Figeľ začal otvárať železničný trh

Štát podpísal zmluvu na dotovanú dopravu s českou firmou bez súťaže. Exminister dopravy tvrdí, že z toho bude konflikt s Bruselom.

Zmluva s firmou RegioJet vraj bola v súlade s európskym právom.(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) podpísal v pondelok zmluvu o dotovanej doprave so štátnou Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK). Štát sa v nej zaviazal budúci rok zaplatiť za prevádzku regionálnej dopravy vyše 200 miliónov eur.

V rovnaký deň podpísal Figeľ ďalšiu zmluvu o dotovanej doprave. S českou firmou RegioJet, dcérskou firmou autobusového dopravcu Student Agency. Tá však platí až na dopravu od roku 2012. Firma podľa nej bude prevádzkovať linku z Bratislavy do Komárna cez Dunajskú Stredu.

Túto linku v priebehu budúceho roka rezort vyjme zo zmluvy so ZSSK. Ministerstvo dopravy zatiaľ neprezradilo, koľko za prevádzku RegioJetu zaplatí.

Oproti platbám štátnemu dopravcovi plánuje ušetriť 13 percent. Podľa prepočtov SME platí štát ZSSK za túto linku v priemere okolo 2,3 milióna eur, ročne tadiaľto prepraví 700-­tisíc ľudí.

RegioJetu zaplatí zrejme viac, pretože jeho vlaky budú medzi Bratislavou a Komárnom jazdiť intenzívnejšie – každú hodinu, v špičke každých 30 minút.

Vážny: Porušili zákon

RegioJet sa však ku kontraktu dostal priamym zadaním, zrejme v súlade so zákonom. Štát musí rok dopredu oznámiť svoj záujem uzavrieť zmluvu na dotovanú dopravu či už formou súťaže alebo priameho zadania.

Takéto oznámenie viselo v európskom vestníku verejného obstarávania 17 mesiacov, od júla 2009. RegioJet reagoval práve na toto oznámenie. Ministerstvo v ňom oznámilo, že zmluvu podpíše priamym výberom, čo legislatíva umožňuje.

Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) tvrdí, že toto oznámenie bolo do Bruselu zaslané kvôli využitiu eurofondov na kúpu nových vlakov pre ZSSK.

V oznámení sa uvádza, že zmluva bude uzatvorená na celú železničnú sieť, čo v praxi dokáže zabezpečiť jedine ZSSK. Zmluva mala byť podľa Vážneho podpísaná výhradne so ZSSK.

„Keďže štát v tomto prípade uzavrel zmluvu s RegioJetom bez procesu verejného obstarávania, ktoré začína oznámením s jednoročným predstihom, porušil zákony,“ tvrdí Vážny. Podľa neho sa Slovensko pre zmluvu dostane do konfliku s Bruselom.

Postup sa zdá zvláštny aj poslancovi SDKÚ a bývalému šéfovi ZSSK Ondrejovi Matejovi. „Ide o historicky prvú zmluvu o výkonoch vo verejnom záujme so súkromným dopravcom. Mala byť preto súťaž, aby sa zistilo, aký je na trhu záujem,“ zhodnotil Matej.

O slovenské dráhy sa pritom zaujímajú viacerí dopravcovia, napríklad Veolia Transport a Keolis. Na otázky SME však nereagovali.

Rezort dopravy včera v európskom vestníku vydal s ročným predstihom ďalšie predbežné oznámenie. V decembri 2011 môžeme o daľšie regionálne linky očakávať súťaž. Tendrovať sa bude doprava za najviac 16 miliónov eur.

RegioJet ceny nedvihne

Napriek pochybnostiam o výbere RegioJetu ide o prelom v železničnej doprave. Firma sa v zmluve zaviazala na linku z Bratislavy do Komárna nasadiť najmodernejšie plne klimatizované vlaky. Hovorí sa o modeloch Siemens alebo Bombardier. Cestovný čas medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou sa z hodiny skráti na 43 minút.

„Cestovné nebude zvyšované, skôr očakávame zníženie cestovného a zvýšenie kvality služieb,“ povedal hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič.

Ministerstvo tvrdí, že dopravca si ponesie všetky riziká tržieb. Bližšie informácie majú ministerstvo a RegioJet predstaviť na spoločnej tlačovej konferencii 7. januára.

Máte záujem o prevádzku osobnej železničnej dopravy na regionálnych linkách na Slovensku?

ÖBB, Rakúsko

Sledujeme liberalizáciu vo všetkých európskych krajinách, špeciálne v susedných. Sme hlavne rakúskou firmou, ale skúmame každú rozumnú možnosť našej expanzie.

Deutsche Bahn, Nemecko

V súčasnosti túto otázku nebudeme komentovať.

FirstGroup, Veľká Británia

Neplánujeme expanziu na Slovensko. Zameriavame sa na naše hlavné činnosti v Británii a Severnej Amerike.

Wagon Service, Slovensko

Vítame každý krok štátu k liberalizácii osobnej železničnej dopravy. Keďže v súčasnosti nevlastníme vozidlá vhodné na regionálnu dopravu, o tento segment nemáme záujem. Do budúcna svoj záujem nevylučujeme. Nebránime sa ani ďalšej spolupráci so štátnymi alebo súkromnými dopravcami tak, ako doteraz.

RegioJet, Česká republika

Máme záujem o ďalšie zákazky na prevádzku železničnej dopravy na Slovensku a určite sa na súťažiach zúčastníme.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 800
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 6 519
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 624
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 309
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 023
  6. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 982
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 895
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 850
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 744
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 224

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

DOMOV

Smer opúšťajú nitrianski členovia, nepáčia sa im kšefty

Predseda miestneho klubu je nespokojný.

KOMENTÁRE

SPD či FDP, to je otázka

Ak skončí SPD zase ako menšia vládna strana, z tieňa kresťanských demokratov nevylezie nikdy.

Neprehliadnite tiež

Eset odhalil novú špehovaciu kampaň

Novú špehovaciu kampaň zaznamenal Eset v siedmich krajinách.

Draghi: Nezamestnanosť mladých je vysoká, Európa to musí riešiť

Medzi hlavné príčiny vysokej miery nezamestnanosti mladých v niektorých krajinách eurozóny patria segmentácia pracovného trhu a slabé odborné vzdelávanie.

Uber v Londýne zrejme skončí, úradníci mu od októbra neobnovili licenciu

Rozhodnutie neobnoviť kontroverznej taxislužbe licenciu podporil aj starosta Londýna spolu s komunitou tradičných taxikárov.

Mercedes-Benz investuje miliardu dolárov do výroby elektrických áut v USA

Automobilka oznámila, že tým vytvorí 600 pracovných miest.