Figeľ: Cesty budeme stavať aspoň tak ako za Fica

Minister očakáva, že v nadchádzajúcich štyroch rokoch bude minimálne porovnateľný s rozvojom za predchádzajúcej vlády Roberta Fica.

Rozvoj cestnej siete neutíchne ani za ministrovania šéfa rezortu dopravy Jána Figeľa.

Aký objem európskych peňazí by sa mohol vyčleniť na financovanie výstavby slovenských ciest?

Zámer ministerstva bol potvrdený vládnym uznesením a zároveň aj vo vnútri rezortu máme istú predstavu. To vládne uznesenie je 400 miliónov eur z iných rezortov respektíve operačných programov a zároveň vo vnútri rezortu chceme presunúť stovky miliónov. Nie je to uzavreté, ale môžem povedať, že na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest je to významný objem. A to hlavne preto, lebo chceme nové úseky stavať dynamicky a lacnejšie; a iný lepší a rozumnejší spôsob, ako stavať cez eurofondy, v týchto rokoch neexistuje.

Objem peňazí, ktoré takto môžu byť vyčlenené z eurofondov, predstavuje zhruba 2,2 miliardy eur. K tomu treba pripočítať objemom menšiu ale veľmi dôležitú štátnu investíciu vo forme spolufinancovania, ktorá je napríklad pri diaľniciach zhruba v pomere 55 ku 45, teda 55 % peňazí z eurofondov a 45 % zo štátneho rozpočtu. Preto ide o rozsah na úrovni 4 miliárd eur v rokoch 2011 až 2014. Hovorí to o tom, že prichádzame do obdobia, ktoré bude výnimočné z hľadiska intenzity a objemu investícií do diaľnic a rýchlostných ciest.

Koľko by to mohlo znamenať kilometrov ciest?

V novom roku odovzdáme 18-kilometrový úsek pri Žarnovici a v lete chceme dokončiť výstavbu od Nitry až po Tekovské Nemce na rýchlostnej ceste R1. Ide zhruba o 50 km stavaných ako PPP projekt, pričom už na budúci rok začnú prvé splátky, ktoré potrvajú 30 rokov.

Už bežia súťaže na úseky diaľnice D1, ktoré pochádzajú z dvoch PPP balíkov. Odhadujem, že do súťaže môže ísť počas roka spolu 70 km. To je veľký objem začatia výstavby s tým, že budeme ďalej pripravovať pozitívne stanovisko s Európskou komisiou na úsek Turany Hubová. Následne by šiel do obstarávania aj tento úsek.

Takisto pôjdu do súťaže úseky na diaľnici D3 smerom na Kysuce a z Kysúc do Poľskej republiky a Českej republiky. Ponúkneme do súťaže aj úseky na rýchlostných cestách, osobitne na R2, ale aj R4.

Plníme sľuby Ficovej vlády, ale lacnejšie a realisticky. A keď som v parlamente vyslovil vetu, že výsledok rozvoja cestnej siete za nadchádzajúce štyri roky bude porovnateľný ba možno väčší než za predchádzajúcej vlády, tak si za ňou stojím.

Ako vnímate možnosť využiť peniaze sporiteľov z druhého piliera?

Ja som za viaczdrojové financovanie. PPP projekty sú len jedna forma, ktorá prebieha. Aj do budúcnosti máme isté zámery, ktoré by mohli byť PPP typu. Druhý pilier je nóvum, ktoré vzniklo samotnou reformou dôchodkového systému, a iste by bol zaujímavým zdrojom peňazí, ale musí to byť výhodné pre obe strany, teda pre fondy aj pre štát. Je to skôr otázka schopnosti SR ako emitenta štátnych dlhopisov požičiavať si tak, aby to bolo únosné pre štát a zároveň, aby fondy na tom profitovali v primeranej miere. Inak do toho nepôjdu, pretože za nimi sú oprávnené záujmy vkladateľov čo najlepšie zhodnocovať úspory.

Čo sa už v tejto veci koná?

Diskutujeme o tom, nie je to uzavretá téma. Jozef Mihál, minister práce, sociálnych vecí a rodiny, pripravuje základ pre rokovanie na pôde Koaličnej rady o záležitostiach, medzi ktorými je aj téma využitia druhého piliera.

V prípade, ak by sa tieto prostriedky využili, kedy by mohlo k tomu reálne dôjsť?

To predpokladá zmenu zákona, ktorý by určil kedy a za akých podmienok. Ak by k tomu došlo, tak v dohľadnej budúcnosti, to znamená v priebehu roku 2011 bude potrebné vytvoriť zákonné podmienky pre všetky typy investícií, či už individuálne od fyzických osôb alebo od právnických osôb, na podporu výstavby ciest prostredníctvom tzv. diaľničných dlhopisov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Alarica – new business project in the market of shoes
  5. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  9. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  10. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 532
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 163
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 358
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 118
  5. Kam do tepla v januári? 1 784
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 516
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 406
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 306
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 904
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 859

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

SVET

Nemeckí socialisti tesne odhlasovali koalíciu s Merkelovou

Vláda môže vzniknúť na Veľkú noc.

Neprehliadnite tiež

Štát nakoniec nekúpi podiel v Štvorke, SIM-karty začne predávať aj mimo pôšt

Slovenská pošta mala predkupné právo na 20 percent akcií Swan Mobile, nakoniec ho nevyužije.

Štát chce pri Jaguari stavať hotel, škôlku aj nákupné centrum

V priemyselnom parku pri Nitre vzniknú nielen fabriky, ale aj občianska vybavenosť pre verejnosť.

Jaguar kúpil pozemky pod fabrikou, štátu sa vrátia desaťtisíce

Britská automobilka plánuje neďaleko Nitry spustiť výrobu svojich vozidiel na konci tohto roka.

Čína zavedie ďalšie špecifické emisné limity pre veľké podniky

Vláda v Pekingu chce pokračovať v boji so znečistením.

Účet za brexit výmenou za obchodnú dohodu sa Británii vyplatí

Mayová predbežne súhlasila, že za odchod z EÚ zaplatí približne 40 miliárd libier.