Ako je to v iných krajinách
- V Česku stojí celoročná diaľničná nálepka platná v budúcom roku 1200 korún (zhruba 48 eur) a mesačná 350 korún (približne 14 eur). Majú tam aj desaťdňovú, za ktorú zaplatíte v roku 2011 250 korún (zhruba 10 eur).
- V Maďarsku za elektronickú diaľničnú nálepku v budúcom roku zaplatíte pri vozidle do 3,5 tony: za ročnú 37 200 forintov (zhruba 134 eur), za mesačnú 4200 forintov (zhruba 15 eur) a za 10-dňovú 2550 forintov (približne 9 eur).
- V Rakúsku bude v roku 2011 stáť ročná diaľničná nálepka 76,50 eura, dvojmesačná 23 eur a 10-dňová 7,90 eura.
(tn)
BRATISLAVA. Tohtoročná ročná diaľničná nálepka stála 36,50 eura. Od februára už však musíte jazdiť na novú - za ňu zaplatíte až 50 eur. Platiť bude do 31. januára 2012.
Zdraženie sa nevyhne ani mesačným a týždenným diaľničným nálepkám. Mesačné budú stáť 14 eur, čo je o 4,10 eura viac ako v roku 2010. Za týždenné bude treba zaplatiť sedem eur.
Rovnaké ceny budú mať aj diaľničné nálepky určené pre prívesy. Tie treba mať nalepené v aute, ak ťahá po diaľnici príves. Platí to ale len pre prípady, keď ani príves, ani auto nemajú viac ako 3,5 tony, no spolu túto hranicu z pohľadu najvyššej prípustnej hmotnosti prekročia.
BRATISLAVA. Kto v roku 2010 používal auto na podnikanie, musí do 31. januára podať priznanie k dani z motorových vozidiel. V tejto lehote musí aj daň zaplatiť. Až na Trenčiansky kraj to všade bude viac ako minulý rok.
Sedem z ôsmich samosprávnych krajov zvýšilo sadzby takzvanej cestnej dane. Predseda nitrianskej župy Milan Belica povedal, že si to vyžaduje situácia. Zavedenie mýta zaťažilo cesty II. a III. triedy.
„Zvýšenie sadzby dane bolo jedinou možnosťou, ako riešiť zlý stav ciest," citovala ho TASR. Trenčín je výnimka.
Do 31. januára treba aj daň zaplatiť, a to daňovému úradu podľa miesta evidencie vozidla. Ten, u koho predpokladaná daň presahuje 660 eur, musí platiť štvrťročné preddavky.
Rast DPH z 19 na 20 percent, príspevok na núdzové zásoby ropy a ropných produktov a zrušenie nulovej spotrebnej dane na päť percent biozložiek v palive - tieto opatrenia sa postarajú o zvýšenie cien jedného litra benzínu približne o päť centov za liter. Cenu litra nafty to zvýši asi o štyri centy za liter.
Príspevok na núdzové zásoby ropy a ropných produktov po novom platí dovozca a nie štát. Dovezené benzíny a nafta tak zdražejú o 0,016 eura za liter. Keďže aj ropu dovážame, v konečnom dôsledku o podobnú sumu zdražejú aj benzíny a nafta, ktoré vznikli na Slovensku.
Od budúceho roka sa zároveň ruší aj výnimka, podľa ktorej bola časť biopalív v pohonnej látke oslobodená od spotrebných daní. Vlani sa päť percent z benzínu alebo nafty nezdanilo spotrebnou daňou. Od nového roka sa však už zdaňuje. Benzíny preto zdražejú približne o 2,6 centa za liter a nafta zhruba o 1,8 centa liter.
Najviac na zmeny v spotrebných daniach doplatí skupina motoristov, ktorí jazdia na LPG, CNG alebo červenú naftu. Tú tankujú najmä poľnohospodári. Od 15. januára ju však už nedostanú a budú tak musieť tankovať naftu za také isté ceny ako ostatní. Pre nich to bude znamenať významné zvýšenie nákladov. Liter nafty im v podstate zdražie približne o 17 centov.
Aj keď po započítaní novej DPH zdražie LPG motoristom takmer o 12 centov za liter, stále bude LPG o viac ako o polovicu lacnejšie ako benzíny.
V roku 2009 benzíny zdraželi v priemere o 7,5 centa za liter, nafta približne o cent za liter. Vtedy však vývoj výrazne ovplyvňovala ekonomická kríza. Tento rok sa zdvihli ceny benzínov v priemere o 15 centov za liter, ceny nafty o šesť centov. Prispelo k tomu najmä nestabilné euro, vývoj svetovej ekonomiky po kríze a zníženie spotrebnej dane z nafty.