Vianočné darčeky môžete vymeniť. Ale nie všade

Obchody s vrátením vianočných darčekov problémy väčšinou nerobia. Zákon im to však neprikazuje, preto si pri výmene môžu klásť podmienky.

(Zdroj: Ilustračné - TASR/AP)

BRATISLAVA. Ak ste si pod stromčekom našli dva rovnaké parfémy, prípadne priveľký sveter, či naozaj škaredú sukňu, nezúfajte. Obchody sú väčšinou ochotné darčeky po Vianociach vymeniť. Zákon im to však neprikazuje.

„Nepoužívaný tovar v nepoškodenom balení možno počas roka vymeniť do 14 dní bez udania dôvodu," uviedol František Vámoši z oddelenia marketingu elektrodomu Nay. Počas Vianoc navyše umožňujú aj vrátenie peňazí.

Ako však upozornila Danuša Krkošová, tlačová hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie, ak bol vianočný darček malý, veľký, úzky, široký alebo sa niekomu nepáčil, prípadne bol nevhodný alebo duplicitný, predávajúci nie je povinný vziať ho späť a vymeniť za iný.

Podmienky a obmedzenia

Je teda na dobrej vôli obchodníka, ako sa zachová. „Máme skúsenosti z minulosti, že niektorí predávajúci, predovšetkým obchodné reťazce, vychádzajú spotrebiteľom v ústrety a v určitom čase - niekoľkých dní po kúpe, tovar, ktorý nebol používaný alebo nepodliehal reklamácii, prevezmú späť a vrátia peniaze, prípadne vymenia za iný tovar," potvrdila Krkošová.

Zistili sme

Ako vrátiť vianočný darček

  • obchodník ho nemusí vziať späť, vymeniť ho za iný ani vám vrátiť peniaze, je to na jeho rozhodnutí,
  • tovar musí byť nepoškodený a nepoužívaný, ak ho chcete vrátiť,
  • ak chcete vrátiť oblečenie či obuv, mali by na nich ostať originálne visačky z obchodu,
  • ak chcete vrátiť spotrebný tovar, obchodníci požadujú originálny obal k nemu
  • vrátenie takisto nie je možné bez pokladničného bloku.

Môžu si však určiť, aby napríklad pri oblečení a obuvi ostali na výrobkoch originálne visačky z obchodu, v prípade spotrebného tovaru môžu požadovať originálny obal. V prípade niektorých výrobkov neuspejete vôbec - napríklad spodnú bielizeň, doplnky, knihy, DVD, CD nosiče či zlacnený tovar obchodníci späť neberú.

Ponáhľať sa oplatí

Takisto platí, že s nechceným darčekom by ste sa mali vybrať do obchodu čím skôr, obchody totiž môžu mať na vrátenie tovaru stanovené obmedzujúce termíny. Môže to byť týždeň, dva, či tri po kúpe tovaru, stretnúť sa však môžete aj s 90 dňami.

V obchode si to treba najprv overiť. Býva nepísaným pravidlom, že v období Vianoc sú obchodníci tolerantnejší a umožňujú vrátenie či výmenu tovaru bez väčších problémov ešte prvý januárový týždeň.

Ako potvrdili viaceré obchody na Slovensku, zákazníci chodia vracať tovar už v prvých dňoch po Štedrom dni.

Na obmedzenia môžete naraziť aj pri vrátení peňazí. Hoci to niektoré obchodné reťazce umožňujú, nakoniec nemusíte dostať skutočné peniaze, ale nákupné poukážky, či nabitú kartu s kreditom vo výške vracaného tovaru. Tieto poukážky či karty potom môžete použiť znova iba v tom istom obchodnom dome. Nejde teda o reálne vrátenie peňazí, ale o výmenu tovaru.

Keď darček nefunguje tak, ako má

Pokazil sa vám televízor, ktorý ste si našli pod stromčekom alebo sa vám rozpadli nové topánky? V takom prípade máte nárok na reklamáciu.

Všetky spotrebné tovary majú zo zákona záručnú lehotu 24 mesiacov. Či už sa chyba na výrobku vyskytne hneď po Vianociach, alebo až po pár mesiacoch používania, máte nárok na jeho reklamáciu.

Zákon rozlišuje, či ide o chybu, ktorá sa dá odstrániť alebo nie. Pri odstrániteľnej chybe môže spotrebiteľ požadovať jej odstránenie - opravu, alebo výmenu chybnej veci za bezchybnú. Ak sa chyba odstrániť nedá, má právo na výmenu tovaru alebo na odstúpenie od zmluvy a vrátenie peňazí.

„Chyby, ktoré sa síce odstrániť nedajú, ale nebránia riadnemu užívaniu veci - napríklad funkčná, ale poškriabaná chladnička, v takých prípadoch má spotrebiteľ právo na primeranú zľavu z ceny," uviedla Danuša Krkošová zo Slovenskej obchodnej inšpekcie. Tá je však vecou dohody medzi kupujúcim a predávajúcim.

Po podaní reklamácie má obchodník maximálne 30 dní na jej vybavenie. Ak tak neurobí, má spotrebiteľ právo od zmluvy odstúpiť alebo má právo na výmenu výrobku za nový.

Ak zákazník reklamuje tovar počas prvého roka od kúpy, môže obchodník reklamáciu odmietnuť len na základe odborného posúdenia v skúšobni. Ak obchodník neprijme reklamáciu tovaru po 12 mesiacoch od kúpy, spotrebiteľ môže poslať výrobok na odborné posúdenie sám.

Bez ohľadu na výsledok odborného posúdenia, všetky náklady, ako napríklad cenu posudku či poštovné, platí obchodník. „Ak bude odborný posudok v prospech spotrebiteľa, môže reklamáciu uplatniť znova. Tú už obchodník nemôže odmietnuť," upozornila Krkošová.

Slovenská obchodná inšpekcia eviduje veľa nedostatkov pri vybavovaní reklamácií u obchodníkov. „Niektorí podnikatelia vôbec nereagujú na reklamácie, nedodržiavajú termíny na ich vybavenie a v konečnom dôsledku ich označia za neopodstatnené, pričom sa nimi vôbec nezaoberajú a chyby neodstránia," doplnila Krkošová. Dlhodobo si prvú pozíciu udržiava obuv a textil.

Pozor na pôžičku

Vrátenie darčeka po Vianociach je možné aj v prípade, že ste ho kupovali na pôžičku.

V prípade nákupu darčekov na splátky platí, že pôžička a zmluva sú na seba naviazané. „Ak predávajúci poskytol spotrebiteľovi pôžičku, odstúpením od zmluvy o predaji sa od začiatku zrušuje aj zmluva o poskytnutí pôžičky," uviedla Danuša Krkošová zo Slovenskej obchodnej inšpekcie.

Platí to v prípade, ak úver poskytol predajca, ale aj vtedy, ak ho poskytla tretia osoba, teda splátková firma.

V splátkovej firme, ktorá pôžičku na nákup poskytuje sa teda treba najskôr informovať o presných podmienkach odstúpenia od zmluvy a tiež o prípadných poplatkoch.

Platí, že poskytovateľ pôžičky by vám nemal dať pokutu alebo inú sankciu za odstúpenie od zmluvy a to do 14 dní od jej uzatvorenia. Môže však požadovať poplatok za poskytnutie služby, ak o ňom spotrebiteľa informoval.

Vrátiť môžete aj tovar objednaný cez internet

Ak ste si darčeky objednali na webe, ich vrátenie sa riadi inými pravidlami, ako keby ste ich kúpili v kamennom obchode.

Výmena darčeka zakúpeného na internete má svoje pravidlá upravené zákonom. Na rozdiel od predávajúceho v kamennom obchode, ktorý môže vrátenie tovaru odmietnuť, v prípade darčekov kúpených v internetovom obchode alebo u zásielkového predajcu ich môžete vrátiť a nikomu nemusíte vysvetľovať prečo.

Bez uvedenia dôvodu tak môžete urobiť do siedmich dní odvtedy, čo ste ich prevzali na pošte alebo od kuriéra. Ak ste si tovar od internetového predajcu vyzdvihli v jeho sklade, tak je výmena možná do týždňa odo dňa, keď ste tak urobili.

Niektorí internetoví predajcovia ponúkajú aj dlhšie lehoty na vrátenie tovaru, ako káže zákon, je to však na ich dobrej vôli. Zvyčajne to býva do 30 dní a nie všade si kladú podmienku, že vrátiť tovar musí len ten, kto ho v internetovom obchode kúpil.

Odstúpením spotrebiteľa od zmluvy sa zmluva od začiatku ruší. „Predávajúci je povinný tovar prevziať späť a vrátiť spotrebiteľovi cenu zaplatenú za tovar alebo za službu alebo vrátiť preddavok najneskôr v lehote 15 dní odo dňa odstúpenia od zmluvy," hovorí Danuša Krkošová, tlačová hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie.

Náklady na vrátenie tovaru by mal znášať spotrebiteľ len vtedy, ak bol výrobok kvalitný a nebol chybný.

Na oko výhodnejšie podmienky v prípade vrátenia tovaru pri internetovom predaji majú svoj dôvod. Spotrebiteľ totiž nemá možnosť tovar si v pokoji prezrieť a kúpu si tak poriadne premyslieť. Musí sa spoľahnúť na svoj odhad. V klasických predajniach si tovar môže prezrieť a vyskúšať.

Čo môžete robiť, ak...

Po Vianociach môže nastať viacero rôznych situácií. Možno sa vám darček nepáči, možno nefunguje. Kedy máte nárok na výmenu, opravu či vrátenie peňazí?

1. Máte dva rovnaké darčeky. Najprv by ste si mali od tých, ktorí vám ich podarovali, zistiť, kde ich zakúpili. Zároveň by ste si od nich mali vypýtať pokladničný blok. Aspoň jeden dar neotvárajte, aby ste nepoškodili obal, v prípade, že ide o oblečenie, neodstraňujte cenovky či visačky. Platí, že obchodníci nie sú povinní tovar vymeniť za iný, ani vrátiť peniaze, je to na ich dobrej vôli. Takže vám ostáva len dúfať, že vy narazíte na takého obchodníka, ktorému záleží na spokojnom zákazníkovi a vyjde vám v ústrety. Ak nepochodíte v jednom obchode, môžete skúsiť v druhom (v prípade, že bol rovnaký tovar zakúpený na rôznych miestach). Je len na obchodníkovi, či vás odmietne, vráti vám peniaze, alebo bude požadovať, aby ste si za rovnakú sumu vybrali iný tovar. S vrátením či výmenou spodnej bielizne, kníh, či CD alebo DVD nosičov zvyčajne nepochodíte.

2. Vianočný darček sa vám nepáči. Je to podobné ako v prípade dvoch rovnakých darov. Ide o neodôvodnenú výmenu tovaru, ktorá je výlučne v rukách obchodníka. Zvyčajne platí, že vo veľkých obchodných reťazcoch vám aj v takýchto prípadoch vrátia peniaze, v menších obchodoch si zvyčajne kladú podmienky, najčastejšie žiadajú, aby ste si vybrali iný tovar v rovnakej hodnote. Obchody vždy žiadajú pokladničný blok, skoro vždy aj originálne balenie tovaru.

3. Darček je poškodený alebo nefunkčný. Ak pri rozbaľovaní krabíc pod vianočným stromčekom zistíte, že je darček poškodený, prípadne nefunguje, máte právo na jeho reklamáciu. Tu sa už postupuje podľa zákonom stanovených pravidiel. Reklamácia sa vzťahuje na každý tovar, pri ktorom sa vyskytla chyba v určenej záručnej lehote. Zvyčajne sú to dva roky. Reklamácia sa nevzťahuje na tovar opotrebovaný, úmyselne poškodený, prípadne poškodený neodborným zásahom. Okrem toho aj na tovar, ktorého životnosť už uplynula, napríklad vybitie batérie. Obchodník má právo reklamovaný tovar vymeniť za nový, alebo ho nechá opraviť a vráti ho zákazníkovi funkčný.

4. Tovar bol kúpený v akcii. V prípade akciového tovaru platia také isté záručné podmienky vrátane 24 mesačnej záruky ako pri normálnom tovare. Záruka sa nevzťahuje len na tú chybu, na ktorú bol spotrebiteľ pri kúpe upozornený alebo pre ktorú bola znížená cena a táto chyba musí byť vyznačená aj v doklade o kúpe. Ak takýto dar chcete vymeniť, či vrátiť peniaze, pretože sa vám nepáči, vo väčšine prípadov neuspejete.

5. Nemáte originálny obal. Ak je darček nefunkčný, prípadne sa pokazil po Vianociach a vy ste už nedopatrením vyhodili krabicu, či obal, v ktorom bol zabalený, nič sa nedeje. Právo na reklamáciu nestrácate, ani keď originálny obal už nemáte. Obchodník je povinný reklamáciu tovaru prijať. Horšie je to v prípade, že tovar chcete vymeniť či vrátiť, pretože sa vám nepáči, prípadne vám nevyhovuje. V takom prípade môžu obchodníci na originálnom obale trvať a zvyčajne to aj robia.

6. Nemáte záručný list. Záručný list vo všeobecnosti predávajúci nemusí k predávanému výrobku vydať. Ak záruka tovaru nepresahuje zákonom určenú dobu dva roky, predávajúci je povinný vydať záručný list len na žiadosť spotrebiteľa. Ak je záručná doba dlhšia ako dva roky, predávajúci je povinný vydať záručný list. Tento sa vydáva a potvrdzuje pri predaji výrobku. Ak sa vyžaduje uvedenie výrobku do prevádzky inou osobou, napríklad odborným servisom, tak tento potvrdzuje záručný list pri uvedení do prevádzky. Niektorí predajcovia potvrdzujú záručný list aj neskôr, čo si so spotrebiteľom vopred dohodnú. Zvyčajne platí, že vrátiť či vymeniť tovar je možné len dovtedy, kým nie je záručný list potvrdený.

