AKTUALIZOVANÉ 14:04

Česká vláda chce spojiť Cargo s poľským

Česká vláda má ambiciózny plán. Uvažuje o spojení českého a poľského železničného nákladného dopravcu.

PRAHA. V súčasnosti o tom rokujú expertné skupiny oboch ministerstiev dopravy.

ČD Cargo rovnako ako oveľa väčšie PKP Cargo sú štátne a stratové spoločnosti. Český premiér Petr Nečas už v novembri 2010 hovoril so svojím náprotivkom Donaldom Tuskom o záujme českého Carga o poľské. Podľa českého denníka MFDnes je to "najambicióznejší plán na stredoeurópskej železnici".

Plán má konkrétne obrysy, nejde len o úvahy. "Na českej aj poľskej strane vznikla pracovná skupina, ktorá sa zaoberá možným spojením," priznal tajomník českého ministra dopravy Jakub Hodinář. Počas januára by mal do Českej republiky pricestovať poľský minister dopravy a riešiť podrobnosti.

Expertné skupiny majú vyriešiť, ako by sa dala fúzia uskutočniť. Poľské Cargo je na predaj a česká strana má záujem o jeho kúpu, ale z taktických dôvodov hovorí skôr o strategickom spojení. Takže Poľsko by fúzia nestála v podstate nič, všetko by zaplatila česká strana. Náklady sa odhadujú rádovo na miliardy českých korún.

"Celý projekt má mnoho otázok, napríklad ako budú riešené rozhodovacie právomoci. Poľské Cargo je niekoľkonásobne väčšie než české," varuje železničný expert Emanuel Šíp.

Otázkou tiež zostáva, kde by na to česká strana zobrala peniaze. ČD Cargo má dlh vo výške približne 8 miliárd Kč (318,88 milióna eur). Strata za vlaňajšok dosiahne okolo 420 miliónov Kč. "Sú tam veľké synergické efekty, to by banky presvedčilo. Už sme o tom s nimi rokovali a odozva bola dobrá," myslí si šéf ČD Cargo Jiří Vodička. Podľa neho chce poľská strana ukončiť predaj už niekedy v polovici roka, jeho detailný spôsob zatiaľ nebol zverejnený.

PKP Cargo sa potáca v stratách a poľská vláda už oznámila plán ho predať. Záujem by mohli mať napríklad veľkí dopravcovia typu DB Schenker, ktorí by však pravdepodobne nedostali povolenie od protimonopolného úradu.

Česko už v minulosti uvažovalo o spojení so slovenským Cargom. Slovensko však nakoniec stratilo záujem. Bárta sa netají ani myšlienkou spojiť do jednej firmy České dráhy a ČD Cargo a nakoniec aj Správu železničnej dopravnej cesty.

Podľa českého ministra dopravy Víta Bártu nie je súčasná veľkosť ČD Cargo na európskom železničnom nákladnom trhu dostatočná, aby mohlo konkurovať najväčším železničným dopravcom. "Logicky sa preto rozhliadam okolo," vysvetlil Bárta.

Spojiť sa chce aj slovenské Cargo

Český nákladný železničný prepravca ČD Cargo by namiesto zvažovaného spojenia s poľskými železnicami mohol radšej spolupracovať so slovenskou stranou, pretože z pohľadu tovarových tokov to má väčšiu logiku. Vyplýva to z vyjadrenia hovorcu ZSSK Cargo Martina Halandu.

"Tovarové toky v našom regióne prúdia najmä z Ruska a Ukrajiny smerom do Nemecka a opačne. Tu preto treba hľadať subjekty, ktoré by mohli mať záujem na spolupráci. V zmysle spomínaných trás tovarových tokov je preto logická úvaha o bližšej spolupráci medzi českou a slovenskou stranou," uviedol pre agentúru SITA Halanda.

Podľa neho však ide o strategické rozhodnutie, ktoré nie je v rukách manažmentu spoločnosti, ale jej akcionára, ktorým je štát prostredníctvom Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. "ZSSK Cargo je ochotné sa podieľať na akomkoľvek zmysluplnom projekte, ktorý pomôže zvýšiť objemy prepravy v našej spoločnosti a teda prispieť k jej ozdraveniu," dodal Halanda. Stanovisko ministerstva SITA zisťuje.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 261
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 950
  3. Moskva alebo Petrohrad? 4 629
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 322
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 557
  6. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 2 189
  7. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 2 183
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 723
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 617
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 191

Téma: Poľsko


Článok je zaradený aj do ďalších tém Česká republika, Vlaky, Železničná spoločnosť Cargo Slovakia

Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Filmár: To, čo sa deje v lesoch, presiahlo únosnú mieru

Zmenu už žiadajú tisíce ľudí.

KOMENTÁRE

O ozajstných hlupákoch. Bez mien, všeobecne

Vždy bol na smiech, čo však, neznamená, že by sme sa ho nemali báť.

Neprehliadnite tiež

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.

Siemens plánuje zrušiť takmer sedemtisíc pracovných miest na celom svete

Spoločnosť Siemens konštatovala, že zisk z produkcie elektriny a plynu prudko klesol.

Fico ustupuje pekárom pri nočnej práci, najsilnejší je Babiš

Na Slovensku pracuje v noci štvrť milióna ľudí.

Fico žiada Kisku, aby zaplatil milión za používanie vládneho lietadla

Fico sa na konci tlačovej konferencie pustil do prezidenta Andreja Kisku.