Pôvodné ceny využil obchod ako ťahák

Vyššiu DPH využila časť obchodníkov ako marketingový nástroj. Nižšie ceny, ktoré chcú udržať, sú však nie vždy na celý sortiment.

Ceny niektorých výrobkov nemusia vzrásť.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Ani po zvýšení DPH sa ceny v obchode nezvýšia, pri vybraných výrobkoch sa dokonca znížia. Tvrdia to niektorí predajcovia.

Garantovaním cien, v ktorých bola započítaná pôvodná, 19­-percentná DPH, sa časť obchodníkov snaží odlíšiť do konkurencie.

Akcie majú háčiky

Kaufland tvrdí, že zvýšenie DPH sa jeho zákazníkov netýka. „Ceny sa zvyšovať nebudú minimálne do veľkonočných sviatkov,“ tvrdí.

Hovorca reťazca Martin Gärtner však pre SME spresnil, že zachovanie pôvodných cien sa týka len niečo vyše 300 najčastejšie kupovaných výrobkov. Pri ostatných sa cena môže upraviť.

V mene ľudí vyrazila do protiútoku vyššej DPH aj konkurenčnému reťazcu sieť Tesco. „DPH rastie, Tesco ceny klesajú. Vďaka zľavám nielenže nárast DPH neutralizujeme, ale ceny 300 najpredávanejších výrobkov sú ešte nižšie ako predtým,“ píše Tesco vo svojich letákoch.

Billa, COOP Jednota ani dm drogerie markt takéto akcie neplánujú. Podpredseda COOP Jendota Slovensko Martin Katriak vraví, že jednopercentný nárast DPH nebude mať vplyv na zvýšenie spotrebiteľských cien.

Analytik obchodu Ľubomír Drahovský považuje za pochopiteľné, že obchodné reťazce, ktoré sa rozhodli garantovať staré ceny, tak urobili pri tých výrobkoch, ktoré zákazníci denne kupujú. Ich ceny totiž podľa Drahovského spotrebitelia vnímajú najviac a obchodníci tým vytvárajú pocit seriózneho vzťahu so zákazníkmi.

Obchodníci, ktorí sa do takejto marketingovej akcie zapoja, môžu podľa Drahovského počítať s tým, že vnem z nezvyšovania cien po Novom roku je silnejší než pamäť zákazníka. Ten si po niekoľkých týždňoch sotva spomenie, aké boli ceny v starom roku.

Ak ich teda po niekoľkých mesiacoch mierne zvýši, zrejme to už spotrebiteľ ani nezaregistruje.

Nebude to lacné

Predajcovia bytového zariadenia IKEA a Kika plánujú udržať ceny všetkých výrobkov bez zvýšenia o percento DPH dlhšie. IKEA do konca augusta, keď sa končí platnosť jej katalógu, v ktorom garantovala udržanie cien.

Riaditeľ spoločnosti Kika Nábytok Július Černický tvrdí, že sa ceny zmenia až vtedy, ak sa upravia ceny produktov či poloproduktov od dodávateľov.

Vyššiu DPH, ktorú nepremietnu do cien výrobkov, vykryjú predajcovia zo svojich zdrojov. „Nebude to pre nás lacné, ale v rámci toho, že chceme byť féroví k zákazníkom, to urobíme,“ povedal Černický.

Podľa Drahovského by s tým mal mať obchod so spotrebným tovarom menší problém ako potravinársky obchod. „Kým u predajcov potravín dosahujú obchodné marže 8 až 15 percent, pri nepotravinárskom obchode sa pohybujú od 20 do 100 percent,“ vraví.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 238
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 972
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 9 014
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 293
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 244
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 728
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 345
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 546
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 816
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 651

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop