerstva dopravy.

Tovarové toky v našom regióne idú najmä z východu na západ. Prúdia z Ruska a Ukrajiny smerom do Nemecka. „Je preto logická úvaha o bližšej spolupráci medzi českou a slovenskou stranou,“ povedal Halanda.

České Cargo naopak tvrdí, že pre nich je výhodnejšia fúzia s Poľskom. „Z pohľadu tokov tovaru v Európe je strategicky určite zaujímavejšie Poľsko. Aj z pohľadu veľkosti oboch krajín,“ povedal Jandík.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  3. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Top First moment dovolenky na leto 2018
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 443
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 168
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 937
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 327
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 173
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 027
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 891
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 696
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 609
  10. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 348

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Rok 1996: Sledovali nás a odpočúvali

Denník SME bol pre Vladimíra Mečiara od začiatku ako červená muleta pre býka.

DOMOV

Dobré ráno: Nové Hviezdne vojny? Ako sa z hanby stal zázrak

Hviezdne vojny môžu byť filmom roka.

ŽENA

Dobrý deň, vyzlečte sa

Na pracovných pohovoroch som získala pocit, že so mnou nie je niečo v poriadku.

Neprehliadnite tiež

V Dubaji otvorili prvú nemocnicu pre ťavy na svete

Nemocnica má operačné sály a aj krátku dráhu, na ktorej sa po zákroku môžu ťavy prebehnúť.

Škoda nestíha vyrábať autá, časť výroby presunie do Ruska

Škoda v novembri predala najviac áut v histórii spoločnosti.

Tlačové agentúry chcú, aby Facebook či Google platili za spravodajstvo

Európske tlačové agentúry tvrdia, že internetové firmy dosahujú zisk na ich úkor.

Delta Air Lines kúpi sto lietadiel Airbus, zákazku chcel Boeing

Letecká spoločnosť Delta Air Lines kúpi lietadla Airbus za viac ako 12 miliard dolárov.

Ruská centrálna banka plánuje vytvoriť najväčší neštátny dôchodkový fond

Banka pripravuje zlúčenie troch dôchodkových fondov.