SME

Česká vláda chce spojiť Cargo s poľským

Česká vláda má ambiciózny plán. Uvažuje o spojení českého a poľského železničného nákladného dopravcu.

PRAHA. V súčasnosti o tom rokujú expertné skupiny oboch ministerstiev dopravy.

ČD Cargo rovnako ako oveľa väčšie PKP Cargo sú štátne a stratové spoločnosti. Český premiér Petr Nečas už v novembri 2010 hovoril so svojím náprotivkom Donaldom Tuskom o záujme českého Carga o poľské. Podľa českého denníka MFDnes je to "najambicióznejší plán na stredoeurópskej železnici".

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Plán má konkrétne obrysy, nejde len o úvahy. "Na českej aj poľskej strane vznikla pracovná skupina, ktorá sa zaoberá možným spojením," priznal tajomník českého ministra dopravy Jakub Hodinář. Počas januára by mal do Českej republiky pricestovať poľský minister dopravy a riešiť podrobnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Expertné skupiny majú vyriešiť, ako by sa dala fúzia uskutočniť. Poľské Cargo je na predaj a česká strana má záujem o jeho kúpu, ale z taktických dôvodov hovorí skôr o strategickom spojení. Takže Poľsko by fúzia nestála v podstate nič, všetko by zaplatila česká strana. Náklady sa odhadujú rádovo na miliardy českých korún.

"Celý projekt má mnoho otázok, napríklad ako budú riešené rozhodovacie právomoci. Poľské Cargo je niekoľkonásobne väčšie než české," varuje železničný expert Emanuel Šíp.

Otázkou tiež zostáva, kde by na to česká strana zobrala peniaze. ČD Cargo má dlh vo výške približne 8 miliárd Kč (318,88 milióna eur). Strata za vlaňajšok dosiahne okolo 420 miliónov Kč. "Sú tam veľké synergické efekty, to by banky presvedčilo. Už sme o tom s nimi rokovali a odozva bola dobrá," myslí si šéf ČD Cargo Jiří Vodička. Podľa neho chce poľská strana ukončiť predaj už niekedy v polovici roka, jeho detailný spôsob zatiaľ nebol zverejnený.

SkryťVypnúť reklamu

PKP Cargo sa potáca v stratách a poľská vláda už oznámila plán ho predať. Záujem by mohli mať napríklad veľkí dopravcovia typu DB Schenker, ktorí by však pravdepodobne nedostali povolenie od protimonopolného úradu.

Česko už v minulosti uvažovalo o spojení so slovenským Cargom. Slovensko však nakoniec stratilo záujem. Bárta sa netají ani myšlienkou spojiť do jednej firmy České dráhy a ČD Cargo a nakoniec aj Správu železničnej dopravnej cesty.

Podľa českého ministra dopravy Víta Bártu nie je súčasná veľkosť ČD Cargo na európskom železničnom nákladnom trhu dostatočná, aby mohlo konkurovať najväčším železničným dopravcom. "Logicky sa preto rozhliadam okolo," vysvetlil Bárta.

Spojiť sa chce aj slovenské Cargo

Český nákladný železničný prepravca ČD Cargo by namiesto zvažovaného spojenia s poľskými železnicami mohol radšej spolupracovať so slovenskou stranou, pretože z pohľadu tovarových tokov to má väčšiu logiku. Vyplýva to z vyjadrenia hovorcu ZSSK Cargo Martina Halandu.

"Tovarové toky v našom regióne prúdia najmä z Ruska a Ukrajiny smerom do Nemecka a opačne. Tu preto treba hľadať subjekty, ktoré by mohli mať záujem na spolupráci. V zmysle spomínaných trás tovarových tokov je preto logická úvaha o bližšej spolupráci medzi českou a slovenskou stranou," uviedol pre agentúru SITA Halanda.

Podľa neho však ide o strategické rozhodnutie, ktoré nie je v rukách manažmentu spoločnosti, ale jej akcionára, ktorým je štát prostredníctvom Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. "ZSSK Cargo je ochotné sa podieľať na akomkoľvek zmysluplnom projekte, ktorý pomôže zvýšiť objemy prepravy v našej spoločnosti a teda prispieť k jej ozdraveniu," dodal Halanda. Stanovisko ministerstva SITA zisťuje.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 29 818
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 415
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 906
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 254
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 077
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 834
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 780
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 078
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 881
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 450
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 366
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 265
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 078
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 881
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 450
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 366
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 265
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu