Figeľ: Cesty budeme stavať aspoň tak ako za Fica

Minister očakáva, že v nadchádzajúcich štyroch rokoch bude minimálne porovnateľný s rozvojom za predchádzajúcej vlády Roberta Fica.

Rozvoj cestnej siete neutíchne ani za ministrovania šéfa rezortu dopravy Jána Figeľa.

Aký objem európskych peňazí by sa mohol vyčleniť na financovanie výstavby slovenských ciest?

Zámer ministerstva bol potvrdený vládnym uznesením a zároveň aj vo vnútri rezortu máme istú predstavu. To vládne uznesenie je 400 miliónov eur z iných rezortov respektíve operačných programov a zároveň vo vnútri rezortu chceme presunúť stovky miliónov. Nie je to uzavreté, ale môžem povedať, že na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest je to významný objem. A to hlavne preto, lebo chceme nové úseky stavať dynamicky a lacnejšie; a iný lepší a rozumnejší spôsob, ako stavať cez eurofondy, v týchto rokoch neexistuje.

Objem peňazí, ktoré takto môžu byť vyčlenené z eurofondov, predstavuje zhruba 2,2 miliardy eur. K tomu treba pripočítať objemom menšiu ale veľmi dôležitú štátnu investíciu vo forme spolufinancovania, ktorá je napríklad pri diaľniciach zhruba v pomere 55 ku 45, teda 55 % peňazí z eurofondov a 45 % zo štátneho rozpočtu. Preto ide o rozsah na úrovni 4 miliárd eur v rokoch 2011 až 2014. Hovorí to o tom, že prichádzame do obdobia, ktoré bude výnimočné z hľadiska intenzity a objemu investícií do diaľnic a rýchlostných ciest.

Koľko by to mohlo znamenať kilometrov ciest?

V novom roku odovzdáme 18-kilometrový úsek pri Žarnovici a v lete chceme dokončiť výstavbu od Nitry až po Tekovské Nemce na rýchlostnej ceste R1. Ide zhruba o 50 km stavaných ako PPP projekt, pričom už na budúci rok začnú prvé splátky, ktoré potrvajú 30 rokov.

Už bežia súťaže na úseky diaľnice D1, ktoré pochádzajú z dvoch PPP balíkov. Odhadujem, že do súťaže môže ísť počas roka spolu 70 km. To je veľký objem začatia výstavby s tým, že budeme ďalej pripravovať pozitívne stanovisko s Európskou komisiou na úsek Turany Hubová. Následne by šiel do obstarávania aj tento úsek.

Takisto pôjdu do súťaže úseky na diaľnici D3 smerom na Kysuce a z Kysúc do Poľskej republiky a Českej republiky. Ponúkneme do súťaže aj úseky na rýchlostných cestách, osobitne na R2, ale aj R4.

Plníme sľuby Ficovej vlády, ale lacnejšie a realisticky. A keď som v parlamente vyslovil vetu, že výsledok rozvoja cestnej siete za nadchádzajúce štyri roky bude porovnateľný ba možno väčší než za predchádzajúcej vlády, tak si za ňou stojím.

Ako vnímate možnosť využiť peniaze sporiteľov z druhého piliera?

Ja som za viaczdrojové financovanie. PPP projekty sú len jedna forma, ktorá prebieha. Aj do budúcnosti máme isté zámery, ktoré by mohli byť PPP typu. Druhý pilier je nóvum, ktoré vzniklo samotnou reformou dôchodkového systému, a iste by bol zaujímavým zdrojom peňazí, ale musí to byť výhodné pre obe strany, teda pre fondy aj pre štát. Je to skôr otázka schopnosti SR ako emitenta štátnych dlhopisov požičiavať si tak, aby to bolo únosné pre štát a zároveň, aby fondy na tom profitovali v primeranej miere. Inak do toho nepôjdu, pretože za nimi sú oprávnené záujmy vkladateľov čo najlepšie zhodnocovať úspory.

Čo sa už v tejto veci koná?

Diskutujeme o tom, nie je to uzavretá téma. Jozef Mihál, minister práce, sociálnych vecí a rodiny, pripravuje základ pre rokovanie na pôde Koaličnej rady o záležitostiach, medzi ktorými je aj téma využitia druhého piliera.

V prípade, ak by sa tieto prostriedky využili, kedy by mohlo k tomu reálne dôjsť?

To predpokladá zmenu zákona, ktorý by určil kedy a za akých podmienok. Ak by k tomu došlo, tak v dohľadnej budúcnosti, to znamená v priebehu roku 2011 bude potrebné vytvoriť zákonné podmienky pre všetky typy investícií, či už individuálne od fyzických osôb alebo od právnických osôb, na podporu výstavby ciest prostredníctvom tzv. diaľničných dlhopisov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 922
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 048
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 130
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 984
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 733
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 527
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 195
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 112
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 848
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 469

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Bukovský: Doma máme lepšie potraviny než acai či chia

Sme národ, ktorý ľahko prijíma niečo zahraničné ako to svetové. No superpotraviny k nám nemusia cestovať cez celú planétu.

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred 13 rokmi

Víchrica zničila 12-tisíc hektárov lesa.

PLUS

Je suis Čajka. Ukradli symbol bratislavskej kaviarne

Detektívny príbeh o absurdných pohnútkach.

Neprehliadnite tiež

Dlžníci v Sociálnej poisťovni dostanú viac času na splácanie dlhov

V roku 2016 využilo splátkové kalendáre 890 ľudí, od začiatku tohto roka do konca septembra ich využilo 597 ľudí.

Firmy by mali v inzerátoch zverejňovať platy, navrhuje už aj Smer

Zamestnávateľov nápad nepotešil, vedia, ako by zákon obišli.

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Čína chce do Spojených štátov vyvážať autá značky Trumpchi

Trumpchi by boli vôbec prvé čínske autá na americkom trhu.