Česi chcú radšej poľské Cargo ako naše

V minulosti sa plánovala fúzia slovenského a českého prepravcu. Bez výsledku. Česi teraz rokujú o možnom spojení s Poliakmi.

V minulosti sa plánovalo aj spojenie slovenského Carga s českým. Tento projekt sa však neuskutočnil.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – TASR)

BRATISLAVA. Česká vláda plánuje spojenie spoločnosti ČD Cargo s poľskou spoločnosťou PKP Cargo. Ak by sa tieto stratové železničné firmy spojili, mohlo by to spôsobiť zníženie objemu prepravy pre nášho prepravcu – tiež stratového.

„Nie sme jediným záujemcom, s Poľskom vyjednáva nemecký Deutsche Bahn a aj ruské spoločnosti,“ povedal hovorca českého ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Projekt je na začiatku

Názory na to, v akej fáze je projekt v súčasnosti, sa v Prahe rozchádzajú. Ministerstvo aj prepravca hovoria niečo iné.

„Rokovania prebiehajú vecne a nejde o žiadne nereálne oťukávanie sa,“ tvrdí hovorca ČD Cargo Roman Jandík. Záležať bude však na ekonomickej výhodnosti prípadnej fúzie.

Námestník českého ministerstva dopravy Jakub Hodinář povedal, že rokovania sú iba na začiatku. „Zatiaľ hovoríme o tom, že spolupráca by bola zaujímavá, ale nič konkrétne zatiaľ dané nie je.“

Projekt by bol výhodný aj pre slovenského prepravcu. Pomohol by oživiť stratovú spoločnosť. „Sme ochotní sa podieľať na akomkoľvek projekte, ktorý pomôže zvýšiť objemy prepravy a prispeje k ozdraveniu,“ povedal hovorca ZSSK Cargo Martin Halanda.

Toto rozhodnutie však podľa neho nie je v rukách manažmentu spoločnosti, ale akcionára – ministerstva dopravy. To bude podľa hovorcu rezortu Martina Krajčoviča postupovať podľa programového vyhlásenia vlády.

„V železničnej nákladnej doprave vytvoríme podmienky na vstup silného strategického investora s cieľom zabezpečiť jeho konkurencieschopnosť,“ povedal.

Zníženie objemu prepravy

Ak by sa česko – poľský projekt podarilo dotiahnuť do konca, mohol by na to doplatiť slovenský prepravca.

„Následkom by pravdepodobne bolo zníženie objemu prepravy,“ hovorí Halanda za slovenského nákladného prepravcu. Plán predpokladá na budúci rok objem prepravy vo výške zhruba 41,5 milióna ton.

Za vlády Roberta Fica, ktorá zrušila privatizáciu železničného Carga, sa hovorilo aj o spojení slovenského a českého prepravcu. Plán nevyšiel, príčiny zostávajú nejasné.

V budúcnosti vraj fúzia nie je vylúčená. „Táto myšlienka tu bola a stále je. My sme nikdy nepovedali nie. Rozhodne by sme mali záujem o spoluprácu so Slovenskom. Pokiaľ by bola takáto ponuka aj z ich strany, sme otvorení rozhovorom,“ povedal Ptačinský z českého ministerstva dopravy.

Tovarové toky v našom regióne idú najmä z východu na západ. Prúdia z Ruska a Ukrajiny smerom do Nemecka. „Je preto logická úvaha o bližšej spolupráci medzi českou a slovenskou stranou,“ povedal Halanda.

České Cargo naopak tvrdí, že pre nich je výhodnejšia fúzia s Poľskom. „Z pohľadu tokov tovaru v Európe je strategicky určite zaujímavejšie Poľsko. Aj z pohľadu veľkosti oboch krajín,“ povedal Jandík.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  3. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  4. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. Leto nekončí!
  7. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  10. Už aj seniori presadajú do SUV
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 585
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 516
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 346
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 775
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 292
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 124
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 079
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 072
  9. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 904
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 644

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prehrali a odišli k medveďom. Danko nie je prvý, kto sa po porážke stratil

Za medveďmi pravidelne chodil Vladimír Mečiar, po neúspešných voľbách sa trikrát vytratil aj Robert Fico.

KOMENTÁRE

Bojkot zasadania vlády vracia Dankovi v hre vážnosť

Tromfom Danka je teraz jeho nevypočítateľnosť, náladovosť.

AUTO

Aké realistické sú plány zakázať autá na benzín a naftu?

Termíny sú zatiaľ orientačné ale dôležité.

Neprehliadnite tiež

Smrť blízkeho majú platiť poisťovne, rozhodol súd. Tie nesúhlasia

Spor, či majú poisťovne platiť blízkym bolestné, sa na Slovensku vlečie už desať rokov.

Tesco otvorilo pri Galante najväčšie distribučné centrum v strednej Európe

Nové centrum sa zameriava na distribúciu potravín, kozmetiky, oblečenia a techniky. Zamestnalo 1 200 ľudí.

Počet turistov v Dubrovníku je neúnosne vysoký, primátor ho chce obmedziť kvótou

Z krátkodobého ekonomického hľadiska obmedzenie počtu turistov bude pre mesto nevýhodné.

Minimálna mzda v Česku vzrastie na 12.200 korún, rozhodla vláda

Zvýšenie minimálnej mzdy zohľadňuje priaznivý ekonomický vývoj. Česko má v súčasnosti najnižšiu nezamestnanosť v Európskej únii.