SME

Figeľ začal otvárať železničný trh

Štát podpísal zmluvu na dotovanú dopravu s českou firmou bez súťaže. Exminister dopravy tvrdí, že z toho bude konflikt s Bruselom.

Zmluva s firmou RegioJet vraj bola v súlade s európskym právom.Zmluva s firmou RegioJet vraj bola v súlade s európskym právom. (Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) podpísal v pondelok zmluvu o dotovanej doprave so štátnou Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK). Štát sa v nej zaviazal budúci rok zaplatiť za prevádzku regionálnej dopravy vyše 200 miliónov eur.

V rovnaký deň podpísal Figeľ ďalšiu zmluvu o dotovanej doprave. S českou firmou RegioJet, dcérskou firmou autobusového dopravcu Student Agency. Tá však platí až na dopravu od roku 2012. Firma podľa nej bude prevádzkovať linku z Bratislavy do Komárna cez Dunajskú Stredu.

Túto linku v priebehu budúceho roka rezort vyjme zo zmluvy so ZSSK. Ministerstvo dopravy zatiaľ neprezradilo, koľko za prevádzku RegioJetu zaplatí.

Oproti platbám štátnemu dopravcovi plánuje ušetriť 13 percent. Podľa prepočtov SME platí štát ZSSK za túto linku v priemere okolo 2,3 milióna eur, ročne tadiaľto prepraví 700-­tisíc ľudí.

RegioJetu zaplatí zrejme viac, pretože jeho vlaky budú medzi Bratislavou a Komárnom jazdiť intenzívnejšie – každú hodinu, v špičke každých 30 minút.

Vážny: Porušili zákon

RegioJet sa však ku kontraktu dostal priamym zadaním, zrejme v súlade so zákonom. Štát musí rok dopredu oznámiť svoj záujem uzavrieť zmluvu na dotovanú dopravu či už formou súťaže alebo priameho zadania.

Takéto oznámenie viselo v európskom vestníku verejného obstarávania 17 mesiacov, od júla 2009. RegioJet reagoval práve na toto oznámenie. Ministerstvo v ňom oznámilo, že zmluvu podpíše priamym výberom, čo legislatíva umožňuje.

Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) tvrdí, že toto oznámenie bolo do Bruselu zaslané kvôli využitiu eurofondov na kúpu nových vlakov pre ZSSK.

V oznámení sa uvádza, že zmluva bude uzatvorená na celú železničnú sieť, čo v praxi dokáže zabezpečiť jedine ZSSK. Zmluva mala byť podľa Vážneho podpísaná výhradne so ZSSK.

„Keďže štát v tomto prípade uzavrel zmluvu s RegioJetom bez procesu verejného obstarávania, ktoré začína oznámením s jednoročným predstihom, porušil zákony,“ tvrdí Vážny. Podľa neho sa Slovensko pre zmluvu dostane do konfliku s Bruselom.

Postup sa zdá zvláštny aj poslancovi SDKÚ a bývalému šéfovi ZSSK Ondrejovi Matejovi. „Ide o historicky prvú zmluvu o výkonoch vo verejnom záujme so súkromným dopravcom. Mala byť preto súťaž, aby sa zistilo, aký je na trhu záujem,“ zhodnotil Matej.

O slovenské dráhy sa pritom zaujímajú viacerí dopravcovia, napríklad Veolia Transport a Keolis. Na otázky SME však nereagovali.

Rezort dopravy včera v európskom vestníku vydal s ročným predstihom ďalšie predbežné oznámenie. V decembri 2011 môžeme o daľšie regionálne linky očakávať súťaž. Tendrovať sa bude doprava za najviac 16 miliónov eur.

RegioJet ceny nedvihne

Napriek pochybnostiam o výbere RegioJetu ide o prelom v železničnej doprave. Firma sa v zmluve zaviazala na linku z Bratislavy do Komárna nasadiť najmodernejšie plne klimatizované vlaky. Hovorí sa o modeloch Siemens alebo Bombardier. Cestovný čas medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou sa z hodiny skráti na 43 minút.

„Cestovné nebude zvyšované, skôr očakávame zníženie cestovného a zvýšenie kvality služieb,“ povedal hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič.

Ministerstvo tvrdí, že dopravca si ponesie všetky riziká tržieb. Bližšie informácie majú ministerstvo a RegioJet predstaviť na spoločnej tlačovej konferencii 7. januára.

Máte záujem o prevádzku osobnej železničnej dopravy na regionálnych linkách na Slovensku?

ÖBB, Rakúsko

Sledujeme liberalizáciu vo všetkých európskych krajinách, špeciálne v susedných. Sme hlavne rakúskou firmou, ale skúmame každú rozumnú možnosť našej expanzie.

Deutsche Bahn, Nemecko

V súčasnosti túto otázku nebudeme komentovať.

FirstGroup, Veľká Británia

Neplánujeme expanziu na Slovensko. Zameriavame sa na naše hlavné činnosti v Británii a Severnej Amerike.

Wagon Service, Slovensko

Vítame každý krok štátu k liberalizácii osobnej železničnej dopravy. Keďže v súčasnosti nevlastníme vozidlá vhodné na regionálnu dopravu, o tento segment nemáme záujem. Do budúcna svoj záujem nevylučujeme. Nebránime sa ani ďalšej spolupráci so štátnymi alebo súkromnými dopravcami tak, ako doteraz.

RegioJet, Česká republika

Máme záujem o ďalšie zákazky na prevádzku železničnej dopravy na Slovensku a určite sa na súťažiach zúčastníme.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (17. 4. 2024)
USD 1.064
AUD 1.658
CZK 25.210
JPY 164.540
CAD 1.467
GBP 0.854
HUF 394.630
PLN 4.344
CHF 0.971
SEK 11.635

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  6. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  7. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  8. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím
  1. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  2. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  3. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  4. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  5. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  6. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  7. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  8. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 768
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 671
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 461
  4. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 426
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 280
  6. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 035
  7. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov 2 959
  8. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 2 779
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 758
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 989
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 582
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 216
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 230
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 671
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 727
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 598
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Stojany na čerpacej stanici

Štátnu kasu vysoké ceny tešia, motoristov nie.


Veronika Remišová

Návrh obmedzuje vlastnícke práva a je protiústavný, povedala opozičná poslankyňa.


TASR
Tabuľa s nápisom pri budove, v ktorej sídli štátny podnik Vodohospodárska výstvaba na Karloveskej ulici v Bratislave.

Ide o spoločnosti Vodohospodárska výstavba a Slovenský vodohospodársky podnik.


SITA
Ilustračné foto

Rast má byť vyšší o desatinu percenta.


TASR
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 758
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 989
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 582
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 216
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 230
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 671
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 727
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 598
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu