BRATISLAVA. „Podali sme na Slovenskú poštu sťažnosť proti úmyselnému zneužívaniu dominantného postavenia na Protimonopolný úrad,“ povedal člen predstavenstva poštového operátora Cromwell Maroš Horňáček.
Príčinou sú zľavy, ktoré Slovenská pošta zavádza v tomto roku cez zvýšenie takzvaného technologického bonusu.
„V porovnaní s cenami za doručenie listov pre bežného občana sa ceny pre korporácie neúmerne znížia aj o 40 percent, a to na trhu, kde má pošta monopol. Tým chce zabrániť klientom, aby prešli na modernú hybridnú poštu,“ tvrdí Horňáček.
Z trhu zásielok do 50 gramov, na ktorom má pošta monopol, jej totiž čoraz viac uberajú veľkých klientov poskytovatelia takzvanej hybridnej pošty. Tí poštu od firiem získavajú emailom a potom ju vytlačia a doručia.
Technologický bonus
Pošta tvrdí, že zmenami reaguje na situáciu na trhu. „Zníženie ceny môže v zmysle tarify ktorýkoľvek zákazník dosiahnuť priznaním takzvaného technologického bonusu,“ povedala hovorkyňa pošty Mária Hromadová.
Pošta tvrdí, že klient dostane zľavu len vtedy, ak napríklad zásielky namiesto Slovenskej pošty roztriedi. Tým jej ušetrí náklady. Takto chce pošta dosiahnuť, že zľavami nepôjde pod ne, čo tvrdí jej konkurent.
„Informácie, podľa ktorých Slovenská pošta ponúkala vraj o 40 percent nižšie ceny, považujeme za účelové,“ povedala Hromadová.
"Rešpektujeme právo Slovenskej pošty prijať obchodné rozhodnutia, avšak musia byť v súlade s právom," dodáva Horňáček.
Ďalší významný konkurent pošty, TNT post, si žiadne extra zmeny na trhu nevšimol.
Veľkí klienti, ktorí sú pre doručovateľov najdôležitejší, sa nechcú vyjadrovať. Spor sa ich netýka, tvrdia. Hovorí sa však aj o tom, že ponuka pošty nie je vždy najlacnejšia, ale aj o zlých skúsenostiach s alternatívnymi operátormi pre množstvo reklamácií.
Protimonopolný úrad podnet na poštu dostal, potvrdil jeho hovorca Vladimír Ferko.
Na stole si podnet nájdu aj euroúradníci z Bruselu, ktorí už raz konali voči Slovensku – pre obmedzovanie konkurenciu na poštovom trhu.
List bol poslaný aj na ministerstvo dopravy. Ako akcionár Slovenskej pošty jej obchodné praktiky bráni.
„Problémom pošty v minulosti bolo práve to, že sa nesprávala trhovo. Jej nové vedenie sa podľa našich informácií práve o toto snaží, čo sa možno nepáči niektorým iným firmám,“ povedal hovorca ministerstva Martin Krajčovič. Dodal, že firma, ktorá podnet podala, dlhuje Slovenskej pošte takmer 900-tisíc eur.
Prepúšťanie
Poštový regulačný úrad si pre technologický bonus vypýtal od pošty dodatočné vysvetlenie a kalkulácie nákladov. Zatiaľ ich nedostal, povedal šéf úradu Ján Fľak.
Slovenská pošta pritom aktuálne rieši aj problematiku prepúšťania. Tvrdí to zástupca zamestnancov Zdenko Jonek.
Asi 8-tisíc prevádzkových pracovníkov je podľa neho pripravených štrajkovať, ak sa platy nezvýšia a neprestane sa prepúšťať. Dokonca majú svoju webovú stránku: postari.ic.cz. „Nevieme, koľko sa nás chystajú prepúšťať, ale vieme, že budú prepúšťať hromadne,“ povedal Jonek.
Zástupcovia oficiálnych odborov podľa jeho slov nezastupujú zamestnancov pošty. Tí zas tvrdia, že o žiadnom veľkom hromadnom prepúšťaní sa v súčasnosti nehovorí. Naopak, začína sa kolektívne vyjednávať o zvyšovaní základných miezd, povedala zástupkyňa OZ pôšt a logistiky Žofia Lehotská.
Rezort dopravy však s krátením výdavkov ráta. „Ministerstvo podporuje reštrukturalizačné plány. Pripravujú sa v spolupráci s ministerstvom. Keď budú konkrétnejšie informácie, tak ich aj zverejníme,“ povedal Krajčovič.