Mobily poskytujú agentúram údaje, Apple už čelí žalobe

Inteligentné telefóny vraj prezrádzajú citlivé údaje o svojich užívateľoch. V Spojených štátoch bola podaná prvá žaloba, týkajúca sa amerického koncernu Apple.

Steve Jobs, šéf Apple.(Zdroj: TASR/AP)

NEW YORK. V centre sporu sú aplikácie zhromažďujúce súkromné údaje o užívateľoch, ktoré potom poskytujú reklamným agentúram.

Žalobu podal Jonathan Lalo z Los Angeles na súde v San Jose. Tvrdí v nej, že aplikácie pre iPhone a iPad poskytujú reklamným agentúram údaje o užívateľoch bez ich vedomia. Lalo dúfa, že sa žaloba rozšíri na hromadnú.

"Niektoré aplikácie predávajú dodatočné informácie reklamným kanceláriám, napríklad informácie o polohe, veku, pohlaví, príjme, etnickom pôvode, sexuálnej orientácii a politickom postoji," uvádza sa v žalobe.

Ak by mala žaloba úspech, malo by to ďalekosiahle dôsledky nielen pre Apple, ale aj pre celé odvetvie. Od aplikácií pre mobilné telefóny si okrem ich výrobcov veľa sľubuje aj reklamná brandža. Podľa americkej poradenskej spoločnosti IDC by v priebehu 4 rokov mal vyskočiť počet aplikácií na mobilných telefónoch a tabletoch po celom svete na 76,9 miliardy z 10,9 miliardy. Tržby z aplikácií dosiahnu vyše 35 miliárd USD (26,52 miliardy eur).

Poloha, vek aj pohlavie

Aplikácie by mali zasahovať do všetkých oblastí života. Tu sa otvára priestor nielen pre ich výrobcov, ale predovšetkým pre reklamnú brandžu. Aplikácie zdarma sú stále viac "prešpikované" reklamami. Navyše, prostredníctvom informácií z moderných telefónov získavajú agentúry možnosť presného zacielenia reklamy.

Vďaka GPS sa dá napríklad zistiť miesto pobytu užívateľa. Stiahnuté aplikácie zasa prezrádzajú jeho záľuby alebo dokonca jeho kontakty.

Navyše, každý mobilný telefón má vlastné identifikačné číslo. Z testu amerického denníka Wall Street Journal vyplýva, že zo 101 aplikácií pre inteligentné telefóny až 56 odosiela identifikačné číslo bez toho, aby si vypýtali povolenie užívateľa.

Štyridsaťsedem z nich udávalo polohu mobilu, 5 z nich odosielalo informácie o veku, pohlaví a ďalšie súkromné údaje o užívateľovi. Vyše polovica aplikácií pritom neinformuje o tom, že tieto údaje posiela.

Google sa bráni

Apple prevádzkuje najväčší obchod s aplikáciami App Store, kde si môžu užívatelia stiahnuť viac než štvrť milióna aplikácií. Konkurenčný Google ponúka vo svojom Android Marketplace asi 100.000 aplikácií.

Podľa Apple sú všetky poskytované údaje anonymné. Na týchto údajoch sa zakladá obchodný model aplikácií pre iPhony a iPady rovnako ako pre telefóny a tablety konkurenčných firiem a bez nich by mobilná inzercia nebola taká žiadaná.

Google presúva celú zodpovednosť na užívateľa. Ak umožní prístup k niektorým funkciám telefónu, Google nemôže vylúčiť, že poskytovatelia aplikácií využijú údaje na reklamné účely, uviedol hovorca internetového koncernu. Google sa môže zaručiť len za svoju reklamnú platformu Admob.

Informoval o tom Financial Times Deutschland.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 650
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 688
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 318
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 883
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 000
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 348
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 310
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 100
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 037
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 623

Téma: Apple


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatíva pre Nemecko skutočnú alternatívu neponúka

Merkelová voľby vyhrala a ostáva mocná. Európa je naozaj vďačná.

DOMOV

Aké stíhačky môžeme a ktoré ponuky sú nereálne?

Rozhodovať sa bude len medzi gripenmi a stíhačkami F-16.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.