BRATISLAVA. Ani po zvýšení DPH sa ceny v obchode nezvýšia, pri vybraných výrobkoch sa dokonca znížia. Tvrdia to niektorí predajcovia.
Garantovaním cien, v ktorých bola započítaná pôvodná, 19-percentná DPH, sa časť obchodníkov snaží odlíšiť do konkurencie.
Akcie majú háčiky
Kaufland tvrdí, že zvýšenie DPH sa jeho zákazníkov netýka. „Ceny sa zvyšovať nebudú minimálne do veľkonočných sviatkov,“ tvrdí.
Hovorca reťazca Martin Gärtner však pre SME spresnil, že zachovanie pôvodných cien sa týka len niečo vyše 300 najčastejšie kupovaných výrobkov. Pri ostatných sa cena môže upraviť.
V mene ľudí vyrazila do protiútoku vyššej DPH aj konkurenčnému reťazcu sieť Tesco. „DPH rastie, Tesco ceny klesajú. Vďaka zľavám nielenže nárast DPH neutralizujeme, ale ceny 300 najpredávanejších výrobkov sú ešte nižšie ako predtým,“ píše Tesco vo svojich letákoch.
Billa, COOP Jednota ani dm drogerie markt takéto akcie neplánujú. Podpredseda COOP Jendota Slovensko Martin Katriak vraví, že jednopercentný nárast DPH nebude mať vplyv na zvýšenie spotrebiteľských cien.
Analytik obchodu Ľubomír Drahovský považuje za pochopiteľné, že obchodné reťazce, ktoré sa rozhodli garantovať staré ceny, tak urobili pri tých výrobkoch, ktoré zákazníci denne kupujú. Ich ceny totiž podľa Drahovského spotrebitelia vnímajú najviac a obchodníci tým vytvárajú pocit seriózneho vzťahu so zákazníkmi.
Obchodníci, ktorí sa do takejto marketingovej akcie zapoja, môžu podľa Drahovského počítať s tým, že vnem z nezvyšovania cien po Novom roku je silnejší než pamäť zákazníka. Ten si po niekoľkých týždňoch sotva spomenie, aké boli ceny v starom roku.
Ak ich teda po niekoľkých mesiacoch mierne zvýši, zrejme to už spotrebiteľ ani nezaregistruje.
Nebude to lacné
Predajcovia bytového zariadenia IKEA a Kika plánujú udržať ceny všetkých výrobkov bez zvýšenia o percento DPH dlhšie. IKEA do konca augusta, keď sa končí platnosť jej katalógu, v ktorom garantovala udržanie cien.
Riaditeľ spoločnosti Kika Nábytok Július Černický tvrdí, že sa ceny zmenia až vtedy, ak sa upravia ceny produktov či poloproduktov od dodávateľov.
Vyššiu DPH, ktorú nepremietnu do cien výrobkov, vykryjú predajcovia zo svojich zdrojov. „Nebude to pre nás lacné, ale v rámci toho, že chceme byť féroví k zákazníkom, to urobíme,“ povedal Černický.
Podľa Drahovského by s tým mal mať obchod so spotrebným tovarom menší problém ako potravinársky obchod. „Kým u predajcov potravín dosahujú obchodné marže 8 až 15 percent, pri nepotravinárskom obchode sa pohybujú od 20 do 100 percent,“ vraví.