WASHINGTON. Predvianočné maloobchodné tržby v USA vzrástli o 5,5 %, čo je najlepší výsledok za posledných päť rokov, keď ich podporil najmä vysoký záujem Američanov o oblečenie a šperky.
Maloobchodné tržby v predvianočnej sezóne od 5. novembra do 24. decembra (vrátane) bez započítania tržieb z predaja áut vzrástli na 584 miliárd USD (442,59 miliardy eur), uviedla spoločnosť SpendingPulse. Do výsledkov sú zahrnuté aj tržby z predaja cez internet. Na porovnanie, v minulej predvianočnej sezóne sa maloobchodné tržby zvýšili o 4,1 %.
Zvýšené výdavky spotrebiteľov, ktoré sa na celkovej ekonomickej aktivite USA podieľajú 70 %, sú podľa ekonómov pozitívnym signálom pre vývoj ekonomiky v nasledujúcom roku. "Ľudia začínajú viac veriť v oživenie hospodárstva, čo je dôvod, pre ktorý vytiahli z peňaženiek viac peňazí," povedal Michael McNamara, viceprezident SpendingPulse.
Najrýchlejší rast v posledných 50 dňoch pred Vianocami zaznamenal sektor oblečenia, kde tržby vzrástli až o 11 %, čo je 10-krát viac než v predchádzajúcej sviatočnej sezóne.
Nasledovali šperky (7,2-% rast), luxusný tovar (6,7 %), spotrebná elektronika (1,2 % oproti poklesu o 4,6 % v minulom roku) a nábytok, kde tržby z predaja vzrástli o 3,8 % po 2,2-% poklese v predchádzajúcej sviatočnej sezóne.
Informovala o tom agentúra Bloomberg.