AKTUALIZOVANÉ 14:04

Česká vláda chce spojiť Cargo s poľským

Česká vláda má ambiciózny plán. Uvažuje o spojení českého a poľského železničného nákladného dopravcu.

PRAHA. V súčasnosti o tom rokujú expertné skupiny oboch ministerstiev dopravy.

ČD Cargo rovnako ako oveľa väčšie PKP Cargo sú štátne a stratové spoločnosti. Český premiér Petr Nečas už v novembri 2010 hovoril so svojím náprotivkom Donaldom Tuskom o záujme českého Carga o poľské. Podľa českého denníka MFDnes je to "najambicióznejší plán na stredoeurópskej železnici".

Plán má konkrétne obrysy, nejde len o úvahy. "Na českej aj poľskej strane vznikla pracovná skupina, ktorá sa zaoberá možným spojením," priznal tajomník českého ministra dopravy Jakub Hodinář. Počas januára by mal do Českej republiky pricestovať poľský minister dopravy a riešiť podrobnosti.

Expertné skupiny majú vyriešiť, ako by sa dala fúzia uskutočniť. Poľské Cargo je na predaj a česká strana má záujem o jeho kúpu, ale z taktických dôvodov hovorí skôr o strategickom spojení. Takže Poľsko by fúzia nestála v podstate nič, všetko by zaplatila česká strana. Náklady sa odhadujú rádovo na miliardy českých korún.

"Celý projekt má mnoho otázok, napríklad ako budú riešené rozhodovacie právomoci. Poľské Cargo je niekoľkonásobne väčšie než české," varuje železničný expert Emanuel Šíp.

Otázkou tiež zostáva, kde by na to česká strana zobrala peniaze. ČD Cargo má dlh vo výške približne 8 miliárd Kč (318,88 milióna eur). Strata za vlaňajšok dosiahne okolo 420 miliónov Kč. "Sú tam veľké synergické efekty, to by banky presvedčilo. Už sme o tom s nimi rokovali a odozva bola dobrá," myslí si šéf ČD Cargo Jiří Vodička. Podľa neho chce poľská strana ukončiť predaj už niekedy v polovici roka, jeho detailný spôsob zatiaľ nebol zverejnený.

PKP Cargo sa potáca v stratách a poľská vláda už oznámila plán ho predať. Záujem by mohli mať napríklad veľkí dopravcovia typu DB Schenker, ktorí by však pravdepodobne nedostali povolenie od protimonopolného úradu.

Česko už v minulosti uvažovalo o spojení so slovenským Cargom. Slovensko však nakoniec stratilo záujem. Bárta sa netají ani myšlienkou spojiť do jednej firmy České dráhy a ČD Cargo a nakoniec aj Správu železničnej dopravnej cesty.

Podľa českého ministra dopravy Víta Bártu nie je súčasná veľkosť ČD Cargo na európskom železničnom nákladnom trhu dostatočná, aby mohlo konkurovať najväčším železničným dopravcom. "Logicky sa preto rozhliadam okolo," vysvetlil Bárta.

Spojiť sa chce aj slovenské Cargo

Český nákladný železničný prepravca ČD Cargo by namiesto zvažovaného spojenia s poľskými železnicami mohol radšej spolupracovať so slovenskou stranou, pretože z pohľadu tovarových tokov to má väčšiu logiku. Vyplýva to z vyjadrenia hovorcu ZSSK Cargo Martina Halandu.

"Tovarové toky v našom regióne prúdia najmä z Ruska a Ukrajiny smerom do Nemecka a opačne. Tu preto treba hľadať subjekty, ktoré by mohli mať záujem na spolupráci. V zmysle spomínaných trás tovarových tokov je preto logická úvaha o bližšej spolupráci medzi českou a slovenskou stranou," uviedol pre agentúru SITA Halanda.

Podľa neho však ide o strategické rozhodnutie, ktoré nie je v rukách manažmentu spoločnosti, ale jej akcionára, ktorým je štát prostredníctvom Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. "ZSSK Cargo je ochotné sa podieľať na akomkoľvek zmysluplnom projekte, ktorý pomôže zvýšiť objemy prepravy v našej spoločnosti a teda prispieť k jej ozdraveniu," dodal Halanda. Stanovisko ministerstva SITA zisťuje.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 662
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 759
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 575
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 123
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 666
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 340
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 171
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 092
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 716
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 651

Téma: Poľsko


Článok je zaradený aj do ďalších tém Česká republika, Vlaky, Železničná spoločnosť Cargo Slovakia

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čo sa to stalo s časom? Náramkové hodinky miznú z rúk

Bol to vynález desaťročia. Nebyť náramkových hodiniek, niektoré strategické bitky by možno dopadli inak. Dnes prehrávajú samotné náramkové hodinky.

KOMENTÁRE

Mala byť ombudsmanka aj na pochode za rodinu?

Bubon, koláž Krista a zástava, celý výjav pripomínal akúsi civilnú procesiu.

BRATISLAVA

Dá sa v Dunaji oficiálne kúpať?

Na Dunaji bolo kedysi nielen legendárne Lido, ale aj lodné kúpaliská.

Neprehliadnite tiež

Taliani pestujú rajčiny, Poliaci čerešne. Kde rastie najviac ovocia a zeleniny v Únii?

Slovensko prispieva len zanedbateľným množstvom ovocia a zeleniny do celkovej európskej produkcie.

Cena pôdy v Česku prudko rastie, analytici sa boja investičnej bubliny

Vysoký dopyt, ktorý tlačil ceny hore bol vyvolaný aj európskymi dotáciami, ktoré dávali poľnohospodárom väčšie možnosti.

Putin, Merkelová, Macron. Pozrite sa, koľko zarábajú svetové politické špičky

Singapurský premiér zarába ročne 1,4 milióna eur a je najlepšie plateným štátnym zamestnancom na svete.

Americkému akciovému trhu sa nedarilo, klesli aj burzy v Európe

Akciový trh USA poškodili zlé správy o hospodárení firiem, európske akciové trhy oslabili v dôsledku teroristických útokov.