Pôvodné ceny využil obchod ako ťahák

Vyššiu DPH využila časť obchodníkov ako marketingový nástroj. Nižšie ceny, ktoré chcú udržať, sú však nie vždy na celý sortiment.

Ceny niektorých výrobkov nemusia vzrásť.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Ani po zvýšení DPH sa ceny v obchode nezvýšia, pri vybraných výrobkoch sa dokonca znížia. Tvrdia to niektorí predajcovia.

Garantovaním cien, v ktorých bola započítaná pôvodná, 19­-percentná DPH, sa časť obchodníkov snaží odlíšiť do konkurencie.

Akcie majú háčiky

Kaufland tvrdí, že zvýšenie DPH sa jeho zákazníkov netýka. „Ceny sa zvyšovať nebudú minimálne do veľkonočných sviatkov,“ tvrdí.

Hovorca reťazca Martin Gärtner však pre SME spresnil, že zachovanie pôvodných cien sa týka len niečo vyše 300 najčastejšie kupovaných výrobkov. Pri ostatných sa cena môže upraviť.

V mene ľudí vyrazila do protiútoku vyššej DPH aj konkurenčnému reťazcu sieť Tesco. „DPH rastie, Tesco ceny klesajú. Vďaka zľavám nielenže nárast DPH neutralizujeme, ale ceny 300 najpredávanejších výrobkov sú ešte nižšie ako predtým,“ píše Tesco vo svojich letákoch.

Billa, COOP Jednota ani dm drogerie markt takéto akcie neplánujú. Podpredseda COOP Jendota Slovensko Martin Katriak vraví, že jednopercentný nárast DPH nebude mať vplyv na zvýšenie spotrebiteľských cien.

Analytik obchodu Ľubomír Drahovský považuje za pochopiteľné, že obchodné reťazce, ktoré sa rozhodli garantovať staré ceny, tak urobili pri tých výrobkoch, ktoré zákazníci denne kupujú. Ich ceny totiž podľa Drahovského spotrebitelia vnímajú najviac a obchodníci tým vytvárajú pocit seriózneho vzťahu so zákazníkmi.

Obchodníci, ktorí sa do takejto marketingovej akcie zapoja, môžu podľa Drahovského počítať s tým, že vnem z nezvyšovania cien po Novom roku je silnejší než pamäť zákazníka. Ten si po niekoľkých týždňoch sotva spomenie, aké boli ceny v starom roku.

Ak ich teda po niekoľkých mesiacoch mierne zvýši, zrejme to už spotrebiteľ ani nezaregistruje.

Nebude to lacné

Predajcovia bytového zariadenia IKEA a Kika plánujú udržať ceny všetkých výrobkov bez zvýšenia o percento DPH dlhšie. IKEA do konca augusta, keď sa končí platnosť jej katalógu, v ktorom garantovala udržanie cien.

Riaditeľ spoločnosti Kika Nábytok Július Černický tvrdí, že sa ceny zmenia až vtedy, ak sa upravia ceny produktov či poloproduktov od dodávateľov.

Vyššiu DPH, ktorú nepremietnu do cien výrobkov, vykryjú predajcovia zo svojich zdrojov. „Nebude to pre nás lacné, ale v rámci toho, že chceme byť féroví k zákazníkom, to urobíme,“ povedal Černický.

Podľa Drahovského by s tým mal mať obchod so spotrebným tovarom menší problém ako potravinársky obchod. „Kým u predajcov potravín dosahujú obchodné marže 8 až 15 percent, pri nepotravinárskom obchode sa pohybujú od 20 do 100 percent,“ vraví.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 611
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 139
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 680
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 097
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 260
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 237
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 056
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 985
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 806
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 796

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

ŠPORT

Zánický: Sagan nepôjde do dôchodku tak neskoro ako iní pretekári

Petra Sagana musí cyklistika baviť. Nič iné ho v nej neudrží, vraví jeho mládežnícky tréner Peter Zánický.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.