Figeľ začal otvárať železničný trh

Štát podpísal zmluvu na dotovanú dopravu s českou firmou bez súťaže. Exminister dopravy tvrdí, že z toho bude konflikt s Bruselom.

Zmluva s firmou RegioJet vraj bola v súlade s európskym právom.(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) podpísal v pondelok zmluvu o dotovanej doprave so štátnou Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK). Štát sa v nej zaviazal budúci rok zaplatiť za prevádzku regionálnej dopravy vyše 200 miliónov eur.

V rovnaký deň podpísal Figeľ ďalšiu zmluvu o dotovanej doprave. S českou firmou RegioJet, dcérskou firmou autobusového dopravcu Student Agency. Tá však platí až na dopravu od roku 2012. Firma podľa nej bude prevádzkovať linku z Bratislavy do Komárna cez Dunajskú Stredu.

Túto linku v priebehu budúceho roka rezort vyjme zo zmluvy so ZSSK. Ministerstvo dopravy zatiaľ neprezradilo, koľko za prevádzku RegioJetu zaplatí.

Oproti platbám štátnemu dopravcovi plánuje ušetriť 13 percent. Podľa prepočtov SME platí štát ZSSK za túto linku v priemere okolo 2,3 milióna eur, ročne tadiaľto prepraví 700-­tisíc ľudí.

RegioJetu zaplatí zrejme viac, pretože jeho vlaky budú medzi Bratislavou a Komárnom jazdiť intenzívnejšie – každú hodinu, v špičke každých 30 minút.

Vážny: Porušili zákon

RegioJet sa však ku kontraktu dostal priamym zadaním, zrejme v súlade so zákonom. Štát musí rok dopredu oznámiť svoj záujem uzavrieť zmluvu na dotovanú dopravu či už formou súťaže alebo priameho zadania.

Takéto oznámenie viselo v európskom vestníku verejného obstarávania 17 mesiacov, od júla 2009. RegioJet reagoval práve na toto oznámenie. Ministerstvo v ňom oznámilo, že zmluvu podpíše priamym výberom, čo legislatíva umožňuje.

Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) tvrdí, že toto oznámenie bolo do Bruselu zaslané kvôli využitiu eurofondov na kúpu nových vlakov pre ZSSK.

V oznámení sa uvádza, že zmluva bude uzatvorená na celú železničnú sieť, čo v praxi dokáže zabezpečiť jedine ZSSK. Zmluva mala byť podľa Vážneho podpísaná výhradne so ZSSK.

„Keďže štát v tomto prípade uzavrel zmluvu s RegioJetom bez procesu verejného obstarávania, ktoré začína oznámením s jednoročným predstihom, porušil zákony,“ tvrdí Vážny. Podľa neho sa Slovensko pre zmluvu dostane do konfliku s Bruselom.

Postup sa zdá zvláštny aj poslancovi SDKÚ a bývalému šéfovi ZSSK Ondrejovi Matejovi. „Ide o historicky prvú zmluvu o výkonoch vo verejnom záujme so súkromným dopravcom. Mala byť preto súťaž, aby sa zistilo, aký je na trhu záujem,“ zhodnotil Matej.

O slovenské dráhy sa pritom zaujímajú viacerí dopravcovia, napríklad Veolia Transport a Keolis. Na otázky SME však nereagovali.

Rezort dopravy včera v európskom vestníku vydal s ročným predstihom ďalšie predbežné oznámenie. V decembri 2011 môžeme o daľšie regionálne linky očakávať súťaž. Tendrovať sa bude doprava za najviac 16 miliónov eur.

RegioJet ceny nedvihne

Napriek pochybnostiam o výbere RegioJetu ide o prelom v železničnej doprave. Firma sa v zmluve zaviazala na linku z Bratislavy do Komárna nasadiť najmodernejšie plne klimatizované vlaky. Hovorí sa o modeloch Siemens alebo Bombardier. Cestovný čas medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou sa z hodiny skráti na 43 minút.

„Cestovné nebude zvyšované, skôr očakávame zníženie cestovného a zvýšenie kvality služieb,“ povedal hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič.

Ministerstvo tvrdí, že dopravca si ponesie všetky riziká tržieb. Bližšie informácie majú ministerstvo a RegioJet predstaviť na spoločnej tlačovej konferencii 7. januára.

Máte záujem o prevádzku osobnej železničnej dopravy na regionálnych linkách na Slovensku?

ÖBB, Rakúsko

Sledujeme liberalizáciu vo všetkých európskych krajinách, špeciálne v susedných. Sme hlavne rakúskou firmou, ale skúmame každú rozumnú možnosť našej expanzie.

Deutsche Bahn, Nemecko

V súčasnosti túto otázku nebudeme komentovať.

FirstGroup, Veľká Británia

Neplánujeme expanziu na Slovensko. Zameriavame sa na naše hlavné činnosti v Británii a Severnej Amerike.

Wagon Service, Slovensko

Vítame každý krok štátu k liberalizácii osobnej železničnej dopravy. Keďže v súčasnosti nevlastníme vozidlá vhodné na regionálnu dopravu, o tento segment nemáme záujem. Do budúcna svoj záujem nevylučujeme. Nebránime sa ani ďalšej spolupráci so štátnymi alebo súkromnými dopravcami tak, ako doteraz.

RegioJet, Česká republika

Máme záujem o ďalšie zákazky na prevádzku železničnej dopravy na Slovensku a určite sa na súťažiach zúčastníme.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 767
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 748
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 017
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 483
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 377
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 352
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 430
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 735
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 325
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 190

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

TECH

BlackBerry vstáva z mŕtvych, chystá novinku s klávesnicou

Klávesnica, touchpad, dobre čitateľný displej a kvalitné fotoaparáty.

KOMENTÁRE

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

Neprehliadnite tiež

Premiéri krajín V4 sa stretnú k téme nekvalitných výrobkov vo Varšave

Fico v Trnave zdôraznil, že chcú reagovať na niečo, čo nemôžeme akceptovať, aby z nás robili občanov 2. kategórie.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Briti budú múdri a ak budú ľudí potrebovať, pustia ich (rozhovor)

Analytik Next Finance Jiří Cihlář tvrdí, že Veľká Británia si po brexite bude zamestnancov z cudziny vyberať.

Medzi sto najatraktívnejších regiónov Únie patrí aj Bratislavský kraj

Konkurencieschopný región je taký, ktorý dokáže firmám aj obyvateľom ponúknuť atraktívne a udržateľné prostredie na život a prácu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop