Cestovné na prímestských linkách vyskočilo

Šesť z ôsmich žúp si minulý rok odhlasovalo zdraženie cestovného v prímestskej doprave. V hre sú opäť aj zľavy pre zamestnancov.

Na tú istú trasu uplatňujú župy aj rozdielne cestovné. Po zmenecien sa oplatí skontrolovať, či nie je výhodnejšie kúpiť lístok u dopravcu z iného kraja.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Do nového roku stála cesta autobusom z Bratislavy do Senca 1,4 eura, teraz 1,7 eura. Reč je o zvýšených cenách cestovného na linkách do 100 kilometrov, ktoré si koncom minulého roka schválili takmer všetky župy.

Nie všetci cestujúci si zmeny všimli. „Cestujem len zriedkavo,“ vysvetľuje väčšina oslovených na bratislavskej autobusovej stanici. Tých, čo cestujú pravidelne, však ceny nepríjemne zaskočili. „Nemal som pripravených dosť peňazí. Musel som hľadať ďalších 30 centov,“ opisuje cestujúci.

Za zdražením je podľa žúp elektronické mýto, ale aj výpadky v príjmoch žúp či zvýšená DPH.

O diaľkach sa rozhoduje

Oslovení prevádzkovatelia diaľkových liniek pod vplyvom zmien tento rok zatiaľ nezdražujú. „Chceme si dať dokopy všetky podklady, aktuálne ceny nafty, napríklad aj DPH a iné vstupy,“ povedal dopravný riaditeľ Turancaru Jozef Machala.

Ako zdraželo
  • Bratislavský kraj: + 7,8 %*
  • Trnavský kraj: + 10 % priemer
  • Banskobystrický kraj: do 4,95 %
  • Nitriansky kraj: + 10 centov v každom pásme
  • Košický kraj: najviac + 10 %
  • Prešovský kraj: + 5 až 10 centov
  • Trenčiansky a Žilinský kraj: 0

* platí pre základné cestovné na kartu, určité skupiny čaká aj zlacnenie

Zdroj: župy

Podobne je to napríklad v košickom Eurobuse. Radikálne zmeny však nemožno čakať, povedali nám vo firme.

Diaľkové linky nekopírujú automaticky vývoj na kratších vzdialenostiach. „Diaľková doprava má trhové ceny už 5 až 6 rokov, v prímestskej doprave je to politické rozhodnutie,“ povedal prezident Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie.

Náklady dopravcov a žúp pritom zvyšujú aj zľavy, ktoré poskytujú zamestnancom a ich blízkym. S väčšinou dopravcov sa odborárom darí dohodnúť na zachovaní zliav, tvrdí predseda Odborového zväzu KOVO Emil Machyna.

„Zamestnanci dopravných spoločností, bývalí zamestnanci SAD, cestujú za 4 centy na 50 kilometrov. Manželky, manželia zamestnancov podnikov SAD a vdovci, vdovy a siroty po zamestnancoch SAD majú zľavu vo výške 50 percent zo základného cestovného,“ povedal hovorca Banskobystrickej župy Peter Hajnala. Podobne to vyzerá aj v ďalších župách.

Peniaze, o ktoré dopravcovia prichádzajú pre zľavy, vraj nie sú významné. „Za minulý rok to bolo v Košiciach okolo 20-tisíc eur za celý kraj,“ tvrdí Machyna.

Zľavy aj priškrtili

Napríklad banskobystrická župa za rok 2010 predpokladá náklady na dopravu 30,1 mi〜lióna eur. Z toho asi polovicu si na seba zarobí samotná doprava, zvyšok zaplatí župa.

Redukciou zliav odborárov prekvapili v Nitre, ale najmä v Košiciach. „Od 1. 1. dochádza k zvýšeniu cien v jednotlivých tarifných pásmach,“ informovali nás v košickom Eurobuse.

Znamená to nárast cestovného pre zamestnancov za každých aj začatých 50 kilometrov z 5 na 10 centov. Odborári to chcú kompenzovať rastom miezd.

Do júla 2010 pritom platili zľavy v autobusoch aj pre zamestnancov ministerstva dopravy, informoval hovorca rezortu Martin Krajčovič.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 198
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 8 452
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 632
  4. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 867
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 2 586
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 312
  7. Kam do tepla v januári? 2 296
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 056
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 219
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 202

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí. Či sa s Unionom pripoja k amnestii, ktorú pripravuje štát, zatiaľ nepovedali.

DOMOV

Dobré ráno: Z úst im išli retiazky a klince, opisuje prácu exorcista

Exorcistu vyberie biskup, musí byť kňaz.

KOMENTÁRE

Exekučné amnestie sú nový morálny hazard

Možno do oddlžovania idú s najlepšími úmyslami, ale dopadne to ako vždy.

KULTÚRA

Woody Allen možno nakrútil svoj posledný film

Herci sa hanbia pred jeho adoptívnou dcérou, ktorá tvrdí, že ju zneužíval.

Neprehliadnite tiež

Sedadlá pre Boeing? Trenčín by ich mohol vyvíjať (rozhovor)

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel. Chce však vstúpiť do leteckého biznisu.

Chýbajú im tisíce ľudí. Dovoľte nám najímať cudzincov, kričia automobilky

Zväz automobilového priemyslu varuje, že tento rok bude kritický. Prístup vlády rozhodne, ako veľmi tu budú koncerny rozširovať investície.

Európska komisia sa zameria na boj proti plastom, musia sa dať recyklovať

Európska komisia vydala smernicu, ktorá ukladá úlohy do roku 2030.

Staviteľovi tunela Višňové hrozí pokuta za meškanie

Tunel mal byť prerazený do konca roka 2017, NDS začala konať.