Cestovné na prímestských linkách vyskočilo

Šesť z ôsmich žúp si minulý rok odhlasovalo zdraženie cestovného v prímestskej doprave. V hre sú opäť aj zľavy pre zamestnancov.

Na tú istú trasu uplatňujú župy aj rozdielne cestovné. Po zmenecien sa oplatí skontrolovať, či nie je výhodnejšie kúpiť lístok u dopravcu z iného kraja.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Do nového roku stála cesta autobusom z Bratislavy do Senca 1,4 eura, teraz 1,7 eura. Reč je o zvýšených cenách cestovného na linkách do 100 kilometrov, ktoré si koncom minulého roka schválili takmer všetky župy.

Nie všetci cestujúci si zmeny všimli. „Cestujem len zriedkavo,“ vysvetľuje väčšina oslovených na bratislavskej autobusovej stanici. Tých, čo cestujú pravidelne, však ceny nepríjemne zaskočili. „Nemal som pripravených dosť peňazí. Musel som hľadať ďalších 30 centov,“ opisuje cestujúci.

Za zdražením je podľa žúp elektronické mýto, ale aj výpadky v príjmoch žúp či zvýšená DPH.

O diaľkach sa rozhoduje

Oslovení prevádzkovatelia diaľkových liniek pod vplyvom zmien tento rok zatiaľ nezdražujú. „Chceme si dať dokopy všetky podklady, aktuálne ceny nafty, napríklad aj DPH a iné vstupy,“ povedal dopravný riaditeľ Turancaru Jozef Machala.

Ako zdraželo
  • Bratislavský kraj: + 7,8 %*
  • Trnavský kraj: + 10 % priemer
  • Banskobystrický kraj: do 4,95 %
  • Nitriansky kraj: + 10 centov v každom pásme
  • Košický kraj: najviac + 10 %
  • Prešovský kraj: + 5 až 10 centov
  • Trenčiansky a Žilinský kraj: 0

* platí pre základné cestovné na kartu, určité skupiny čaká aj zlacnenie

Zdroj: župy

Podobne je to napríklad v košickom Eurobuse. Radikálne zmeny však nemožno čakať, povedali nám vo firme.

Diaľkové linky nekopírujú automaticky vývoj na kratších vzdialenostiach. „Diaľková doprava má trhové ceny už 5 až 6 rokov, v prímestskej doprave je to politické rozhodnutie,“ povedal prezident Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie.

Náklady dopravcov a žúp pritom zvyšujú aj zľavy, ktoré poskytujú zamestnancom a ich blízkym. S väčšinou dopravcov sa odborárom darí dohodnúť na zachovaní zliav, tvrdí predseda Odborového zväzu KOVO Emil Machyna.

„Zamestnanci dopravných spoločností, bývalí zamestnanci SAD, cestujú za 4 centy na 50 kilometrov. Manželky, manželia zamestnancov podnikov SAD a vdovci, vdovy a siroty po zamestnancoch SAD majú zľavu vo výške 50 percent zo základného cestovného,“ povedal hovorca Banskobystrickej župy Peter Hajnala. Podobne to vyzerá aj v ďalších župách.

Peniaze, o ktoré dopravcovia prichádzajú pre zľavy, vraj nie sú významné. „Za minulý rok to bolo v Košiciach okolo 20-tisíc eur za celý kraj,“ tvrdí Machyna.

Zľavy aj priškrtili

Napríklad banskobystrická župa za rok 2010 predpokladá náklady na dopravu 30,1 mi〜lióna eur. Z toho asi polovicu si na seba zarobí samotná doprava, zvyšok zaplatí župa.

Redukciou zliav odborárov prekvapili v Nitre, ale najmä v Košiciach. „Od 1. 1. dochádza k zvýšeniu cien v jednotlivých tarifných pásmach,“ informovali nás v košickom Eurobuse.

Znamená to nárast cestovného pre zamestnancov za každých aj začatých 50 kilometrov z 5 na 10 centov. Odborári to chcú kompenzovať rastom miezd.

Do júla 2010 pritom platili zľavy v autobusoch aj pre zamestnancov ministerstva dopravy, informoval hovorca rezortu Martin Krajčovič.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 204
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 803
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 090
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 029
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 165
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 656
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 646
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 421
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 419
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 114

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.