Česi chcú radšej poľské Cargo ako naše

V minulosti sa plánovala fúzia slovenského a českého prepravcu. Bez výsledku. Česi teraz rokujú o možnom spojení s Poliakmi.

V minulosti sa plánovalo aj spojenie slovenského Carga s českým. Tento projekt sa však neuskutočnil.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – TASR)

BRATISLAVA. Česká vláda plánuje spojenie spoločnosti ČD Cargo s poľskou spoločnosťou PKP Cargo. Ak by sa tieto stratové železničné firmy spojili, mohlo by to spôsobiť zníženie objemu prepravy pre nášho prepravcu – tiež stratového.

„Nie sme jediným záujemcom, s Poľskom vyjednáva nemecký Deutsche Bahn a aj ruské spoločnosti,“ povedal hovorca českého ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Projekt je na začiatku

Názory na to, v akej fáze je projekt v súčasnosti, sa v Prahe rozchádzajú. Ministerstvo aj prepravca hovoria niečo iné.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Rokovania prebiehajú vecne a nejde o žiadne nereálne oťukávanie sa,“ tvrdí hovorca ČD Cargo Roman Jandík. Záležať bude však na ekonomickej výhodnosti prípadnej fúzie.

Námestník českého ministerstva dopravy Jakub Hodinář povedal, že rokovania sú iba na začiatku. „Zatiaľ hovoríme o tom, že spolupráca by bola zaujímavá, ale nič konkrétne zatiaľ dané nie je.“

Projekt by bol výhodný aj pre slovenského prepravcu. Pomohol by oživiť stratovú spoločnosť. „Sme ochotní sa podieľať na akomkoľvek projekte, ktorý pomôže zvýšiť objemy prepravy a prispeje k ozdraveniu,“ povedal hovorca ZSSK Cargo Martin Halanda.

Toto rozhodnutie však podľa neho nie je v rukách manažmentu spoločnosti, ale akcionára – ministerstva dopravy. To bude podľa hovorcu rezortu Martina Krajčoviča postupovať podľa programového vyhlásenia vlády.

„V železničnej nákladnej doprave vytvoríme podmienky na vstup silného strategického investora s cieľom zabezpečiť jeho konkurencieschopnosť,“ povedal.

Zníženie objemu prepravy

Ak by sa česko – poľský projekt podarilo dotiahnuť do konca, mohol by na to doplatiť slovenský prepravca.

„Následkom by pravdepodobne bolo zníženie objemu prepravy,“ hovorí Halanda za slovenského nákladného prepravcu. Plán predpokladá na budúci rok objem prepravy vo výške zhruba 41,5 milióna ton.

Za vlády Roberta Fica, ktorá zrušila privatizáciu železničného Carga, sa hovorilo aj o spojení slovenského a českého prepravcu. Plán nevyšiel, príčiny zostávajú nejasné.

V budúcnosti vraj fúzia nie je vylúčená. „Táto myšlienka tu bola a stále je. My sme nikdy nepovedali nie. Rozhodne by sme mali záujem o spoluprácu so Slovenskom. Pokiaľ by bola takáto ponuka aj z ich strany, sme otvorení rozhovorom,“ povedal Ptačinský z českého ministerstva dopravy.

Tovarové toky v našom regióne idú najmä z východu na západ. Prúdia z Ruska a Ukrajiny smerom do Nemecka. „Je preto logická úvaha o bližšej spolupráci medzi českou a slovenskou stranou,“ povedal Halanda.

České Cargo naopak tvrdí, že pre nich je výhodnejšia fúzia s Poľskom. „Z pohľadu tokov tovaru v Európe je strategicky určite zaujímavejšie Poľsko. Aj z pohľadu veľkosti oboch krajín,“ povedal Jandík.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé
  2. Kreditná karta – áno alebo nie
  3. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 25 816
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 13 706
  3. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 10 819
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 639
  5. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 080
  6. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 6 330
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 633
  8. Kreditná karta – áno alebo nie 5 021
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 997
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 3 040

Hlavné správy zo Sme.sk

Píše Antonio Tajani

Na prisťahovalectve môže stroskotať európsky sen

Bez rozdeľovania utečencov to nepôjde.

Autorská strana Michala Havrana

Dno poslanca Blahu

Dno je, keď ťa prídu zavraždiť k tebe domov za to, že si napísal o našich ľuďoch.

ŠPORT

Nigéria zdolala Island, hrdinom bol Musa

Nigérijskí futbalisti vyhrali svoj druhý zápas na MS, Island zdolali 2:0.

Neprehliadnite tiež

Kurz eura rastie, obchodníkov upokojilo Taliansko

Dolár klesá, čiastočne na úkor vyššieho záujmu o takzvané komoditné meny.

Ropa výrazne zdražuje, OPEC zvýšil produkciu o milión barelov denne

Analytici tvrdia, že zvýšenie produkcie o milión barelov denne nestačí

Na hypotéku pred sprísnením pravidiel je posledná šanca

Od júla začnú pri pôžičkách platiť viaceré prísnejšie pravidlá.

Nesrovnal stiahol parkovaciu politiku z rokovania

O spustení celomestskej parkovacej politiky v Bratislave mestskí poslanci opäť nerozhodli.

Západné firmy sa o reklamu na majstrovstvách nebijú

Obavy majú najmä firmy z USA, lebo FIFA aj Rusko majú zlú povesť. Reklamný priestor po amerických firmách zabrali najmä spoločnosti z Číny.