Ako je to s výmenou tovaru a vrátením peňazí

Dráčik

  • Vrátenie darčeka: Do 21 dní od nákupu je možné nerozbalený výrobok vrátiť. Ale len s dokladom o nákupe.
  • Tovar alebo peniaze: Je možné vrátenie peňazí aj výmena tovaru. Je na zákazníkovi, pre ktorú možnosť sa rozhodne.
  • Reklamácie: V prípade používaného výrobku je potrebné posúdenie závady a prípadná oprava. Pri nepoužívanom výrobku je možné okamžité vyriešenie výmenou.

Hypernova

  • Vrátenie darčeka: Zákazník, ktorý na Vianoce kúpil nevhodný darček, môže ho priniesť späť do predajne, kde mu ho vymenia. Tovar, ktorý chce zákazník vrátiť, musí byť v originálnom balení, nepoškodený a nepoužívaný. Táto služba sa nevzťahuje na tovar osobnej hygieny, spodné prádlo, knihy, DVD a CD nosiče.
  • Tovar alebo peniaze: V prípade, že tovar nebudú mať k dispozícii, zákazníkovi vrátia peniaze. Podmienkou je predloženie dokladu o kúpe.
  • Reklamácie: Ak zákazník zistí, že výrobok zakúpený v predajni je chybný, je potrebné priniesť ho do predajne spolu s dokladom o kúpe. Ak ide o výrobok zo sortimentu elektroniky, ku ktorému bol potvrdený záručný list, je potrebné, aby zákazník priniesol aj ten. V prípade oprávnenej reklamácie a neodstrániteľnej chyby vymenia zákazníkovi výrobok za rovnaký, alebo mu vrátia peniaze. Zákazník má právo vybrať si z týchto dvoch možností. V prípade, že závada môže byť odstránená, zabezpečia opravu a tovar vrátia do 30 dní.

Nay elektrodom

  • Vrátenie darčeka: Je možné. Počas celého roka môžu zákazníci vymeniť nepoužívaný tovar v nepoškodenom balení do 14 dní bez udania dôvodu.
  • Tovar alebo peniaze: Špeciálne vo vianočnom období, najmä v prípade zdvojených darčekov vychádzajú zákazníkom v ústrety aj vracaním peňazí.
  • Reklamácie: Zákonná doba na vybavenie reklamácií je 30 dní, podľa informácií spoločnosti sa snažia vybavovať reklamácie v minimálnom čase, a to v závislosti od autorizovaných zmluvných stredísk, čo je ovplyvnené najmä dostupnosťou náhradných dielov. V prípade neservisovateľného tovaru vybavujú reklamácie ihneď za podmienok, že tovar nie je mechanicky poškodený.

Kaufland

  • Vrátenie darčeka: Výmena alebo vrátenie tovaru je možná kedykoľvek, ak nie je tovar poškodený, či očividne používaný. Vymeniť alebo vrátiť sa nedá jedine tovar, pri ktorom to nedovoľujú hygienické predpisy (otvorený obal pri potravinách, spodná bielizeň a podobne)
  • Tovar alebo peniaze: Pri vracaní tovaru vyplácajú naspäť nákupnú cenu.
  • Reklamácie: Pri reklamáciách tovaru sa postupuje podľa štandardných pravidiel, pričom primárne sa snažia tovar vymeniť za rovnaký, pre zákazníka je to komfortnejšie. Ak zákazník požiada o opravu tovaru v rámci záručnej lehoty, vyhovejú mu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 5 768
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 5 269
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 403
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 3 386
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 071
  6. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 1 939
  7. Ako na refinancovanie hypotéky 1 071
  8. Splnený sen 1 058
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 974
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 948

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum: V banskobystrickej župe by Lunter získal vyše päťdesiat percent

V žilinskej župe sa ukazuje tesný súboj medzi Blanárom zo Smeru a Jurinovou, kandidátkou opozície.

SVET

Dotlačia Babiša do vlády s extrémistami?

Aj tak môžu dopadnúť české voľby.

Neprehliadnite tiež

Hygienici upozorňujú na nebezpečnú kozmetiku i naberačku

Výrobky sa môžu vyskytovať aj na Slovensku.

Konkurentmi Kažimíra na post šéfa Euroskupiny sú ministri financií Francúzska či Luxemburska

Peter Kažimír sa ako možný nástupca Jeroena Dijsselbloema spomína už niekoľko mesiacov. Nahráva mu aj jeho stranícka príslušnosť k sociálnym demokratom.

Fico: Nemôžeme riešiť s Britániou obchod, kým nevyriešime podmienky odchodu

Podľa Fica platí, že kým nie sme dohodnutí na pravidlách ukončenia členstva Británie, nemôžeme diskutovať o pravidlách pre budúcnosť.

Štát súhlasí, aby si za volanty kamiónov a autobusov sadali aj mladší šoféri

Ministerstvo vnútra súhlasí, aby sa znížil vek pre vodičov kamiónov a autobusov na 18 a 21 rokov vo vnútroštátnej doprave.