AKTUALIZOVANÉ 14:04

Česká vláda chce spojiť Cargo s poľským

Česká vláda má ambiciózny plán. Uvažuje o spojení českého a poľského železničného nákladného dopravcu.

PRAHA. V súčasnosti o tom rokujú expertné skupiny oboch ministerstiev dopravy.

ČD Cargo rovnako ako oveľa väčšie PKP Cargo sú štátne a stratové spoločnosti. Český premiér Petr Nečas už v novembri 2010 hovoril so svojím náprotivkom Donaldom Tuskom o záujme českého Carga o poľské. Podľa českého denníka MFDnes je to "najambicióznejší plán na stredoeurópskej železnici".

Plán má konkrétne obrysy, nejde len o úvahy. "Na českej aj poľskej strane vznikla pracovná skupina, ktorá sa zaoberá možným spojením," priznal tajomník českého ministra dopravy Jakub Hodinář. Počas januára by mal do Českej republiky pricestovať poľský minister dopravy a riešiť podrobnosti.

Expertné skupiny majú vyriešiť, ako by sa dala fúzia uskutočniť. Poľské Cargo je na predaj a česká strana má záujem o jeho kúpu, ale z taktických dôvodov hovorí skôr o strategickom spojení. Takže Poľsko by fúzia nestála v podstate nič, všetko by zaplatila česká strana. Náklady sa odhadujú rádovo na miliardy českých korún.

"Celý projekt má mnoho otázok, napríklad ako budú riešené rozhodovacie právomoci. Poľské Cargo je niekoľkonásobne väčšie než české," varuje železničný expert Emanuel Šíp.

Otázkou tiež zostáva, kde by na to česká strana zobrala peniaze. ČD Cargo má dlh vo výške približne 8 miliárd Kč (318,88 milióna eur). Strata za vlaňajšok dosiahne okolo 420 miliónov Kč. "Sú tam veľké synergické efekty, to by banky presvedčilo. Už sme o tom s nimi rokovali a odozva bola dobrá," myslí si šéf ČD Cargo Jiří Vodička. Podľa neho chce poľská strana ukončiť predaj už niekedy v polovici roka, jeho detailný spôsob zatiaľ nebol zverejnený.

PKP Cargo sa potáca v stratách a poľská vláda už oznámila plán ho predať. Záujem by mohli mať napríklad veľkí dopravcovia typu DB Schenker, ktorí by však pravdepodobne nedostali povolenie od protimonopolného úradu.

Česko už v minulosti uvažovalo o spojení so slovenským Cargom. Slovensko však nakoniec stratilo záujem. Bárta sa netají ani myšlienkou spojiť do jednej firmy České dráhy a ČD Cargo a nakoniec aj Správu železničnej dopravnej cesty.

Podľa českého ministra dopravy Víta Bártu nie je súčasná veľkosť ČD Cargo na európskom železničnom nákladnom trhu dostatočná, aby mohlo konkurovať najväčším železničným dopravcom. "Logicky sa preto rozhliadam okolo," vysvetlil Bárta.

Spojiť sa chce aj slovenské Cargo

Český nákladný železničný prepravca ČD Cargo by namiesto zvažovaného spojenia s poľskými železnicami mohol radšej spolupracovať so slovenskou stranou, pretože z pohľadu tovarových tokov to má väčšiu logiku. Vyplýva to z vyjadrenia hovorcu ZSSK Cargo Martina Halandu.

"Tovarové toky v našom regióne prúdia najmä z Ruska a Ukrajiny smerom do Nemecka a opačne. Tu preto treba hľadať subjekty, ktoré by mohli mať záujem na spolupráci. V zmysle spomínaných trás tovarových tokov je preto logická úvaha o bližšej spolupráci medzi českou a slovenskou stranou," uviedol pre agentúru SITA Halanda.

Podľa neho však ide o strategické rozhodnutie, ktoré nie je v rukách manažmentu spoločnosti, ale jej akcionára, ktorým je štát prostredníctvom Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. "ZSSK Cargo je ochotné sa podieľať na akomkoľvek zmysluplnom projekte, ktorý pomôže zvýšiť objemy prepravy v našej spoločnosti a teda prispieť k jej ozdraveniu," dodal Halanda. Stanovisko ministerstva SITA zisťuje.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 057
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 141
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 6 126
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 273
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 101
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 785
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 111
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 3 045
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 195
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 022

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SME naživo: Mať na poste Kaliňáka, to je maškaráda a nie hrádza proti extrémizmu

Diskutujú Zuzana Kepplová, Peter Tkačenko a Martin Hanus.

KOMENTÁRE

Najnebezpečnejší text na facebooku napísal jeho zakladateľ

Zuckerberg by bol nebezpečným spasiteľom.

BLOG TRANSPARENCY

Ombudsmanka: Lajčák opakovane porušoval ústavu

V zdôvodnení vysvetľuje, čo ministerstvo nespravilo.

EKONOMIKA

Dodávateľ nemocníc dostal pokutu za biele kone z Cypru

Prvý postih za neprehľadnú vlastnícku štruktúru je právoplatný.

Neprehliadnite tiež

Marcinčin: Vidíme obrovský záujem o sociálne podniky

Vznik sociálnych podnikov má byť podporený z Európskeho sociálneho fondu.

V Berlíne otvorili prvé vegetariánske mäsiarstvo

Výrobky sú zložené prevažne zo sóje, korenia a ďalších rastlinných zložiek.

Za úplatky ide obvinený úradník do väzby

Za mrežami môže stráviť bývalý zamestnanec štátnej agentúry tri až osem rokov.

Lajčák porušil zákon aj ústavu, tvrdí ombudsmanka. Tranparency podáva žalobu

Po rozhodnutí ombudsmanky má ministerstvo zahraničných vecí dvadsať dní na to, aby dokumenty zverejnilo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop