Figeľ: Cesty budeme stavať aspoň tak ako za Fica

Minister očakáva, že v nadchádzajúcich štyroch rokoch bude minimálne porovnateľný s rozvojom za predchádzajúcej vlády Roberta Fica.

Rozvoj cestnej siete neutíchne ani za ministrovania šéfa rezortu dopravy Jána Figeľa.

Aký objem európskych peňazí by sa mohol vyčleniť na financovanie výstavby slovenských ciest?

Zámer ministerstva bol potvrdený vládnym uznesením a zároveň aj vo vnútri rezortu máme istú predstavu. To vládne uznesenie je 400 miliónov eur z iných rezortov respektíve operačných programov a zároveň vo vnútri rezortu chceme presunúť stovky miliónov. Nie je to uzavreté, ale môžem povedať, že na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest je to významný objem. A to hlavne preto, lebo chceme nové úseky stavať dynamicky a lacnejšie; a iný lepší a rozumnejší spôsob, ako stavať cez eurofondy, v týchto rokoch neexistuje.

Objem peňazí, ktoré takto môžu byť vyčlenené z eurofondov, predstavuje zhruba 2,2 miliardy eur. K tomu treba pripočítať objemom menšiu ale veľmi dôležitú štátnu investíciu vo forme spolufinancovania, ktorá je napríklad pri diaľniciach zhruba v pomere 55 ku 45, teda 55 % peňazí z eurofondov a 45 % zo štátneho rozpočtu. Preto ide o rozsah na úrovni 4 miliárd eur v rokoch 2011 až 2014. Hovorí to o tom, že prichádzame do obdobia, ktoré bude výnimočné z hľadiska intenzity a objemu investícií do diaľnic a rýchlostných ciest.

Koľko by to mohlo znamenať kilometrov ciest?

V novom roku odovzdáme 18-kilometrový úsek pri Žarnovici a v lete chceme dokončiť výstavbu od Nitry až po Tekovské Nemce na rýchlostnej ceste R1. Ide zhruba o 50 km stavaných ako PPP projekt, pričom už na budúci rok začnú prvé splátky, ktoré potrvajú 30 rokov.

Už bežia súťaže na úseky diaľnice D1, ktoré pochádzajú z dvoch PPP balíkov. Odhadujem, že do súťaže môže ísť počas roka spolu 70 km. To je veľký objem začatia výstavby s tým, že budeme ďalej pripravovať pozitívne stanovisko s Európskou komisiou na úsek Turany Hubová. Následne by šiel do obstarávania aj tento úsek.

Takisto pôjdu do súťaže úseky na diaľnici D3 smerom na Kysuce a z Kysúc do Poľskej republiky a Českej republiky. Ponúkneme do súťaže aj úseky na rýchlostných cestách, osobitne na R2, ale aj R4.

Plníme sľuby Ficovej vlády, ale lacnejšie a realisticky. A keď som v parlamente vyslovil vetu, že výsledok rozvoja cestnej siete za nadchádzajúce štyri roky bude porovnateľný ba možno väčší než za predchádzajúcej vlády, tak si za ňou stojím.

Ako vnímate možnosť využiť peniaze sporiteľov z druhého piliera?

Ja som za viaczdrojové financovanie. PPP projekty sú len jedna forma, ktorá prebieha. Aj do budúcnosti máme isté zámery, ktoré by mohli byť PPP typu. Druhý pilier je nóvum, ktoré vzniklo samotnou reformou dôchodkového systému, a iste by bol zaujímavým zdrojom peňazí, ale musí to byť výhodné pre obe strany, teda pre fondy aj pre štát. Je to skôr otázka schopnosti SR ako emitenta štátnych dlhopisov požičiavať si tak, aby to bolo únosné pre štát a zároveň, aby fondy na tom profitovali v primeranej miere. Inak do toho nepôjdu, pretože za nimi sú oprávnené záujmy vkladateľov čo najlepšie zhodnocovať úspory.

Čo sa už v tejto veci koná?

Diskutujeme o tom, nie je to uzavretá téma. Jozef Mihál, minister práce, sociálnych vecí a rodiny, pripravuje základ pre rokovanie na pôde Koaličnej rady o záležitostiach, medzi ktorými je aj téma využitia druhého piliera.

V prípade, ak by sa tieto prostriedky využili, kedy by mohlo k tomu reálne dôjsť?

To predpokladá zmenu zákona, ktorý by určil kedy a za akých podmienok. Ak by k tomu došlo, tak v dohľadnej budúcnosti, to znamená v priebehu roku 2011 bude potrebné vytvoriť zákonné podmienky pre všetky typy investícií, či už individuálne od fyzických osôb alebo od právnických osôb, na podporu výstavby ciest prostredníctvom tzv. diaľničných dlhopisov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 057
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 952
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 696
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 322
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 241
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 125
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 686
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 616
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 520
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 214

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súdy v Trenčíne odmietajú riešiť Galkovu kauzu odpočúvania

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

Neprehliadnite tiež

Bystrica má novú autobusovú stanicu. Pozrite sa, ako sa menila

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola celkom dokončená, nový terminál je najmodernejší v krajine.

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu