SME
Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky

Figeľ: Cesty budeme stavať aspoň tak ako za Fica

Minister očakáva, že v nadchádzajúcich štyroch rokoch bude minimálne porovnateľný s rozvojom za predchádzajúcej vlády Roberta Fica.

Rozvoj cestnej siete neutíchne ani za ministrovania šéfa rezortu dopravy Jána Figeľa.

Aký objem európskych peňazí by sa mohol vyčleniť na financovanie výstavby slovenských ciest?

Zámer ministerstva bol potvrdený vládnym uznesením a zároveň aj vo vnútri rezortu máme istú predstavu. To vládne uznesenie je 400 miliónov eur z iných rezortov respektíve operačných programov a zároveň vo vnútri rezortu chceme presunúť stovky miliónov. Nie je to uzavreté, ale môžem povedať, že na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest je to významný objem. A to hlavne preto, lebo chceme nové úseky stavať dynamicky a lacnejšie; a iný lepší a rozumnejší spôsob, ako stavať cez eurofondy, v týchto rokoch neexistuje.

Skryť Vypnúť reklamu

Objem peňazí, ktoré takto môžu byť vyčlenené z eurofondov, predstavuje zhruba 2,2 miliardy eur. K tomu treba pripočítať objemom menšiu ale veľmi dôležitú štátnu investíciu vo forme spolufinancovania, ktorá je napríklad pri diaľniciach zhruba v pomere 55 ku 45, teda 55 % peňazí z eurofondov a 45 % zo štátneho rozpočtu. Preto ide o rozsah na úrovni 4 miliárd eur v rokoch 2011 až 2014. Hovorí to o tom, že prichádzame do obdobia, ktoré bude výnimočné z hľadiska intenzity a objemu investícií do diaľnic a rýchlostných ciest.

Koľko by to mohlo znamenať kilometrov ciest?

V novom roku odovzdáme 18-kilometrový úsek pri Žarnovici a v lete chceme dokončiť výstavbu od Nitry až po Tekovské Nemce na rýchlostnej ceste R1. Ide zhruba o 50 km stavaných ako PPP projekt, pričom už na budúci rok začnú prvé splátky, ktoré potrvajú 30 rokov.

Skryť Vypnúť reklamu

Už bežia súťaže na úseky diaľnice D1, ktoré pochádzajú z dvoch PPP balíkov. Odhadujem, že do súťaže môže ísť počas roka spolu 70 km. To je veľký objem začatia výstavby s tým, že budeme ďalej pripravovať pozitívne stanovisko s Európskou komisiou na úsek Turany Hubová. Následne by šiel do obstarávania aj tento úsek.

Takisto pôjdu do súťaže úseky na diaľnici D3 smerom na Kysuce a z Kysúc do Poľskej republiky a Českej republiky. Ponúkneme do súťaže aj úseky na rýchlostných cestách, osobitne na R2, ale aj R4.

Plníme sľuby Ficovej vlády, ale lacnejšie a realisticky. A keď som v parlamente vyslovil vetu, že výsledok rozvoja cestnej siete za nadchádzajúce štyri roky bude porovnateľný ba možno väčší než za predchádzajúcej vlády, tak si za ňou stojím.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako vnímate možnosť využiť peniaze sporiteľov z druhého piliera?

Ja som za viaczdrojové financovanie. PPP projekty sú len jedna forma, ktorá prebieha. Aj do budúcnosti máme isté zámery, ktoré by mohli byť PPP typu. Druhý pilier je nóvum, ktoré vzniklo samotnou reformou dôchodkového systému, a iste by bol zaujímavým zdrojom peňazí, ale musí to byť výhodné pre obe strany, teda pre fondy aj pre štát. Je to skôr otázka schopnosti SR ako emitenta štátnych dlhopisov požičiavať si tak, aby to bolo únosné pre štát a zároveň, aby fondy na tom profitovali v primeranej miere. Inak do toho nepôjdu, pretože za nimi sú oprávnené záujmy vkladateľov čo najlepšie zhodnocovať úspory.

Čo sa už v tejto veci koná?

Diskutujeme o tom, nie je to uzavretá téma. Jozef Mihál, minister práce, sociálnych vecí a rodiny, pripravuje základ pre rokovanie na pôde Koaličnej rady o záležitostiach, medzi ktorými je aj téma využitia druhého piliera.

Skryť Vypnúť reklamu

V prípade, ak by sa tieto prostriedky využili, kedy by mohlo k tomu reálne dôjsť?

To predpokladá zmenu zákona, ktorý by určil kedy a za akých podmienok. Ak by k tomu došlo, tak v dohľadnej budúcnosti, to znamená v priebehu roku 2011 bude potrebné vytvoriť zákonné podmienky pre všetky typy investícií, či už individuálne od fyzických osôb alebo od právnických osôb, na podporu výstavby ciest prostredníctvom tzv. diaľničných dlhopisov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  2. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  3. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  4. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  5. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  6. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  7. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  9. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  10. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  1. Spoločnosť ASBIS uvádza na európske trhy novinku
  2. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  3. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  4. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  5. Legislative intention - recodification of the corporate law
  6. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  7. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  8. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  9. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  10. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 14 493
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 504
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 755
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 971
  5. Po Slovensku na motorke 6 792
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 6 479
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 697
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 468
  9. Crème de la crème po slovensky 3 220
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 2 823
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sklárne Slovglass posledné desaťročie chátrajú.

Osud sklární v Poltári je varovaním.


20 h
Dole vodou so Samom Marcom

Ako nazvete tých, ktorí vedome vlastných voličov povzbudzujú v tom, aby umreli?


20. jún

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 391-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 496 obetí.


a 4 ďalší 18 h

Neprehliadnite tiež

Slovenská pošta.

Počas 48 mesiacov môže Slovenská pošta za stráženie zaplatiť viac ako 9,5 milióna eur bez DPH.


SITA 1 h

Od pondelka pokrýva sieť tri prvé dediny pri Bratislave.


SITA 3 h
Minister financií Eduard Heger a riaditeľ Inštitútu finančnej politiky Eduard Hagara počas tlačovej konferencie k reformnému plánu.

Hagara viedol inšitúť od apríla 2019, nový riaditeľ ho má nahradiť od októbra.


SITA 3 h
Ilustračné foto.

Parky trpia nadmernou ťažbou dreva aj výstavbou.


TASR 4 h