AKTUALIZOVANÉ 14:04

Česká vláda chce spojiť Cargo s poľským

Česká vláda má ambiciózny plán. Uvažuje o spojení českého a poľského železničného nákladného dopravcu.

PRAHA. V súčasnosti o tom rokujú expertné skupiny oboch ministerstiev dopravy.

ČD Cargo rovnako ako oveľa väčšie PKP Cargo sú štátne a stratové spoločnosti. Český premiér Petr Nečas už v novembri 2010 hovoril so svojím náprotivkom Donaldom Tuskom o záujme českého Carga o poľské. Podľa českého denníka MFDnes je to "najambicióznejší plán na stredoeurópskej železnici".

Plán má konkrétne obrysy, nejde len o úvahy. "Na českej aj poľskej strane vznikla pracovná skupina, ktorá sa zaoberá možným spojením," priznal tajomník českého ministra dopravy Jakub Hodinář. Počas januára by mal do Českej republiky pricestovať poľský minister dopravy a riešiť podrobnosti.

Expertné skupiny majú vyriešiť, ako by sa dala fúzia uskutočniť. Poľské Cargo je na predaj a česká strana má záujem o jeho kúpu, ale z taktických dôvodov hovorí skôr o strategickom spojení. Takže Poľsko by fúzia nestála v podstate nič, všetko by zaplatila česká strana. Náklady sa odhadujú rádovo na miliardy českých korún.

"Celý projekt má mnoho otázok, napríklad ako budú riešené rozhodovacie právomoci. Poľské Cargo je niekoľkonásobne väčšie než české," varuje železničný expert Emanuel Šíp.

Otázkou tiež zostáva, kde by na to česká strana zobrala peniaze. ČD Cargo má dlh vo výške približne 8 miliárd Kč (318,88 milióna eur). Strata za vlaňajšok dosiahne okolo 420 miliónov Kč. "Sú tam veľké synergické efekty, to by banky presvedčilo. Už sme o tom s nimi rokovali a odozva bola dobrá," myslí si šéf ČD Cargo Jiří Vodička. Podľa neho chce poľská strana ukončiť predaj už niekedy v polovici roka, jeho detailný spôsob zatiaľ nebol zverejnený.

PKP Cargo sa potáca v stratách a poľská vláda už oznámila plán ho predať. Záujem by mohli mať napríklad veľkí dopravcovia typu DB Schenker, ktorí by však pravdepodobne nedostali povolenie od protimonopolného úradu.

Česko už v minulosti uvažovalo o spojení so slovenským Cargom. Slovensko však nakoniec stratilo záujem. Bárta sa netají ani myšlienkou spojiť do jednej firmy České dráhy a ČD Cargo a nakoniec aj Správu železničnej dopravnej cesty.

Podľa českého ministra dopravy Víta Bártu nie je súčasná veľkosť ČD Cargo na európskom železničnom nákladnom trhu dostatočná, aby mohlo konkurovať najväčším železničným dopravcom. "Logicky sa preto rozhliadam okolo," vysvetlil Bárta.

Spojiť sa chce aj slovenské Cargo

Český nákladný železničný prepravca ČD Cargo by namiesto zvažovaného spojenia s poľskými železnicami mohol radšej spolupracovať so slovenskou stranou, pretože z pohľadu tovarových tokov to má väčšiu logiku. Vyplýva to z vyjadrenia hovorcu ZSSK Cargo Martina Halandu.

"Tovarové toky v našom regióne prúdia najmä z Ruska a Ukrajiny smerom do Nemecka a opačne. Tu preto treba hľadať subjekty, ktoré by mohli mať záujem na spolupráci. V zmysle spomínaných trás tovarových tokov je preto logická úvaha o bližšej spolupráci medzi českou a slovenskou stranou," uviedol pre agentúru SITA Halanda.

Podľa neho však ide o strategické rozhodnutie, ktoré nie je v rukách manažmentu spoločnosti, ale jej akcionára, ktorým je štát prostredníctvom Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. "ZSSK Cargo je ochotné sa podieľať na akomkoľvek zmysluplnom projekte, ktorý pomôže zvýšiť objemy prepravy v našej spoločnosti a teda prispieť k jej ozdraveniu," dodal Halanda. Stanovisko ministerstva SITA zisťuje.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  2. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  3. Detské zúbky sú veda
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 9 352
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 711
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 708
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 177
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 395
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 260
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 023
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 937
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 848
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 713

Téma: Poľsko


Článok je zaradený aj do ďalších tém Česká republika, Vlaky, Železničná spoločnosť Cargo Slovakia

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

KOMENTÁRE

Boj proti korupcii si netrúfol atakovať ani Fico

Objavujú sa útoky na prezidenta či aktivistov.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.